Sätta igång eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sätta igång eller inte?

Jag skulle snarare säga at du är rätt envis med att tala om för mig vad jag ska känna och göra, fast du inte ens har träffat mig.

Med närmare 17.400 inlägg är du inte direkt en doldis på föräldraforumet :grin:

Sen kan du väl läsa mina inlägg 1-2-3 ggr till och även de som kommenterat igångsättningen.

Med närmare 17.400 inlägg är du inte direkt en doldis på föräldraforumet :grin:

Nu handlar ju tack och lov inte alla de inlägen om min graviditet. ;) Jag har varit medlem sedan 2001, det hinner bli en del inlägg på nästan tio år. De flesta handlar om helt andra saker än graviditet och föräldraskap.

Är fortfarande uppriktigt nyfiken på hur du kan veta att jag tvivlat på min förmåga att vara mor och oroat mig för att kunna knyta an till barnet länge?

Eftersom jag varken kännt så eller gett uttryck för det, menar jag, så var har du fått det ifrån?

Även om jag skriver en del här på buke så utspelar sig merparten av mitt liv faktiskt utanför buke. Jag skriver inte allt jag känner och allt som händer mig här. Därför ställer jag mig tveksam till att du som läst mina inlägg på buke har mer kunskap om mig än vad jag har själv, som ju lever mitt liv 24/7.

Eftersom jag varken kännt så eller gett uttryck för det, menar jag, så var har du fått det ifrån?

Eftersom jag inte känner dig kan jag bara svara dig på de uttryck jag fått av dig.

Blev ett blöjbyte mellan men i mitt svar skulle jag oxå fråga dig, om det krävs 100% koll på barnet vid en förlossning, varför skrivs inte alla gravida in i typ v.37?
Eller vad är skillnaden att naturligt producera hormon som gör att tappen mognar eller hjälpa den på traven med ett piller?
Varför klarar sig ett barn där fosterhinnan spricker av sig själv bättre än när det görs av en bm?

Vid en abort dör inte barnet av att livmoderhalsen mjukas upp, de påverkas inte alls utan graviditeten avbryts när medicin som stöter ut fostret ges eller man sövs och gyn suger ut fostret.

Det hoppas jag alla pappor gör.

Hoppas kan man ju. Jag tar för givet att vi båda vet att så inte är fallet.

Vad jag vet är det bara en "pappa" i världen som fött barn. Thomas Beatie. Coolt att en bukefalist blir den andra :grin:

Du menar alltså att det är genom att föda barn man blir "lika mycket förälder"? Som vem då, undrar man förvirrat?

De handlar ju inte om en omogen bebis i magen, bara en väldigt envis!

Nja, jag tror inte att bebisen direkt har någon plan med det här, och inte heller att graviditetens längd säger något om bebisens personliga egenskaper.

Plus om sannolikheter för hur förlossningar blir givet olika omständigheter. Sannolikheter som verkar bygga på läkares erfarenhet, inte vad folk säger på ett forum.

Du menar alltså att det är genom att föda barn man blir "lika mycket förälder"? Som vem då, undrar man förvirrat?

Bära och föda barnet är tyvärr inget som pappan kan hjälpa till med. Därför är faktiskt mammans hälsa mkt viktigare inför förlossningen för hon ska orka.
Eller ska hon bara skylla sig själv för hon är född med en livmoder och inte testiklar, för vila kan hon minsan göra sen nerdrogad på morfin?

Men snälla :crazy: Sluta diskutera aborter och dess ev. likheter i en sådan här tråd. Förstår du inte att risken är väldigt stor att Ts mår dåligt av dina likhetstecken? Bryr du dej inte om att Ts ber dej låta bli? Varför?
Jag hade mått fruktansvärt dåligt om jag var i slutet av en graviditet och någon hade jämfört min förestående förlossning med en abort :(

Jag håller tummarna för att din förlossning blir som du har drömt om (dina fina drömmar alltså, inte mardrömmarna) och att du och bebis mår bra efteråt.

Jag har haft sådana förlossningar du fasar för, en lång utdragen och en som slutat i akutsnitt men jag kan säga att det spelar inte så stor roll efteråt. Jag hade gått igenom förlossningarna hur många gånger som helst bara jag hade fått mina barn. De är värda det.

För kroppen går den igenom en förlossning oavsett om man är i v.4 eller 44. Livmoderhalsen måste mogna för det ska komma ut och kan den göra det hemma i v.16 kan den väl göra det hemma likväl i v.42?
Den mognar ju hemma på alla vars förlossning startar naturligt och inte dör alla dom barnen för man inte är kopplad till ctg hela tiden!

För kroppen går den igenom en förlossning oavsett om man är i v.4 eller 44. Livmoderhalsen måste mogna för det ska komma ut och kan den göra det hemma i v.16 kan den väl göra det hemma likväl i v.42?
Den mognar ju hemma på alla vars förlossning startar naturligt och inte dör alla dom barnen för man inte är kopplad till ctg hela tiden!

Ja men varför ta upp det i en graviditetstråd?

Men snälla :crazy: Sluta diskutera aborter och dess ev. likheter i en sådan här tråd. Förstår du inte att risken är väldigt stor att Ts mår dåligt av dina likhetstecken? Bryr du dej inte om att Ts ber dej låta bli? Varför?
Jag hade mått fruktansvärt dåligt om jag var i slutet av en graviditet och någon hade jämfört min förestående förlossning med en abort :(

Jag är inte överdrivet känslig (tror jag), men jag tar faktiskt lite illa vid mig. Ingen kvinna vill väl höra inför förlossningen att hennes förlossning kommer bli som en abort, med samma metoder och samma omsorg om fostret - dvs ingen alls, och att det inte är viktigt om fostret lever eller dör?

För mig är det inte egalt om mitt barn lever eller dör, jag vill att det ska leva. Det är inte alls sak samma om barnet dör vid igångsättningen, så som fallet är vid en abort. Jag tycker det är väldigt okänsligt av någon,som själv är förälder dessutom,att inte inse det okänsliga med att säga att din förestående förlossning är att betrakta som en abort, underförstått det är inte viktigt om ditt barn lever eller inte. Det är lika oviktigt som ett aborterat foster i v 15.

Men när man sätter igång en förlossning medicinskt så vet man inte riktigt hur kroppen kommer reagera, och hur snabbt det går. Därför vill man hålla lite koll, så att allt står rätt till med barnet.

När kroppen sätter igång själv går det i ett lagom tempo, men när man sätter igång det med mediciner vet man inte.

Vid en abort vet man inte heller hur snabb effekt medicinerna har, men eftersom fostret ändå ska dö behöver man inte övervaka. Det spelar ingen roll om fostret lever eller dör, för det ska ändå dö.

Förstår du inte verkligen inte skillnaden i omsorg om fostret vid en abort och en förlossning?:confused: Ärligt talat, så dum kan väl ingen vara, fattar du inte att en abort går ut på att barnet ska dö, och en förlossning på att arnet ska leva?

Att säga att "Nej, ditt barn behöver inte övervakas vid en igångsättning, för det gör man inte vid en abort" är både korkat och okänsligt. Jag ska inte göra en abort, jag ska genomgå en förlossning. Mitt barn ska inte dö, det ska leva.

Eftersom jag inte känner dig kan jag bara svara dig på de uttryck jag fått av dig.

Ja, precis. Eftersom jag vet att jag aldrig tidigare skrivit att jag oroar mig för att inte kunna knyta an till barnet, eller för att bli en dålig mor, varför tror du att jag länge känt så?

Kan du inte bara svara på den frågan:

Varför skriver du att jag länge oroat mig för att inte kunna knyta an till barnet och för att bli en dålig mor?

Eller vad är skillnaden att naturligt producera hormon som gör att tappen mognar eller hjälpa den på traven med ett piller?

Skillnaden är att det blir lite grovyxat när man gör det med ett piller, man vet inte riktigt om dosen är precis rätt och hur snabb effekt den kommer ha. När man ersätter kroppens naturliga signalsystem med medicin så blir det inte lika lagom avpassat. Skillnaden är densamma som mellan insulinet i en frisk människas kropp, och insulinet en diabetiker tillsätter. Diabetikern behöver mycket mer övervakning än den friska personen.

Gratulerar till vädret, antar att det är skönt med lite regn och svalare väder, kul om det kan glädja någon:)
Du har bestämt dig för att härda ut? Tufft, det hade nog inte jag orkat om jag haft alternativ att välja på.
Men det kanske blir lite lättare när man vet att man kan bli igångsatt om man vill, att det finns en utväg?
Enda tipset är väl att du försöker sysselsätta dig så gott det gå, träffa vänner och liknande så tiden går fortare.

Självklart vill du att barnet ska leva, och jag ser ingen orsak att betvivla att ditt barn är otroligt efterlängtat, kanske mer än de flesta i och med din ivf. Du har ju till skillnad från många andra kämpat för att få barn.

Det hoppas jag alla pappor gör. Men han kan inte ta över hennes klåda, hennes psykiska känslor före och efter förlossningen och inte heller ev. komplikationer. Dom måste hon orka med själv, oavsett om i vems famn bebisen ligger.

Men de blir ju väldigt mycket lättare att klara av utan bebis i famnen. Det är en enorm skillnad om man ett dygn eller två kan fokusera på att samla ihop sig själv, eller om man genast ska ta fullt ansvar för ett nyfött spädbarn, utan hjälp från andra. Vad gäller mittt mående, så är ju min tro att jag kommer må mycket sämre efter en komplicerad förlossning än efter en okomplicerad. Därför vill jag göra mitt bästa för att bättra oddsen för att förlossningen blir okomplicerad.

Ja bebisen mår bra och de är ju kanon, men varför ska man som mamma acceptera att må skit för det?

För att det är så att vara gravid för en del, helt enkelt. Jag har mått skit ganska stora delar av den här graviditeten, bitvis betydligt sämre än jag mår nu, men så är det nu en gång. Livet är inte rättvist, alla har inte okomplicerade graviditeter. Och får jag välja så vill jag ju hellre att jag mår skit och bebisen kanon, än tvärtom.

Jag vill ha en så bra förlossning som möjligt, om det innebär en lite längre graviditet för att min kropp vill ta saken i egen takt, so be it. Det är ju knappast bebisens fel, jag känner ju att den ligger där och puffar och knuffar för att komma ut, men det tar helt enkelt lite tid. Det kan man leva med.

Gratulerar till vädret, antar att det är skönt med lite regn och svalare väder, kul om det kan glädja någon:)
Du har bestämt dig för att härda ut? Tufft, det hade nog inte jag orkat om jag haft alternativ att välja på.
Men det kanske blir lite lättare när man vet att man kan bli igångsatt om man vill, att det finns en utväg?
Enda tipset är väl att du försöker sysselsätta dig så gott det gå, träffa vänner och liknande så tiden går fortare.

Du gissar alldeles rätt, älskar regnvädret och kylan! :D

Annars är det ungefär det jag gör, är inte så social eftersom jag har svårt att ha kläder på mig och inte kunna gå undan när jag behöver och duscha kallt eller liknande, men har sett en massa filmer jag velat se men inte haft tid till, och läst böcker jag velat läsa men inte haft tid till. Sen har jag inte jättemycket ork, så dagarna går ändå i lite sakta lunk, det behövs inte så stort program.

Mja, att komma ut som nudist i sällskapslivet skulle jag också haft svårt för.
Jag hade ju inte klåda, men var hiskeligt stor och det var 30 grader ute.
Långklänning, modell jättelik var toppen, då kunde man vara i princip spritt språngande under, och det satt inte åt någonstans.

KL

Jag har inte blivit igångsatt (tror jag). Men vid min första graviditet så gick endast vattnet och jag hade inga värkar, eftersom det var tvillingar så fick jag komma in och få dropp så att värkarna skulle komma igång. Dock vet jag inte hurpass väl förberedd min livmodertapp var. Själva förloppet under förlossningen var betydligt snabbare och på vissa sätt enklare än vid min andra förlossning som kom igång av sig själv (skulle blivit igångsatt dagen efter, men det startade ändå, jag var då i vecka 42+2 - och anledningen var att barnet var stort, inte något mer medicinskt). Från det att jag kom in (på första förlossningen alltså) till det att bebisarna var ute tog det cirka 12 timmar.

Generellt sett så borde den medicinska expertisen vara pålitligt vad det gäller att tllföra kroppen hormon, men å andra sidan så har du som jag har förstått det redan komplikationer pga just hormon och det gör ju ditt fall litet annorlunda.

Jag hoppas att dina besvär är något lindrade nu iom att vädret blivit litet svalare.

Jag måste säga att jag tycker att du har en helt underbar inställning :laugh:
Att du skulle ha problem med att bli mamma på något plan mer än det rent praktiska (tänker på ivf ´en) skulle förvåna mej något enormt.
Att våga lita på sin kropp och på sin inre känsla är nog det som är allra viktigast av allt vad gäller att bli förälder. Att man vågar lita på sig själv gör i min värld att man automatiskt också litar på sitt barn. Att ens barn får gehör för sina behov gör att livet blir så mycket enklare för alla.

Jag hoppas verkligen att du kommer att kunna känna som jag, att det var värt allt jag gick igenom för att få mina underbara barn :love:

Lycka till nu med allt!

Mja, att komma ut som nudist i sällskapslivet skulle jag också haft svårt för.
Jag hade ju inte klåda, men var hiskeligt stor och det var 30 grader ute.
Långklänning, modell jättelik var toppen, då kunde man vara i princip spritt språngande under, och det satt inte åt någonstans.

Bh har jag inte kunnat haft på någon månad, om jag ska ut bland folk så har jag en tunn, mycket löst sittande sidenklänning. Luftigare kläder finns inte, men t o m den blir en plåga efter ett par timmar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 779
Senast: lizan
·
Gravid - 1år Jag står i valet och kvalet om jag ska berätta för min chef om graviditeten innan eller efter sommaren. Jag hade helst velat vänta...
2
Svar
20
· Visningar
7 184
Senast: BusBarro
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Övr. Barn Det varnas mycket om komplikationer och hur farligt det är att vara gravid när man lider av fetma. Fetma i sig är ju hälsofarligt. Det...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 365
Senast: kakan89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar