Saker du aldrig ätit och antagligen aldrig kommer att prova

Är rätt kräsen så listan känns lång :p.
Ärtsoppa, musslor/ostron, inlagd sill, lever, njurar, testiklar mm.

Människa :sneaky:
Hund/katt, det mesta i form av inre organ, ögon, surströmming, fermenterad mat, insekter, exotiska djur att äta (för oss västerlänningar).

Insekter... kräks av bara tanken och när jag ser det på tv så byter jag kanal.

Haggis provade jag i Scotland, det var ok men jag var ganska full så egentligen vet jag inte...

Lamm har jag svårt för men provar då och då om jag får tillfälle för att se om jag fortf inte gillar det.
Smakar kofta

Det finns många saker jag kan tänka mej att prova av de ni andra nämnt. Grodlår, hundar, krokodil. Känns helt ok. Jag vill inte äta något som lever fortfarande. Känns extremt makabert!

Men jag har en grej som många säger sig tycka om och som jag aldrig provat och inte har plan på att prova; KEBAB :yuck: No way! Bläääk!

Mvh Miks

Levande djur och kött som inte är helt genomstekt är det enda jag kommer på. Jag är sjukt kräsen men provar gärna typ allt, inklusive husdjur. Nåja, inte mina egna husdjur, där går gränsen :p

Alltså, jag äter veganskt till vardags, men det är ett etiskt ställningstagande mer än pga några egentliga äckelkänslor.

Däremot känns tanken att äta levande djur väldigt extremt, typ små bläckfiskar som krälar runt i soyasås och äts direkt. Jag vill inte ha mat som försöker fly från tallriken. Ostron ÄR ju äckliga dessutom, slem och salt bara, verkligen ingen kulinarisk upplevelse.

På mitt jobb har vi återkommande mat-tema, då vi pratar om miljö, djur, ekonomi och hälsa. Där är alltid "slutprovet" av grupperna själva tar fram och lagar en maträtt och argumenterar för ingrediensvalen och för tillagningsmetoden. Förra gången gjorde jag tekakor med insektsmjöl i, på tal om nya proteinkällor etc etc, vilket orsakade visst drama faktiskt. Några tyckte det var jättespännande, några blev väldigt uppskakade.

Grejen med insektsmjöl är ju att du inte får "äta syrsa"-upplevelsen, typ fladdriga insektsvingar som fastnar mellan tänderna. Med klimatförändringarna tror jag att vi får se över våra matvanor, och jag tror även att de flesta människor vänjer sig förvånansvärt snabbt vid det mesta. Sådant som vegetarisk måndag orsakar medialt ramaskri två månader, sedan är det plötsligt "som det alltid varit".

Insekter. Annars kommer jag inte på nåt. Sushi gillar jag inte, men precis som @Lena Furberg så älskar jag dock gravad fisk...

Jag gillar inälvsmat, kräftor, musslor och sniglar. Ostron är inte gott.

Hund, katt och aphjärna. Sen har jag ätit eller kan tänka mig att åtminstone smaka allt annat. Trots att jag inte äter kött egentligen.

Grodlår har jag t ex smakat och det var inte illa alls. Smakade som möra kycklingvingar. Men surströmming äter jag aldrig igen. Fy fan, smakade ÄNNU värre än det luktade. Har inte heller något behov av att smaka durian igen :D

Hund, katt och aphjärna. Sen har jag ätit eller kan tänka mig att åtminstone smaka allt annat. Trots att jag inte äter kött egentligen.

Grodlår har jag t ex smakat och det var inte illa alls. Smakade som möra kycklingvingar. Men surströmming äter jag aldrig igen. Fy fan, smakade ÄNNU värre än det luktade. Har inte heller något behov av att smaka durian igen :D

Jag älskar durian :D Vi lyckade plocka själv i skogen för ett par veckor sedan :up:

KL

Har provat grodlår men känner väl inget större behov av att äta det igen men äckligt var det väl inte. Skulle med säkerhet prova insekter men har inte riktigt haft chansen än. Har dock provat komage med nudlar och det var faktist helt ok och gott, grisöron (det var väl typ rökta och torkade eller något) som också var riktigt gott, fermenterad tofu var väl ok men jag väljer hellre något godare.

Jag har sagt nej till rökta/grillade ankhuvuden dock :D Men känner i efterhand att jag kanske skulle ha provat i alla fall. Anktunga har jag också hållt mig borta från. Jag slickade på en surströmming en gång (har dock anosmi så det var mest den sura smaken jag inte uppskattade). Hjärna överlag känner jag att jag helt undviker, och ögon (fast folk påstår att fiskögonen typ är godast på de grillade fiskarna :eek:) och en hel massa utrotningshotade arter/korkade grejer som man kan bli erbjuden här i trakterna (typ hajfenor och myrkottar).

Ostron, sushi, snigel, häst, bläckfisk, hjärta osv är saker jag gärna äter! Kan inte komma på något jag inte skulle kunna prova, så länge slakt och levnadsförhållanden är okej.

Om jag inte gillar saken i fråga kanske jag inte äter det igen, men är beredd att prova det mesta! :)

Ostron. Enligt säkra källor endast slemmigt och salt, och en stor bit som ska sväljas hel, levande dessutom. Jag ser inte poängen?

Älskar dock musslor (mest påpekande för de i tråden som likställer dessa, det är milsvid skillnad!) :D

Bland saker jag inte behöver prova igen instämmer jag med @Milosari med durian räcker det en gång, även om lukten är värre än smaken. :D

Svårt att säga vad man aldrig skulle kunna äta. Jag tänker att om man hade hamnat i en du-måste-äta-det-här-annars-svälter-du-ihjäl-situation så hade man kanske omprövat sina värderingar lite. Men normalt så skulle jag verkligen inte vilja äta orm till exempel. Det är, för mig, ett så vidrigt djur....(ormfobi)...:nailbiting: Däremot äter jag ål om det bjuds, så jag vet inte riktigt hur jag tänker där. Det är ju nästan samma sak egentligen. Annars tycker jag väl som de flesta. När Bear Grylls, till exempel, rotar fram levande maskar och diverse äckliga insekter så ryyyyyyyser jag. Blä....:yuck:

Är annars - tack och lov för det blir så mycket enklare då - i stort sett allätare. All "vanlig" mat som bjuds äter jag, oftast med glädje och god aptit :) !

Min gräns går vid groda/grodlår - kan knappt tänka på det utan att må illa... Annars har jag provat lite av varje (har bl a rest i Kina och Hongkong) där de som min Hongkongkinesiske kollega sa: "äter allt som visar ryggen mot solen - d v s allt utom apa". I Hongkong var jag bl a på en nattmarknad med helt fascinerande mängder av olika insekter vilka såldes som mat! (Men även kräftor räknas väl till insekter?!) Har också som scout gått överlevnadskurs här i Sverige då vi både åt metmask och så´na där stora svarta sniglar som finns i södra Sverige. Hund eller katt skulle jag inte kunna äta heller, men har ätit häst och tycker vi borde äta mer av detta istället för att exportera slakthästarna till Italien för att sedan importera dem igen i form av salami...
Nej. Både kräftor och spindlar är kräftdjur. De har 8 ben. Insekter är en annan sak, och har 6 ben.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 022
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar