Sätta igång eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sätta igång eller inte?

Men stopp nu jerseyko, nu drar du på för stora växlar.

Mabuse har väl aldrig någonsin skrivit att småbarnstiden är oviktig och att hon inte har något som helst intresse för det lilla barnet ? Att man sedan tycker att smårbarnstiden är lite tråkig är hon långt ifrån ensam om att tycka och det är väl inget som säger per automatik att man ser sitt barn som oviktig bara för att man längtar tills det går att föra en konversation med sitt barn?

Jag kan lätt erkänna att spädbarnstiden i sig var tråkigare än den tid som vi är i just nu, inte så att jag på något vis vill hoppa över den biten men den var helt klart tråkig i jämförelse.

Jag kan tycka att det är lite tråkigt att man inte accepterar människor som är olik sig själv..

Mabuse uttrycker sig mycket bestämt i hur det ska vara för hennes familj när barnet kommer. Även i frågor som man inte kan svara på innan barnet faktiskt är fött. Och just inom det området vet jag att jag inte är ensam att reagera.

Sen kan jag undra lite varför man väljer att skaffa barn när man inte har något intresse för barn alls, utan är mer intresserad av ungdomar och deras utveckling och ser tiden fram dit som tråkig, ointressant och oviktig.

Då undrar jag om du skulle kunna förklara för mig varför det aldrig kommer den där typen av kommentarer när någon som är gravid skriver att hon ska vara hemma tex ett år sedan barnet är fött. Jag har aldrig sett någon skriva "nej, men det kan du inte veta nu, man kan reagera hursomhelst, du kanske börjar klättra på väggarna och längta till jobbet efter några månader". Har du sett något sådant?

Vidare är det som Calazirya skriver inte så att mabuse har skrivit det som du påstår. Hon har skrivit att hon inte tycker att småbarnstiden verkar mest intressant. Hon har förklarat flera gånger, men du har ändå inte förmått se skillnaden mellan "inte mest intressant" och "helt oviktig". Det säger mer om dig än om mabuse.

Själv tycker jag att det är lite underligt att så pass många skaffar barn utifrån en längtan efter en bebis. Bebisar är barn generöst räknat i max 18 månader, sen står man där med en unge som inte var vad man längtade efter och inte var vad man valde att skaffa. Då tycker jag att det verkar föredömligt att vara mest intresserad av barn i skolåldern, som ju är en mycket större del av barndomen än vad bebistiden är.

Dessutom, vilket jag undrar om du har tänkt på: Det kan ju naturligtvis vara så att när mabuses del av föräldraledigheten är slut, så önskar hon att hon kunde vara hemma längre med bebisen. Det skulle inte alls förvåna mig i alla fall, jag tror att det är en vanlig känsla. Men, och det är det intressanta, varför är den längtan avgörande för hur familjelivet och det sammanlagda föräldraskapet ska se ut? Varför skulle den längtan vara viktigare än pappans längtan efter tid med bebisen och föräldraledighet?

Vad är det som ev inte skulle funka med bebisen, som kräver att mamman är hemma istället för pappan?

Jag tror att det är för bebisens bästa som mabuse + man vill att den har två lika närvarande och delaktiga föräldrar. Det framgår klart på här på Förälder att det är en ganska ovanlig typ av hänsyn att visa sina barn.

Det jag svarade på var det du skrev:

Jag håller som jag skrev ovan inte med om detta, jag menar att sammanhanget (på ett föräldraforum) och sättet som detta har diskuterats på påverkar. Däremot skulle jag säga att diskussionerna speglar en hel del föreställningar om hur föräldrars relation till barn bör se ut.

Du håller inte med om att mödrars yrkesliv är ifrågasatt i många inlägg till mabuse här på Förälder? (Jag syftar inte på dina inlägg.)

Hur tolkar du då råd som att hon ska säga upp sig från sitt krävande arbete som kräver restid genom staden, och istället ta ett brödjobb vilket som helst, nära hemmet, gärna på deltid?

Föräldraskap? Du måste mena moderskap? Föräldraskap är väl bland det minsta som diskuteras här.

Jag är ledsen, men jag förstår inte ändå.

Förstår ännu mindre när det är just du som skriver just sådär, hade haft lättare att tolka om en del andra skrivit just det du nu skriver. Jag fattar inte. Uppenbarligen.

Det är ju bara att läsa hennes inlägg.

Jag tycker det är tråkigt att man redan innan barnet är fött starkt bestämt sig för hur allt kommer vara. Istället för att anpassa livet efter den individ som föds. Den anpassningen är knappast negativ, utan är positiv för barnets utveckling. Den 12 åring hon vill disskutera med grundar sig i den 8 månaders bebisen som lär sig krypa, 1 åringen som lär sig äta med bestik. 2 åringen som börjar prata i meningar.

Du drar alldeles för stora växlar på något du läst på ett forum anser jag. Jag är en av dem som lätt skulle hoppa över spädbarn och bebistiden och ta en två-åring på en gång. tycker inte att det är det mest fantastiska som finns att ha spädbarn dyker INTE ner i andras barnvagnar och ska gulla med alla bebisar därmed INTE sagt att jag inte älskar min son men JA jag tycker allt som har med två-åringen är klart roligare än att amma och byta blöjor.

Tyckte det INNAN bebis kom och tycker det fortfarande tror knappast jag är ensam om att tycka så och anser mig INTE vara en sämre mamma för att jag inte tycker att bebisar är det gulligaste och roligaste som finns med att ha barn.

Vem dog och gjorde dig till expert på mabuses graviditet, hennes känslor, upplevelser och egenskaper som blivande och kommande förälder :confused:

Ta och kliv ner från den höga hästen och inse att du i just den här tråden ångar på som en ovälkommen mammut i en porslinsbutik.

Vad håller du på med?

Mabuse har ju gång på gång skrivit att du misstolkar/övertolkar. Ändå envisas du. :confused:

Då undrar jag om du skulle kunna förklara för mig varför det aldrig kommer den där typen av kommentarer när någon som är gravid skriver att hon ska vara hemma tex ett år sedan barnet är fött. Jag har aldrig sett någon skriva "nej, men det kan du inte veta nu, man kan reagera hursomhelst, du kanske börjar klättra på väggarna och längta till jobbet efter några månader". Har du sett något sådant?
Jepp. Och ex. på det är hur Mittens och Vindvissla gjort. 2 föräldrar jag ser upp till och gärna tar till mig från.

Vidare är det som Calazirya skriver inte så att mabuse har skrivit det som du påstår. Hon har skrivit att hon inte tycker att småbarnstiden verkar mest intressant. Hon har förklarat flera gånger, men du har ändå inte förmått se skillnaden mellan "inte mest intressant" och "helt oviktig". Det säger mer om dig än om mabuse.
Hon vill inte ha ett barn som är beroende av henne, hon ser det inte som intressant att de lär sig rulla runt och äta, prata och sjunga.
Vill bara att den tiden ska gå över så fort som möjligt.
Men den lilla bebis som lär sig rulla runt ska bli den 15 åringen som ska söka till gymnasiet. Klart bebis och småbarnstiden är jätteviktig!

Själv tycker jag att det är lite underligt att så pass många skaffar barn utifrån en längtan efter en bebis. Bebisar är barn generöst räknat i max 18 månader, sen står man där med en unge som inte var vad man längtade efter och inte var vad man valde att skaffa. Då tycker jag att det verkar föredömligt att vara mest intresserad av barn i skolåldern, som ju är en mycket större del av barndomen än vad bebistiden är.
Den bebis du har ska bli det barn som ska gå på lågstadiedisco om 7-8 år!

Dessutom, vilket jag undrar om du har tänkt på: Det kan ju naturligtvis vara så att när mabuses del av föräldraledigheten är slut, så önskar hon att hon kunde vara hemma längre med bebisen. Det skulle inte alls förvåna mig i alla fall, jag tror att det är en vanlig känsla. Men, och det är det intressanta, varför är den längtan avgörande för hur familjelivet och det sammanlagda föräldraskapet ska se ut? Varför skulle den längtan vara viktigare än pappans längtan efter tid med bebisen och föräldraledighet?
Varför ska föräldraledigheten anpassas efter vad föräldrarna vill, vad som passar med jobbet och inte den individ bebisen är?

Tycker det är kanon att man har en plan, men det är en plan, den får man anpassa sen när man vet vilken bebis man får. Antingen är barnet jätteomogen att börja på förskola när den är 1 år eller så funkar de kanon att barnet är hos farmor några timmar redan när h*n är 6 mån för man som förälder klättrar på väggarna.

Vad är det som ev inte skulle funka med bebisen, som kräver att mamman är hemma istället för pappan?
Få i sig mat t.ex. vilket är väldigt viktigt när man är bebis.

Jag tror att det är för bebisens bästa som mabuse + man vill att den har två lika närvarande och delaktiga föräldrar. Det framgår klart på här på Förälder att det är en ganska ovanlig typ av hänsyn att visa sina barn.

Är lika närvarande och delaktiga föräldrar hur man delar sina Fp-dagar? Då kan inte mina barn ha speciellt närvarande föräldrar...

Jag trodde man var närvarande och delaktig när man anpassar sitt liv efter sitt barn för att främja barnets utveckling till en bra trygg individ inom alla områden.
(Obs anpassar, inte offrar sitt egna liv)

Jepp. Och ex. på det är hur Mittens och Vindvissla gjort. 2 föräldrar jag ser upp till och gärna tar till mig från.

Har de skrivit att de tänkt vara hemma ett år, men då mötts av kommentarer att det vill de säkert inte och sådant kan man inte veta innan?

Spännande!

Klart bebis och småbarnstiden är jätteviktig!

Det där har hon ju som sagt kommenterat upprepade gånger. Kan du inte bara släppa det. Tror du att du på något vis bidrar positivt med att upprepa det där gång på gång? Jag menar, om du oroar dig för mabuses föräldrainsatser bör du väl försöka stärka henne, inte tjata om hennes brister?

Den bebis du har ska bli det barn som ska gå på lågstadiedisco om 7-8 år!

Kanske det. Och?

Varför ska föräldraledigheten anpassas efter vad föräldrarna vill, vad som passar med jobbet och inte den individ bebisen är?

Menar du på fullt allvar att du tror att föräldraledigheten som tas ut i landet är fördelad som den är på grund av hänsyn till bebisarnas individuella behov? Underligt att det är just mammorna bebisar har så stort behov av, särskilt som ingen statistik tyder på att amningen i allmänhet är lika lång som mammans föräldraledighet.

Jag tror att mammans önskan om att leva ut sin mammaroll är vägledande i den stora majoriteten av fall, samt i viss mån pappans önskan om att inte drunkna i sin föräldraroll. Mabuse och hennes man tillhör den minoritet som väljer att testa en annan variant.

Så du tror på fullt allvar att om det visar sig att det absolut enda sättet att få i den här bebisen mat är genom amning, så kommer mabuse + man inte att ta hänsyn till det.

Förutom att scenariot är ganska osannolkit, så får du ju tänka dig för innan du kastar ur dig anklagelser. Jag hade mått oerhört dåligt om du skrivit så om mig när jag var gravid.

Är lika närvarande och delaktiga föräldrar hur man delar sina Fp-dagar? Då kan inte mina barn ha speciellt närvarande föräldrar...

Nej, det mesta du har skrivit tyder på att dina barn har en förälder och så en extravuxen av något slag, där könsfördelningen mellan de rollerna är de förväntade.

jerseyko skrev:
Man måste väl inte amma en bebis. Ersättning i flaska eller pumpa och ge i flaska funkar väl också??? Och det måste väl pappan kunna fixa?

Kan man inte gå mer än 300 inlägg bakåt? Minns inte vem som startade tråden eller vad tråden hette.

Jag tycker precis som flera andra att du är dum mot Mabuse nu, att säga att hon inte borde skaffa barn för att hon inte tror att hon kommer älska smabarnstiden tycker jag är riktigt elakt. Om jag minns rätt behövde Mabuse hjälp för att bli gravid sa jag tror att hennes och pappans beslut att skaffa barn är mer genomtänkt än manga andras.

Jag är ganska säker pa att Mabuses barn kommer fa alla sina behov tillfredställda, även om M. kanske inte tycker det är jätteroligt att läsa saga (vet inte hur det är med det, bara ett exempel) sa tycker inte jag att det är ngt problem.

Att ha en plan innan hur man vill göra är väl jättebra? Och är det ngt som inte kommer fungera i praktiken sa tror jag även här att M. inte är dummare än att hon kan ändra sig.

Har de skrivit att de tänkt vara hemma ett år, men då mötts av kommentarer att det vill de säkert inte och sådant kan man inte veta innan?

Nej, men de är några som börjat jobba före 1 år. Jag upplever de som de gravida som planerat sin föräldraledighet är helt öppna för förändringar under tiden. Mamma är hemma, pappa hemma, de börjar jobba tidigare/senare.
Anpassas efter det som funkar för barnet.

Det där har hon ju som sagt kommenterat upprepade gånger. Kan du inte bara släppa det. Tror du att du på något vis bidrar positivt med att upprepa det där gång på gång? Jag menar, om du oroar dig för mabuses föräldrainsatser bör du väl försöka stärka henne, inte tjata om hennes brister?
Hade jag gärna gjort och har nog flera ggr sagt att hon inte ska ha allt planerat så hårt innan bebisen är född. För man vet aldrig vad det är för liten person som kommer ut.

Menar du på fullt allvar att du tror att föräldraledigheten som tas ut i landet är fördelad som den är på grund av hänsyn till bebisarnas individuella behov? Underligt att det är just mammorna bebisar har så stort behov av, särskilt som ingen statistik tyder på att amningen i allmänhet är lika lång som mammans föräldraledighet.
Barnen är inte mogna att gå flera långa dagar på förskolan som 1-2 åringar.
Vad spelar det för roll vem som är hemma då?
Det är väl snarare otroligt tråkigt att männen behöver ta ut fler Fp-dagar för det ska gå runt (fler dagar = kortare ledighet)

Så du tror på fullt allvar att om det visar sig att det absolut enda sättet att få i den här bebisen mat är genom amning, så kommer mabuse + man inte att ta hänsyn till det.
Med de bestämda åsikter Mabuse har om hur det ska vara så hoppas jag hon inser när bebis är född att det inte riktigt funkar så alla gånger.

Förutom att scenariot är ganska osannolkit, så får du ju tänka dig för innan du kastar ur dig anklagelser. Jag hade mått oerhört dåligt om du skrivit så om mig när jag var gravid.
Trist för dig, hur hade du mått om någon skrivit att du inte är någon förälder?
Nej, det mesta du har skrivit tyder på att dina barn har en förälder och så en extravuxen av något slag, där könsfördelningen mellan de rollerna är de förväntade.
Trist för dig att du grundar föräldraskap och könsfördelning på hur föräldrapenningen tas ut under barnets första levnadsår.

Jag kommer i alla fall vara mamma livet ut.

Att ha en plan innan hur man vill göra är väl jättebra? Och är det ngt som inte kommer fungera i praktiken sa tror jag även här att M. inte är dummare än att hon kan ändra sig.

Det hoppas jag oxå, för här verkar hon inte speciellt öppen för andras förslag, oavsett vad som disskuteras och även när de disskuteras händelser som de inte råkat ut för (eftersom bebisen ligger i magen)

Jag tror ju hon är rätt ute som siktar på delad föräldraledighet från början, det ökar ju chansen att det blir så.
Att redan från början vilja dela föräldraskapet ökar ju chansen att man slipper starta trådar om att ens man är det tredje barnet i familjen.

Jag hoppas också att det är på G för Mabuse och att hon inte bara tröttnat på att försvara sig och upprepa sina svar i den här tråden...
Jag hejjar iaf på Mabuse bebis!!

Mabuse uttrycker sig mycket bestämt i hur det ska vara för hennes familj när barnet kommer. Även i frågor som man inte kan svara på innan barnet faktiskt är fött. Och just inom det området vet jag att jag inte är ensam att reagera.

Det är mammor som börjat jobba ganska omgående efter förlossningen på buke. Några är mina "favvo-föräldrar" som jag har mkt respekt för och är kloka, duktiga och hjälpsamma. Men de har börjat jobba för det visat sig att det funkat med deras bebis. I Mabuse fall så upplever jag det som att hon tänker börja jobba ändå för där är jämnställdheten mellan mamma och pappa viktigare. Och för mig känns det fel, för jag tycker barnet alltid ska gå först och man som förälder ska anpassa sig efter barnet när det gäller att börja jobba, börja med flaska, börja med mat, samsova/egen säng, vagn/sele osv osv osv

Sen kan jag undra lite varför man väljer att skaffa barn när man inte har något intresse för barn alls, utan är mer intresserad av ungdomar och deras utveckling och ser tiden fram dit som tråkig, ointressant och oviktig.
Är det roligare att disskutera miljöföroreningar än att se sitt barn växa upp kanske man ska jobba på en ungdomsgård istället.

Det är många som reagerar emot dig nu också.

Sedan kan man inte anpassa sig exakt efter ett barn heller. Ibland fungerar inte vissa saker även om det är det bästa. Alla kan inte amma, samsova, bära i sele hur mycket de gärna vill.

Alla föräldrar tycker inte lika mycket om olika åldrar. Personligen tycker jag de 6 första månaderna är pest och pina och något man fått traggla sig igenom. Även om spädbarn är jättemysiga så är det så skönt när det är slut med ätande dygnet runt, magknip och ett evigt bärande.
Men det betyder inte att man är ointresserad av sitt/sina barn för det.

Alla kan inte anpassa sig föräldraledighet så att man kan vara hemma 2 år. Vissa måste börja lämna sina barn på dagis när de är ett år.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 779
Senast: lizan
·
Gravid - 1år Jag står i valet och kvalet om jag ska berätta för min chef om graviditeten innan eller efter sommaren. Jag hade helst velat vänta...
2
Svar
20
· Visningar
7 184
Senast: BusBarro
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Övr. Barn Det varnas mycket om komplikationer och hur farligt det är att vara gravid när man lider av fetma. Fetma i sig är ju hälsofarligt. Det...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 365
Senast: kakan89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII