Sätta igång eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sätta igång eller inte?

Skillnaden mellan en abort och en förlossning är att vid en abort är målet att fostret ska dö, vid en förlossning är målet att fostret ska leva. Denna skillnad har konsekvenser för hur det hela går till, och en förlossning går följaktligen inte till på samma sätt som en abort.

Ja, i slutskedet skiljer det sig åt men oavsett om man gör en abort eller en igångsättning är det livmodertappen som ska mjukas upp och vad är då skillnaden om man är 15 veckor gången eller 42 veckor gången?

Målet med prostaglandin är att livmoderhalsen reagerar på det och mjukas upp och vidgar sig. Efter det skiljer det sig vad som händer. BM kanske gör en hinnsvepning/tar hål på hinnorna. För upp en ballong eller ger värkstimulerande.
Vid en abort görs en skrapning efter att prostaglandinet verkat under narkos.

Skulle man vara så känslig mot prostaglandin skulle man inte få ha samlag under graviditeten eftersom de finns i sperma! För inte måste man till bm och ha ctg under dom ggr man har sex under graviditeten ;)

Vad man får och inte får göra beror ju på bebisen, men som jag förstod det på dig är din startklar, dvs fixerad. Då behöver du inte ligga ner, eftersom navelsträngen inte kan fastna runt halsen.

De du har som nackdelar för en igångsättning är ju bara psykiskt för dig. Ni kunde inte få barn naturligt, en tuff graviditet, förlossningen verkar inte vilja starta själv heller. Du mår skit.

Tror du måste inse att man inte alltid kan få, bära och föda barn naturligt på egen hand, det är ju därför alla bra metoder finns så ni kan bli föräldrar ändå. Och ni kommer få en helt naturlig bebis! Inte ser man nu när det är studenttider vilka som är provrörsbarn, födda med snitt eller ammade/flaskmatade?

Jag håller helt med de som sagt att sätta ett sista datum, så du orkar vara mamma sen.

Tror du måste inse att man inte alltid kan få, bära och föda barn naturligt på egen hand, det är ju därför alla bra metoder finns så ni kan bli föräldrar ändå. Och ni kommer få en helt naturlig bebis!

Jag håller helt med de som sagt att sätta ett sista datum, så du orkar vara mamma sen.

Men snälla. Hur mycket uppfostran tycker du att mabuse behöver?

Jag tycker för min del att hon är sensationellt tapper. Den styrka hon uppbådat för sitt barn hittills, behövde jag inte sammanlagt på de första tre åren. Och hennes barn är inte ens fött. Varför skulle hon inte orka vara mamma? Jag tycker hon verkar orka bestiga berg, med eller utan bebis i bärsele.

Det är väl knappast så att du kan avgöra att mabuses förlossning inte kommer att bli naturlig normalt jobbig?

En sak är att ha förståelse för om någon i mabuses situation får nog och helt enkelt vill ha ut ungen, med varje till buds stående medel, trots att det allra bästa för den kanske är att ligga kvar i magen. Jag skulle ha förståelse för det.

Men att praktiskt taget säga åt henne - som lekman på ett forum dessutom - att bestämma sig för att sätta igång en förlossning, när hon har förklarat tydligt vad läkarna säger om det med avseende på hur jobbig förlossningen kan bli, det är att gå lite långt, tycker jag.

Jag hade en sån förlossning som mabuse helst inte vill ha. Jag tyckte inte heller att det var särskilt roligt. Det enda positiva är att det i efterhand känns som att förlossningar inte är så himla viktiga, så det spelar inte så stor roll hur de blir (förutsatt att mot och barn överlever). Men att före sin förlossning tänka så som jag tänker efteråt, det tror jag är ovanligt. (Jag gjorde det iofs, men jag hade en hel del goda skäl att räkna med att min förlossning troligen skulle bli väldigt långdragen, och jag erbjöds också snitt på förhand, men ville inte det. Av skäl som egentligen liknar mabuses skäl för sitt val beträffande förlossning.)

Jag tror inte det är någon här som försöker säga till Mabuse vad hon SKA göra- jag tror bara att de flesta av oss tycker väldigt synd om henne...
Hon har ju själv skrivit i tråden att graviditeten tagit så hårt på henne att hon inte vet om hon kan eller orkar ta hand om sitt barn när det väl kommer ut. Så tolkade iaf jag det.

Nej, men man brukar sätta ctg när man sätter igång förlossningar. Just för att hålla koll på barnet, eftersom det är viktigt att barnet mår bra.

Hur är den ev igångsättningen tänkt? När jag fick igångsättning pga överburenhet och minskat fostervatten så var jag oxå helt omogen i v.42, men jag fick tabletter som skulle sätta fart på det, nu kommer jag inte ihåg vad tabletterna hette men första dagen fick jag en fjärde dels tablett tre gånger, sen ökade de dosen för varje dag tills jag fick en hel på morgonen på lördagen, och blev sedan hemskickad för att koppla av bättre, det är inte särskilt avkopplande att dela rum på BB... På söndag morgon började det dra igång med värkar som kom och gick med rätt långa mellanrum, vi var hemma ett tag, sen ville jag hålla mig närmare sjukhuset, eftersom vi har 25 min in så vi åkte in till staden och åkte runt och turistade lite, dvs promenderade runt så mycket som jag orkade, fikade lite ibland, maken åt osv och på efm var jag in på kontroll på förlossningen och blev där efter inlagd eftersom de ville ha koll under natten eftersom jag var inlagd. Men då blev jag inlagd på BB, fick eget rum och tv och maken och jag satt/låg och tittade, pratade och tog mig igenom värkarna. Nu slutade ju den förlossningen med akutsnitt, men det var inte pga igångsättningen utan pga att hon låg fel och inte kom ner, oavsett om det hade dragit igång av sig självt eller som nu så hade det blivit kejsarsnitt.

Så om du ska få tabletter och bor nära så finns det antagligen möjligheter att röra sig "fritt" på ett annat sätt än om man blir igångsatt med dropp, som de avråder ifrån här om det inte är nödvändigt. Men det beror ju en hel del på sjukhusets policy, men det kan ju vara bra att fråga!

Jag blev igångsatt för att inget hände, bara pinvärkar.

Det gick kalasbra. Lite ryggbedövning bara och så hade jag inte det minsta ont alls och allt gick chop chop. Bara att krysta och ut kom lille Vickis utan problem.

Nej, men man brukar sätta ctg när man sätter igång förlossningar. Just för att hålla koll på barnet, eftersom det är viktigt att barnet mår bra.

Fast detta stämmer inte alltid, vet flera som blivit igångsatta dvs det FÖRSTA stadiet med gel och de har inte behövt vara fast på sjukhuset.

När du får DROPP och man få igång värkarna DÅ är det en annan sak, men att få tappen mogen för en kommande öppning är inte samma sak.

Jag blev igångsatt först tre gången med hinnsvepning vilket inte gjorde så mycket mer är ont. Jag var öppen i ca 2 veckor ca 2 cm och hade en mogen tapp, trots detta så hände inget alls. Nu föll det sig så att jag fick havandeskapsförgiftning och blev inlagd. ytterliggare hinnsvepningar där utan resultat och med tidig vatten avgång så togs beslutet att ge mig dropp.

Vattnet gick på måndagen han är född på onsdagen, under hela denna tiden låg jag på avd vilket inte var speciellt trevligt alls och jo jag hade enorma komplikationer av min grav vilket gjorde att jag var sjukskriven i hela 8 månader.

Dock så kan jag i alla fall säga att min förlossning inte blev så hemsk rent kroppsligt eller psykiskt så för mig var igångsättning hel ok :D

Fast jag fick tablett uppstoppad som skulle mjuka upp livmodertappen inför en kommande igångsättning och jag fick inte lämna sjukhuset och hade ctg så gott som hela tiden... Men det är säkert olika från fall till fall. Hade iofs en misstänkt eller början till havandeskapsförgiftning oxå, det kanske spelar roll det med...

Min rumskamrat fick gel och vi var ute och promenera en lång runda efter det. Hon hade ingen ctg eller övervakning och då var det hennes andra barn där första förlossningen gick på 2 timmar. Och hon var överburen med ca 14dagar och hade lättare havandeskapsförgiftning.

Det brukar ta ca 4 timmar innan gelen verkar och under dessa timmar verkar det inte vara övervakning dvs ligga i sängen med ctg, däremot när det verkar så kan det gå fort. På min rumskompis så var barnet ute innan de ens kom ner till förlossning men det var också ett väldigt speciellt fall :crazy:

Hon har klagat länge på sina krämpor, sin oro för att inte ha några moderskänslor, att inte orka vara mamma för förlossningen blir jobbig osv osv.
Hon startade själv tråden! Vill hon inte ha andras åsikter så kunde hon låtit bli.

Jag tycker det är jätte tråkigt att hon har haft det så jobbigt. Att inte kunna njuta av att få ett barn utan allt är bara skit. Varför dra ut på det ännu mer?

Det går aldrig i förväg att säga hur en förlossning går, inte ens som omföderska. Varje förlossning är unik. Lika väl som en naturlig förlossning går snabbt och smidigt kan en igångsättning göra det. Samma sak med att få en helvetesförlossning som slutar i akutsnitt, finns ingen garanti på att för den startar naturligt blir det inte så.
En fördel med akutsnitt är att barnet blivit utsatt för den naturliga stressen som är under en förlossning och redo att komma ut.

Ahh, fusk. Jag fick fint ligga där och stirra upp i taket trots att de inte förväntade sej att något skulle hända på åtminstonde ett dygn. Vad olika det kan vara :)

Visst var det idag du skulle in på ny koll? Håller tummar och tår! Hoppas varje dag att du INTE skall ha svarat här utan att du skall vara inne på BB :D.

Jag förstår din skräck för igångsättning, jag hade precis samma skräck. Jag ville dock ha en för att bebis började bli så slö i magen. Så jag 'skyllde' på foglossningen men jag var egentligen orolig för henne. Och hon vägde ju bara 2,3 kilo och hade knappt växt mot slutet, så det var lite problem med hennes näring.
Hade jag "bara" suttit i rullstol och haft skitont och inte kunnat sova hade nog jag också försökt stå ut. Jag är så tacksam att hon kravlade sig ut själv.

*kl*

Jag har provat både naturlig förlossning och igångsättning. Hade jag mått väldigt dåligt som du gör och haft möjlighet att välja hade jag valt igångsättning istället för att vänta på att förlossningen eventuellt kommer igång av sig själv.

För varje dag graviditeten fortsätter och man mår dåligt av den blir man ju bara mer och mer orkeslös, och jag undrar om inte det att en igångsättning ev. blir jobbigare vägs upp av att man har mer energi för att klara av den. Att vara helt slut är inget kul utgångsläge!

Ahh, fusk. Jag fick fint ligga där och stirra upp i taket trots att de inte förväntade sej att något skulle hända på åtminstonde ett dygn. Vad olika det kan vara :)

Då hade både min rumskamrat och jag krupit på väggarna, det var ingen hit att ligga på avd..

*kl*

Jag har provat både naturlig förlossning och igångsättning. Hade jag mått väldigt dåligt som du gör och haft möjlighet att välja hade jag valt igångsättning istället för att vänta på att förlossningen eventuellt kommer igång av sig själv.

För varje dag graviditeten fortsätter och man mår dåligt av den blir man ju bara mer och mer orkeslös, och jag undrar om inte det att en igångsättning ev. blir jobbigare vägs upp av att man har mer energi för att klara av den. Att vara helt slut är inget kul utgångsläge!

Som jag förstår det så blir det ingen igångsättning "bara" för att man mår dåligt så länge barnet inte är redo. På mig började de gör hinnsvepning nästan 2 veckor innan beräknat mycket pga att jag mådde dåligt, men då var tappen också mogen. Jag låg inne tre gånger under grav pga div olika krämpor och i slutet blev jag inlagd pga havandeskap. De gjorde ändå inget mer än hinnsvepa..

Som jag förstår det så blir det ingen igångsättning "bara" för att man mår dåligt så länge barnet inte är redo. På mig började de gör hinnsvepning nästan 2 veckor innan beräknat mycket pga att jag mådde dåligt, men då var tappen också mogen. Jag låg inne tre gånger under grav pga div olika krämpor och i slutet blev jag inlagd pga havandeskap. De gjorde ändå inget mer än hinnsvepa..

Mig gav de igångsättning (i v 38+0 dessutom!) trots att jag var omogen, och detta bara för fogarna. De skulle smörja gel och ha sig, jag fick en tid kl 7 på morgonen på förlossningen. De såg inget fel på lillan, det var bara för att jag inte kunde sova och hade så ont (plus att de oroade sig för bestående skador på bäckenet för att det var så löst).
Jag fick tid veckan innan. Nu kom ju Elina ändå, samma morgon kl 5.40 :). Så jag slapp ju igångsättningen, men annars hade jag fått den då.

Iofs, beror ju på vad man menar med att barnet är redo, hon var ju 'klar' i 38+0, men gjorde ingen ansats att ta sig ut när jag fick tiden. Tappen var helt omogen.

Som sagt var det kanske en förklaring, du var ju ändå rätt långt gången och tydligen rätt klar eftersom du inte behövdes sättas igång.

Jag hade nog allt det du hade och lite till ;) går fortfarande hos sjukgymnast :crazy:

men jag tror att de är väldigt försiktiga med att sätta igång rent allmänt, dvs innan tiden

Ja, i slutskedet skiljer det sig åt men oavsett om man gör en abort eller en igångsättning är det livmodertappen som ska mjukas upp och vad är då skillnaden om man är 15 veckor gången eller 42 veckor gången?

Skillnaden är att vid en abort håller man inte koll på fostret under processen, eftersom det ändå ska dö. Vid en förlossning vil man däremot hålla koll på fostret, eftersom man vill att det ska leva. Det är en betydande skillnad för övervakningen om man vill att fostret ska leva eller dö.

Skulle man vara så känslig mot prostaglandin skulle man inte få ha samlag under graviditeten eftersom de finns i sperma! För inte måste man till bm och ha ctg under dom ggr man har sex under graviditeten ;)

Det är som bekant en viss skillnad i halten prostaglandin i sperma och vid en igångsättning.

De du har som nackdelar för en igångsättning är ju bara psykiskt för dig. Ni kunde inte få barn naturligt, en tuff graviditet, förlossningen verkar inte vilja starta själv heller. Du mår skit.

Ja, framförallt när jag läser inlägg som dina, som på ett mästrande sätt talar om för mig vad jag ska känna och göra. :crazy:

Tror du måste inse att man inte alltid kan få, bära och föda barn naturligt på egen hand, det är ju därför alla bra metoder finns så ni kan bli föräldrar ändå. Och ni kommer få en helt naturlig bebis! Inte ser man nu när det är studenttider vilka som är provrörsbarn, födda med snitt eller ammade/flaskmatade?

Måste jag? Jag har en fullt frisk bebis i magen, som sakta men säkert närmar sig en förlossning. Graviditeten har ur fostersynpunkt varit exemplarisk, inte en blödning, tillväxt perfekt på kurvan, och så vidare. Att bebisar som föds genom igångsatta förlossningar är onaturliga får stå för dig, det är inget jag skulle skriva under på. Givetvis är det ingen skillnad på barnen oavsett hur de fötts, tillverkats eller ammats - men fråga deras mammor, ifall de kommer ihåg ifall de hade bra eller dåliga förlossningar - och jag lovar dig, det gör de. Jag har aldrig träffat en kvinna som glömt de förlossningar hon genomgått. Och därför tar jag mig friheten att faktiskt göra det jag kan för att min förlossning ska bli bra.

För mig passar det bättre att ta det dag för dag, se hur jag mår och hur bebisen mår, och sen fatta ett beslut om de närmsta dagarna baserat på det. Att sätta ett definitivt och oåterkalleligt slutdatum skulle för mig bara kännas stressande, bättre att ta det pö om pö och se hur man mår.

För mig passar det bättre att ta det dag för dag, se hur jag mår och hur bebisen mår, och sen fatta ett beslut om de närmsta dagarna baserat på det. Att sätta ett definitivt och oåterkalleligt slutdatum skulle för mig bara kännas stressande, bättre att ta det pö om pö och se hur man mår.

Låter som en plan.
Hur är det nu, kliar det för jävligt eller fungerar medicineringen något så när ?

Senast ändrad:

Hon har klagat länge på sina krämpor, sin oro för att inte ha några moderskänslor, att inte orka vara mamma för förlossningen blir jobbig osv osv.

Ursäkta??:mad:

Har jag klagat länge på oro för att inte ha några moderskänslor??? Att jag inte kommer orka vara mamma???

Blandar du ihop mig med någon annan, eller? Jag har, under hela graviditeten, en enda gång känt oro för moderskänslor och för att orka vara mamma precis efter förlossningen. En enda gång! Och det var tidigare i den här tråden när allt kändes som tyngst. Och ärligt talat, jag skulle vilja se den förstagångsföderska som inte en enda gång under hela processen från det att man börjar försöka bli gravid till förlossningen har såna tankar.

Jag tycker det är jätte tråkigt att hon har haft det så jobbigt. Att inte kunna njuta av att få ett barn utan allt är bara skit. Varför dra ut på det ännu mer?

Jag är ledsen att jag inte delar din glädje över att vara gravid. Jag tycker ärligt talat att tillståndet i sig är skit, det enda positiva är att man får ett barn på slutet. Det innebär inte att jag inte tycker det är värt det, annars hade jag väl inte varit gravid?:idea: Och varför dra ut på det - tja, för att det uppenbarligen inte är dags än för mig, och för att jag vill få en så bra förlossning som möjligt? Det är skäl nog för mig.

Det går aldrig i förväg att säga hur en förlossning går, inte ens som omföderska. Varje förlossning är unik. Lika väl som en naturlig förlossning går snabbt och smidigt kan en igångsättning göra det. Samma sak med att få en helvetesförlossning som slutar i akutsnitt, finns ingen garanti på att för den startar naturligt. En fördel med akutsnitt är att blir det inte såt blivit utsatt för den naturliga stressen som är under en förlossning och redo att komma ut.

Men allt annat lika är det större risk att en igångsatt förlossning blir smärtsam. Det är ju det det handlar om, inte garantier utan sannolikheter. Jag kräver inga garantier, för det kan man inte få, men jag vill göra det jag kan för att få sannolikheterna på min sida.

Låter som en plan.
Hur är det nu, kliar det för jävligt eller fungerar medicineringen något så när ?

Medicineringen funkar hyfsat, och tillsammans med en, ska vi säga "anpassad livsstil" så är det uthärdligt. Anpassad livsstil innebär t ex att jag gjorde dagens ctg sittandes naken i en stol framför ett öppet fönster med en fläkt i ryggen. :D;)

Sen märker jag att min hud börja ta ordentligt stryk av kortisonet, den är supertunn och fnösktorr, men nu är det ju inte lång tid kvar. Plus att jag fått såna där snygga "hamsterkinder" man får av kortison - nåja, man vinner ju inga skönhetstävlingar i det här skedet ändå. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 779
Senast: lizan
·
Gravid - 1år Jag står i valet och kvalet om jag ska berätta för min chef om graviditeten innan eller efter sommaren. Jag hade helst velat vänta...
2
Svar
20
· Visningar
7 184
Senast: BusBarro
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Övr. Barn Det varnas mycket om komplikationer och hur farligt det är att vara gravid när man lider av fetma. Fetma i sig är ju hälsofarligt. Det...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 365
Senast: kakan89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18