Senast tagna bilden VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan väl tänka mig kring 2000kr.
Då är det nog bäst att leta begagnat om du ska få något som är bra. Objektiv är svindyra... Mitt favoritobjektiv kostar 22 000 :o. Men när man ska fota hundar så tycker jag att långa teleobjektiv är bra, så man kan vara en bit ifrån. Och att man kan ställa in så skärpedjupet är ganska långt, då är det lättare att få lyckade bilder. Kort skärpedjup är jättesnyggt på porträttbilder, men det räcker ju med att det är nosen och inte ögonen som är i full skärpa för att bilden ska bli dålig. Alltså hopplöst när hunden är i rörelse.

Då är det nog bäst att leta begagnat om du ska få något som är bra. Objektiv är svindyra... Mitt favoritobjektiv kostar 22 000 :o. Men när man ska fota hundar så tycker jag att långa teleobjektiv är bra, så man kan vara en bit ifrån. Och att man kan ställa in så skärpedjupet är ganska långt, då är det lättare att få lyckade bilder. Kort skärpedjup är jättesnyggt på porträttbilder, men det räcker ju med att det är nosen och inte ögonen som är i full skärpa för att bilden ska bli dålig. Alltså hopplöst när hunden är i rörelse.
Ja jag räknar med begagnat. Är ju inte alltid så försiktig med min kamera heller sååå det känns bättre att ha ett beg av den anledningen ;)

NU !!
Vill jag ha svar på ViLKET objektiv till min kamera jag ska köpa???
För att få bra bilder när mina hundar rusar runt i skogen
Jag är trött på suddbilder...

NU !!

Om du köper ett Nikon 70-200/2,8 AF-S så kan du, med rätt inställningar, få skarpa bilder även i skogen. Jag kan inte länka till någon butik, för det går emot bukefalos regler, men det går att köpa på tex cyberphoto som är en väldigt bra affär.
(Vad som är rätt inställningar går inte att svara på, det varierar mellan olika fototillfällen, läs länken jag gav dig tidigare så kan du lära dig mer om det)

Det är tyvärr inte så enkelt. Börja med att läsa länken som @Red_Chili lade in, och börja lära känna den utrustning du har. Siffrorna du lade in säger inte vad det är för objektiv du har.
Jag brukar ta kort med så kort slutartid det går i skogen 1/200 ..typ...
Längst fram står 67 mm på objektivet
18-105 mm 13556 G

Om jag tar bilder på hundarna när det är ljust och kan förkorta slutatiden, då blir dom med skärpa. Om hundarna är stilla (utomhus) då blir bilderna fina.

NU !!

Att ta skarpa bilder när det är mörkt är svårt, så ljus är att föredra så slutartiden kan vara kort. Och så långt skärpedjup på det, så ökar chanserna. Men är det begränsat med ljus så blir det genast mer komplicerat.

Om du köper ett Nikon 70-200/2,8 AF-S så kan du, med rätt inställningar, få skarpa bilder även i skogen. Jag kan inte länka till någon butik, för det går emot bukefalos regler, men det går att köpa på tex cyberphoto som är en väldigt bra affär.
(Vad som är rätt inställningar går inte att svara på, det varierar mellan olika fototillfällen, läs länken jag gav dig tidigare så kan du lära dig mer om det)
Vad tror du om denna?

http://www.valuebasket.se/sv_SE/Nik...SAdfVfrOzUhmXEyrdX5AJX0G5KCPNMvBnLxoCVI7w_wcB

Kort skärpedjup menar du va?
Nej långt. Om det är kort skärpedjup så är det svårare att få skärpa på rätt ställe. Hamnar den på örat istället för ögat så är ju bilden kass. Men när man får till det med kort skärpedjup så blir det ju riktigt riktigt bra.

Nej långt. Om det är kort skärpedjup så är det svårare att få skärpa på rätt ställe. Hamnar den på örat istället för ögat så är ju bilden kass. Men när man får till det med kort skärpedjup så blir det ju riktigt riktigt bra.
Men stort skärpedjup kräver längre slutartid, och därmed mycket svårare att fånga rörelseskärpa.

Bilder från vår promenad imorse, han är underbar min lille kille. Tränar på sitt-stanna och kom, vilket säkert syns på bilderna :D
43_zpsi56gvzdc.jpg

39_zpsressvvvr.jpg

38_zpsg0km2zom.jpg

Förresten, ni som lägger ut bilder här via Forumbilder - vilken länk använder ni? Jag fattar noll av de olika alternativen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 518
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 771
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
92 93 94
Svar
1 879
· Visningar
130 769
Senast: Tajger
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 859
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar