Sambon vägrar skaffa hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Självklart kan de ha problem och det är jättebra att det finns människor som är beredda att ge de hundarna en chans.
Mitt inlägg var mer en parantes efter många automatiskt förutsätter att omplacering = problemhund 😊
Och jag tycker att man när man rekommenderar omplacering även ska skriva ett litet observandum om just problem och inte bara måla upp att allt är guld och gröna skogar. För så behöver det inte alls vara. Det finns ju en anledning att de blir omplaceringar, inte så ofta pga dödsfall av ägare, allergi hos ägare (även om det påstå...) osv.

Jag reagerar mer på inställningen som verkar finnas "Oh, en liten hund är så lätt att ha och ta med överallt! Den märks liksom inte".
Fast det är ingen som skrivit överallt utom du. Folk har skrivit att det är lättare att ta med en mindre hund och den erfarenheten har jag också (som har större hund). En mindre hund tar mindre plats, det är ju liksom ren fakta.

Självklart kan de ha problem och det är jättebra att det finns människor som är beredda att ge de hundarna en chans.
Mitt inlägg var mer en parantes efter många automatiskt förutsätter att omplacering = problemhund 😊

Nä, men omplaceringshund = hund som någon annan har uppfostrat. Någon annan som av nån anledning inte behöll den.

Jag känner några som är inne på sin andra omplaceringshund nu. De har varit supernöjda med båda två! Men de har båda två haft problem som de nya ägarna har fått anpassa sig efter och jobba hårt med. Bl.a. kunde den ena inte vara ensam hemma alls.

Och jag tycker att man när man rekommenderar omplacering även ska skriva ett litet observandum om just problem och inte bara måla upp att allt är guld och gröna skogar. För så behöver det inte alls vara. Det finns ju en anledning att de blir omplaceringar, inte så ofta pga dödsfall av ägare, allergi hos ägare (även om det påstå...) osv.

Fast så är det ju oavsett om man köper valp eller vuxen hund.
Går du in på Blocket och väljer första bästa hund är risken betydligt större att det inte blir som man tänkt sig oavsett ålder på hunden.
Är du noggrann med valet av hund har du betydligt större chans att det kommer bli bra 😊

Nä, men omplaceringshund = hund som någon annan har uppfostrat. Någon annan som av nån anledning inte behöll den.

Jag känner några som är inne på sin andra omplaceringshund nu. De har varit supernöjda med båda två! Men de har båda två haft problem som de nya ägarna har fått anpassa sig efter och jobba hårt med. Bl.a. kunde den ena inte vara ensam hemma alls.

Och det kan vara alla möjliga anledningar.
En av våra kom tillbaka till uppfödaren pga ekonomiska problem hos ägaren, en annan pga separation och den tredje pga allergi ej påhittad 😊

Som sagt, noll problem.
Pekingesen skulle ev kunna uppfattas som problematisk om man inte har någon koll på rasen 🙄

Fast det är ingen som skrivit överallt utom du. Folk har skrivit att det är lättare att ta med en mindre hund och den erfarenheten har jag också (som har större hund). En mindre hund tar mindre plats, det är ju liksom ren fakta.
Jag har personligen aldrig haft problem med att ta med mina hundar till vänner och släkt när jag velat. Inte heller har någon sagt nej till hundvakt pga storleken. De har åkt tåg och buss bredvid mig vid mina fötter utan att störa någon som helst. Bil också. De har varit ute och tältat med mig, ute och vandrat med mig. De har bara inte varit i affärer och bagerier och pubar. Inte heller har vi flugit någonstans.
Min reflektion var mer i vardagen och inte när man gör utflykter, är på semester och kalas osv. I vardagen tar en hund trots allt ändå plats, även som liten.

Men. jag har aldrig haft en liten hund. De är säkert mycket enklare än en stor hund, på alla sätt och vis.

Gör något så enkelt som att kolla på Blocket på omplaceringarna där så ser man att vara ensam är det största bekymret hos en hund tydligen. Så det är ju väldigt vanligt att hundar inte lär sig det. Eller att det är anledningen till att det blir omplacering.

Och det förstår jag. Hellre bostad utan en hund som ylar än hemlös med en hund som ylar. Om det nu inte längre går att lösa för en själv.

Fast så är det ju oavsett om man köper valp eller vuxen hund.
Går du in på Blocket och väljer första bästa hund är risken betydligt större att det inte blir som man tänkt sig oavsett ålder på hunden.
Är du noggrann med valet av hund har du betydligt större chans att det kommer bli bra 😊
Fast det låter i tråden som att det inte finns några problem med omplaceringar. Kanske inte riktigt sant så det skulle kanske betonas lite.

Nej, jag menar att den andra parten har ansvar för att kommunicera tillbaka.
Och om den inte gör det så tolkar du det som ett ja? För partnern har ansvar att höra allt du säger, förstå det rätt och inse att du vill ha svar?

Jag skulle personligen inleda ett samtal och se till att få svar. Och om det inte går att prata alls på något plan, inte ens om varför personen inte svarar eller få bekräftelse på att personen hört så är det troligen dags att gå skilda vägar.

En hund som alltid och ständigt får följa med kan vara svår att lämna hemma..... så det här med att alltid ha med är inte bara bra. En hund med separationsångest eller otränad för att vara hemma är inte rolig att behöva lösa. Och var tänker du att hunden alltid får följa med? ICA? HM? Biltema? Exspresso House? Mormors bageri på hörnet? Mio? Vårdcentralen? Skolan? Och när den inte får följa med, ska man binda den utanför? Sitta i bilen i värmen och vänta? Vara hemma?

En stor hund är precis lika lätt eller svår att ta med vill jag säga, det beror inte så mycket på storleken....
Fast det är enklare att ha med sig en liten hund :)

Fast man får ju inte bara tänka att livet består av utflykter. I vardagslivet då? Det mesta man gör då är ju att äta, sova, jobba och handla och så intressen.

(Min mammas mycket lilla hund fäller mer än min husky.... som ju annars är en ras kända för att fälla mycket. Jag dammsög i söndags och tycker mig inte behöva dammsuga ännu, börjar se att han fällt lite, men han släpar ändå inte in mer grus och skit än mina skor, mammas hund däremot, där fastnar allt och hamnar inne)
Alla hundar jag haft har jag haft med på det mesta mitt liv består mest av djurrelaterade aktivitet men för det har dom inga problem att vara själva när det behövs?
Jag har personligen aldrig haft problem med att ta med mina hundar till vänner och släkt när jag velat. Inte heller har någon sagt nej till hundvakt pga storleken. De har åkt tåg och buss bredvid mig vid mina fötter utan att störa någon som helst. Bil också. De har varit ute och tältat med mig, ute och vandrat med mig. De har bara inte varit i affärer och bagerier och pubar. Inte heller har vi flugit någonstans.
Min reflektion var mer i vardagen och inte när man gör utflykter, är på semester och kalas osv. I vardagen tar en hund trots allt ändå plats, även som liten.

Men. jag har aldrig haft en liten hund. De är säkert mycket enklare än en stor hund, på alla sätt och vis.
Jag har haft stora och små hundar och småhundarna är betydligt lättare att ha med sig på alla sätt och vis det går inte ens att jämföra en stor hund är en stor hund med allt vad det innebär en liten hund på några kg är något helt annat :)

Alla hundar jag haft har jag haft med på det mesta mitt liv består mest av djurrelaterade aktivitet men för det har dom inga problem att vara själva när det behövs?

Jag har haft stora och små hundar och småhundarna är betydligt lättare att ha med sig på alla sätt och vis det går inte ens att jämföra en stor hund är en stor hund med allt vad det innebär en liten hund på några kg är något helt annat :)
Helt klart. Jag tittade på många raser innan jag beslutade mig och kom ganska snart fram till att jag ville ha en hund som var smidig att resa med, och som jag kan ta upp i famnen om något hände ute på vandring till exempel. Jag ville också kunna rymma båda två i bilen utan bök. Mycket Är enklare med en mindre hund, det går inte komma ifrån trots att man måste böja sig ned för att godisbelöna. :D
Sedan finns det ju en uppsjö mellan just chihuahua och till exempel malamute.

Jag har inte skrivit att alla hundar har problem att vara ensamma.

Trevligt att du tycker det. :)

Helt klart. Jag tittade på många raser innan jag beslutade mig och kom ganska snart fram till att jag ville ha en hund som var smidig att resa med, och som jag kan ta upp i famnen om något hände ute på vandring till exempel. Jag ville också kunna rymma båda två i bilen utan bök. Mycket Är enklare med en mindre hund, det går inte komma ifrån trots att man måste böja sig ned för att godisbelöna. :D
Ja precis det är ju enorm skillnad 🙄.
Självklart har större hundar sina fördelar dom med men att dom är smidigare att ha med sig i vardagen stämmer sällan 😅

Jag råkade ut för det första ormbettet för några år sedan och är glad att jag hunnit byta ner mig till en liten ras då jag fick bära hunden närmare en mil.
Vad gör man ens i den situationen med en stor hund?
Är så glad att dom stora jag hade var skadefria :)

Det jag saknar med stora hundar är att ge sig ut på långa cykelturer:)

Jag fick häromdagen höra att min hund är ju stor, hon trodde inte att han var så stor (två gånger av två olika personer på samma dag hahaha). Jag svarade att han var den minsta hunden jag haft så jag tycker han är liten :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 684
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 757
Senast: Fan of Bill
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 531
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka