Saker du aldrig ätit och antagligen aldrig kommer att prova

Jag har rätt svårt med kött som inte är muskeltrådar. Typ inälvor, hjärna, ögon,testiklar eller kycklingfötter (vilket jag dock provat!)

Jag har provat bläckfisk men vill helst inte äta det igen. De är så fina levande men så äcklig döda. Konstigt nog känner jag inte alls så för tex kanin eller häst

Jag har ätit rostad syrsa bara för att alla blev äcklad, den var inte god.
Smakat snigel, gör inte om det.
Äter det mesta utom ostron, inälvsmat, hjärna, husdjur, insekter, mussla, maskar och sånt.
Fick en tallrik med havsvarelser i Grekland en gång och där låg pyttesmå fiskar som såg ut som de där torkade till katter, fick inte i mig dom, kunde inte äta nåt som stirrade på mig.
:wtf:
Annars är jag en sån som testar nya saker med glädje, man kan ju missa nåt gott bara för att det låter skumt eller ser udda ut.

Jag älskar durian :D Vi lyckade plocka själv i skogen för ett par veckor sedan :up:

KL

Har provat grodlår men känner väl inget större behov av att äta det igen men äckligt var det väl inte. Skulle med säkerhet prova insekter men har inte riktigt haft chansen än. Har dock provat komage med nudlar och det var faktist helt ok och gott, grisöron (det var väl typ rökta och torkade eller något) som också var riktigt gott, fermenterad tofu var väl ok men jag väljer hellre något godare.

Jag har sagt nej till rökta/grillade ankhuvuden dock :D Men känner i efterhand att jag kanske skulle ha provat i alla fall. Anktunga har jag också hållt mig borta från. Jag slickade på en surströmming en gång (har dock anosmi så det var mest den sura smaken jag inte uppskattade). Hjärna överlag känner jag att jag helt undviker, och ögon (fast folk påstår att fiskögonen typ är godast på de grillade fiskarna :eek:) och en hel massa utrotningshotade arter/korkade grejer som man kan bli erbjuden här i trakterna (typ hajfenor och myrkottar).
Konstig smak du har. Fermenterad tofu är ju jättegott :)

Vad många det är som inte gillar ostron! Smaken är ju hur läcker som helst och gillar man inte konsistensen så kan man skära den i småbitar.

På tal om äckliga konsistenser så hatar jag rå lax. Men det har jag ju smakat några gånger så det platsar inte riktigt i tråden.

Insekter och larver skulle jag inte äta om jag inte höll på att svälta ihjäl.
Har en video där min yngste son tuggar i sig en grillad jättespindel ... Det är jag inte säker på att jag hade klarat även om jag svalt dock ..

Det är mycket jag inte vill prova mest pga utseendet på maten. Jag äter bara sånt jag tycker för ögat ser gott ut.
Tex så kan jag inte tänka mig att en friterad insekt ser så god ut men å andra sidan skulle jag inte äta den om jag visste att det är en maskerad insekt i typ en malen gratäng heller :crazy:
Jag äter knappt skaldjur men ibland äter jag räkor, inte rom, "udda delar" av en djurkropp såsom mage, ögon och tarmar. Hade svårigheter att stå ut med det franska köket när vi bodde där i 2 månader.
Har av misstag ätit friterat kycklinghjärta och det var ändå okej. Det var en felbeställning i Brasilien när vi var där. Skulle ha friterade räkor. Tyckte det såg konstigt ut men var spontan och sa till maken att vi kollar vad det är efter att vi ätit det. Smakade typ champinjon. Så jag har varit tillräckligt spontan med nya maträtter för resten av livet känner jag :p

Det finns ju säkert massor av mat som jag aldrig har smakat. Spännande och sannolikt hur gott som helst! Att i förväg låsa mig för att inte äta något jag inte prövat känns helt främmande för mig.
Däremot så avstod jag från möjligheten att ta ketchup till ostronen den gången som jag hade den möjligheten. Fanns betydligt mer lockande alternativ.
Däremot äter jag inte längre ål, även om jag tycker att det är väldigt gott och saknar det på julbordet. Av etiska skäl så skulle jag heller inte gärna äta andra utrotningshotade djur. Försöker t ex köpa fisk från hållbart fiske, och vill helst endast köpa kött från bra djurhållning (men på restaurant är det svårt). Mycket beror ju också på situationen. Vad är alternativet? Utomlands är det svårare och blir man bjuden kan man inte bara säga till värden att det där tänker jag inte äta för det anser jag är oetiskt.

Jag har rätt svårt med kött som inte är muskeltrådar. Typ inälvor, hjärna, ögon,testiklar eller kycklingfötter (vilket jag dock provat!)

Jag har provat bläckfisk men vill helst inte äta det igen. De är så fina levande men så äcklig döda. Konstigt nog känner jag inte alls så för tex kanin eller häst
Vilken sorts bläckfisk prövade du, och hur var den tillagad? Friterade tjocka "ringar" kan jag hålla med om mest är smaklös "gummi". Men det finns ju fler alternativ.

Ostron. Enligt säkra källor endast slemmigt och salt, och en stor bit som ska sväljas hel, levande dessutom. Jag ser inte poängen?

Älskar dock musslor (mest påpekande för de i tråden som likställer dessa, det är milsvid skillnad!) :D

Bland saker jag inte behöver prova igen instämmer jag med @Milosari med durian räcker det en gång, även om lukten är värre än smaken. :D
Vilken sorts ostron, var var de fiskade och hur serverades de? Kan vara otrolig stor skillnad bara beroende på var de är fiskade trots relativt kort avstånd. (Ostron kan faktiskt ätas tillagade också). Musslor är det ju ännu större variation mellan olika sorters. Även de kan ätas råa eller tillagade på många olika sätt.

Mitt största problem med att äta bläckfisk är känslomässig.
Jag tror att de flesta mataversioner är mer känslomässiga än smakmässiga (i alla fall om man aldrig har provat eller om man provat med inställningen att man inte tänker gilla det man ska smaka). Men köper att man inte vill äta dem för att man gillar att se dem i vattnet, men det gäller ju mer än bara bläckfisk. :)

Insekter. Annars kommer jag inte på nåt. Sushi gillar jag inte, men precis som @Lena Furberg så älskar jag dock gravad fisk...

Jag gillar inälvsmat, kräftor, musslor och sniglar. Ostron är inte gott.
Rekommenderar dig att pröva en annan sorts ostron, fångade någon annanstans och kanske serverade på annat sätt om du får chansen. Skillnaden kan vara mycket stor. De kan även serveras tillagade, men det är lite att förstöra dem tycker jag.

Ostron kommer jag nog aldrig att äta, eller insekter. Sniglar skulle jag nog också ha svårt att få i mig.
Menar du sniglar eller eller snäckor? Snigel har jag inte stött på. Vinbärssnäcka serverat med vitlökssmör är ganska gott, men små havssnäckor ät mycket godare, kokta i god tomatsås t ex! Mums!

Generellt är jag försvånad över hur många som dömer ut mat som de aldrig har provat.

@Miks
Kebab? Nu blev jag nyfiken. Vilken sort är det du tycker ser så otäck ut?
Det finns ju äcklig kebab helt klart - grårosa platta bitar som en del skolor serverar. På min lokala pizzeria är det välkryddat karreliknande kött. Och äkta kebab är väl på lamm.

Konstig smak du har. Fermenterad tofu är ju jättegott :)

Det finns nog olika, jag menar stinky tofu från Taiwan. Ätbar helt klart :D Men med en hel nattmarknad full med väldigt god mat går det ju att välja annat :rofl:

KL

Glömde kycklingstjärtar :cool: Visserligen har jag provat och av någon anledning ser de fantastiskt goda ut när de sitter där i rad på sin grillpinne, men det är mest fett :yuck:

Det bästa är att jag har förvarnat vänner "Köp inte kyckingstjärtarna!!!", och lik förbannat kommer de tillbaka med dem och blir väldigt besvikna när de försöker äta dem :rofl: (man får ju liksom inte bara en pinne heller, utan typ fem med en massa stjärtar på varje).

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 163
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 022
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 217
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V