Sambon vägrar skaffa hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast vilka katter har du haft? Jag har haft många genom åren, har tre nu, och ingen har någonsin hängt i gardiner eller liknande. De sover mest och leker liksom. Under de ca 30 år jag har haft katt har som mest någon blomkruka gått sönder när de jagat en fluga i fönstren. Klöser gör de på klösträden, ingen har någonsin klöst eller bitit i mina fötter.
Våra katter hänger i gardinerna var och varannan dag...

Jag talar om innan de flyttar ihop/innan man tar beslut om att flytta till Indien eller vad det kan vara, och att kommunicera sin dröm och inta ta förgivet att brist på svar är ett accept.

Självklart behöver de kommunicera nu, men misstaget är redan ett faktum och att det är låsta positioner och TS trodde att sambon var okej med hund men det visade sig att det inte stämde. Jag är övertygad om att sambon vid det här laget uppfattat att TS önskar köpa en hund. Om han fattat det var en stor dröm och något hon förväntade sig skulle realiseras innan de flyttat ihop är jag mindre om.
Igen - de är vuxna människor. Säger en vuxen människa till mig att hen tänker skaffa en hund så antar jag att de tänker skaffa en hund. Det var liksom inte "Åh, visst är hundar så himla gulliga?".
Säger jag: "Jag tänker skaffa hund om ett par år" och den andra parten inte säger "Jag vill nog inte ha en hund, det är så besvärligt" utan bara "mjao" eller liknande tar jag för givet att frågan inte är så himla viktig för denne. Det är ju JAG som ska skaffa hund.

Igen - de är vuxna människor. Säger en vuxen människa till mig att hen tänker skaffa en hund så antar jag att de tänker skaffa en hund. Det var liksom inte "Åh, visst är hundar så himla gulliga?".
Säger jag: "Jag tänker skaffa hund om ett par år" och den andra parten inte säger "Jag vill nog inte ha en hund, det är så besvärligt" utan bara "mjao" eller liknande tar jag för givet att frågan inte är så himla viktig för denne. Det är ju JAG som ska skaffa hund.
Och det är din partners ansvar att inse att du vill skaffa en hund? Inte ditt ansvar att tala om det och se till att hen fattar?

Jag förstår inte hur mycket tydligare det kan bli. Hur säger man "Jag vill köpa hund." på ett tydligare sätt tänker du?
Tja det blir tydligare om du verifierar att partnern hört och uppfattat det och inte utgår från att tystnad är ett accept. Vill du riskera missförstånd är det klart att du kan nöja dig med svaret "kan du skicka saltet" och tro att hen kommer att älska en ny familjemedlem.

Jag förstår inte hur mycket tydligare det kan bli. Hur säger man "Jag vill köpa hund." på ett tydligare sätt tänker du?
Någonstans utgår man väl också från att den man bor tillsammans med är normalfuntad, speciellt när det kanske inte annars är vanligt att ens sambo är trögfattad och behöver tydliga instruktioner och förklaringar som man måste dubbelkolla och trippelbekräfta. Så om man då säger att man vill skaffa hund när barnen är större och sambon inte säger något nämvärt emot det innan man flyttar ihop så ser jag ju inte det som att jag ska behöva vara speciellt jätteasmycketmegasupertydlig- han verkar ju inte dum i skallen i andra sammanhang så plötslig hjärnblödning i detta sammanhanget är ju svårt att förstå att han fått.
Hade han varit så väldigt anti skulle han sagt något.

Däremot borde de prata nu. TS skulle behöva lägga fram det utan att sätta sig först och istället fokusera på varför han säger nej och vad han kan tänka sig. Kan han tänka sig hund alls i framtiden? När? Hundvakt istället? Dagmatte? Osv. Och han i sin tur ska vara mogen nog att ta det samtalet.

Tja det blir tydligare om du verifierar att partnern hört och uppfattat det och inte utgår från att tystnad är ett accept. Vill du riskera missförstånd är det klart att du kan nöja dig med svaret "kan du skicka saltet" och tro att hen kommer att älska en ny familjemedlem.
Jag ger upp den här diskussionen nu. Föredrar att tro att de flesta vuxna människor inte är dumma, stumma eller döva när de kunnat både höra och tala innan och efter.

Någonstans utgår man väl också från att den man bor tillsammans med är normalfuntad, speciellt när det kanske inte annars är vanligt att ens sambo är trögfattad och behöver tydliga instruktioner och förklaringar som man måste dubbelkolla och trippelbekräfta. Så om man då säger att man vill skaffa hund när barnen är större och sambon inte säger något nämvärt emot det innan man flyttar ihop så ser jag ju inte det som att jag ska behöva vara speciellt jätteasmycketmegasupertydlig- han verkar ju inte dum i skallen i andra sammanhang så plötslig hjärnblödning i detta sammanhanget är ju svårt att förstå att han fått.
Hade han varit så väldigt anti skulle han sagt något.

Däremot borde de prata nu. TS skulle behöva lägga fram det utan att sätta sig först och istället fokusera på varför han säger nej och vad han kan tänka sig. Kan han tänka sig hund alls i framtiden? När? Hundvakt istället? Dagmatte? Osv. Och han i sin tur ska vara mogen nog att ta det samtalet.
Men precis!

Min bror pratade för ungefär ett halvår sedan om att det kanske vore roligt för brorsdottern att komma över till Skottland med en kompis till sommaren, nu när de blivit tonåringar och allt sådär. Jag sa "Jaha, okej." och blev inte det minsta förvånad när han för någon månad sedan ringde upp och berättade att han tänkte boka biljetter. När skulle det passa, typ?
Hade jag inte velat att de skulle komma hade det varit bäst att jag sagt det i första skedet, inte när ungarna hunnit bli pepp på resan och biljetterna i princip köpta.

Min bror pratade för ungefär ett halvår sedan om att det kanske vore roligt för brorsdottern att komma över till Skottland med en kompis till sommaren, nu när de blivit tonåringar och allt sådär. Jag sa "Jaha, okej." och blev inte det minsta förvånad när han för någon månad sedan ringde upp och berättade att han tänkte boka biljetter. När skulle det passa, typ?
Hade jag inte velat att de skulle komma hade det varit bäst att jag sagt det i första skedet, inte när ungarna hunnit bli pepp på resan och biljetterna i princip köpta.

Fast å andra sidan har du all rätt att ändra dig. Du kan ju, av många olika orsaker, ha ändrat dig från det att du först hörde det och till nu när det är dags att köpa biljetterna.

TS sambo kanske var ok med det i början men nu ha ändrat sig. Då borde han naturligtvis kommunicera tydligare varför han ändrat sig. Utan att känna nån av dem kan ju anledningen vara att han helt enkelt inte litar på att hon och barnen sköter hunden till 100% och att han tror att han kommer vara fast med hundpromenader osv. ändå trots att de sa annat från början. Eller så har han helt enkelt ändrat sig. Men en förklaring till det är ju i så fall på sin plats.

Fast å andra sidan har du all rätt att ändra dig. Du kan ju, av många olika orsaker, ha ändrat dig från det att du först hörde det och till nu när det är dags att köpa biljetterna.

TS sambo kanske var ok med det i början men nu ha ändrat sig. Då borde han naturligtvis kommunicera tydligare varför han ändrat sig. Utan att känna nån av dem kan ju anledningen vara att han helt enkelt inte litar på att hon och barnen sköter hunden till 100% och att han tror att han kommer vara fast med hundpromenader osv. ändå trots att de sa annat från början. Eller så har han helt enkelt ändrat sig. Men en förklaring till det är ju i så fall på sin plats.
Så kan det absolut vara, men då måste han ju som du säger tala om det. Som det är nu förstår jag verkligen att TS känner sig både besviken, sviken och ledsen.

Så kan det absolut vara, men då måste han ju som du säger tala om det. Som det är nu förstår jag verkligen att TS känner sig både besviken, sviken och ledsen.

Om det är så att han tvivlar på att TS och barnen verkligen kommer ta 100% av hundens omvårdnad så kan jag förstå att man kan vilja undvika att säga det rätt ut och därför kommer med sånt som uppfattas som "dåliga undanflykter".

Om det är så att han tvivlar på att TS och barnen verkligen kommer ta 100% av hundens omvårdnad så kan jag förstå att man kan vilja undvika att säga det rätt ut och därför kommer med sånt som uppfattas som "dåliga undanflykter".
Jag vet inte, jag tycker ju att det brukar vara det första argumentet som dyker upp. :D "... och det kommer vara jag som får plocka upp alla olyckor på mattan!"
"Ni vet att ni måste kliva upp klockan FEM varje morgon!"

Jag vet inte, jag tycker ju att det brukar vara det första argumentet som dyker upp. :D "... och det kommer vara jag som får plocka upp alla olyckor på mattan!"
"Ni vet att ni måste kliva upp klockan FEM varje morgon!"
Fem på morgonen lol. Senaste hunden jag hade äran att umgås med var extremt morgon trött.
Tror jag personligen inte känner en enda hundägare som är uppe kl 5 på morgonen.

Just ditt sista stycke känner jag är det viktiga här. Hade @Sel i exemplet ovan ändrat sig hade hennes svar antagligen varit ”Tyvärr, det funkar inte i sommar”, med möjlig fortsatt förklaring. Inte ”Nä, jag tänker absolut inte ta emot några barn här!”. Eftersom partnern uttalar sig som det senare exemplet tror inte jag det handlar om att han har ändrat sig, utan att han inte ville från första början men rent krasst sket i att informera det.

Fem på morgonen lol. Senaste hunden jag hade äran att umgås med var extremt morgon trött.
Tror jag personligen inte känner en enda hundägare som är uppe kl 5 på morgonen.
Inte jag heller, det är jag som alltid väckt mina hundar. De sover gärna till 10-11 på morgonen, men jag minns så väl liknande förmaningar när jag som ungdom pratade om hund. Och då hade jag ändå redan häst. :D

Mina hundar är SIST upp varenda morgon om de inte typ är magsjuka eller nåt. Ligger någon av oss människor i sängen så är de där. Sängen är den bästa platsen i hela huset. Och ligger jag i sängen till kl 12 så ligger de i sängen till 12:05.

Hela natten?
Så att de liksom inte märks alls mellan kl. 20.00 - 07.00?

Om vi stängde in/ut schäfern så fungerade det i några timmar men inte en hel natt.

Som med barn när de blivit i skolåldern.
De går också att be om att få vara ifred en stund och skicka till sina rum.
Mina sover med mig varje natt. Förutom när jag varit riktigt dålig då de fått sova själva i rummet bredvid. Bara väldigt glada hundar när jag släppt ut dem på morgonen.

Lite off topic men det är inget ovanligt att hundar inte sover i samma rum/säng som en annan.

Ingen av de hundar jag har haft har varit så.

Diskuterade denna fråga på jobbet nyss med mina kollegor (3 män olika åldrar)

Ingen utav dem vill ha hund.

Man 1 alltså om frugan verkligen vill så skulle det såfall bli efter pension för då har vi båda tid. Jag hade hellre skaffat katt
Man 2 Så länge jag inte behöver ta något ansvar men om både fru och barn vill så får jag vika mig som med kaninerna vi skaffade. Notera VI skaffade men i grund och botten var det fru och barn som ville ha. Han hade dock svårt att se hur de skulle få in hund i sitt liv pga av jobb mm men ok
Man 3 är kraftigt motståndare till hund + att de väntar barn nummer 2 med en 2-åring hemma och 2 heltidsjobb så inte förens barnen blivit större och att största ansvaret inte låg på honom.

Lite intressant

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 686
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 757
Senast: Fan of Bill
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 531
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka