Samtyckeslag, juridik

Vid oaktsamhetsansvar i samtyckeslagen är man skyldig att säkerställa att ens partner verkligen ville ha sex. Återigen hur det kommer att fungera i en domstol återstår att se. Jag är vare sig åklagare eller domstol. En gissning är dock att det krävs ett tydligt ja. När kvinnan ligger där och skriker nej och gråter så får man helt enkelt försäkra sig att kvinnan verkligen vill.

Sen är det faktiskt så att även en man kan avbryta ett samlag. Är man osäker om ens partner verkligen vill ha sex så är det bättre att låta bli att sätta på denne. Är du inte helt säker så lätt bli att ligga. Svårare än så är det inte.

Vad som ändras i praktiken har jag skrivit i nästan varenda inlägg till dig. Även i det här.

Vad som däremot inte ändras är bevisbördan. Vilket också skrivits flera gånger.
"å får man helt enkelt försäkra sig att kvinnan verkligen vill."
Och däri ligger problemet. de två personerna vid det aktuella tillfället vet nog vad som hänt och hur det gått till, men hur ska man kunna presentera det för rätten, med bibehållna beviskrav.

Det är helt sanslöst.
Sent ska vissa förstå (av naturliga skäl, så att säga) att delade åsikter och diskussioner är grunden för demokrati. Men accepterar man inte demokrati ja då är man snar att kasta skit:angel:
Här har inte diskuterats våldtäkter utan hur en rättsprocess ska kunna genomföras...tydligen överklass

Då citerar jag mig själv, för att klargöra var jag står "-Jag håller med dig om att ansvaret för ett övergrepp ska ligga hos den som begår övergreppet, oberoende vad man kallar övergreppet."
Är det något som är oklart där?

Då citerar jag mig själv:
"Det här har vi diskuterat så många gånger att jag inte går in på det igen".
Jag vet att du tycker om att ha en diskussion om detta men det leder inte till annat än att du skuldbelägger offer.

Då citerar jag mig själv:
"Det här har vi diskuterat så många gånger att jag inte går in på det igen".
Jag vet att du tycker om att ha en diskussion om detta men det leder inte till annat än att du skuldbelägger offer.
Jag håller med dig om att ansvaret för ett övergrepp ska ligga hos den som begår övergreppet, oberoende vad man kallar övergreppet." så detta är att skuldbelägga offret?

Inte heller meningen som följde, att alla är ansvariga för sina egna val o handlingar är ngt annat än att konstatera att så är det ute i verkligheten. Knappast skuldbeläggning det heller
Så vi kan lämna den återvändsgränden

Hm..jag hade ju för mig att det brukar finnas två parter, en förövare och ett offer...och just i dessa gråzonsfall är det frapperande ofta just offret konsumerat avsevärda mängder före övergreppet...
Och om det är så, så skulle ju et mer ansvarsfullt bruk av alkohol göra att antalet övergrepp minskar.
Eller har jag totalt fel?
Oavsett vem som är ansvarig(vilket förövaren naturligtvis är).
Nu tror jag lika ltie på ett alkoholförbud som en medgivandelag.
Men just det att ansvarsfullt konsumera hör ju till något av det enklaste var och en av oss kan göra....och det skulle nog vara ett av de effektivaste sakerna att minska just den typen av övergrepp.

Just i fallen när offret konsumerat avsevärda mängder alkohol så kan en lag när det gäller att man ska ge medgivande vara ett av de få tillfällen där den kan gör nytta. Är någon halvt eller helt utslagen av droger kan inte den utsatte rimligen ha givit sitt medgivande. Är man halvt medvetslös kan man inte prestera en åsikt alls.

Och nej man kan inte begära att folk ska avstå från festande för att inte fresta de stackars killarna att våldta, lika lite som att kvinnor inte ska klä upp sig eller vistas på vissa områden av samma skäl. Det är klart de som har svårt att hålla byxorna på och gylfen stängd för att inte förgripa sig på någon när de druckit alkohol ska avstå.

Just i fallen när offret konsumerat avsevärda mängder alkohol så kan en lag när det gäller att man ska ge medgivande vara ett av de få tillfällen där den kan gör nytta. Är någon halvt eller helt utslagen av droger kan inte den utsatte rimligen ha givit sitt medgivande. Är man halvt medvetslös kan man inte prestera en åsikt alls.

Och nej man kan inte begära att folk ska avstå från festande för att inte fresta de stackars killarna att våldta, lika lite som att kvinnor inte ska klä upp sig eller vistas på vissa områden av samma skäl. Det är klart de som har svårt att hålla byxorna på och gylfen stängd för att inte förgripa sig på någon när de druckit alkohol ska avstå.
Eftersom vad jag säger inte har ngt värde i dina ögon så länkar jag
http://www.ottar.se/artiklar/fyllan-och-skulden

"å får man helt enkelt försäkra sig att kvinnan verkligen vill."
Och däri ligger problemet. de två personerna vid det aktuella tillfället vet nog vad som hänt och hur det gått till, men hur ska man kunna presentera det för rätten, med bibehållna beviskrav.
Nej däri ligger inga andra problem än vad det är nu. Bortsett från att killen inte kan skylla på att han inte fattade.

Idag finns det egentligen inget krav på gärningsmannen i princip bortsett från att han måste ha ett uppsåt att våldta. Nu räcker det att säga "Det var inte meeeeningeeen att våldta. Det var en olyckshändelse". Jo tjena men även vid en olycka och det inte var meningen så har man likväl ett ansvar.

Jag förstår faktiskt inte varför du är så rädd för en förändring av lagen.

Argumenten som tex "Men tänk på den stackars föräldern som bara gav sitt barn en lätt örfil. Nu blir denne dömd fr misshandel bara pga det. Stackars, stackars förälder. Nu kan vi inte uppfostra våra barn längre. Samhället är på väg utför." som fanns då känns ju bara löjliga då.

Har jag missat något här? Den artikeln bekräftar ju mycket av det som har skrivits om här om vad som saknas i dagens rättsväsende när det kommer till begreppet våldtäkt :confused:
Och den tog upp det hela med personligt ansvar också ;)
plus att belyste svårigheterna med bevisning..två, tre vittnet är tyngre än ett oavsett vad det gäller

Nej däri ligger inga andra problem än vad det är nu. Bortsett från att killen inte kan skylla på att han inte fattade.

Idag finns det egentligen inget krav på gärningsmannen i princip bortsett från att han måste ha ett uppsåt att våldta. Nu räcker det att säga "Det var inte meeeeningeeen att våldta. Det var en olyckshändelse". Jo tjena men även vid en olycka och det inte var meningen så har man likväl ett ansvar.

Jag förstår faktiskt inte varför du är så rädd för en förändring av lagen.

Argumenten som tex "Men tänk på den stackars föräldern som bara gav sitt barn en lätt örfil. Nu blir denne dömd fr misshandel bara pga det. Stackars, stackars förälder. Nu kan vi inte uppfostra våra barn längre. Samhället är på väg utför." som fanns då känns ju bara löjliga då.
Jag tvivlar starkt på att det räcker med "-Det var inte meeeeningeeen att våldta. Det var en olyckshändelse" Det ska till att man övertyga rätten om att det låg till på det viset....

Och den tog upp det hela med personligt ansvar också ;)
plus att belyste svårigheterna med bevisning..två, tre vittnet är tyngre än ett oavsett vad det gäller

Jag tycker att den snarare tar upp att det är problematiskt att ansvar läggs på kvinnan: "Ska ett brott förebyggas är det inte den som kan utsättas som ska anpassa sig. Det blir fel när man fokuserar på offrens ansvar, säger hon" samt att det är olyckligt att kvinnor får till sig att de ska minska sin alkoholkonsumtion för att skydda sig mot männens alkoholkonsumtion.

"
Lotti Helström, överläkare på akutkliniken för våldtagna kvinnor på Södersjukhuset i Stockholm, menar att det är vanligt att unga kvinnor råkar illa ut i samband med krogbesök. Det går att urskilja ett mönster. Offret är en ung kvinna som precis fått börja gå på krogen, hon är ovan vid alkohol, hon har fått i sig mer alkohol än hon trott.

– Vi ser en topp på 18-19-åringar bland våra patienter i den här gruppen våldtäkt mellan ytligt bekanta. De är en riskutsatt grupp." inte mina ord men....

Jag tycker att den snarare tar upp att det är problematiskt att ansvar läggs på kvinnan: "Ska ett brott förebyggas är det inte den som kan utsättas som ska anpassa sig. Det blir fel när man fokuserar på offrens ansvar, säger hon" samt att det är olyckligt att kvinnor får till sig att de ska minska sin alkoholkonsumtion för att skydda sig mot männens alkoholkonsumtion.
Ansvaret för att ett övergrepp sker ligger och det har jag hävdat hela tiden hos den som förövar övergreppet.

När det är sagt så bör man dock vara medveten om hur verkligheten ser ut där ute, och i egenintresse agera utifrån det "Lotti Helström, överläkare på akutkliniken för våldtagna kvinnor på Södersjukhuset i Stockholm, menar att det är vanligt att unga kvinnor råkar illa ut i samband med krogbesök. Det går att urskilja ett mönster. Offret är en ung kvinna som precis fått börja gå på krogen, hon är ovan vid alkohol, hon har fått i sig mer alkohol än hon trott."
Var försiktigare med sponken och behåll kontrollen över läget skulle man kunna säga....

"
Lotti Helström, överläkare på akutkliniken för våldtagna kvinnor på Södersjukhuset i Stockholm, menar att det är vanligt att unga kvinnor råkar illa ut i samband med krogbesök. Det går att urskilja ett mönster. Offret är en ung kvinna som precis fått börja gå på krogen, hon är ovan vid alkohol, hon har fått i sig mer alkohol än hon trott.

– Vi ser en topp på 18-19-åringar bland våra patienter i den här gruppen våldtäkt mellan ytligt bekanta. De är en riskutsatt grupp." inte mina ord men....
Ja mönstret är rimligen att unga går ut och festar tillsammans och fulla killar tar sig friheter. Unga killar som går på krogen är en riskgrupp vad det gäller att bli våldtäktsmän. De borde verkligen satsas på att få den här gruppen att sköta sig bättre.

"

Ja alltså, ingen har ju ifrågasatt att det sker våldtäkter när både offer och förövare druckit alkohol, men artikeln är tydlig med att det inte är kvinnan som ska anpassa sig.

Ja alltså, ingen har ju ifrågasatt att det sker våldtäkter när både offer och förövare druckit alkohol, men artikeln är tydlig med att det inte är kvinnan som ska anpassa sig.
Jag vet inte det...När jag kör motorcykel så anpassar jag mitt beteende till det faktumet att bilisterna inte håller sig till reglerna.
Samma sak om en ung tjej går ut på krogen. Man kan med rätta anse att alla ska sköta sig, men då nu inte alla gör det så har man ett val i egenintresse. Det finns kräk därute, det är bara att acceptera.

Ja mönstret är rimligen att unga går ut och festar tillsammans och fulla killar tar sig friheter. Unga killar som går på krogen är en riskgrupp vad det gäller att bli våldtäktsmän. De borde verkligen satsas på att få den här gruppen att sköta sig bättre.
Absolut, men innan det ger resultat så har alla ett eget val. gör en riskanalys och agera utifrån den.
Varje människa har ett eget ansvar, vill man ta risken så gör man det...med ibland tragiskt resultat

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 837
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 680
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 339
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX