Lustigt antagande av dig.
Bara för man väljer att ha med sig hunden på det mesta betyder det i din värld att hunden inte kan vara ensam?!
Är inte särskilt svårt att träna en trygg hund på att vara ensam man lämnar den lite då och då som valp så brukar det bli som allt annat som bara ingår i vardagen.
Låter på dig som du har hund med separationsångest.
Det är inte ett antagande av mig. Det är något jag stött på när hundar ska omplaceras.
Det betyder inte för mig att hundar inte kan vara hemma bara för att den får följa med. Det är hemskt vad du antar mycket av mina inlägg. Vore en god idé att läsa vad jag rent faktiskt skriver.
Vad jag anser är att man kan ha med hunden ofta och mycket, men man ska också vara noga med att lära hunden att vara ensam så att den även kan det när det behövs. DET är min åsikt.
En hund som ofta får följa med för mindre möjligheter att vara ensam hemma, det är rent faktum där. Det säger liksom sig självt.
Många omplaceringar har problem med att vara ensamma hemma, också fakta, det var något jag stötte på när jag kollade omplaceringar. Svar jag fått när jag pratar om omplaceringar är "Vi har haft hunden med oss, han /hon är inte van vid att vara hemma så han/hon låter en del och behöver lära sig det".
Jag har inte på några som helst vis påstått det vara svårt att träna en hund att vara ensam, var har du läst det? Jag anser det ingår i en hunds vardagsliv att kunna. Att vara ensam innebär tyst och lugn utan att störa.
Nej jag har inte en hund med separationsångest. Jag har en hund som hellre är med mig än ensam, en husky, de är gärna inte ensamma dessutom, så han lämnas inte ofta och har fått tränas- faktiskt precis lika mycket eller lite som mina andra hundar har fått tränas. Jag får träna honom nu igen när jag flyttat eftersom han är känslig och orolig av sig, men grunden sitter där, och det verkar som att det funkar igen nu.
Jag har haft en schäferkorsning som fick avlivas pga separationsångest däremot, där träning inte bet alls.