Det tror jag med! Jag läste slarvigt och missade detTror det är motljusskyddet som är tratten
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det tror jag med! Jag läste slarvigt och missade detTror det är motljusskyddet som är tratten
Ja det kan det vara...
Vad är den bra för?
Ska den användas om en vill hamycket ljusinsläpp kameran
Då tippar jag på att du har ett för dåligt objektiv för att få skarpa bilder på hundar i rörelse behöver du ha ett objektiv som kan ta in mycket ljus. Jag brukar ha en slutartid på ca 1/800 och sedan anpassa bländare och ISO efter det. Idag körde jag med bländare 2,8 tror jag, och iso låg på ca 1000. Trots det fick jag göra bilderna ljusare i datorn.
Vad använder ni när ni fota
Fast bländare eller fast slutare?
80-200/2,8, vet inte om Canon har något motsvarande? Har inte de en 70-200/4 åtminstone? Just att kunna ha fast bländare är ett måste för mig, både för att det ger bättre bildkvalitet och ger bättre kontroll över inställningarna. Sedan hade jag önskat att objektivet var typ... 70-400, med fast bländare, och inte jättestort, men det finns ju inte riktigtVad har du för glugg? Brännvidd?
Köpte ny superzoom till nya kameran, men har fortfarande inte råd att köpa så ljusstarkt. Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM har jag nu.
Ja det står 13556 på objektivetKameran är helt ok! Antar det står f/3.5-5.6 också bredvid 18-105mm på objektivet?
Då måste du ju testfota en gång för att veta?Jag fotar alltid på helmanuellt läge, dvs ställer in både slutare, bländare och ISO för att styra hur bilden ska bli.
Har du bättre objektiv än mitt 13556?Ah, jag missade det där med "tratten", läste visst slarvigt
Jag har en nikon D300 och en D700. sistnämnda behöver dock in på service så den används inte i nuläget. Har en gammal D80 också som fortfarande fungerar. Ingen "vanlig" person ser skillnad på bilder tagna med min d80 jämfört med d300 om jag har samma objektiv på
80-200/2,8, vet inte om Canon har något motsvarande? Har inte de en 70-200/4 åtminstone? Just att kunna ha fast bländare är ett måste för mig, både för att det ger bättre bildkvalitet och ger bättre kontroll över inställningarna. Sedan hade jag önskat att objektivet var typ... 70-400, med fast bländare, och inte jättestort, men det finns ju inte riktigt
Jag funderar på att köpa mellanringar för att lösa problemet lite... Nu fotar jag när hundarna är nära och beskär ofta bildernaJag måste upp i minst 300 mm, gärna mer, för att ha en chans att fota vallning. Så stora med fast bländare kan jag se mig i månen efter, för köpa dem kommer jag aldrig ha råd med
Njae, man lär sig att höfta rätt så bra. Men visst tar jag ofta testbilder i den ljusmiljö jag ska fota i, för att vara säker. Sen fotar jag alltid i raw, så det går att justera en hel del i efterbehandlingen.Då måste du ju testfota en gång för att veta?
Jag funderar på att köpa mellanringar för att lösa problemet lite... Nu fotar jag när hundarna är nära och beskär ofta bilderna
Jag har en Nikon D3100, någon som kan tipsa på bra objektiv för just hund (och häst ) fotografering?
Utomhus ffa, har ju objektivet som följde med kameran som funkar helt ok. Fartfyllt - det är ju dobbis jag harVilken typ av foto? Inomhus, i ridhus, fartfyllt, på stort avstånd, porträtt...?
Jag har en Nikon D3100, någon som kan tipsa på bra objektiv för just hund (och häst ) fotografering?
Men då tappar du väl skärpa? Lekte lite med en telekonverter, men den tar ju väldigt mycket ljusstyrka...
Jag tänker mer på att det kan bli lite mjukt i konturerna osv. Tycker sällan actionbilder är nått att spara om de inte är "krispiga"Inte kollat så mycket på det, men hellre förlora lite i skärpa än att inte kunna ta bilder Rörelseoskärpa är jag inte rädd för, min D700 går att pressa upp på höga iso vid behov och även om ljusstyrkan i objektivet försämras så har jag ju ändå en fördel av att objektivet från början är på 2,8 över hela zoomomfånget.
Ah, då tänker vi helt enkelt olika När jag fotograferar på tex lure coursing-tävlingar så har jag hellre en bild i sämre kvalitet från något av loppen än inga bilder alls. (i vardagen kan jag ju på ett annat sätt välja att fotografera när det går att få till perfekt skärpa osv)Jag tänker mer på att det kan bli lite mjukt i konturerna osv. Tycker sällan actionbilder är nått att spara om de inte är "krispiga"
Ah, då tänker vi helt enkelt olika När jag fotograferar på tex lure coursing-tävlingar så har jag hellre en bild i sämre kvalitet från något av loppen än inga bilder alls. (i vardagen kan jag ju på ett annat sätt välja att fotografera när det går att få till perfekt skärpa osv)