Sambon vägrar skaffa hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kring valet av hundras tänker jag ändå, att en chihuahua inte är till speciellt stort hinder i livet - den går plättlätt att ta med sig, även på flyg om man så vill. Hänger med på allt - en viss veterinär på Instagram (mycket klok) tar med sin chihuahua på långa fjällvandringar. Och nej, den åker INTE väska utan springer glatt med hela tiden.
Å andra sidan finns där väl ibland problem att få dem rumsrena? Eller är det en skröna? Det vore ju nåt den tjuriga partnern kunde irritera sig på.

Men en liten hund av nån ras behöver alltså inte innebära begränsningar i ens liv, om man inte lever väldigt extremt. Tvärtom. Och för barn är det ett stort plus att få växa upp med djur! Med hund!

Kring valet av hundras tänker jag ändå, att en chihuahua inte är till speciellt stort hinder i livet - den går plättlätt att ta med sig, även på flyg om man så vill. Hänger med på allt - en viss veterinär på Instagram (mycket klok) tar med sin chihuahua på långa fjällvandringar. Och nej, den åker INTE väska utan springer glatt med hela tiden.
Å andra sidan finns där väl ibland problem att få dem rumsrena? Eller är det en skröna? Det vore ju nåt den tjuriga partnern kunde irritera sig på.

Men en liten hund av nån ras behöver alltså inte innebära begränsningar i ens liv, om man inte lever väldigt extremt. Tvärtom. Och för barn är det ett stort plus att få växa upp med djur! Med hund!
En hund som alltid och ständigt får följa med kan vara svår att lämna hemma..... så det här med att alltid ha med är inte bara bra. En hund med separationsångest eller otränad för att vara hemma är inte rolig att behöva lösa. Och var tänker du att hunden alltid får följa med? ICA? HM? Biltema? Exspresso House? Mormors bageri på hörnet? Mio? Vårdcentralen? Skolan? Och när den inte får följa med, ska man binda den utanför? Sitta i bilen i värmen och vänta? Vara hemma?

En stor hund är precis lika lätt eller svår att ta med vill jag säga, det beror inte så mycket på storleken....

De är faktiskt oerhört påfrestande att ha inomhus.
Så man måste vara riktigt entusiastisk för att stå ut.
Jag skulle aldrig utsätta någon annan för det utan att den själv ville det.

Fast det beror ju helt på vad man har för katter.
Vi har tre innekatter som är helt okomplicerade, förstör inget, skriker inte på nätterna, klättrar inte osv.
Pigga, glada och enkla ❤️

Samma med hund. Har en liten hund som sovit hela nätterna sen han var en liten valp, blev snabbt rumsren, fäller inte, förstör inget, är välkommen överallt osv.

En hund som alltid och ständigt får följa med kan vara svår att lämna hemma..... så det här med att alltid ha med är inte bara bra. En hund med separationsångest eller otränad för att vara hemma är inte rolig att behöva lösa. Och var tänker du att hunden alltid får följa med? ICA? HM? Biltema? Exspresso House? Mormors bageri på hörnet? Mio? Vårdcentralen? Skolan? Och när den inte får följa med, ska man binda den utanför? Sitta i bilen i värmen och vänta? Vara hemma?

En stor hund är precis lika lätt eller svår att ta med vill jag säga, det beror inte så mycket på storleken....

Nu tror jag inte det är vad @Otherside menade.
När jag pratar om att min är lätt att ha med överallt menar jag till kompisar som inte är så glada i att ha en stor hårig bjässe på besök men gärna välkomnar en liten fällfri hund, i affärer, på puben osv.
Självklart går det att ta med en stor hund också men det är så extremt mycket lättare med en liten och mina små har varit välkomna även där hundar normalt sett inte är välkomna just för att de är så enkla.
Det är inte samma sak som att hunden inte går att lämna ensam.

Nu tror jag inte det är vad @Otherside menade.
När jag pratar om att min är lätt att ha med överallt menar jag till kompisar som inte är så glada i att ha en stor hårig bjässe på besök men gärna välkomnar en liten fällfri hund, i affärer, på puben osv.
Självklart går det att ta med en stor hund också men det är så extremt mycket lättare med en liten och mina små har varit välkomna även där hundar normalt sett inte är välkomna just för att de är så enkla.
Det är inte samma sak som att hunden inte går att lämna ensam.
Det är inte helt ovanligt att hundar som släpas med överallt faktiskt inte kan vara ensamma hemma.

Vilka affärer kan man ta med hund? Och hur ofta går man till ett ställe där man kan ta med hunden (utöver vänner och släkt, puben som du skrev)?
En labrador som är väluppfostrad är precis lika enkel att ta med sig, annars skulle de ju inte funka som ledarhundar, så nej, de har inte med storleken att göra utan om uppfostran. En hund kan man faktiskt placera på ett ställe medan man fikar, behöver inte vara och fara omkring bara för att den är stor och hårig. Uppfostran.

Min personliga uppfattning är dock att småhundar sällan är uppfostrad, ettriga bjäbbig små saker som inte vare sig lyder eller lyssnar på sin ägare ;) Men även de kan ju uppfostras.

Fast nu läste du nog lite galet? Det står att den är enkel att ta med sig och att den hänger med på allt - inte att den går att ta med exakt överallt. Att lämna hunden hemma medan man handlar blir ju knappast ett hinder i livet. Det som menas är väl att ta med den på längre ”utflykter” där man inte kan lämna hunden hemma för att det blir för lång ensamtid. Och visst har storleken betydelse då. En liten hund kan du bära i väska/ha i knät vid behov, den tar mindre plats i bilen (plats för mer packning) och det blir både mindre hår och smuts av dem om man besöker nån, plus att hundrädda har nog lättare för att acceptera en liten hund än en stor.

Det är inte helt ovanligt att hundar som släpas med överallt faktiskt inte kan vara ensamma hemma.

Vilka affärer kan man ta med hund? Och hur ofta går man till ett ställe där man kan ta med hunden (utöver vänner och släkt, puben som du skrev)?
En labrador som är väluppfostrad är precis lika enkel att ta med sig, annars skulle de ju inte funka som ledarhundar, så nej, de har inte med storleken att göra utan om uppfostran. En hund kan man faktiskt placera på ett ställe medan man fikar, behöver inte vara och fara omkring bara för att den är stor och hårig. Uppfostran.

Min personliga uppfattning är dock att småhundar sällan är uppfostrad, ettriga bjäbbig små saker som inte vare sig lyder eller lyssnar på sin ägare ;) Men även de kan ju uppfostras.

Vi har med vår hund för att vi vill, nu är han inte så gammal än men han kan var ensam hemma upp till en timme.
Vår förra var också med överallt där det gick och han hade inga problem alls att vara hemma.
Jag har haft stora hund och är uppväxt med stora raser, det är mycket enklare att ha med en liten, oavsett om de stora är väluppfostrade.
Tex flyga, väldigt smidigt att ha hunden med i kabinen.
Finns många affärer som välkomnar hundar 😁
Ännu fler som välkomnar små och trevliga hundar 😆

Eftersom partnern uttalar sig som det senare exemplet tror inte jag det handlar om att han har ändrat sig, utan att han inte ville från första början men rent krasst sket i att informera det.
Eller så har också livet med TS fått sambon a!tt ändra sig?
Typ massor av olika planer som inte blir av.
Man lär ju känna varandra med åren och det kan ju ändra på saker och ting.

Fast nu läste du nog lite galet? Det står att den är enkel att ta med sig och att den hänger med på allt - inte att den går att ta med exakt överallt. Att lämna hunden hemma medan man handlar blir ju knappast ett hinder i livet. Det som menas är väl att ta med den på längre ”utflykter” där man inte kan lämna hunden hemma för att det blir för lång ensamtid. Och visst har storleken betydelse då. En liten hund kan du bära i väska/ha i knät vid behov, den tar mindre plats i bilen (plats för mer packning) och det blir både mindre hår och smuts av dem om man besöker nån, plus att hundrädda har nog lättare för att acceptera en liten hund än en stor.
Fast man får ju inte bara tänka att livet består av utflykter. I vardagslivet då? Det mesta man gör då är ju att äta, sova, jobba och handla och så intressen.

(Min mammas mycket lilla hund fäller mer än min husky.... som ju annars är en ras kända för att fälla mycket. Jag dammsög i söndags och tycker mig inte behöva dammsuga ännu, börjar se att han fällt lite, men han släpar ändå inte in mer grus och skit än mina skor, mammas hund däremot, där fastnar allt och hamnar inne)

Diskuterade denna fråga på jobbet nyss med mina kollegor (3 män olika åldrar)

Ingen utav dem vill ha hund.

Man 1 alltså om frugan verkligen vill så skulle det såfall bli efter pension för då har vi båda tid. Jag hade hellre skaffat katt
Man 2 Så länge jag inte behöver ta något ansvar men om både fru och barn vill så får jag vika mig som med kaninerna vi skaffade. Notera VI skaffade men i grund och botten var det fru och barn som ville ha. Han hade dock svårt att se hur de skulle få in hund i sitt liv pga av jobb mm men ok
Man 3 är kraftigt motståndare till hund + att de väntar barn nummer 2 med en 2-åring hemma och 2 heltidsjobb så inte förens barnen blivit större och att största ansvaret inte låg på honom.

Lite intressant
När jag frågade min sambo om hans åsikt (syftat på ultimatumet som ställdes på TS) så sa han att "förhållandet är redan över om min partner anser att förhållandet väger mindre än en hund." Alltså detta var bara hans åsikt måste jag understryka, åsikter är varken rätt eller fel.

Senast ändrad:
Vi har med vår hund för att vi vill, nu är han inte så gammal än men han kan var ensam hemma upp till en timme.
Vår förra var också med överallt där det gick och han hade inga problem alls att vara hemma.
Jag har haft stora hund och är uppväxt med stora raser, det är mycket enklare att ha med en liten, oavsett om de stora är väluppfostrade.
Tex flyga, väldigt smidigt att ha hunden med i kabinen.
Finns många affärer som välkomnar hundar 😁
Ännu fler som välkomnar små och trevliga hundar 😆
Vilka affärer välkomnar hundar? Tycker mest jag ser skyltar om att inga hundar får komma. Det är ju ett problem som blinda har med sina ledarhundar, att de inte får tillträde överallt ens pga sin hund. :(

Mina sover med mig varje natt. Förutom när jag varit riktigt dålig då de fått sova själva i rummet bredvid. Bara väldigt glada hundar när jag släppt ut dem på morgonen.

Lite off topic men det är inget ovanligt att hundar inte sover i samma rum/säng som en annan.

Ingen av de hundar jag har haft har varit så.
Okej.
Jag tycker ju att det bästa med hundar var just att ha dem i sängen när jag sover.
Vilket var en något förvånande upptäckt för mig.
Men det gör att jag aldrig har provat att stänga in dem i ett annat rum på natten.

Ja har varit en högst ofrivillig sammanboende med hund så jag var noga med att se de positiva saker som jag hittade och ägna mig åt dem.
Promenad i beckmörker och ösregn var t.ex. inte en av de bra sakerna.

Vilka affärer välkomnar hundar? Tycker mest jag ser skyltar om att inga hundar får komma. Det är ju ett problem som blinda har med sina ledarhundar, att de inte får tillträde överallt ens pga sin hund. :(

Bauhaus, djuraffärer, flera lokala butiker här, macken (stora är icke välkomna) jag har med honom när jag hämtar pizza, tar honom under armen, gå in med stor hund är inte okej.

Ridanläggningen där jag jobbar tillåter inte hundar, mina har varit undantagna pga små och enkla.
Behöver ingen stor bil, kan ha hunden i knät när jag åker pendel och bära honom om det är mycket folk. Jag upplever min vardag mycket lättare med liten hund än en stor. Det är plättlätt att hitta hundvakt tex.

Räcker att se till mig själv. Skulle någon fråga om den får ta med sin schäfer hem till mig hade jag svarat hell no! Hade de frågat om deras griff var välkommen hade svaret blivit självklart!

Fast det beror ju helt på vad man har för katter.
Vi har tre innekatter som är helt okomplicerade, förstör inget, skriker inte på nätterna, klättrar inte osv.
Pigga, glada och enkla ❤️

Samma med hund. Har en liten hund som sovit hela nätterna sen han var en liten valp, blev snabbt rumsren, fäller inte, förstör inget, är välkommen överallt osv.
Jo men det är ju inget som går att garantera.
Och vad gör man då om man står där med ett monster?

Bauhaus, djuraffärer, flera lokala butiker här, macken (stora är icke välkomna) jag har med honom när jag hämtar pizza, tar honom under armen, gå in med stor hund är inte okej.

Ridanläggningen där jag jobbar tillåter inte hundar, mina har varit undantagna pga små och enkla.
Behöver ingen stor bil, kan ha hunden i knät när jag åker pendel och bära honom om det är mycket folk. Jag upplever min vardag mycket lättare med liten hund än en stor. Det är plättlätt att hitta hundvakt tex.

Räcker att se till mig själv. Skulle någon fråga om den får ta med sin schäfer hem till mig hade jag svarat hell no! Hade de frågat om deras griff var välkommen hade svaret blivit självklart!
Med andra ord butiker som har hundförbud går med på hund bara för att den är liten- men egentligen har de hundförbud. Känns ju... inte speciellt rättvist. Hund som hund kan jag tycka.

Och jag hade sagt att självklart får du ta med din schäfer, doberman eller malle osv. Liten hund helt på eget ansvar eftersom jag har stor.

Kring valet av hundras tänker jag ändå, att en chihuahua inte är till speciellt stort hinder i livet - den går plättlätt att ta med sig, äv
Och jag som tycker att det absolut jobbigaste med hundar är när de skäller ser ingen skillnad på storlek som del i problemet.
Alla tysta hundar är okej för mig.
Men vem kan garantera att en hund är tyst?

Med andra ord butiker som har hundförbud går med på hund bara för att den är liten- men egentligen har de hundförbud. Känns ju... inte speciellt rättvist. Hund som hund kan jag tycka.

Och jag hade sagt att självklart får du ta med din schäfer, doberman eller malle osv. Liten hund helt på eget ansvar eftersom jag har stor.

Fast jag förstår varför med tanke på hundrädda, hår osv.
Du får väl fråga om din hund får komma in, det är så jag gjort om det inte varit tydligt skyltat med hundförbud.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 685
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 757
Senast: Fan of Bill
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 531
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka