Senaste utställningsresultat!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare DuploBit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 216
  • Visningar Visningar 11 390
Sv: Senaste utställningsresultat!

hua! Att dom inte bytt efter så många år!
Måste säga att inoff är så kul så trevligt folk och sånna priser!!!:D

:crazy: antar att mitt minne är dåligt eftersom jag typ är 100 på attg jag frågat dig om du ska dit, sorry!
Ja men då ses vi kanske i v-ås dårå!
Anm tiden är förlängd till den 25:e så jag behöver inte bestämma mig än :p. Men som sagt, kommer iaf vara på plats!

Tror inte att du har frågat hundra gånger :) Gör inget isåfall :)

Vet du hur det gåt till med certen för att bli champion?

Haha hoppas du förtsod allt jag skrev nu ;).

Så man kan alltså få cert i juniorklass? :O

nja.. ska man inte ha 3 svenska cert för att bli SUCH? och då måste man ansöka om det till skk??

eller hur är det egentligen, Ådis pappa har 3 cert men är inte SUCH.. :crazy:

Jag känner en hund som har fjorton cert. men inte CH-titel. Kanske finns det någon utställare med mer vana (Gniiiiist....?) som kan upplysa oss om hur det går till? ;) :D

Det beror på rasen också. Vissa raser måste ha bruks- eller jaktmeriter för att bli champion.

Sen måste man ha 3 cert varav 1 efter 2 års ålder. Vet en tik som blev such när hon fick sitt 11 cert vid 2 års ålder.

Tror också att man måste ha fått certen för minst 2 olik domare, men är inte säker...

Precis så är det, för vissa raser (som för min) måste minst ett cert vara taget på en vinthundsutstälning (eller officiell special).

*lån*

Senaste utställingen med gamle Rix, slutade med ett "ärevarv" i ringen under åskådarnas applåder och domarena beröm i högtalarna, för hans otroligt lätta och vägvinnande steg.

Han har rörelser som är betydligt bättre än många yngre hundar och han blir ju 10 i år :bump: :D

Han fick sin sedvanliga 1, HP och blev bästa veteran igen.

vad roligt!:D
kan du inte skicka in en bild på gamlingen "in action"?

Rix-Stondar.jpg

I somras, då han fick springa flera "ärevarv" också under applåder och domarkommentarer, för att visa hur en jämthund ska röra på sig :D Det händer lite nu och då, just det och då får man ha i åtanke att han för ett år sedan knappt kunde stå själv efter tågolyckan, där han blev förlamad halva ryggen och bak över bakbenen samt hjärnskadan som ställde till det med balansen senare.

Nu är han ju helt återställd och jagade i höstas som vanligt. Är dock inte direkt jättemusklad ännu. Tar en sju-:devil: tid att bygga upp en gammal hund igen har jag märkt. Han tappade ju allt vad muskler heter efter olyckan :crazy:

Ajdå det lät ju inte alls trevligt :(. skönt att han är bättre nu!
som sagt äldre hundar tar tid, min tik blir 9 nu i sommar men ser ut som en treåring i kroppen :love:. Men skulle ngt hända så hon inte kunde hålla igång så skulle det bli svårt att träna upp till fullo igen..
Så kul att han är "back on track" *tummen upp*.
Trevligt med bra rörelser, ska inte uttala mig alltför mkt för jag har ingen erfarenhet av rasen eller dess rörelser, men är det inte vanligt att dom är lite knappa?
Iaf jättekul m din veteran!:)

Jämten ska röra sig med marktrånga effektiva vägvinnade steg i sk vargspår. De ska vara välvinklade fram med väl tilbakalagd skuldra och bak ska de vara välvinklade, i både knä och has.

Senast ändrad:

Oki :p.
Men det var inte så jag menade, undrade om det inte är lite vanligt att många rör sig lite snålt? Men som sagt så vet jag ju inte HUR de ska röra sig...
Så tänkte jag bara höra din erfarenhet av det hela eftersom du är i rasen :). Man har ju inte koll på alla raser ;):p

Om de "trippar" med korta steg, så beror det oftast på dåliga vinklar fram och bak ;)

Och i fråga om jämthundar så finns det en hel del som har alldeles för dåliga knävinklar och branta kors = inte bra för rörelserna.

ungefär samma som i min ras då!
många har trånga branta/dåliga kors, många ser ut som ostkrokar i rörelse! M bakben som kommer mkt under men inget bakom... :crazy:

Det beror på rasen också. Vissa raser måste ha bruks- eller jaktmeriter för att bli champion.

Sen måste man ha 3 cert varav 1 efter 2 års ålder. Vet en tik som blev such när hon fick sitt 11 cert vid 2 års ålder.

Tror också att man måste ha fått certen för minst 2 olik domare, men är inte säker...

jo, beaglar måste ha minst en 2 på jaktprov, men T.ex. Ådis pappa har tagir 3 cert mellan 2 och 8 års ålder. är jaktprovsmeriterad, men har inte en championtitel.. :crazy: förstår inte riktigt?

Men alltså kan inte en beagle få cert förens den gått ett jaktprov med minst en 2a i bagaget?? :bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 626
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka