F
Fruentimber
Jo, det just precis det jag vet eftersom jag har hundvakt. När hunden är mogen för att vara ensam bryr den sig nämligen inte om hundvakten . Den hälsar när personen kommer/alt. när jag lämnar hunden hos vakten. Sedan sover den djupt tills den rastas, när den kommer in efter rastning somnar den omedelbart igen och sover tills jag kommer hem/alt. hämtar hunden.
Då vet man att hunden kan vara ensam i sex timmar (och längre) utan ångest, och jag kan åka hem och rasta mitt på dagen om arbetet ger den möjligheten.
Med en hundvakt som tränade hunden och gjorde mer än vardagsaktiviteter med den skulle den säkert ha en annan förväntan och vakenhetsgrad hos hundvakten. Jag har en stor ras som mognar sent, ingen av mina tikar har löpt före tretton månaders ålder men tidigare än så kan jag förstås lämna dem!
Som sagt du gör det som funkar för dig. Jag gör det jag tycker är schysst mot hunden och som ger det långsiktiga, hållbara resultat som jag vill ha.
Jag håller inte med om din teori eller slutsats, men visst, kör på du. Att hunden inte bryr sig om hundvakten säger ingenting om den faktiskt kan bli lämnad i 4 timmar, enligt min mening.