Min enda poäng är och har alltid varit att OM TS kommer fram till att det inte går att skrota sin och barnens dröm om en hund kan hon förmedla det tillsammans med en önskan om att hennes sambo ändå väljer att stanna kvar. För hon vill ju faktiskt inte att hundköpet ska likställas med att göra slut. Hur han väljer att ställa sig till det måste få vara upp till honom. För mig är inte det att uppmana någon till att bete sig respektlöst eller kränka någon…Nej, det har jag heller aldrig sagt, tvärtom. Så jag förstår inte varför du lägger det i ett svar till mig. Har du läst mina inlägg i den här tråden? Jag har varit supertydlig med att det kan vara ett lika konstruktivt beslut att avsluta relationen för att hundönskan är så pass stark.
Du får ursäkta men jag blir lite frustrerad när någon piggybackar på en fultolkning av mina poänger.
Du har uppmanat TS att skaffa hund över huvudet på sin sambo. Den sortens respektlöshet och kränkning där ens ord inte räcker för att freda sitt hem är inte det enda alternativet till att föra en kuvad och självutplånande tillvaro som du beskriver. Det finns inte bara pest eller kolera att välja mellan. Att exempelvis komma fram till att ens livsmål inte längre är kompatibla och möta den sorgliga förändring det innebär eller gemensamt jobba sig fram till en kompromiss är jättebra alternativ.
Synd att du upplever det som provocerande