Sv: sammanfattning av året...
*Varning fär lååångt inlägg*
Absolut inga mål uppnådda här, jag hade tänkt starta * och rida några stycken i år. Men min häst har varit skadad sen februari fram till nu typ
Men det verkar iaf som hon är bra nu och igår red vi första tävlingen sen i vintras (dressyr, LB:2) och hon gick faktiskt rätt bra och var riktigt lugn för att vara hon
Här kommer hela skadehistorian för den som orkar läsa...
Det började med att hon var halt på ett framben och det visade sig sitta i knät.
Först trodde de det var en spricka och hon fick boxvila och lite skritt i typ en månad. Men det blev inte bättre och de bestämde att hon skulle opereras och man hittade en skada på ett ligament, som behandlades och hon fick en lång vila igen och sen igångsättning för att se om det höll. Det gjorde det och hon var finare än någonsin, då var det slutet på juli och jag hoppades fortfaranade på att kunna rida någon fälttävlan.
Men vid sista återbesöket var hon istället halt på båda bak, skitskumt... Hon blev behandlad för inflammation i kotsenskidorna och de trodde hon skulle bli friskt rätt fort. Men det blev hon inte, jag försökte sätta igång henne men hon kändes bara jätte konstig och travade knappt alls med bak, hon som egentligen har supertrav. Tillslut tyckte veterinären det räckte med behandlingar och ville triangelmärka och tyckte jag skulle ta föl på henne. Jättetråkigt, men jag började iaf. planera för det och så smått leta ny häst. Men jag ville testa en sak till och tog ut en riktigt duktig kiropraktor som skulle kolla henne.
Han började känna på henne och sa direkt att hade jag varit du hade jag absolut gett hästen en chans till för hon har rejäla låsningar i ländryggen. Så hon blev behandlad med massage och TNS sen fick hon Metacam i fem dagar (något hon är van vid nu...) och jag började sätta igång henne. Först kändes det som förut men efter att par dagar började hon äntligen trava som hon brukar
Nu skulle vi bara se om hon gjorde det även utan Metacamen, och det gör hon! Så nu efter två behandlingar till av den underbara kiropraktorn
så är hon nästan helt igång igen, vi har som sagt tävlat igen och nästa vecka ska vi börja hoppa
Tänk om jag hade litat helt på veterinären, som är känd för att vara riktigt duktig, och inte kollat ryggen. Då hade jag kanske stått med en triangelmärkt häst som inte gått att rida
Men en debutant har jag iaf. ridit, på en fyraåring som står i stallet där jag jobbar. Det var hans första tävling och han var vekligen så duktig, 54 i dressyren, 2 ner i hoppningen och felfri i terrrängen! Extra kul också med tanke på att jag har utbildat honom helt själv från typ ingenting, såklart med hjälp från min tränare men ändå.
Tyvärr kommer han åka betydligt tidigare än tänkt då ägarens 16-åriga som har kommit på att han vill ha en unghäst :smirk:
Så tyvärr blir det nog inget breeders som 5-åring som det var tänkt för honom.
Jaja, jag ser fram emot nästa säsong och tänker glömma detta året fort