Saker du aldrig ätit och antagligen aldrig kommer att prova

Rekommenderar dig att pröva en annan sorts ostron, fångade någon annanstans och kanske serverade på annat sätt om du får chansen. Skillnaden kan vara mycket stor. De kan även serveras tillagade, men det är lite att förstöra dem tycker jag.
Jag har ätit ostron ett tiotal gånger på både fiskrestauranger och vanliga restauranger. Smakar fiskrens.

Kan inte komma på något jag inte skulle kunna tänka mig att prova pga typ "äckelfaktor" och dyl. Däremot avstår jag vissa saker av etiska skäl, exempelvis hajfenssoppa eller maträtter som innehåller sånt som är utrotningshotat.

Menar du sniglar eller eller snäckor? Snigel har jag inte stött på. Vinbärssnäcka serverat med vitlökssmör är ganska gott, men små havssnäckor ät mycket godare, kokta i god tomatsås t ex! Mums!

Generellt är jag försvånad över hur många som dömer ut mat som de aldrig har provat.

Snäckor.

Visst skulle jag äta dem om jag behövde för att överleva, men jag har förmånen att kunna välja något jag tycker låter mer aptitligt. Jag väljer bort mat av flera olika anledningar - etik, pris och vad jag helt enkelt har lust att äta, tycker inte att det är särskilt märkligt alls.

Jag tror inte att det finns något som.jag aldrig har fått och som jag inte ens skulle smaka på om jag fick det.

Allt det här med hjärnor, njurar och testiklar - jag blir aldrig bjuden på sådant (möjligen i korv, men då vet jag ju inte så noga vad det är i korven).

Bruna bönor på svenskt vis i söt sörja, är väl en av de saker jag inte tänker smaka på igen. Jag grät av chocken när jag fick det en gång som barn.

Hästkött klarar jag inte om jag vet att det är hästkött. Skälen är rent känslomässiga, och jag ser ingen anledning att jag skulle jobba mot de känslorna. Jag vill verkligen inte betrakta hästar som mat.

Alla tycks älska hummer men det har jag aldrig ätit. Jag gillar inte kräftor eller skaldjur så oddsen att jag gillar hummer känns ju låga.
Av någon anledning är det svårt med kall mat.
Inälvsmat är otänkbart.

Ostron och rosa burgare är fetnej. Vill inte riskera att bli sjuk. Finns fler grejer också men det är vad som kommer upp i mitt huvud direkt. Vildsvin som privatpersoner serverar är jag jävligt skeptisk till också.

(Ja, jag vet att de finns de som kan hantera dessa livsmedel. Men när man sett nog mycket skit så avstår man gärna)

Vilken sorts ostron, var var de fiskade och hur serverades de? Kan vara otrolig stor skillnad bara beroende på var de är fiskade trots relativt kort avstånd. (Ostron kan faktiskt ätas tillagade också). Musslor är det ju ännu större variation mellan olika sorters. Även de kan ätas råa eller tillagade på många olika sätt.
Inte tillagade, men från flera olika ställen från olika personer. Franska rivieran på finare restaurang vet jag har förekommit i alla fall. Jag känner folk som ätit samma och som gillat dem också, men som ändå säger att det mest smakar salt. Och att konsistensen är slemmig är väl svårt att neka till. :)

Visste faktiskt inte att det fanns tillagade varianter, men har svårt att se att smakupplevelsen skulle vara i nivå med priset oavsett, när det finns bra musslor. :love:

Ostron och rosa burgare är fetnej. Vill inte riskera att bli sjuk. Finns fler grejer också men det är vad som kommer upp i mitt huvud direkt. Vildsvin som privatpersoner serverar är jag jävligt skeptisk till också.

(Ja, jag vet att de finns de som kan hantera dessa livsmedel. Men när man sett nog mycket skit så avstår man gärna)

Är sjukdomsrisken är högre när det gäller ostron än andra former av skaldjur? Och gällande rosa burgare, menar du nöt- eller fläskkött? :confused:

Äter det mesta tror jag. Djur som fortfarande lever, utrotningshotade djur och rovdjur är väl det jag skulle undvika typ. Allt annat skulle jag nog testa en gång iaf om jag fick chansen.
Rovdjur är mest för att det inte är så nyttigt att käka (enligt vad jag läst, kan ha fel?)- inte pga någon moralisk betänklighet..

Apropå ostron, jag tycker inte att det är äckligt men konsistensen är ju lite som snorkråka.
Jag äter det utan problem om jag blir bjuden, men har svårt att förstå priset för dem.

Jag äter inte utrotningshotade djur och försöker undvika mat som producerats under vidriga förhållanden. Rent känslomässigt äter jag inte sällskapsdjur.
Äckelmässigt skulle jag inte fixa att äta spindel (pga fobi) och är väl högst tveksam till att smaka på insekter eller saker som lever.
I övrigt har jag glatt mumsat i mig det mesta från haggis till ostron, även om jag väl inte tycker att ostron är särskilt prisvärt jämfört med goda musslor och skaldjur. :love:

Nej. Både kräftor och spindlar är kräftdjur. De har 8 ben. Insekter är en annan sak, och har 6 ben.
Nja. Spindlar är inte kräftdjur utan palpkäkar. Både palpkäkar och kräftdjur är däremot leddjur precis som sexfotingar där insekter hör hemma.
"Molekylära data kastar dock tvivel över den indelningen, och pekar snarare mot att sexfotingar och kräftdjur hör ihop[11]. En del studier finner till och med att sexfotingarna är en undergrupp inom kräftdjuren[12]."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Leddjur#Systematik

Har ätit både det ena och det andra som många i tråden valt bort :angel:
Grodlår är gott. Inte särskilt mycket kött på men det smakade absolut inte dåligt.
Snäcka (aka sniglar) älskade jag som barn. Med vitlökssmör. Mamma gjorde det ofta hemma.
Ostron är jag inget stort fan av, varken smaken eller konsistensen.

Sånt jag inte kan tänka mig äta är insekter. Och sen utrotningshotade djur såklart.

Svalbo skulle jag inte äta fast det sägs vara nyttig både för det ena och det andra .Insekter har jag ätit men vill inte ha stora skalbaggar .Har testat ostron men höll på att strypa mig då den inte gled nerför strupen utan korkade igen den istället så det går bort .Bläckfisk gillar jag inte heller då det är som att tugga på en foppatoffla .Det är inte som tanten hon sätter i sig allt .Verkar inte spela någon roll vad så är det ätbart förutom hund och katt då men i vissa provinser i Thailand så är hund en delikatess

Är sjukdomsrisken är högre när det gäller ostron än andra former av skaldjur? Och gällande rosa burgare, menar du nöt- eller fläskkött? :confused:

Ostron är ett blötdjur, inte ett skaldjur. Ostron (och musslor också) filtrerar vatten för att få mat och kan därför dra i sig för människan sjukdomsframkallade virus, bakterier och algtoxiner. Nu kontrolleras ostron rätt hårt, men det är fortfarande i mina ögon ett högrisklivsmedel som jag inte är intresserad av att prova.

Spelar ingen roll vilket djur färsen kommer ifrån, det är en riskprodukt och ska därför genomstekas väl. Dels kan djuret bära på en smitta men sen är även färs känslig för hantering och förvaring.

Råbiff är en helt annan grej bör nämnas, det är sällan ett problem då folk är mycket medveten om riskerna och följer en noga faroanalys och riskminimering. Rosa burgare bör hanteras precis som en råbiff för att vara säker att äta.

Jag har varit med om allt från kockar som använder råbiff-puts till rosa burgare till kockar som skickar sina burgare på analys fler gånger om året. De som gör burgare på beställning och de som preppar burgare två gånger i veckan... dvs det råder en mycket varierande syn på vad risken är.

Nja. Spindlar är inte kräftdjur utan palpkäkar. Både palpkäkar och kräftdjur är däremot leddjur precis som sexfotingar där insekter hör hemma.
"Molekylära data kastar dock tvivel över den indelningen, och pekar snarare mot att sexfotingar och kräftdjur hör ihop[11]. En del studier finner till och med att sexfotingarna är en undergrupp inom kräftdjuren[12]."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Leddjur#Systematik
Just ja! Leddjur! Tack!

Det finns inte nagot jag kan komma pa som jag absolut skulle vagra att ata. Jag skulle inte valja hund eller katt pa en meny, men ar saker att jag atit det i Asien ... och om nagon i mitt sallskap rekommenderade det skulle jag formodligen prova.
Jag GILLAR oftast "lokal" mat som Alligator, skallerorm, eller grashoppor ... det ger den lokala "flavor" av orten och om man valjer sma stallen som lokalbefolkningen recommenderar ar det som regel vallagad mat. Om an kryddstark pa vissa stallen i varlden:nailbiting: men det vet man ju om sa det gar att "jobba runt" problemet.

@Miks
Kebab? Nu blev jag nyfiken. Vilken sort är det du tycker ser så otäck ut?
Det finns ju äcklig kebab helt klart - grårosa platta bitar som en del skolor serverar. På min lokala pizzeria är det välkryddat karreliknande kött. Och äkta kebab är väl på lamm.
De där stora ”köttstyckena” som snurrar runt :yuck:
Sånna där platta bitar som skolan serverar finns inte heller på kartan :yuck:
Vi har också ”fina” kebabställen runt i kring och många kollegor väljer gärna kebab på lunchen. Nä det ser bara vidrigt ut :o:D Sorry alla kebabälskare :heart

Mvh Miks

hund, bäver, katt, råtta, marsvin, sniglar, åsna, apa, diverse exotiska och utrotningshotade djur, insekter och människokött.

Just ja, jag äter alltid mitt kött well done. Jag skulle aldrig äta en biff rare. Ogillar rosa kött. Visst, var jag tvungen att välja mellan rått kött och att svälta ihjäl så fick jag väl tvinga mig, men annars vägrar jag rosa kött.

Sen såna ägg med kycklingar i skulle jag inte heller äta.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 163
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 022
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 217
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?