SD minskar igen Del V

Jag lyssnade en stund på deras ultrakonservativa familjepolitik och förslag för att bevara och utveckla patriarkatet, motarbeta människor med andra preferenser än kärnfamiljen och få kvinnorna att veta sin plats ännu lite tydligare än patriarkatet idag lyckas med.

Ja valfrihet verkar ju inte vara nåt för Folkpartiet i alla fall, tur dom bytt namn.

Ja det är det ena, det andra är, att drastiskt minska inflödet av folk.
och det genom att göra verklighet av SD;s tidigare förslag.
Eller som man skulle kunna uttrycka sig, verkligheten börjar komma ifatt drömmarna ;)

Fast det är ju fortfarande i en annan kontext. SD och dess anhängare har ju tidigare tyckt att alla håller med dem men det har ju inte visat sig i tidigare undersökningar om detta. Hade förslagen kommit i ett tidigare skede hade resultatet i undersökningen troligen inte sett likadant ut. Det är som tidigare sagts en stor skillnad på att säga nej och vilja minska antalet asylsökande innan när vi kunde ta emot fler och att vilja göra det när alternativet är att de får sova på gatan.

Fast det är ju fortfarande i en annan kontext. SD och dess anhängare har ju tidigare tyckt att alla håller med dem men det har ju inte visat sig i tidigare undersökningar om detta. Hade förslagen kommit i ett tidigare skede hade resultatet i undersökningen troligen inte sett likadant ut. Det är som tidigare sagts en stor skillnad på att säga nej och vilja minska antalet asylsökande innan när vi kunde ta emot fler och att vilja göra det när alternativet är att de får sova på gatan.
Naturligtvis hade förslagen set annorlunda ut om inte trycket in hade varit så högt
Därför att nu finns det väl knappast någon som inte ser tecknen för en överetablering av asylflyktingarna.
Tecknen var subtilare förut.
Den som då påpekade dem löpte en uppenbar risk att smörjas ned med skitsnack istället för fakta.
Bara här i forumet har jag bemötts med anklagelser att ha gått i SD;s ledband, varit avlönad av SD, blivit kallat rasist, man har noga uttalat sig om mina mentala förmågor. Det enda som lyst med sin frånvaro är ett sakligt bemötande med fakta mot mina påståenden.

Idag kan jag säga att det kommer för många, och det är väl enbart de mest inbilska fanatikerna som säger emot.

Ett ironiskt inlägg från partiet "Samedemokraterna" fick i februari en väldig uppmärksamhet i landets norra halva.

Ett citat:

"Under många år har det flyttat in tusentals människor till det samiska landområdet Sápmi. De flesta som har flyttat hit är inte samer utan svenskar. Problemet är att vi inte längre kan klara av den höga kostnaden på vår välfärd och vår miljö som inflyttningen innebär. Vi samer är de riktiga ursprungssvenskarna. Vi har levt och verkat i Sápmi under långt mycket längre tid än svenskarna.

I dag finns det segregerade svenska enklaver i Sápmi som varken pratar vårt språk eller vill vara en del av den samiska kulturen. Den oansvariga inflyttningspolitiken skapar splittring i vårt samhälle.

Svenskar är överrepresenterade i fängelser i alla brottskategorier. Den statistiken kan vi inte blunda inför. Det finns många svenskar som inte respekterar vår kultur och våra traditioner.

(...)

Det behövs en kursomläggning i den nuvarande inflyttningspolitiken. Vi menar att inflyttningen måste hållas på en sådan nivå och vara av en sådan karaktär att den inte utgör ett hot mot vår samiska identitet eller mot vårt lands välfärd och trygghet. Vi samer är i dag en minoritet i vårt eget land."

Träffande!

http://www.op.se/opinion/debatt/vi-samer-maste-bli-herrar-i-vart-eget-hus

Ett ironiskt inlägg från partiet "Samedemokraterna" fick i februari en väldig uppmärksamhet i landets norra halva.

Ett citat:

"Under många år har det flyttat in tusentals människor till det samiska landområdet Sápmi. De flesta som har flyttat hit är inte samer utan svenskar. Problemet är att vi inte längre kan klara av den höga kostnaden på vår välfärd och vår miljö som inflyttningen innebär. Vi samer är de riktiga ursprungssvenskarna. Vi har levt och verkat i Sápmi under långt mycket längre tid än svenskarna.

I dag finns det segregerade svenska enklaver i Sápmi som varken pratar vårt språk eller vill vara en del av den samiska kulturen. Den oansvariga inflyttningspolitiken skapar splittring i vårt samhälle.

Svenskar är överrepresenterade i fängelser i alla brottskategorier. Den statistiken kan vi inte blunda inför. Det finns många svenskar som inte respekterar vår kultur och våra traditioner.

(...)

Det behövs en kursomläggning i den nuvarande inflyttningspolitiken. Vi menar att inflyttningen måste hållas på en sådan nivå och vara av en sådan karaktär att den inte utgör ett hot mot vår samiska identitet eller mot vårt lands välfärd och trygghet. Vi samer är i dag en minoritet i vårt eget land."

Träffande!

Ledsen att göra dig besviken.
Samerna kom som det verkar österifrån, följande de renhjordar som tog den nya betesmarken i besittning.
Nu drog ju inte inlandsisen sig tillbaka i öst-västlig riktning utan i syd-nordlig.
Alltså var det folkgrupper som kom söderifrån som var de första "svenskarna"
Först långt senare kom de 1/2 nomadiska folken som följde renarna.
De jägarfolk som levde här då har sedan gått upp i folkkroppen.
Man har ju funnit lämningar efter stenåldersfolk långt norrut..
Såvitt känt tyder ändå benfynden på att renen är ett jämförelsevis sent inslag i faunan i detta område. Tidigast kan den ha invandrat i norr i sluten av stenåldern eller början av bronsåldern, cirka 2.000- 1.300 f. Kr. och då endast gradvis i små hjordar norrifrån. Det är då inte alldeles uteslutet, att några av de nutida samernas förfäder denna tid kunnat följa renen från östliga breddgrader.

Senast ändrad:

Ett citat:

(...)

Träffande!

Jaha, och? Det tror jag samtliga ursprungsfolk ställer upp på. Indianer, inuiter, samer och vad du vill.
Hade du någon tanke bakom citaten eller?

Ledsen att göra dig besviken.
Varför skulle jag bli besviken? Texten är citat från en artikel i Östersunds posten.

Jaha, och? Det tror jag samtliga ursprungsfolk ställer upp på. Indianer, inuiter, samer och vad du vill.
Hade du någon tanke bakom citaten eller?
Eftersom jag inte vill ifrågasätta vare sig din intelligens eller din läsförståelse så låter jag dig lista ut själv vad min avsikt var.

Varför skulle jag bli besviken? Texten är citat från en artikel i Östersunds posten.

Eftersom jag inte vill ifrågasätta vare sig din intelligens eller din läsförståelse så låter jag dig lista ut själv vad min avsikt var.
Då är det ju ett synnerligen bra exempel på att någon okritiskt använder text.

För nu förfelade det hela ju syftet.
En knorr mot SD påtalar istället att samerna inte har 100% ursprungsrätt till landet ;)

Ivar Arpi slår som vanligt huvudet på spiken.

"Många i vänstern och vissa liberaler hoppades nog i hemlighet på att deras absurda krav på i princip öppna gränser inte skulle realiseras. Vänstern visste säkert egentligen att kraven på fri invandring, omfattande välfärdsstat och låg arbetslöshet var oförenliga. Tydligast är kanske Miljöpartiet som drivit det där men utan att planera för att öka mottagningskapaciteten. Men utvecklingen har hejats på av akademiker, journalister och kulturfolk. Politikerna har kommit undan med sin verklighetsflykt. Nu ser vi resultatet.

Åsa Romson och Gustav Fridolin är de bra exempel på radikaler som innerst inne hoppades bli hindrade. De ville mest signalera hur goda och radikala de var. Deras idealism berodde hela tiden på andras realism. När de själva fick inflytande ledde det till katastrof. Det är då man börjar gråta på en presskonferens. Mamma, var är du? Varför stoppade du mig inte, pappa?

Sveriges ledande skikt har alldeles för länge utgjorts av idealister som fastnat i något slags ideologiskt föräldrauppror."
http://www.svd.se/politiker-fast-i-foraldraupproret

"Sveriges ledande skikt har alldeles för länge utgjorts av idealister som fastnat i något slags ideologiskt föräldrauppror."
http://www.svd.se/politiker-fast-i-foraldraupproret

Expressens Ann-Charlotte Marteus fortsätter på samma tema under rubriken "Fridolins olidliga tonårsfasoner": "Det är lätt att förstå att han hatar det. Men som minister måste han stå upp för regeringens politik och förklara den, inte få den att framstå som närmast obegriplig. Gustav Fridolin tycks dock vara mest intresserad av hur han, Gustav Fridolin, mår och framstår.

Han verkar ovillig, eller oförmögen, att lägga egot åt sidan och uppträda stadigt i en tid då många människor brottas med samvetsstress och därtill rimligen oroas av regeringens tal om "ohållbart läge" och "systemkollaps".

Utbildningsministern spelar helt enkelt i en egen liga vad gäller bristande statsmannaskap. Han uppträder snarast som en tonåring; hans språk är det trotsiga barnets.

Delar av förslaget är "skit", sa han samma dag som presskonferensen. Den här veckan har han inlett med ett buttert "Det skiter jag egentligen i", på frågan vad han tycker om MP:s dåliga opinionssiffror.

Det är ett oacceptabelt beteende av ett statsråd"

Expressens Anna Dahlberg:
Åsa Romson (MP) slog under veckans presskonferens fast att ingen hade kunnat förutse dagens situation och att vi kommer att se tillbaka på denna höst med stolthet.

Verkligen? Det kommer att utspelas många personliga tragedier i spåren av regeringens panikartade omslag med retroaktiv verkan. Afghanska familjer, exempelvis, som har satsat stora pengar på att sonen ska ta sig till Sverige som ankare eller försörjare kan nu se sina drömmar slagna i spillror. Det generösa "kontrakt" som Sverige lockade hit många asylsökande med är plötsligt rivet i remsor... En del kommer likt Romson att försöka göra dessa tvära kast till en dygd. "Vi försvarade den öppna famnens politik ända tills vi var tvungna att fälla ner gränsbommen hårdare än Ungern." Eller: "Vi rasade mot Danmarks cyniska signalpolitik ända tills systemen brakade ihop och vi själva tvingades bli Danmark." ...den flyktingvåg vi ser nu är bara en rännil av det asylmottagande som skulle ha blivit följden om partiernas egen politik hade blivit verklighet. Så exakt vad är det man inte har kunnat förutse?

K-G Bergströms analys är lite bättre än din julgrisen och det verkar som om du också önsketänker ibland, vem gör inte det :p ?

"Den som frestas att tro att uppgången är en följd av regeringens nya flyktingpolitik kan glömma det. Mätningen gjordes 2-25 november. Den dramatiska kursomläggningen från regeringen kom den 24 november. Det har rimligen inte fått något genomslag ännu. Däremot borde de betydligt mildare gränskontrollerna ha varit kända när många svarade. De offentliggjordes den 11:e november. Likaså Moderaternas drastiska utspel om i det närmaste flyktingstopp.

Om man ska utgå från de opinionsinstitut som mäter varje månad, så kom SD:s ökning framför allt under sommaren. "

Utbildningsministern spelar helt enkelt i en egen liga vad gäller bristande statsmannaskap. Han uppträder snarast som en tonåring; hans språk är det trotsiga barnets.
Det är ett oacceptabelt beteende av ett statsråd"

Det tycker inte 33.7% av (över 200 avgivna röster) Bukefalisterna dock :D.
Helt normalt beteende av en vuxen man :eek:

Jo, verkligheten förändras fort ibland.

Missnöjet pyr i Moderaterna kring de samtal som nu förs med regeringen om flyktingpolitiken.

Enligt partiets företrädare talar man för döva öron.

– Det är väldig tydligt att det inte finns någon som helst förhandlingsvilja från regeringen, säger Elisabeth Svantesson (M).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21866202.ab

MP sitter ju i regeringen. S måste kasta ut dem. Annars kommer det haverera.

Expressens Anna Dahlberg:
Åsa Romson (MP) slog under veckans presskonferens fast att ingen hade kunnat förutse dagens situation och att vi kommer att se tillbaka på denna höst med stolthet.

Verkligen? Det kommer att utspelas många personliga tragedier i spåren av regeringens panikartade omslag med retroaktiv verkan. Afghanska familjer, exempelvis, som har satsat stora pengar på att sonen ska ta sig till Sverige som ankare eller försörjare kan nu se sina drömmar slagna i spillror. Det generösa "kontrakt" som Sverige lockade hit många asylsökande med är plötsligt rivet i remsor... En del kommer likt Romson att försöka göra dessa tvära kast till en dygd. "Vi försvarade den öppna famnens politik ända tills vi var tvungna att fälla ner gränsbommen hårdare än Ungern." Eller: "Vi rasade mot Danmarks cyniska signalpolitik ända tills systemen brakade ihop och vi själva tvingades bli Danmark." ...den flyktingvåg vi ser nu är bara en rännil av det asylmottagande som skulle ha blivit följden om partiernas egen politik hade blivit verklighet. Så exakt vad är det man inte har kunnat förutse?

Det är faktiskt riktigt fult av regeringen att först locka hit folk med guld och gröna skogar och sedan ändra reglerna så att många måste åka tillbaka.

K-G Bergströms analys är lite bättre än din julgrisen och det verkar som om du också önsketänker ibland, vem gör inte det :p ?

"Den som frestas att tro att uppgången är en följd av regeringens nya flyktingpolitik kan glömma det. Mätningen gjordes 2-25 november. Den dramatiska kursomläggningen från regeringen kom den 24 november. Det har rimligen inte fått något genomslag ännu. Däremot borde de betydligt mildare gränskontrollerna ha varit kända när många svarade. De offentliggjordes den 11:e november. Likaså Moderaternas drastiska utspel om i det närmaste flyktingstopp.

Om man ska utgå från de opinionsinstitut som mäter varje månad, så kom SD:s ökning framför allt under sommaren. "

Jag pratar om undersökningen kring huruvida man vill se en minskad invandring, vilken gjordes efter regeringens nya politik.

Naturligtvis hade förslagen set annorlunda ut om inte trycket in hade varit så högt
Därför att nu finns det väl knappast någon som inte ser tecknen för en överetablering av asylflyktingarna.
Tecknen var subtilare förut.
Den som då påpekade dem löpte en uppenbar risk att smörjas ned med skitsnack istället för fakta.
Bara här i forumet har jag bemötts med anklagelser att ha gått i SD;s ledband, varit avlönad av SD, blivit kallat rasist, man har noga uttalat sig om mina mentala förmågor. Det enda som lyst med sin frånvaro är ett sakligt bemötande med fakta mot mina påståenden.

Idag kan jag säga att det kommer för många, och det är väl enbart de mest inbilska fanatikerna som säger emot.

Tja, vi har olika syn på huruvida du mötts med saklig fakta eller inte.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 631
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka