Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Sv: Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

en hovslagare arbetar förhoppningsvis för sund hov, och den kan ju knappast vara sund om den är alldeles sned och ska bära upp en häst? Och är det då hovslagaren som verkar den sned, ja då är det hovslagaren som är oseriös. Precis som ägaren/tränaren som ber den göra det, men i slutändan är det ju hovslagaren som gör det.

ingen som helst otrevlig ton, men blir så j*vla förbannad på folk som inte kan ett skit om trav som ska uttala sig om saker de minsann hört från en kompis kompis mormors mans get.

Fast nu har jag inte hört det av en get, utan av en hovslagare som jobbat med ett flertal tränare och sett ett prgm om hur travhästar tränas och tas om hand om på svt. Och där var det ett reportage om hur man verkar och skor hästar för banan.

Och av detta drog jag samma slutsats som du; att travet skiter rätt mkt i att hästarna inte har det så bra, bara de springer in pengar.

Och Hovslagaren gjorde väl detsamma, förmodar jag. Men kunnig och anlitad var han, vare sig du vill att det ska vara så eller inte.

Du får ta och coola ner lite. Oförskämd får du vara någon annanstans.

Vad får dig att tro att alla travhästar går runt med sneda hovar? För att du sett ett program på tv där det minsann sa att det var så?

Hur man kan anse att en hovslagare som verkar hästens hovar sneda är "kunnig och seriös" begriper jag inte...

Och av detta drog jag samma slutsats som du; att travet skiter rätt mkt i att hästarna inte har det så bra, bara de springer in pengar.

vart har jag skrivit att travet skiter rätt mkt i att hästarna inte har det så bra?

Att använda din fd hovis som referens är ju helt befängt, eftersom om denne utfört de jobb du menar, ska denna inte vara hovslagare, men det är väl någon lokal förmåga kan man hoppas.

Nej nu är det nog du som får ta och coola ner dej lite.

Kan du tala om vilket TV-program du refererar till och när det sändes?

Jag håller med om att en hovis som verkar snett borde nog se sej om efter ett annat jobb!

Vad får dig att tro att alla travhästar går runt med sneda hovar? För att du sett ett program på tv där det minsann sa att det var så?

Hur man kan anse att en hovslagare som verkar hästens hovar sneda är "kunnig och seriös" begriper jag inte...

Jag har inte påstått att alla hästar har sneda hovar. Det är du som påstår att jag säger det.

En hovis som är anlitad av kunnigt folk, är utbildad och är skicklig, kallar jag seriös och duktig. Han skodde ialf hästar som drog in massor med pengar. Prgmet handlade om kända hästar i kända travstall.

vart har jag skrivit att travet skiter rätt mkt i att hästarna inte har det så bra?

Att använda din fd hovis som referens är ju helt befängt, eftersom om denne utfört de jobb du menar, ska denna inte vara hovslagare, men det är väl någon lokal förmåga kan man hoppas.

Du har nog lite svårt med läsförståelsen... Läs igen...

Fast vänta nu, om vi funderar lite över vad du påstår, alltså att man skulle verka hästens hovar snett medvetet för att de enligt dig och din fd. hovslagare skulle ta kurvorna bättre och vi (travfolket) skiter i hur hästen mår så länge den springer in pengar....

En travbana är en oval på 1000m med doserade kurvor, så vad sker då med den snedverkade hästen på rakorna?

Eftersom vi verkar överrens om att snedverkning är idioti som då absolut inte skulle vara till fördel för hästen utan helt klart öka risken för skador, hur rimmar då skador tillsammans med att springa in pengar för dig?

Mig veterligen springer ingen skadad häst in några pengar, så målet är ju att ha friska, villiga och vältränade hästar för att ens ha en liten myggrunks chans att den ska springa in pengar...

Då verkar det ju himla dumt att verka den snett, för att den ska springa bra i kurvorna, på en bana som är oval och innehåller raksträckor?

vilda dumma tränare det måste varit som visade upp sådana hästar som måste varit i bedrövligt skick eftersom det verkar vara det enda du sett av trav och bildat dig en sådan dålig uppfattning, och att de vågar göra det i tv, tänk vad hästägare de måste förlorat då!

Ser att du är aktiv inom islandshästvärlden, och jag vågar nog påstå att det är minst lika mycket fall med vanvårdade islänningar som med travare, så ägna din tid mer där på det du är kunnig istället och försök rädda alla de som far illa där, för att kasta ut skit på travet när du där knappt verkar veta att de körs med vagn.

Nej nu är det nog du som får ta och coola ner dej lite.

Kan du tala om vilket TV-program du refererar till och när det sändes?

Jag håller med om att en hovis som verkar snett borde nog se sej om efter ett annat jobb!

Har för mig att det var SVTs sporten som gjorde antingen ett längre inslag eller ett prgm om det. Men det var nog minst två år sedan.

Och hovisen behöver inte byta jobb, han är mkt efterfrågad.

Jag gillar det inte, att snedverka, heller. Men det är mkt pengar att tjäna och folk kan låta det gå före, tyvärr.

Gry;14829913 travet skiter rätt mkt i att hästarna inte har det så bra skrev:
Oj vad bra det hade varit om hästar presterade och sprang in pengar även om de inte hade det bra :angel: Då kunde ju folk som bara var intresserad av pengar och inte hästar börja med hästsport, och då skulle fördomarna och smutskastningen av travet stämma också.

Men tyvärr , eller ska jag säga som tur är? Så presterar inte hästar och springer in pengar om de inte har det bra, skulle så ske så kan jag inte kalla det att det är särskilt hållbart. Har man lagt ut stora summor och kanske 10.000 i månden t.o.m hos proffstränare är det inte så smart drag att förstöra hästen och därigenom alla pengar man lagt ut för att den ngn enstaka gång springer in lite pengar. NÄ är man intresserad av pengar och dessutom vill få en som går bättre och bättre låter man inte hästen ha det dåligt.
Pengarna bidrar till att hästarna får det bättre!

men snälla du, om hästarna är snedverkade, hur tror du då att de skulle kunna springa på banan där den är rak? Herregud, är du verkligen sann?

Ser att du är aktiv inom islandshästvärlden, och jag vågar nog påstå att det är minst lika mycket fall med vanvårdade islänningar som med travare, så ägna din tid mer där på det du är kunnig istället och försök rädda alla de som far illa där, för att kasta ut skit på travet när du där knappt verkar veta att de körs med vagn.

Tack för din omtanke, men jag lägger ner min energi på det jag vill, tack så mycket.

Och du är faktiskt riktigt oförskämd och otrevlig. Om du är ambassadör, självutnämnd, för travsporten kanske du kan fundera lite på hur du framstår.

Stopp och belägg!!!! Nu är du väl verkligen ute och cyklar!

Ditt svar till mej talar om för mej att du inte har en aning om hovvård, hästens anatomi, hästens skötsel eller trav över huvudtaget.

Så i all välmening ber jag dej ta reda på fakta innan du fortsätter att göra bort dej med dina uttalanden om snedverkade travarhovar, för dom existerar inte. Det verkar som du fått något om bakfoten.

lägg det då in på en massa lögner, det tjänar du nog mer på.

Jag håller med dig!!! Tycker också det är sjukt!! Jag tycker det är galet med snedverkning.

Vet bara det jag sett på teve och det hovisen berättade. Det var ju tränare som körde hästar på V65 och liknande och de pratade om det som det var en självklarhet.

Det är ju jättebra om det inte stämmer.

Tycker du ska sluta tro så mycket på allt dem säger på TV... Den hovslagaren som snedverkar och den tränaren/ägaren som låter hästen snedverkas är verken kunnig eller seriös, oavsett vad dem på TV säger...

Stopp och belägg!!!! Nu är du väl verkligen ute och cyklar!

Ditt svar till mej talar om för mej att du inte har en aning om hovvård, hästens anatomi, hästens skötsel eller trav över huvudtaget.

Så i all välmening ber jag dej ta reda på fakta innan du fortsätter att göra bort dej med dina uttalanden om snedverkade travarhovar, för dom existerar inte. Det verkar som du fått något om bakfoten.

Jag skriver det igen med enkel svenska: Jag har sett ett program på svt om travet där tränare på typ V65 var med och berättade hur man bland annat snedverkade travhästar. Rätt eller fel, är ju lite svårt för mig att svara på. Man antar ju att de som kör lopp i teve, vet vad de håller på med.

Du får nog bli arg på svt istället.

Det är sällan jag tror på vad "teve" säger. Är rätt kritisk när det gäller källor. Men jag måste erkänna att jag trodde på det eftersom så kända hästar och tränare pratade så öppet och instruerande om det på en stor kanal. Det vore ju för väl om det inte är sant.

Men varför, tror ni med foten i sporten, att prgmet med det innehållet gjordes?

Jag skriver det igen med enkel svenska: Jag har sett ett program på svt om travet där tränare på typ V65 var med och berättade hur man bland annat snedverkade travhästar. Rätt eller fel, är ju lite svårt för mig att svara på. Man antar ju att de som kör lopp i teve, vet vad de håller på med.

Du får nog bli arg på svt istället.

Men precis, du har ingen aning om hur det ligger till i verkligheten och då är det oftas bäst att antingen kolla fakta eller helt enkelt hålla tyst. :idea:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det gör ont i själen att skriva något illa om Åby. Travbanan i mitt hjärta. Men det ser mörkt ut. När travets pampar vill göra den till...
Svar
0
· Visningar
51
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 643
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen tog sig en kvinna in i stallet på Olofströms Ridklubb och började utfodra hästarna - något hon inte hade befogenhet att...
Svar
0
· Visningar
89
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 073
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka