Sambon vägrar skaffa hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att det handlar om hund i sig. Att det blir stökigt. Han är nog rädd för att möbler förstörd, golv osv. Han är väldigt rädd om vårt hem. Och att man blir bunden. En mindre hund kan du ta med dig i princip överallt. Och jag är så mkt hemma medans han är den som är ”ute o far”.
Nu har inte jag läst alla sidorna? Men kan ni inte börja me att vara hundvakt. Så får både du och sambon se hur det känns att leva med en hund. Utan att binda er till något långvarigt?
Det kanske är lättare att gå med på fö sambon?

Jag vet inte hur mycket tydligare det kan bli än att skriva det ordagrant i text. Det går inte att "inte höra".
Seriöst, har du aldrig varit i egna tankar och missat det någon sagt eller missuppfattat något?

Om inte så kan jag upplysa dig om att det är vanligt att då och då missa vad någon säger eller missuppfattar det. Om det är något generellt att alla tror att alla hör allt som sägs och uppfattar det exakt som det är menat så är det inte underligt att det uppstår så mycket kommunikationsproblem.

Och har du aldrig sagt eller hört någon som sagt "Jag trodde du menade......" eller något motsvarande?

Senast ändrad:
Jag tror att det handlar om hund i sig. Att det blir stökigt. Han är nog rädd för att möbler förstörd, golv osv. Han är väldigt rädd om vårt hem. Och att man blir bunden. En mindre hund kan du ta med dig i princip överallt. Och jag är så mkt hemma medans han är den som är ”ute o far”.
Det är klart realistiska rädslor.

Han kanske har drömmar som utlandssemestrar tillsammans med dig, förhoppningar om att du ska följa med mer på hans "äventyr" och du inte uppfattat det önskemålet?

Och nej du kan inte ha med en mindre hund överallt, det är mer en önskedröm än faktum. Många affärer uppskattar inte hundar oavsett storlek, alla ställen hundar är förbjudna pga allergier är tabu. Hundar är dessutom knepiga att ta utomlands Alla uppskattar inte hundar i sitt hem, ens små. Sen kanske du inte brukar besöka dessa ställen.

Seriöst, har du aldrig varit i egna tankar och missat det någon sagt eller missuppfattat något?

Om inte så kan jag upplysa dig om att det är vanligt att då och då missa vad någon säger eller missuppfattar det. Om det är något generellt att alla tror att alla hör allt som sägs och uppfattar det exakt som det är menat så är det inte underligt att det uppstår så mycket kommunikationsproblem.

Och har du aldrig sagt eller hört någon som sagt "Jag trodde du menade......" eller något motsvarande?
Självklart, fast jag vet inte hur "Jag vill skaffa hund när barnen är större!" i TEXT kan missuppfattas, följt av kommentarer när det umgås med hundar de närmsta åren.

Sedan kunde TS visst ha kollat av bättre vilket gensvar hon fick, men med tanke på hur starkt sambon verkar tycka om saken är det minst sagt märkligt att han inte protesterat tidigare.

Jag har läst alla kommentarer och jag ser att det finns två olika läger och en massa frågeställningar. Jag har svårt för att köpa en valp bakom min sambos rygg. Det är respektlöst och det löser inte problemet. Tvärtom. Min främsta fråga i denna grupp handlar mest om HUR gör jag? Jag vill naturligtvis inte behöva separera. Antingen får jag leva med att inte ha en hund i mitt liv, eller så får jag fundera på hur pass viktigt det är med min dröm. Jag är övertygad om att han inte kommer att ändra sig. För min del räcker det egentligen att han säger att han vill inte leva med hund i sitt hem. Behöver inte vidareutveckla det. Vad jag däremot är frustrerad över är hur mkt tid han spenderar hemifrån och med sin dator… och min hobby hade varit hunden. Ge och ta. Men med det sagt, så kan man aldrig tvinga en annan människa. Jag är så splittrad.
Tycker det är respektfullt av dig, jag bara önskade att du fick samma respekt tillbaka. Iaf att han tog tag i och förklarade varför han inte vill ha en hund på ett vettigt sätt. För just nu verkar du inte få en vettig förklaring utan bara ett blankt nej punkt.
Samma med han sitter och säger att men då gör jag det jag vill med min hobby. Där han åter igen inte specificerar vad det är han tycker att du inte tillåter honom att göra.

Självklart, fast jag vet inte hur "Jag vill skaffa hund när barnen är större!" i TEXT kan missuppfattas, följt av kommentarer när det umgås med hundar de närmsta åren.

Sedan kunde TS visst ha kollat av bättre vilket gensvar hon fick, men med tanke på hur starkt sambon verkar tycka om saken är det minst sagt märkligt att han inte protesterat tidigare.
Jo i stort sett allt går att missuppfattas eller läsas slarvigt/inte alls. Ovan kan man uppfatta det som en önskan ungefär som att man vill semestra i USA eller köpa en ny cykel och inte något jätteviktigt för partnern. Jag skulle inte tolka det SMS:et som något viktigt, viktiga saker talar man om öga mot öga.

Poängen är dock att den som vill göra något äger problemet att kommunicera det och se till att det uppfattas korrekt.

Jo i stort sett allt går att missuppfattas eller läsas slarvigt/inte alls. Ovan kan man uppfatta det som en önskan ungefär som att man vill semestra i USA eller köpa en ny cykel och inte något jätteviktigt för partnern. Jag skulle inte tolka det SMS:et som något viktigt, viktiga saker talar man om öga mot öga.

Poängen är dock att den som vill göra något äger problemet att kommunicera det och se till att det uppfattas korrekt.
Jag håller helt enkelt inte med i det här fallet.

Vet inte riktigt vad jag kan jämföra med som jag totalt skulle förvägra en partner utöver barn - men det är ju moot eftersom jag aldrig skulle blivit tillsammans med människan från början - men kände jag så starkt hade jag reagerat så snart frågan kom upp oavsett i vilken form.
Exempelvis om min fiktiva sambo sa "När Chika är borta vill jag inte ha någon mer hund i huset.". Det hade jag reagerat på DIREKT oavsett hur mycket i förbifarten det sades. Det är liksom ett no-go.

Jag håller helt enkelt inte med i det här fallet.

Vet inte riktigt vad jag kan jämföra med som jag totalt skulle förvägra en partner utöver barn - men det är ju moot eftersom jag aldrig skulle blivit tillsammans med människan från början - men kände jag så starkt hade jag reagerat så snart frågan kom upp oavsett i vilken form.
Exempelvis om min fiktiva sambo sa "När Chika är borta vill jag inte ha någon mer hund i huset.". Det hade jag reagerat på DIREKT oavsett hur mycket i förbifarten det sades. Det är liksom ett no-go.

Jag talar om kommunikation och att äga ansvaret att kommunicera sin önskan för att undvika missförstånd typ det vi ser i tråden. Ett scenario som bevisligen inträffat. I mina ögon argumenterar du emot det ens kan uppstå missförstånd eller att folk missar saker. Vilket ämnet i kommunikation är är för mig oväsentligt.

Menar du på allvar att din partner/den du talar med har ansvar för att uppfatta det du vill kommunicera och tolka det korrekt? Och hur tänker du att det bidar till att undvika missförstånd?

Jag talar om kommunikation och att äga ansvaret att kommunicera sin önskan för att undvika missförstånd typ det vi ser i tråden. Ett scenario som bevisligen inträffat. I mina ögon argumenterar du emot det ens kan uppstå missförstånd eller att folk missar saker. Vilket ämnet i kommunikation är är för mig oväsentligt.

Menar du på allvar att din partner/den du talar med har ansvar för att uppfatta det du vill kommunicera? Och hur tänker du att det bidar till att undvika missförstånd?
Nej, jag menar att den andra parten har ansvar för att kommunicera tillbaka.

Tycker det är respektfullt av dig, jag bara önskade att du fick samma respekt tillbaka. Iaf att han tog tag i och förklarade varför han inte vill ha en hund på ett vettigt sätt. För just nu verkar du inte få en vettig förklaring utan bara ett blankt nej punkt.
Samma med han sitter och säger att men då gör jag det jag vill med min hobby. Där han åter igen inte specificerar vad det är han tycker att du inte tillåter honom att göra.
Precis. Eller i alla fall kom med andra förslag kanske? Mötas i mitten.

Nej, jag menar att den andra parten har ansvar för att att kommunicera tillbaka.

Om sambon/vännen inte ens hört dig? Och att brist på kommunikation kan tolkas enligt eget tycke och smak och inte ge reaktionen från dig "Hej där, kan vi tala om det, det är viktigt för mig?" Det är för mig att inte äga min dröm utan lämna ansvaret till den andra.

Jag förutsätter givetvis att man i ett förhållande kommunicerar i största allmänhet och inte håller på med att ignorera varandra.

Om så är fallet här tänker jag att sambon behöver göra en rejäl omvändning i hur han beter sig mot andra människor. Man kan inte missa varenda gång, man kan inte inte höra varenda gång. Det går inte att skylla på att han har missat det, det är bara löjligt att driva det kortet. Han har säkert hört men inte velat driva på hennes iver om hund, undvikit ämnet snarare så de har kommunikationsproblem, men inte för att han inte hört.

Om den inte ens hört dig? Och att brist på kommunikation kan tolkas enligt eget tycke och smak och inte ge reaktionen från dig "Hej där, kan vi tala om det, det är viktigt för mig?"

Jag förutsätter givetvis att man i ett förhållande kommunicerar i största allmänhet och inte håller på med att ignorera varandra.
Fast det här är inte ett ämne som nämnts en gång, utan under flera år så till den grad att sambon tycker att Ts "tjatar". Han har uppenbart hört.

Och det tolkar du som ett ja?
Va? Nej, men du säger hela tiden att människan kanske inte hört vad TS sagt. Det stämmer inte.

Han har haft många chanser att öppna munnen och säga nej, men det har han inte gjort förrän nyligen. Alltså har han inte tagit Sitt ansvar i den här kommunikationen.
Säger någon inte något särskilt när jag meddelar att jag tänker skafa en ny hobby, måla om i köket eller vad det nu vara månde antar jag att det inte är en särskilt stor grej.
Jag tycker alltså att han varit väldigt orättvis mot TS som gått runt och hoppats och trott att hon nu äntligen, när det blivit möjligt med barnen större och hemma efter skolan, skulle få skaffa den där hunden hon längtat så efter.

Och det tolkar du som ett ja?
Det är inte heller ett nej. Om han är så starkt emot att skaffa hund får man säga det, inte bara vara tyst. Han gillar dessutom hundar, så jag förstår att TS trott att han varit ok med det.

Och han har uppenbart hört eftersom TS tagit upp det flera gånger i tal, och t.o.m. via skrift. Om han ändå inte hört är det ett annat problem - att aldrig lyssna på sin partner, eller ha selektiv hörsel när det är något som inte passar.

Va? Nej, men du säger hela tiden att människan kanske inte hört vad TS sagt. Det stämmer inte.

Han har haft många chanser att öppna munnen och säga nej, men det har han inte gjort förrän nyligen. Alltså har han inte tagit Sitt ansvar i den här kommunikationen.
Säger någon inte något särskilt när jag meddelar att jag tänker skafa en ny hobby, måla om i köket eller vad det nu vara månde antar jag att det inte är en särskilt stor grej.
Jag tycker alltså att han varit väldigt orättvis mot TS som gått runt och hoppats och trott att hon nu äntligen, när det blivit möjligt med barnen större och hemma efter skolan, skulle få skaffa den där hunden hon längtat så efter.
Jag talar om innan de flyttar ihop/innan man tar beslut om att flytta till Indien eller vad det kan vara, och att kommunicera sin dröm och inta ta förgivet att brist på svar är ett accept.

Självklart behöver de kommunicera nu, men misstaget är redan ett faktum och att det är låsta positioner och TS trodde att sambon var okej med hund men det visade sig att det inte stämde. Jag är övertygad om att sambon vid det här laget uppfattat att TS önskar köpa en hund. Om han fattat det var en stor dröm och något hon förväntade sig skulle realiseras innan de flyttat ihop är jag mindre om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 686
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 757
Senast: Fan of Bill
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 531
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka