Sätta igång eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sätta igång eller inte?

Så länge moderkakan är ok så mår ju bebis bra. Ligger bebis rätt så kan de väl inte hindra dig från att röra på dig om du åker in för igångsättning? Kan du inte få prostaglandingel och sen kanske åka hem?

Kanske, inte vet jag. Vill man åka hem när förlossningen kan sätta igång när som helst? Vill de kanske sätta ett ctg för att se att bebisen mår ok?

Sätter de igång förlossningen så är ju lite poängen med det att förlossningen förmodligen sätter igång, och eventuellt med rätt starka smärtor. I det läget vill jag nog hellre vara i närheten av sjukvård med smärtstillande, inte gå hemma och ha ont.

Fast de är ju faktisk 50/50 både med igångsättningen och ett ev kejsarsnitt. Lika så om det går snabbt eller tar flera timmar, du klarar dig på en varm dusch eller måste ha all smärtlindring.

Funderade faktiskt igår, kan du inte få typ akupunktur mot både klådan och livmoderhalsen?

Kanske, inte vet jag. Vill man åka hem när förlossningen kan sätta igång när som helst? Vill de kanske sätta ett ctg för att se att bebisen mår ok? .

Tänkte på när man gör abort, då får man ju sköta uppmjukandet av tappen hemma.

Du bor väl rätt så nära sjukhuset? Normalt sett åker man inte in förrän man har 3-5 minuter mellan värkarna, beroende på hur långt man har och även ens historia. Så på många ställen sätter de igång, sen åker man hem. Och ibland behövs en dos till....

Jag håller tummarna för att du snart har din bebis och att klådan försvinner illa kvickt.

Men du kommer ju att komma till BB och ligga inspärrad i vilket fall???
Och varför skulle det ta så många dygn mer???
Och bli så mycket värre?

Jag vill bara dig o din kropp väl - i den mening man kan... Har ju följt dig ett tag och sådär jättetrevligt har du ju inte. Trots stark medicinering.
Sen verkar ju mitt sjukhus riktigt bra för där har aldrig varit för varmt- mer än precis när jag skulle föda, beror ju på att man gympar rätt hårt då ;)
Och som hag sagt innan- jag var helt omogen, hade inte ens känning på 11h och sen e skruttan ute 8h senare :) Så 19h efter min "hjälp" var insatt kom hon ut :)

Senast ändrad:

Men du kommer ju att komma till BB och ligga inspärrad i vilket fall???
Och varför skulle det ta så många dygn mer???
Och bli så mycket värre?

Helt enkelt därför att om förlossningen kommer igång av sig själv så kommer jag åka in i ett senare skede, medan bägge läkare som jag träffat har sagt att om de sätter igång mig i det skede jag är nu, så kommer det förmodligen bli en jobbig igångsättning som tar väldigt lång tid. Och så mycket litar jag på dem att jag tror att de vet vad de pratar om.

Läkarnas samstämmiga råd är att om jag orkar, så är det superbra om jag orkar vänta lite till, för då kan det förhoppningsvis vara bättre förutsättningar för en bra igångsätttning. I nuläget är förutsättningarna för igångsättning inte bra.

Tänkte på när man gör abort, då får man ju sköta uppmjukandet av tappen hemma.

Ja, men en abort är ju inte riktigt samma sak som en förlossning. Vid en abort är man ju inte lika mån om att fostret ska må bra och klara sig, om man säger så.

Tror det blir lite snett att jämföra en abort och en förlossning, faktiskt. Målet med förlossningen är ju inte att barnet ska dö, förhoppningsvis.

Fast prostaglandin används till samma sak abort som förlossning. Förbereda livmodertappen så den öppnar sig. Att barnet kommer ut död vid en abort är ju för den inte klarar sig utanför livmodern.
Prostaglandin finns ju i sperma oxå därför man brukar tipsa om färdknäpp ;)

Ja, jag vet. Men vid en abort sätter man inte ctg för att vara säker på att fostret mår bra, eller på andra sätt försöker säkerställa att fostret mår bra och inte tar skada. Syftet med aborten är ju att fostret ska dö.

Vid en förlossning är det däremot, åtminstone för mig, väldigt viktigt att fostret mår bra och inte tar skada. Syftet med förlossningen för mig är inte alls att fostret ska dö, utan tvärtom att det ska leva och må bra.

För mig är det en väldigt stor skillnad, och mitt intryck är att även sjukvården skiljer mellan en abort och en förlossning när det gäller övervakningen av fostret.

Men de sa det till mig också :) Visst kan det ta lång tid och jag håller ju med dig- de e klart att det är bäst normalt.
Samtidigt så är ju du den enda som kan säga vad du orkar med.
Jag pallade inte mer- ville verkligen ha ut min bäbis för att veta att hon iaf mådde bra...

Fast man blir ju hemskickad ändå om man inte är tillräckligt öppen för att få stanna på förlossningen. Så vad är skillnaden då?

Under min första förlossning togs ingen ctg alls.

Nej, men man brukar sätta ctg när man sätter igång förlossningar. Just för att hålla koll på barnet, eftersom det är viktigt att barnet mår bra.

Skillnaden mellan en abort och en förlossning är att vid en abort är målet att fostret ska dö, vid en förlossning är målet att fostret ska leva. Denna skillnad har konsekvenser för hur det hela går till, och en förlossning går följaktligen inte till på samma sätt som en abort.

Jag tycker personligen att det är lite okänsligt av dig att likna min förestående förlossning vid en abort, det måste du väl också förstå att jag inte har förhoppningar om att mitt barn ska dö?

Men de sa det till mig också :) Visst kan det ta lång tid och jag håller ju med dig- de e klart att det är bäst normalt.
Samtidigt så är ju du den enda som kan säga vad du orkar med.
Jag pallade inte mer- ville verkligen ha ut min bäbis för att veta att hon iaf mådde bra...

Jag tror att vi kanske var i lite olika sits inför ev. igångsättning - jag vet ju att min bebis mår jättebra, det finns ingenting som tyder på något annat.

Och jag vill inte ha en hemsk förlossning, om jag kan undvika det. För min egen skull. Därför lyssnar jag på läkarna när de säger att det går att sätta igång nu, men att förutsättningarna inte är bra, och att det är större chans för en bra förlossning om jag väntar.

Då rekommenderar jag färdknäppande på det grövsta. Tror mer på det än ananas och fönsterputsning, och bra mycket roligare.

Mabuse! Jag vill att du ska veta att jag tänker på dig och håller tummar och tår. Om själva sakfrågan vet jag ingenting mer än att jag tycker du ska lita till expertisen och ta så mycket stöd du behöver för att förbereda dig.
Kramar!

Min bäbis mådde utmärkt hon med- hon kunde nog legat kvar nu med :)

Det var jag som gav upp...

Jag tycker personligen att det är lite okänsligt av dig att likna min förestående förlossning vid en abort, det måste du väl också förstå att jag inte har förhoppningar om att mitt barn ska dö?

Vet du, jag tror inte det var illa ment på en fläck utan bara ett konstaterande om att uppmjukningen av livmodertappen är densamma.

Jag blev ju inte igångsatt så jag har faktiskt ingen aning om de sätter ctg eller ej, däremot har jag ett gäng bekanta som blivit hemskickade från BB då de inte varit tillräckligt öppna (för mig gick vattnet när jag gick på toaletten kl. 5 på morgonen- vi skulle på bröllop kl. 12..., när jag kom in varjag 4 cm öppen).

Håller tummarna för att det sätter igång sig av sig själv nu så du slipper väntan!

Det är skillnad om man blr igångsatt eller om man har en naturlig förlossning. Vid igångsättning får man oftare mer smärtsamma värkar, och man vet inte hur fort det kommer gå. Därför är det väldigt ovanligt att man åker hem, de flesta går på sjukhuset och väntar.

Att säga till någon som står inför en förlossning att din förlossning blir ju likadan som en abort tycker jag är rätt okänsligt. Det är väl inte orimligt att den som ska föda sitt efterlängtade barn inte vill se på förlossningen som en abort, med syftet att barnet ska dö? Och som sagt har ju detta att man inte vill att barnet ska dö en viss betydelse för övervakningen av detsamma. Vid en abort behöver man inte övervaka hur fostret mår, för det ska ändå dö. Vid en förlossning vill man att barnet ska leva, och därför övervakar man det.

Men nu ar du valdigt overkanslig.

Jag fattade det ocksa som att hon menade att man far ju samma medel vid bada processerna for att mjuka upp livmodertappen, sjalvklart inte att resten av forloppet ar detsamma som en abort!! Visst ar det vanligast att man blir kvar pa sjukhuset men jag vet iaf ett par stycken som fick aka hem nagra timmar.

De satte ctg på mig före och efter insättningen om jag minns rätt. Sedan när det drog igång...

Jag fick knappt gå ut och sätta mig så åka hem skulle jag bli förvånad om man fick åka hem. Och jag skulle inte heller vilja vara utan personalens kompetens....

Jag fortsätter hålla tummarna för att det löser sig på naturlig väg inatt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 779
Senast: lizan
·
Gravid - 1år Jag står i valet och kvalet om jag ska berätta för min chef om graviditeten innan eller efter sommaren. Jag hade helst velat vänta...
2
Svar
20
· Visningar
7 184
Senast: BusBarro
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Övr. Barn Det varnas mycket om komplikationer och hur farligt det är att vara gravid när man lider av fetma. Fetma i sig är ju hälsofarligt. Det...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 365
Senast: kakan89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar