sammanfattning av året...

B

bus_strecket

nu när årets säsong är över är det väl tid för en snabb reflektion.

blev du nöjd/missnöjd?? varför?

nya mål? :)

Sv: sammanfattning av året...

Jättenöjd :angel: Inte en enda fälttävlan lyckades jag komma ut på iår då alla dom jag varit anmälda till blev inställda så i år har jag faktiskt varit för första gången oslagbar :idea:

ah vad roligt med en sån här tråd :) äntligen blir det kanske lite liv här på forumet :)

Jag är grymt nöjd med min säsong. Skrev förra året:
"Till nästa år har jag tänkt mej att fortsätta ligga stadigt i *,
starta internationell * och helst även nationell ** nån gång framåt sommaren
och går allt vägen vore det ju trevligt att få rida JEM åxå men det är nog mest önsketänkande....."

Stadigt i * - jajamensan :) har blivit en del placeringar och så
Startat internat. * - japp! placerad i CIC* i Ypäjä, godkänt resultat Falkenberg CCI* samt Necarne Castle CCI*
Nationell ** - oh yes! godkänt resultat Strömsholm CNC**
JEM - JAAAAAAA!!!!!! :D Känns helt otroligt häftigt att min dröm slog in :love: Sen att vi gjorde en väldigt bra tävling där kändes som en bonus (tyvärr missade vi en spets i slutet av banan men annars var allt great)

Och som extra krydda på säsongen: NM-guld i lag + brons individuellt :bump:

Så nog har säsongen varit bra! Tyvärr missade vi dock vårt sista JSM, och därmed sista chansen till en juniormedalj :cry: men vi får komma igen nästa år som YR :banana:

Nya mål inför nästa säsong:
-hitta en bättre betsling i terrängen
-bli etablerade i **, starta internat. ** m bra resultat
-plac YRSM
-färre ryttarmissar
-dressyr på kring 45 straff -eller helst ännu lägre :angel:
-kunna rida ökad skritt på en dressyrbana

Jag är jätte nöjd. Detta var första säsongen för min nya D-ponny i fälttävlan. Vi har blivit placerade i både debutant och lätt klass. Mitt mål var Lag-SM och det fick jag vara med i..:) Ett stort plus var att vi blev placeade också! :D

Mål inför nästa säsong:
* Förbättra dressyren
* Placeringar i lättklass
* Starta MSV B, med bra resultat

Nja... Bättre lycka nästa gång eller vad man ska säga.

Mitt mål var att starta en lätt klass denna säsong. Vi fixade till oss två godkända debutantrundor och äntligen kändes allt bra. Då lyckas min pålle med att bli halt. När han väl är igång igen blir det ett par tre inställda tävlingar för att så småningom åka till halmstad där min i vanliga fall väldigt försiktiga banhoppningshäst leker plockepinn (3 ner tror jag det var) kände på mig att allt inte stod rätt till så vi avstod från terrängen och åkte hem istället.

In på klinik och behandlar ena framkotan. 2 behandlingar gjordes där, på tredje återbesöktet konstaterar ATG att det var nog inte kotan felet satt i utan en ny utredning gjordes och han behandlades istället i hovleden som blev bra på en behandling (tack SNÄLLA atg för att min häst fick stå i 10 veckor istället för 3 som det hade blivit om de behandlat rätt på en gång...:mad: )

Nu är vi under igångsättning, långsam igångsättning.

Så några mål uppnåddes knappast men det kommer en ny säsong och då är vi laddade till tusen.:D

Inga mål uppnådda här. Fick en skadad häst i stället. Siktet var inställt på Bredeers för 5 åringar i fälttävlan. MEN, jag är glad att hon nu är på bättringsväg, och att vi faktiskt skall få börja rida henne en dag i veckan. Tävlingar finns det gott om, därför ser jag hellre en frisk häst som håller lämgre en en chans start i Bredeers.

LitenIsa: Grattis.

*Varning fär lååångt inlägg*
Absolut inga mål uppnådda här, jag hade tänkt starta * och rida några stycken i år. Men min häst har varit skadad sen februari fram till nu typ :( Men det verkar iaf som hon är bra nu och igår red vi första tävlingen sen i vintras (dressyr, LB:2) och hon gick faktiskt rätt bra och var riktigt lugn för att vara hon :)

Här kommer hela skadehistorian för den som orkar läsa...:angel:

Det började med att hon var halt på ett framben och det visade sig sitta i knät.

Först trodde de det var en spricka och hon fick boxvila och lite skritt i typ en månad. Men det blev inte bättre och de bestämde att hon skulle opereras och man hittade en skada på ett ligament, som behandlades och hon fick en lång vila igen och sen igångsättning för att se om det höll. Det gjorde det och hon var finare än någonsin, då var det slutet på juli och jag hoppades fortfaranade på att kunna rida någon fälttävlan.

Men vid sista återbesöket var hon istället halt på båda bak, skitskumt... Hon blev behandlad för inflammation i kotsenskidorna och de trodde hon skulle bli friskt rätt fort. Men det blev hon inte, jag försökte sätta igång henne men hon kändes bara jätte konstig och travade knappt alls med bak, hon som egentligen har supertrav. Tillslut tyckte veterinären det räckte med behandlingar och ville triangelmärka och tyckte jag skulle ta föl på henne. Jättetråkigt, men jag började iaf. planera för det och så smått leta ny häst. Men jag ville testa en sak till och tog ut en riktigt duktig kiropraktor som skulle kolla henne.

Han började känna på henne och sa direkt att hade jag varit du hade jag absolut gett hästen en chans till för hon har rejäla låsningar i ländryggen. Så hon blev behandlad med massage och TNS sen fick hon Metacam i fem dagar (något hon är van vid nu...) och jag började sätta igång henne. Först kändes det som förut men efter att par dagar började hon äntligen trava som hon brukar :)
Nu skulle vi bara se om hon gjorde det även utan Metacamen, och det gör hon! Så nu efter två behandlingar till av den underbara kiropraktorn :bow: så är hon nästan helt igång igen, vi har som sagt tävlat igen och nästa vecka ska vi börja hoppa :bump:

Tänk om jag hade litat helt på veterinären, som är känd för att vara riktigt duktig, och inte kollat ryggen. Då hade jag kanske stått med en triangelmärkt häst som inte gått att rida :crazy: :mad:

Men en debutant har jag iaf. ridit, på en fyraåring som står i stallet där jag jobbar. Det var hans första tävling och han var vekligen så duktig, 54 i dressyren, 2 ner i hoppningen och felfri i terrrängen! Extra kul också med tanke på att jag har utbildat honom helt själv från typ ingenting, såklart med hjälp från min tränare men ändå.
Tyvärr kommer han åka betydligt tidigare än tänkt då ägarens 16-åriga som har kommit på att han vill ha en unghäst :smirk:
Så tyvärr blir det nog inget breeders som 5-åring som det var tänkt för honom.

Jaja, jag ser fram emot nästa säsong och tänker glömma detta året fort ;)

Med ryggproblem sedan i början av juni, så har det inte blivit några tävlingar för min del.
Jag är besviken, nu har hela året gått...
Men men, det är ju djur man håller på med, så nu ser jag till att ladda upp inför nästa säsong istället!!

Antar att grattiset du riktade till mig inte var för att jag haft en skadad häst;)

tackar iallafall, misstänker att du sett oss i tidningen:)

Det här året blev en katastrof :cry:

Jag skadade ju mig rejält efter en omkullridning i mars, sedan vrickade sig hästen i hagen i juni och har stått resten av säsongen.

Men däremellan fick vi gjort en start, i Gärds i maj. Är iofsg jättenöjd med den tävlingen. Hästen var kanonfin.

Men målen gick åt skogen! Så jag får väl ladda om till nästa år. Och då lär jag vara superladdad! :)

YES! :) Jag håller med föregående talare och hoppas att forumet vaknar till liv!

Min säsong började med eländes elände i april, förkyld häst som övergick i akut pollenallergi. Tog 8 veckor att bli av med skräpet men i slutet av juni var 4-åringen pigg och glad. Men att kvala till 4-års championat funkade ju inte...:cry: Istället kom vi ut på 3 debutanter och i Vinslöv fick vi till både i hoppningen och terrängen så till syvende och sist är jag jättenöjd med min säsong. En fin avrundning på säsongen fick vi i fredags då Peter Eriksson höll clinic och vi var ett av de deltagande ekipagen. Superkul!
Mål inför nästa säsong:
Bättra på lydnad i dressyr och få fram lite ökningar!:banana:
Kvala till 5 års championat och breeders.:bump:
Ev. starta någon * i höst...(drömma går väl??) :o
På tal om *, är det någon som kan rekommendera någon bra * som "första" bana?

Jag är väldigt nöjd med min säsong även om den kanske inte slutade på bästa sätt:smirk:

För er som orkar läsa här kommer min sammanfatning:)

Häst 1 har endast gått *igt i år och har gjort det bra. Har haft en mkt stadig dressyr med bara 2 rundor över 50 straff och även 3 under 40 så hon har blivit mycket jämnare:) även hoppningen och terrängen har blivit mkt bättre och hon börjar nu våga och ta gör sig. Har fått en en hel del placeringar i *igt var av en i danmark + att vi försvarade vårt YR-md guld från i fjor. Sista tävlingen i tysklan var hon dock inte på humör. Hon la tungan över bettet och sen var det kört men vi tar nya tag till våren. Hoppas på att komma ut på någon mer internationell tävlin och med lite tur rida SM

Häst 2 har haft lite stolpe ut i år. Dressyren har blivit bättre och har legat nära 50 och de sista tvlingarna under 50 straff. Har haft problem med betlingen i hoppningen och terrängen men det verkar som det löst sig nu:) Har placeringar i lätt och *igt i år. Nästa år gäller att bara betslningen funkar så ska vi upp i 2*igt och satsa mot SM det kommer bli hennes sista innna hon blir avelsmärr igen.

Unghästen kvalade till 4 års championatet efter att ha vunnit sin start i debutant. Väll på öveds så gick han myket bra i dressyren och ledde efter den men sen blev det lite för mycket för honom och han rev 2 i banhoppningen och blev väldigt försiktig i terrängen vilket han inte är i vanliga fall. Vi tog ocss i allafall runt och slutade 8 vilket jag är nöjd med. Red en debutan till med honom efter det och då var han sig själv igen. Bra dressyr 1 ner i hopp och en klockren runda i terrängen. Nästa år gäller att han ska få gå någon debutant till innan vi tar steget upp till lätt. Målet är att rida breeders på hösten. Ev starta *igt frammåt hösten om allt känns bra.

Jodå, 7 fälttävlan i år. Inga skador på hästen i allafall:D
En Debutant i våras därefter 5 lätta och 2CNC*.

Så jag är görnöjd. Min lilla "gårdshund" (8år haflinger/travhäst korsning)som bara varit riden 2 år :love:

Första CNC* i trollhättan var vi första utanför placering, 2:a var på hemmaplan (fast jag har aldrig ridit den delen av banan som *går på) Där blev det lite tokigt kommunikationsmiss, helt mitt fel men han landade i pullermangraven och sen ville inte han hoppa det (klandrar honom inte) Det var hans första hinderfel nånsin synd bara att det skulle bli under LagSM:cry: .

Har även för andra gången (på 2 år) fått utesluta mig själv på hemmaplan under midsommartävlingarna för att jag hoppat fel hinder eftersom jag inte hann gå banan ...... Nästa år kommer jag gå banan noga, även på hemmaplan:cool:

Planen nästa år är att starta någon lätt på våren, därefter CNC* resten av året. Trimma dressyr i vinter myyycket:rofl: :rofl:

Ska dock inleda med 4veckor i gips eftersom jag drog av senan mellan lillfinger och ringfinger 2v före LagSM och inte sökte förrän 4v senare så blev det lite tokigt...... operation förhoppningsvis inom 2v(är för inflammerat än) därefter 4v i gips, jaja, det är det jag alltid har sagt, dressyr är livsfarligt:o tur att man är justerad under vintervilan, men han funkar som enhands polohäst oxå

Mina mål inför säsongen var att först och främst debutera CNC*, Få rida CCI*i falkenberg och ev rida yrsm och några **

Efter att förra säsongen slutade med skadadhäst var vi superladdade inför starten i år men vad händer då...jo,hästen lyckas trampa på en sten vid besiktningen på en hopptävling och blir halt i två veckor vilket gör att vi missar två tävlingar.

Den efterlängtade debuten i *-stjärnigt, efter 6 st avanmälningar på rad gick i alla fall bra. Red sedan ytterligare några CNC* med klockren terräng ok hoppning och dressyr som gick åt skogen. Jag hade i alla fall tillräckligt med resultat för att få rida i Falkenberg,vilket ju var ett av mina mål:smirk:

Det roligaste under året var när vi var i Norge i Drammen och jag kom två i CNC*, det var förövrigt den roligaste terrängbanan jag ridit:banana:

Vad det gäller YRSM kom vi så långt som till att vi var anmälda och hade bilen packad, skulle bara rida ett dressyrpass innan vi skulle åka ner,då jag upptäcker ett gigantiskt sår i mungipan på hästen,försökte rida men det gick inte att ta i munnen på henne,så jag strök mig, så det blev en besvikelse,man vet ju aldrig om man får en ny chans nästa år..

Debuten i ** blev istället på Valla och äntligen är hästen lugn inne på dressyrbanan, vilket gjorde att jag anade ugglor i mossen, efter att vi kravlat oss igenom hoppningen någorlunda skulle vi ialla fall få rida terrängen, redan på framridningen kände jag att hon inte var som hon brukar, och jag fick utgå på 7e hindret, när vi tempade hästen efteråt hade hon 40 grader feber, som satt i flera dagar efteråt så Täby helgen därpå fick vi glömma, alltså blev det inte någon godkänd **

Nu de sista tävlingarna har äntligen dressyren lossnat och vi har legat under 55 straff, dock har jag klantat till det i terrängen genom att missa mållinjen och få hjälmen ner över ögonen..

I det stora hela är jag nöjd med säsongen eftersom det var min fösta säsong i *. Och målen inför nästa år är att rida så många CNC ** som möjligt och bli säkra där.Och sedan kanske rida CIC** och CCI**.

Det verkar vara många som haft sjuka/skadade hästar..tråkigt, tråkigt.. :(

Mina mål till nästa säsong glömde jag skriva.

Att komma tillbaka och rida *** internationellt igen såklart.

Lillasyster:
Hade som mål att starta Lätt med sin häst. Första året som junior.
Hon nådde målet med helt ok resultat. Är fullt motiverad att träna dressyr nu. :idea:
Mål för nästa år: Junior SM och start i CCI*. (Man ska satsa! :angel: )

Storasyster:
Hade som mål att starta ** och rida SM.
Säsongen kom igång sent så planen att debutera ** i Gärds sprack. Det blev * där. Plac i Falkenbergs CCI*. Debut i ** på YR-SM istället och en 4:e plats. Därefter gdk resultat i Valla ** och mycket bra resultat i Öveds CCI**. (Strax utanför placering.) I Aalborg var Vincent dålig.
Nya tag och plac i CIC* nu i Bad Segeberg. Härlig avslutning på säsongen. Red också Lag-SM med helt ok eget resultat.

Mål för nästa säsong: Fortsätta rida **, gärna CCI. Satsar på NM och EM. :)

Storasyster och Mini:
Att starta en deb på honom. Det blev både Torn och Vinslöv. Helt ok resultat trots att Hanna hoppade av på näst sista hindret i sista tävlingen.
Mål för nästa säsong: Starta några deb och lätt för att debutera CNC* med honom. Om allt funkar...

Planen i år var att rida 1,00 på våren och debutera CNC* på sensommaren men iom att han gick så väldigt bra i de lätta han gick och inte hade varit oplacerad öht så blev debuten på försommaren istället. Där fick han dock lite bekymmer och vi gick ner i lätt klass igen i augusti.
Sen var tanken att rida ett par tre * i höst men den sprack eftersom han fick en ledpunktering i en has efter en spark och hösten har därefter ägnats åt vistelse på vethögskolan, boxvila och nu har vi nått så långt som uppsutten skritt 30 min/dag. :smirk:
Ohyggligt spännande men shit happens och har man inte varit skadad någonsin tidigare i sitt nioåriga liv så kan man ju ta det.

Nästa år börjar vi om i 1,00 för att sedan gå upp i * igen. Och nån gång kanske det finns tid för deb i 1,30-hoppning också vilket han var anmäld till i sep. :smirk:

Mitt år slutade verkligen inte som jag hade tänkt mig. Målet var att rida Lag-SM på paddan men det sprack ganska tidigt.
Paddan har en tendens att med jämna och täta mellanrum dra på sig olika småskador. Ett litet sår här och där som svullnar och gör ont och hovbölder tror jag att jag räknade ihop till 7 st innan april varav en som slutade i gips och boxvila...

Igång kom vi i alla fall även om vi missade Kinda. Första och enda start blev Mantorp där jag tyckte att jag fick till en riktigt hyfsad dressyr, kändes bättre än hans 43 straffsdressyr i fjor, han fick i alla fall 67 straff vilket är det näst sämsta han någonsin fått :smirk: nolla i hoppningen och en helt fantastisk terräng :love:
Pga att jag fått prioritera bort hästarna (till viss del självmant men även en del "osjälvmant") så tog jag beslutet att lämna tillbaka Paddan i juni, han skulle ändå gå spel hela sommaren så jag tyckte inte att jag hade anledningen att sitta och rida joggingpass i skogen emellan. Med hans tendens att slå sig titt som tätt så började jag dessutom tröttna och tycka ridningen var tråkig.

I juni red jag dock en annan häst i debutant som aldrig gjort något klokt innan i sitt liv. Hon gick några hoppklasser 90-110 under våren innan debuten. Mina förhoppningar var noll även om man inte säger det högt till ägren :angel: Hursomhelst fick jag äta upp det, hon fick 59 i dressyren, 0 i hoppningen och var klockren på hinder i terrängen, ca 2 tidsfel och snabbast under klassen :) Av 17 startande var 4 nolla på hinder. Vi kom 2a :eek:

Inför nästa säsong får jag nog snällt hålla mig på deb nivå. Ovanstående sto ska nog ut igen och welsch coben jag tränar nu ska definitivt ut om han får vara frisk. Dressyrhästen får kanske hänga med för kul om det visar sig att hon kan hoppa hjälpligt och jag får behålla henne!

Framtida mål är championatsseger 2009 när lillan är 4. Ni som hade tänkt ställa upp då kan sluta planera, det tar bara onödig kraft :devil: :angel:

/Nelle som är lite extra kaxig efter som mycket bra hoppträning idag :D

Ja mitt år blev ju lite annorlunda än vad jag hade tänkt mig :crazy:

Fullblodet skulle ju bli första häst i år och målet var att debutera ** till hösten. Detta sprack på vårkanten med inställda tävlingar och en infektion som inte ville ge med sig.
Dock kom han ut nu i slutet av året men då "bara" debutant och lätt klass. Skötte sig som vanligt väldigt bra :love: med idel felfria rundor och bra dressyr (förutom i sista starten då:crazy: )

Den lilla tysken han tyvärr bara göra en enda start innan han fick sitt brott men han var helt :love: . Han gjorde en hyfsad dressyr sedan felfri i övrigt.

Irändaren kom tillbaka trots de problem jag tidigare skrivit om och har bara gått * klass för att se så allt var som det skulle :angel: Hon skötte sig utmärkt med en placering internationellt och bra pleceringar i de övriga. Har tränat en hel del dressyr och har blivit betydligt bättre nu, har legat blande de 10 bästa i varje start runt 50-55 straff. Låg 7a i Aalborg efter dressyren men tog det lungt i terrängen annars hade hon varit placerad där med. Hoppningen var dock inte hennes bästa sida när hon kom tillbaka så det skall tränas hela vintern :(
Hon har dock inte haft ner mer än ett hinder, men hon hoppade inte som hon gjort förut.

Målet är att fullblodet skall gå upp i ** klass till sommaren/hösten och att han skall ut på CIC/CCI* på våren.

Irländaren skall gå upp i klass igen och målet är SM och internationell ***.

Målet med tysken är att han skall bli frisk :(

Liknande trådar

Fritid Ny säsong och nya par. Och nya experter. Dessutom inspelat på vintern. Vad tror ni om årets matchningar? Personligen kommer jag sakna...
16 17 18
Svar
354
· Visningar
23 448
Senast: Reville
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 047
Senast: Mirre
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förbundskapten Fredrik Bergendorff har tagit ut sina trupper i fälttävlan 2024. Nu är siktet inställt på OS i Paris. - Jag är väldigt...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Är sedan 2 veckor sjukskriven för stress. Stress som uppkommit av jobbrelaterade saker - att i många år bli bortprioriterad och det...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hård nacke
  • Dressyrsnack nummer 18