Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Sv: Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

När det finns ett stort ekonomiskt intresse i djuren tycker jag att allt blir extra noga med skötsel, matchning och förberedelse inför lopp, träning, foder och fräschör. Man blir ju extra rädd om sitt djur som kanske kan springa in pengar till en!

Skulle hästen kännas ofräsch i ett lopp tar man den till veterinären direkt, inte "avvaktar en vecka och ser om det blir bättre". Startar man en halt eller sjuk häst så om inte veterinären märker det innan loppet när den kollar hästen så riskerar man att knäcka den psykiskt och fysiskt och förstöra glädjen i att springa för den. Samt att blir hästen oplacerad så tappar man startpoäng och får svårare att komma med i andra lopp.

Inte så smart om man vill tjäna pengar på hästen va?

I travet tycker jag man har genomtänkta träningsplaner, mål som man jobbar mot och att hästen förbereds för sina uppgifter efter bästa förmåga. Veterinär tillkallas när det behövs.

Jag som amatörtränare har bara en häst, lägger ner mycket tid på henne och har gjort så sen jag köpte henne som ettåring. Hon har inbringat 14 000 kr till mej. MEN då har jag lagt ut ca 200 000 sammanlagt på henne. Så jag har inte direkt haft några ekonomiska inkomster på hästen, och det var inte förväntat heller. Sedan lägger jag ner ca 20 timmar i veckan på hästen. Gratis. Jag tränar och tävlar för att jag tycker om HÄSTAR, TRAV, TÄVLING och det är min HOBBY.

Den som tror att man TJÄNAR pengar på en travhäst tror fel, vill man ha större chans att vinna pengar än på hästar, kan man köpa trisslotter, då slipper man dessutom alla timmars träning och skötsel av hästen.

Men hästar är mycket roligare än trisslotter. Alla som håller på med hästar gär de väl för att de tycker det är kul med HÄSTAR?

Fast då tjänar du ju inte pengar på din häst även om möjligheten finns. När pengarna börjar trilla in ökar ju även kraven på prestation från hästägare och sponsorer. Oschyssta metoder finns inom alla delar av hästvärlden och jag tror att det är stor skillnad mellan amatörer och proffs. Man barrerar ju knappast en häst för att hoppa lätt klass. Därmed inte sagt att alla hobbyhästägare står för god hästhållning.

Sådana som är väldigt intresserade av pengar, men knappt vet att det är djur de håller på med.

Fast folk som är väldigt intresserade av pengar sysslar väl knappast med trav.
Varför skulle en som bara vill tjäna pengar ge sig in i en bransch där endast ca. 5% av alla hästar går med vinst.

Är man bara ute efter att tjäna pengar bör man nog hålla sig undan från travet.

hmm men min häst har och kommer tävla mot hästar som även står i proffsträning. Och du får tänka på att det ofta är "vanliga" hästtjejer som är anställda hos proffstränare som tar hand om hästarna. Proffs med stora stall står varken för skötsel hantering eller särskilt mkt träning. De sköter snabbjobb och tävling, hästägarkontakt och planering som största del.

Jag kommer tjäna så mycket pengar som möjligheten ger? Vad menar du med att jag inte kommer tjäna pengar fast möjligheten finns? Tävlar man i lopp och har en vältränad och förberedd häst har man ju möjligheten eller ska jag säga chansen att få in pengar. Men TJÄNA rena pengar, det anser jag är när hästen har genererat över vad den har kostat mej hittills.

Ingen kan vara så dum att de skaffar häst för att de tror att de ska bli rika på det. Som sagt är det ca 5 procents chans. Man måste gilla djuren och sporten för att tycka att de där procenten är värt att satsa för.

. När pengarna börjar trilla in ökar ju även kraven på prestation från hästägare och sponsorer.

Jag är hästägaren och har inga sponsorer. Kanske har missat ngt men brukar enskilda hästar ha sponsorer? Som inte äger en del i hästen.

Känner även att när lite pengar har trillat in kan man andas ut och fått svar på att man tränat hästen bra, att den kan hävda sig och har bevisat att den är på rätt väg. (tycker det är jobbigt med häst som inte har presterat, då känner man kraven på sig och får frågorna :) )

När det finns ett stort ekonomiskt intresse i djuren tycker jag att allt blir extra noga med skötsel, matchning och förberedelse inför lopp, träning, foder och fräschör. Man blir ju extra rädd om sitt djur som kanske kan springa in pengar till en!

Skulle hästen kännas ofräsch i ett lopp tar man den till veterinären direkt, inte "avvaktar en vecka och ser om det blir bättre". Startar man en halt eller sjuk häst så om inte veterinären märker det innan loppet när den kollar hästen så riskerar man att knäcka den psykiskt och fysiskt och förstöra glädjen i att springa för den. Samt att blir hästen oplacerad så tappar man startpoäng och får svårare att komma med i andra lopp.

Inte så smart om man vill tjäna pengar på hästen va?

I travet tycker jag man har genomtänkta träningsplaner, mål som man jobbar mot och att hästen förbereds för sina uppgifter efter bästa förmåga. Veterinär tillkallas när det behövs.

Jag som amatörtränare har bara en häst, lägger ner mycket tid på henne och har gjort så sen jag köpte henne som ettåring. Hon har inbringat 14 000 kr till mej. MEN då har jag lagt ut ca 200 000 sammanlagt på henne. Så jag har inte direkt haft några ekonomiska inkomster på hästen, och det var inte förväntat heller. Sedan lägger jag ner ca 20 timmar i veckan på hästen. Gratis. Jag tränar och tävlar för att jag tycker om HÄSTAR, TRAV, TÄVLING och det är min HOBBY.

Den som tror att man TJÄNAR pengar på en travhäst tror fel, vill man ha större chans att vinna pengar än på hästar, kan man köpa trisslotter, då slipper man dessutom alla timmars träning och skötsel av hästen.

Men hästar är mycket roligare än trisslotter. Alla som håller på med hästar gär de väl för att de tycker det är kul med HÄSTAR?

:bow::bow::bow:

Jag håller med! Visst finns det rötägg men det finns det ju i alla sporter och har ju mer med personligheten hos människan att göra än något annat.

Jag tror att många så gärna "vill" att det skall vara ohästvänligt i eliten , vet inte om det handlar om avundsjuka eller vad det nu kan vara men jag har aldrig läst eller hört så mycket skit om eliten någonannanstans än på det här forumet.

Nix.

Men jag har sett och ser en hel del konstigheter i sporten

Jag är hästägaren och har inga sponsorer. Kanske har missat ngt men brukar enskilda hästar ha sponsorer? Som inte äger en del i hästen.

Känner även att när lite pengar har trillat in kan man andas ut och fått svar på att man tränat hästen bra, att den kan hävda sig och har bevisat att den är på rätt väg. (tycker det är jobbigt med häst som inte har presterat, då känner man kraven på sig och får frågorna :) )

Jag refererar till dressyr/hoppning (den del av hästsporten jag känner till) och där är det ovanligt att toppryttare äger hästarna de rider. Många travhästar ägs väl också av rika privatpersoner?

Nej tycker inte trav är djurplågeri. Men som alltid när pengar är inblandade så finns det dom som går över gränsen i jakten på framgång. Tyvärr så är det hästarna som blir lidande när det händer. Detta är något som händer i alla grenar inom all hästsport. Så att lägga skulden på travsporten blir helt fel, när alla grenar inom hästvärlden måste ta ansvar och stå för att det tyvärr finns ruttna ägg där ute som håller på med hästar.

Amatörtränare äger oftast sin häst själv, kan ha med delägare. Ställer man sin häst i proffsträning betalar man varje månad för att tränaren ska träna ta hand om och tävla hästen. En del proffstränare har ju självklart egna hästar också, men deras inkomst bygger ju främst på att hästägare anlitar dem som tränare och ställer sin häst hos dom.

Ärligt talat, ja...

Har väldigt mkt fördomar om travet. Inte minst efter att ha sett att hästar verkas snett så de kan springa på banor som lutar inåt.

Till viss del ja. Men ser även det sättet många inom hopp, dressyr osv tränar sina hästar på som djurplågeri.

När man tränar för att vinna och gör det på bekostnad av hästen (dvs tränar sönder den och utsätter den för oetiska träningsmetoder) så är det djurplågeri. Trav och galopp är nog extra illa därför att det handlar om så mkt pengar!

Till viss del ja. Men ser även det sättet många inom hopp, dressyr osv tränar sina hästar på som djurplågeri.

När man tränar för att vinna och gör det på bekostnad av hästen (dvs tränar sönder den och utsätter den för oetiska träningsmetoder) så är det djurplågeri. Trav och galopp är nog extra illa därför att det handlar om så mkt pengar!

Håller med.

Sen är det många hästar som far illa efter att deras karriär är över (då speciellt travare) , det tycker jag kan räknas in till en viss del eftersom det är en följd av grenen.

Ärligt talat, ja...

Har väldigt mkt fördomar om travet. Inte minst efter att ha sett att hästar verkas snett så de kan springa på banor som lutar inåt.

Det tror jag knappast man gör! alla banor "lutar inåt" det heter dosering, och det är i kurvorna, så de som verkar hovarna snett lär ju få hästar som felar när de går ur doseringen för på rakan på banan är det just rakt.. ska man skratta eller gråta?

Tror inte det finns någon hobbyhäst som lufsar omkring i skogen som kostas på så mycket som en travhäst som också bara luffsar träning i skogen innan det kommer ut till tävlingsbanan...

Håller med.

Sen är det många hästar som far illa efter att deras karriär är över (då speciellt travare) , det tycker jag kan räknas in till en viss del eftersom det är en följd av grenen.

Men det kan man ju inte klandra travsporten för? När hästen är borta från tränaren, kan ju inte denna rå för vad nya ägaren gör med hästen???

Senast ändrad:

Håller med.

Ja, men då handlar det inte om djurplågeri utan om vanvård i första hand vilket man bör skilja på. Det är olika saker initialt i alla fall.

Senast ändrad:

*KL*

skulle vara oehört intressant om någon som ser travsport som djurplågeri, skulle vilja veta vad denne kan om trav, hur mycket travstall den varit i.

Sen skulle jag vilja veta hur noggrann den är med sin egna häst. Många travtränare har vetrinär ute en gång i veckan för genomgång av hästar, ni som äger ridhäst, har ni också så? Många ridhästar jag vet, är de lite halvknackliga ja då stälelr man av dem så får de vila någon vecka, det funkar inte för en travhäst. Vi måste hålla dem i superskick hela tiden, och ha koll på allt, annars kan vi ju inte köra skiten ur dem och tjäna massa pengar på dem innan vi skickar dem vidare till någon som kan vanvårda dem ännu mer när karriären är över:grin:

Men det kan man ju inte klandra travsporten för? När hästen är borta från tränaren, kan ju inte denna rå för vad nya ägaren gör med hästen???

Jag sa att det var en följd av grenen inget annat. Kan man inte klandra travsporten för en "restprodukt" utav travsporten?

Ja, men då handlar det inte om djurplågeri utan om vanvård i första hand vilket man bör skilja på. Det är olika saker initialt i alla fall.

Ja, två sidor av samma mynt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det gör ont i själen att skriva något illa om Åby. Travbanan i mitt hjärta. Men det ser mörkt ut. När travets pampar vill göra den till...
Svar
0
· Visningar
51
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 643
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen tog sig en kvinna in i stallet på Olofströms Ridklubb och började utfodra hästarna - något hon inte hade befogenhet att...
Svar
0
· Visningar
89
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 073
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka