Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ammo är mkt glad över den ena bollen som jag grävde fram under sängen idag, trots att den inte längre piper:
Hahah exaktVäldigt glad
Superfina bilderIdag fick dårarna leka lite.
Då tippar jag på att du har ett för dåligt objektiv för att få skarpa bilder på hundar i rörelse behöver du ha ett objektiv som kan ta in mycket ljus. Jag brukar ha en slutartid på ca 1/800 och sedan anpassa bländare och ISO efter det. Idag körde jag med bländare 2,8 tror jag, och iso låg på ca 1000. Trots det fick jag göra bilderna ljusare i datorn.Superfina bilder
Vad har du för inställning på kameran för att få en sådan skärpa?
Jag har så kort slutartid jag kan på min Nikon tills kameran protesterar att "motivet för mörkt"
Ändå får jag inte samma skärpa utomhus
Vad har du för ISO inställning?
Är inte 1/800 ganska lång slutartid?Då tippar jag på att du har ett för dåligt objektiv för att få skarpa bilder på hundar i rörelse behöver du ha ett objektiv som kan ta in mycket ljus. Jag brukar ha en slutartid på ca 1/800 och sedan anpassa bländare och ISO efter det. Idag körde jag med bländare 2,8 tror jag, och iso låg på ca 1000. Trots det fick jag göra bilderna ljusare i datorn.
Jo jag måste fråga, måste en serva kameran?Är inte 1/800 ganska lång slutartid?
Jag har en Nikon D 5000 några år gammal på objektivet står 18 - 105
Det är en ganska stor klumpig kamera... Den borde vara bra
Jag har skruvat på en slags tratt runt linsen, jag kanske ska ta bort den och få in mer ljus?
Det är en åttahundradels sekund, det tycker inte jag är långt i alla fall tar du bort objektivet så kommer du inte kunna ta några bilder. D5000 är absolut en ok kamera, objektivet är det som ställer till det i ditt fall.Är inte 1/800 ganska lång slutartid?
Jag har en Nikon D 5000 några år gammal på objektivet står 18 - 105
Det är en ganska stor klumpig kamera... Den borde vara bra
Jag har skruvat på en slags tratt runt linsen, jag kanske ska ta bort den och få in mer ljus?
Nej, jag ska inte ta bort objektivet... Bara trattenDet är en åttahundradels sekund, det tycker inte jag är långt i alla fall tar du bort objektivet så kommer du inte kunna ta några bilder. D5000 är absolut en ok kamera, objektivet är det som ställer till det i ditt fall.
Om du läser igenom den här artikeln kan du lära dig mer: http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-1-kamerans-funktion.htm
Det är en åttahundradels sekund, det tycker inte jag är långt i alla fall tar du bort objektivet så kommer du inte kunna ta några bilder. D5000 är absolut en ok kamera, objektivet är det som ställer till det i ditt fall.
Om du läser igenom den här artikeln kan du lära dig mer: http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-1-kamerans-funktion.htm
Nej, jag ska inte ta bort objektivet... Bara tratten
Vad har du för kamera?
Ja det kan det vara...Tror det är motljusskyddet som är tratten
Ah, jag missade det där med "tratten", läste visst slarvigtNej, jag ska inte ta bort objektivet... Bara tratten
Vad har du för kamera?
Vad använder ni när ni fotaKameran är helt ok! Antar det står f/3.5-5.6 också bredvid 18-105mm på objektivet?