Samtyckeslag, juridik

Jag tvivlar starkt på att det räcker med "-Det var inte meeeeningeeen att våldta. Det var en olyckshändelse" Det ska till att man övertyga rätten om att det låg till på det viset....
Jo visst vore det bra om det var så. Men likväl är en våldtäkt en våldtäkt även om det inte var meningen att vara en våldtäkt. Vilket den i rent juridiskt mening idag inte är om det saknas uppsåt.

Nej tycker inte den belyste något mer än vad det är nu.
Och detta säger dig ingenting?
"
Lotti Helström, överläkare på akutkliniken för våldtagna kvinnor på Södersjukhuset i Stockholm, menar att det är vanligt att unga kvinnor råkar illa ut i samband med krogbesök. Det går att urskilja ett mönster. Offret är en ung kvinna som precis fått börja gå på krogen, hon är ovan vid alkohol, hon har fått i sig mer alkohol än hon trott.

– Vi ser en topp på 18-19-åringar bland våra patienter i den här gruppen våldtäkt mellan ytligt bekanta. De är en riskutsatt grupp."
Mig säger det i alla fall en del...

Jag vet inte det...När jag kör motorcykel så anpassar jag mitt beteende till det faktumet att bilisterna inte håller sig till reglerna.
Samma sak om en ung tjej går ut på krogen. Man kan med rätta anse att alla ska sköta sig, men då nu inte alla gör det så har man ett val i egenintresse. Det finns kräk därute, det är bara att acceptera.

Att du tycker att kvinnor ska anpassa sig om de inte vil bli våldtagna vet jag redan, det jag ifrågasätter är att du använde artikeln som stöd för din åsikt. Den säger tvärtom vad alla vi andra sagt i den här tråden.

Och detta säger dig ingenting?
"
Lotti Helström, överläkare på akutkliniken för våldtagna kvinnor på Södersjukhuset i Stockholm, menar att det är vanligt att unga kvinnor råkar illa ut i samband med krogbesök. Det går att urskilja ett mönster. Offret är en ung kvinna som precis fått börja gå på krogen, hon är ovan vid alkohol, hon har fått i sig mer alkohol än hon trott.

– Vi ser en topp på 18-19-åringar bland våra patienter i den här gruppen våldtäkt mellan ytligt bekanta. De är en riskutsatt grupp."
Mig säger det i alla fall en del...
Varför får jag en känsla av att jag inte vill veta vad det säger dig.......?

Att du tycker att kvinnor ska anpassa sig om de inte vil bli våldtagna vet jag redan, det jag ifrågasätter är att du använde artikeln som stöd för din åsikt. Den säger tvärtom vad alla vi andra sagt i den här tråden.

Jag tycker tvärtom att det här stämmer rätt bra med den riskgrupp och det riskbeteende jag beskrivit tidigare. Kan bara inte begripa att du vänder dig emot det.

Ingenstans försvarar jag övergrepp. jag bara påpekar, att i egenintresse så kan den vara värt att tänka efter före...

Varför får jag en känsla av att jag inte vill veta vad det säger dig.......?
Det vet du redan, ingenstans försvarar jag övergreppen. Däremot säger jag att det är vettigt att tänka efter föra när man ska göra saker. Visst vill du ha friheten att klättra i bergen utan säkerhetslina så har du den, vill du supa skallen av dig så är det din sak. Men, den som lider i åratal efter ett övergrepp är oftast inte killen. Då kan det vara ett billigt pris att dricka med måtta istället.

Det vet du redan, ingenstans försvarar jag övergreppen. Däremot säger jag att det är vettigt att tänka efter föra när man ska göra saker. Visst vill du ha friheten att klättra i bergen utan säkerhetslina så har du den, vill du supa skallen av dig så är det din sak. Men, den som lider i åratal efter ett övergrepp är oftast inte killen. Då kan det vara ett billigt pris att dricka med måtta istället.
Att försvara övergreppen är just det du gör. Fast du inser nog inte bara det.

Att försvara övergreppen är just det du gör. Fast du inser nog inte bara det.
Bara för att du inte gillar mina åsikter så hasplar du ur dig att " försvara övergreppen är just det du gör"
Då så då synar jag dig väl. Citera mig med exakt angivelse var jag försvarar övergreppen. Kan du inte det så snackar du kvalificerat skitsnack!!!
ingenstans försvarar jag övergreppen. Däremot säger jag att det är vettigt att tänka efter före när man ska göra saker.
Vad du reagerar på är att jag anser att var och en är ansvarig för sina handlingar och sina egna val.
Men så är det ju här i världen. Ingen annan än du själv är ansvarig för dina val och dina handlingar.

Bara för att du inte gillar mina åsikter så hasplar du ur dig att " försvara övergreppen är just det du gör"
Då så då synar jag dig väl. Citera mig med exakt angivelse var jag försvarar övergreppen. Kan du inte det så snackar du kvalificerat skitsnack!!!
ingenstans försvarar jag övergreppen. Däremot säger jag att det är vettigt att tänka efter före när man ska göra saker.
Vad du reagerar på är att jag anser att var och en är ansvarig för sina handlingar och sina egna val.
Men så är det ju här i världen. Ingen annan än du själv är ansvarig för dina val och dina handlingar.
Precis just det du gör nu. När du skriver som du gör. Du försvarar förövaren och övergreppen. Du intalar dig att det gör du inte alls. Men det lyser igenom i dina inlägg. Kalla det för kvalificerat skitsnack om du vill men det ändrar inte innebörden av det du skriver.

Precis just det du gör nu. När du skriver som du gör. Du försvarar förövaren och övergreppen. Du intalar dig att det gör du inte alls. Men det lyser igenom i dina inlägg. Kalla det för kvalificerat skitsnack om du vill men det ändrar inte innebörden av det du skriver.
Med andra ord, du hittar ingenting du kan citera som passar din argumentering..
Du har en bestämd åsikt om vad jag tycker, oavsett vad jag skriver.
Säger betydligt mer om dig än om mig.
För att återgå till ämnet.
Jag skriver att "Jag håller med dig om att ansvaret för ett övergrepp ska ligga hos den som begår övergreppet, oberoende vad man kallar övergreppet."

Men att det finns folk därute som saklöst drar nytta av vissa situationer är väl ett faktum som till och med du torde begripa. Vi kan jobba för att ändra attityder bäst vi vill, och det kan göra nytta om 10, 15 år. Men just nu, eller nu på fredagskväll så är det många tjejer som råkar illa ut av den enkla anledningen att de inte tänker efter före. Ansvaret för detta ligger naturligtvis hos förövaren. Men i ett egenintresse så bör man tänka efter före.
Det står jag för och det är inte att skuldbelägga offren.
Vad du än brygger ihop i din fantasi.
Att det jag säger stämmer, ser man ju om man tittar vilka som råkar illa ut i den här typen av övergrepp.
Unga tjejer som egentligen skulle ha livet framför sig. Och som frapperande ofta tagit sig ett glas för mycket.

Med andra ord, du hittar ingenting du kan citera som passar din argumentering..
Du har en bestämd åsikt om vad jag tycker, oavsett vad jag skriver.
Säger betydligt mer om dig än om mig.
För att återgå till ämnet.
Jag skriver att "Jag håller med dig om att ansvaret för ett övergrepp ska ligga hos den som begår övergreppet, oberoende vad man kallar övergreppet."

Men att det finns folk därute som saklöst drar nytta av vissa situationer är väl ett faktum som till och med du torde begripa. Vi kan jobba för att ändra attityder bäst vi vill, och det kan göra nytta om 10, 15 år. Men just nu, eller nu på fredagskväll så är det många tjejer som råkar illa ut av den enkla anledningen att de inte tänker efter före. Ansvaret för detta ligger naturligtvis hos förövaren. Men i ett egenintresse så bör man tänka efter före.
Vad du än brygger ihop i din fantasi.
Att det jag säger stämmer, ser man ju om man tittar vilka som råkar illa ut i den här typen av övergrepp.
Unga tjejer som egentligen skulle ha livet framför sig. Och som frapperande ofta tagit sig ett glas för mycket.
Men jag skriver ju att ditt inlägg där du länkade till artikeln och ditt inlägg efter det och inlägget efter det osv är praktexempel på där du lägger ansvar på offret istället för på gärningsmannen där det hör hemma.

Hur många mer exempel måste du ha? Eller förstår du inte alternativ läser inte det jag skriver? Du kan skriva hur mycket du vill att ansvaret skall ligga hos förövaren, allt det faller dock platt när du i resten av dina inlägg lägger ansvar på offret.

Problemet är att du inte inser/förstår att du lägger ansvar för övergreppet på offret.

. Ansvaret för detta ligger naturligtvis hos förövaren. Men i ett egenintresse så bör man tänka efter före.
Jag håller med dig, det är inte bara dumt, det är helt vansinnigt att bli knackefull, ta emot drinkar av okända, eller för den delen tabletter.
Och som du säger: Egenintresse.
Inte för att de får skylla sig själva, det är alltid förövarens fel, oavsett, men vad hjälper det när skadan redan är skedd och fallet kanske tom läggs ner i brist på bevis bla för att offret inget minns?

Han både inser och förstår.
Du är duktig på att lägga dina åsikter i mun på andra :sneaky:
Jag håller med dig, det är inte bara dumt, det är helt vansinnigt att bli knackefull, ta emot drinkar av okända, eller för den delen tabletter.
Inte för att de får skylla sig själva, det är alltid förövarens fel, oavsett, men vad hjälper det när skadan redan är skedd och fallet kanske tom läggs ner i brist på bevis bla för att offret inget minns?
Det är vad jag försökt förklara hela tiden. Förövaren är till 100% ansvarig för sina handlingar och sina val.
+ Det faktum, vilket även staten utkräver, fylla undantar ingen från egenansvar. Kör du bil full så är du ansvarig för dina handlingar , som exempel.

Men om man är så engagerad i en fråga som vissa är så har man svårt att se saken ur andra synvinklar än sin egen.

Men om jag VILL bli kalasfull och tar en emot en drink anser du tydligen att jag är så omdömeslös att det du faktiskt implicit skriver är att jag får skylla mig själv.

Men om jag VILL bli kalasfull och tar en emot en drink anser du tydligen att jag är så omdömeslös att det du faktiskt implicit skriver är att jag får skylla mig själv.
Ja herregud ... jag var dyngfull de båda gånger det hände mig. Men inte fan gör det att de som forslade hem mig till sig hade rätt att ha sex med mig. De borde ju ha bäddat ner mig i soffan och ställt fram en spyhink, en liter vatten och ett rör Treo. Det var mitt fel att jag blev så full, men inte mitt fel att de tog sig rätten till mig.

Du är duktig på att lägga dina åsikter i mun på andra :sneaky:

Det är vad jag försökt förklara hela tiden. Förövaren är till 100% ansvarig för sina handlingar och sina val.
+ Det faktum, vilket även staten utkräver, fylla undantar ingen från egenansvar. Kör du bil full så är du ansvarig för dina handlingar , som exempel.

Men om man är så engagerad i en fråga som vissa är så har man svårt att se saken ur andra synvinklar än sin egen.
Men du kan ju inte jämföra att köra rattfull och att dricka sig full. Kör man rattfull så riskerar man att skada någon/något. Att dricka sig full skadar ingen annan än sig själv.

Det är ju tur i så fall att du är så duktig på att se ur någon annans synvinkel än din egna :up:

Du inser verkligen inte att du lägger ansvaret på offret när du skriver så? "Det är alltid förövarens fel men......"

Problemet är inte att någon dricker sig full. Problemet är dom som utnyttjar den som är full. Skulle alla kvinnor sluta dricka så skulle dessa män välja andra offer. Problemet är gärningsmänens attityd att dom har rätt att ta för sig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 837
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 680
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 339
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens