Saint Amour

Sv: Saint Amour

trist, stoet jag tänkte på har lite samma egenskaper, men är lite större.. Men respekterar att du inte vill gå ut med det.
U
Det är lugnt. Du får fråga om vad du vill men inte efter råd i enskilda hingstars fall eller någon typ av matchmaking till eget sto. :D

Alla svar rörande detta ges i generella termer...Men avel som helhet diskuterar jag gärna...

Visst är jag hemlig :D

Helen
 
Sv: Saint Amour

Jag kan inte råda dig av en speciell orsak som jag inte kan gå ut med här på forumet...:crazy: Sorry...

Helen

Hej Helen,
Jag har grubblat, läst, grubblat lite till och läst lite till... ;) Jag har lätt för att missuppfatta saker och ting.
Hursomhelst, kanske en dum fråga. Menar du att du inte tycker att Saint Amour inte passar just det här stoet, tycker du inte att han passar i avel eller är det helt enkelt så att du inte vill ge råd om hingstmatchningar?

Just det här med "speciell orsak" kan ju tolkas som så att du vet något om hingsten som är "lurt". Ja, du förstår hur jag menar? ;)
När du inte skriver ut vad det handlar om, så är det ju svårt att diskutera. Både du och jag vet ju att det alltid går rykten om alla hingstar. Ibland finns det ett "korn" av sanning, ibland är det bara rykten utan sanning.

Jag känner ju till rätt mycket om Saint Amour och jag kan lätt ta reda på fakta. Själv tror jag på honom (men inte till rena dressyrston utan hoppförmåga - tror inte att han blir nån dressyrförärvare ;) eller på ponnyston för att få D-ponny så att säga ;) även om han inte är stor själv så tror jag att han lämnar rätt stort) och tror att han har mycket att ge i svensk avel. Ju mer jag har luskat i stammen och syskon/släktingar desto mer impad blir jag.

Hursomhelst - jag tror att du förstår hur jag tänker angående det här inlägget? Jag respekterar till 110% om du inte vill gå ut med "matchningsråd" så att säga.

Funderade på en sak till. Första fölet kan ju bli litet ibland pga mindre plats i livmodern. Har lite på känn att det kan påverka benställning etc om dom ligger trångt - eller är det sånt som växer bort? Just det här vet jag för litet om. Fölen såg, efter vad jag kunde se, korrekta ut.

Nu får jag nog ta och sluta med "Bukandet" för kvällen. Måste ju sova nån gång också, det är bara så beroendeframkallande, både det här med Buke och stammar... ;) :o

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Ha ha, det är skönt att det inte bara är jag som fastnar i stammar.
Och skäller på mig själv nästa morgon när klockan ringer 05.30.
05.45 ligger jag och kvider och förhandlar med mig själv om tusentals kronor, för att "bara få 5 minuter till". Inser sedan att jag inte har "avbytare" vid den tiden på dagen och kliver upp, full av besvikelse på att jag inte kan hejda mig, och komma i säng i tid!

Jag är ju inte så haj på tyska stammar, så din skrivning har varit väldigt intressant läsning. Jag älskar prestation i mödernelinjerna, och SA är ju ett fint exempel på just det.

Jag tror att clownen inte har lust att "ge matchningstips" pga privata skäl. Men gärna diskuterar stammar generellt och andra sakfrågor. Men det svarar hon säkert på själv snart.
Förstod det inte som att det hade något med SA att göra.
Kul att se er bägge här förresten!

mvh
 
Sv: Saint Amour

Jag har ju sett (och dessutom ridit) en del avkommor till Stakkato. Dessutom sett ett gäng avkommor till Stalypso, Staron och Stolzenberg live. (Dock inga e Saint Amour.)

Jag skulle ändå passa mig för detta blod på ett mindre och lågställt sto. Om jag vill förbättra typen på avkomman vill säga.

Nu glömde jag vad han hette, men förra årets 2,5-åring som jag såg i Verden stack ut land S-hingstarna i sin lätthet och långbenthet. De ÄR oftast inte så roliga att titta på.

Red jag Staron bland alla våra andra hingstar så hade jag svurit på att ni trott det var en new forest-hingst om ni sett oss på håll. Sån skillnad är det om man ställer honom bredvid de andra. Samma sak var slående i Verden. Alla andra hingstar var ju supersnygga, sen kom Stakkato-hingstarna.

Däremot så förnekar jag inte prestationen (och mödernet på varken Stakkato el SA) men jag vill ändå se dem på lite större långbenta ston.

Men som ni säger - Tyskarna har ju tydligt fattat vinken med Stakatto - Corde/Capitol och det säger ju sig självt. Något som jag diskuterat i hur många trådar som helst är ju den tyska aveln med de stora holsteinerhingstarna kontra våra svenska mindre ryttare. Ni vet vad jag menar, jag har ältat det färdigt tror jag.

Så vi borde ju ha ston här som passar SA om man nu ser alla stora rejäla Robin, Cardento och Cortez-ston.

Sen får man ju fundera på hur man tänker vad gäller typ. Än tänker jag inte föreslå SA som typförbättrare. Då finns det andra hingstar som bevisat sin förärvning mer och som passar bättre!
 
Senast ändrad:
Sv: Saint Amour

*lånar min egen knapp*

Steingilde var född 1967 e. Steinpilz xx - Elsass - Axial - Ski. Att ha henne i stammen är en stor tillgång för modern sporthästavel, främst i hoppning.


KL

Tyckte bara att det var väldigt kul att ett sto e. Steinpilz xx nämndes här och att hon har förärvt sig bra. Jag har tidigare varit på stamtavlejakt och försökt få fram uppgifter om hans avkommor då han ligger i 3:e led på mitt sto, fick bara fram att han hade tävlat intenationell hoppning och lämnat många hopphästar då, dock inga namn.
 
Sv: Saint Amour

Tänk vilken nytta det är med vårt spånande! :) Alltid svarar det på någons frågor och ny information kommer fram!
 
Sv: Saint Amour

Hej Helen,
Jag har grubblat, läst, grubblat lite till och läst lite till... ;) Jag har lätt för att missuppfatta saker och ting.
Okej...

Hursomhelst, kanske en dum fråga. Menar du att du inte tycker att Saint Amour inte passar just det här stoet, tycker du inte att han passar i avel eller är det helt enkelt så att du inte vill ge råd om hingstmatchningar?
Jag menar att jag inte vill inte ge råd om matchmakingar...

Just det här med "speciell orsak" kan ju tolkas som så att du vet något om hingsten som är "lurt". Ja, du förstår hur jag menar? ;)
Jag förstår hur du menar. Detta har ingenting med denna hingsten att göra utan är rent generellt.

När du inte skriver ut vad det handlar om, så är det ju svårt att diskutera. Både du och jag vet ju att det alltid går rykten om alla hingstar. Ibland finns det ett "korn" av sanning, ibland är det bara rykten utan sanning.
Jag diskuterar gärna avel, rent generellt. Men jag vill inte diskutera matchmaking i enskilda fall där jag ska komma med direkta förslag på enskilda hingstar.


Hursomhelst - jag tror att du förstår hur jag tänker angående det här inlägget?
Jag försår hur du tänker. Du kommer antagligen att förstå mig också så småningom när du vet varför jag inte diskuterar enskilda hingstar. :D

Jag respekterar till 110% om du inte vill gå ut med "matchningsråd" så att säga.
Tack för det.

Första fölet kan ju bli litet ibland pga mindre plats i livmodern.
Stämmer.

Har lite på känn att det kan påverka benställning etc om dom ligger trångt - eller är det sånt som växer bort?
Felaktiga benställningar av mindra grad brukar rätta till sig när fölet börjar röra på sig mer och växer i sig sas. så dom blir lite tyngre.

Grövre felaktigheter kan man behöva korrigera med hjälp av hovslagare, veterinär och ev. tekniska hjälpmedel.

Just det här vet jag för litet om. Fölen såg, efter vad jag kunde se, korrekta ut.
Okej.

Nu får jag nog ta och sluta med "Bukandet" för kvällen. Måste ju sova nån gång också, det är bara så beroendeframkallande, både det här med Buke och stammar... ;) :o
Håller med fullständigt i det du säger ! :D

Jag behöver också plugga stammar och mödernen idag och ska heller inte sitta här ;)

Helen
 
Sv: Saint Amour

Ha ha, det är skönt att det inte bara är jag som fastnar i stammar.Och skäller på mig själv nästa morgon när klockan ringer 05.30.
Du skulle kunna forska mer i de holländska stammarna som du är så duktig på och lägga ut här ! Det skulle jag tycka vore intressant att läsa :D Går det att ordna ? ;)


Jag tror att clownen inte har lust att "ge matchningstips" pga privata skäl. Men gärna diskuterar stammar generellt och andra sakfrågor.
Helt rätt ! Dessutom så finns det så många här som kan tipsa istället för mig. så det är inget att hänga upp sig på.

Kul att se er bägge här förresten!
Tack ! Desamma till dig !

Jag har förresten en hel del förkortningar från den holländska databasen vad det gäller förkortningar efter olika hästars namn som jag tänkte fråga dig om. Går det för sig ?

Helen
 
Sv: Saint Amour

Tror inte intresset för holländska stammar är så himla stort...
Utom hos den lilla skara som har holländskt blod i sin häst.
När jag har lagt ut resultat från premieringar och deras hingsttester mm, har det varit ett fåtal som har läst.
Så jag har hållit mig till att svara på frågor.
Men visst, jag kan sammanställa mina egna reflektioner över hingsttävlingar och proven, till en lite exklusiv skara här.
Följer ju dem ändå!
Kennedys avkommor ligger ju bra till. Men han går gissningsvis snart tillbaka om inte intresset blir större här. Om han nu ÄR kvar, har inte koll på det.

Vad gäller förkortningar, så kan jag många, men inte alla, så det är bara att ösa på!

mvh
 
Sv: Saint Amour

Tror inte intresset för holländska stammar är så himla stort...
Det skulle även kunna vara så att ju mer man lär sig desto mer intresserad blir man. :D dessutom så är KWPN ett världsledande avelsförbund vad det gäller hästar i sporten...

Utom hos den lilla skara som har holländskt blod i sin häst.
När jag har lagt ut resultat från premieringar och deras hingsttester mm, har det varit ett fåtal som har läst.
Så jag har hållit mig till att svara på frågor.
Synd...

Men visst, jag kan sammanställa mina egna reflektioner över hingsttävlingar och proven, till en lite exklusiv skara här.
:bow:

Kennedys avkommor ligger ju bra till. Men han går gissningsvis snart tillbaka om inte intresset blir större här. Om han nu ÄR kvar, har inte koll på det.
Okej !

Vad gäller förkortningar, så kan jag många, men inte alla, så det är bara att ösa på!
Återkommer med alla förkortningar under dagen. Tack för att du ställer upp.:bow: :bow:

Helen
 
Sv: Saint Amour

Det är lite lustigt detta med typ och typförbättrare. Här på forumet har ju tex Akribori helt klart varit en hingst som setts som typförbättrare med en väldigt bra stam, men i princip, that's it. Inga prestationer att tala om. Vill vi ha det så ?

Så sätter vi det mot SA, som inte har den bästa typen, bra stam och har prestationer.

Vilket tar vi helst ? Bägge naturligtvis, men skall vi avla för sporten så måste ju SA vara mer intressant rent generellt ?!
 
Sv: Saint Amour

Vad gäller förkortningar, så kan jag många, men inte alla, så det är bara att ösa på!
:D Okej här kommer dom !

Först står hästens namn, därefter följer olika förkorningar efter olika hästnamn. Förkortningarna är följande:

NMK 2006

NRP

NSP

NDP(LT)

IDP

ISP

Z1 drs

Z2 drs

ZZL

IBOP 70 PUNTEN

IBOP 73,5

IBOP AA 90

Goed bewegende fokmerrie ( är det bara en del ston som får detta inskrivet efter namnet ? )

Stb

Expotalent sale 2006: 3e IAN trofe. e. 4 jarige.

aangew. wenr.ond.

halve finale PAVO CUP 2006 ( 4 jr )

En del kan jag nästan gissa vad de betyder men vill ändå vara säker då mina gissningar inte får vara fel eftersom jag samanställer sån´t som ska i tryck :D

Tack så mkt ! Hoppas du har tid...
 
Sv: Saint Amour

Som jag ser det ska Akribori och Saint Amour absolut inte ha samma ston.

Akribori ser jag som en tillgång för svensk avel av "genomsnittshästar". Som du säger för att förbättre typ och gångarter hos ett genomsnittssto. Hårt kanske, men jag har inte sett något som i mina ögon gör honom attraktiv.

Saint Amour ska ha prestationsavlade eller högpresterande hoppston. Punkt slut.

Sen finns det hopphingstar som faktiskt är lika vassa (eller iaf i samma kategori) som Saint Amour MEN som är typ och gångartsförärvare.

Landor S - bevisat till det yttersat. Kolla bara senaste statistiken.

Contendro - kolla tysk statistik, fölchampionat, löshoppning och stotester.

Balou du Rouet - lämnat suveränt snygga avkommor av bra typ. Men en ung hingst.

Stalypso - en Stakkatohingst av suverän typ som lämnat superfina föl. Också ung och vi har inte sett vad de kan prestera än.

Men läs vad jag skrev tidigt i tråden (det var väl i våras). Det beror på hur man vill satsa. Vill du betäcka med Chicago och Maloubet trots deras "skavanker" för att de kan hoppa bra? Vad vill du ha för avkomma? Vad vill du med avkomman? Sist men inte minst - vem ska rida avkomman?

Jag kan tänka mig att betäcka rätt sto med alla hingstar ovan nämna utan Akribori om jag vill ha en hopphäst. Men det är min personliga åsikt. Men så är jag hoppryttare också. Som under åren insett att det är värt guld att ha en häst med de rätta exteriöra förutsättningarna. Ridbarhet hänger ihop med exteriör!
 
Sv: Saint Amour

God morgon! :)

Har läst alla intressanta inlägg samt pm men jag tror att jag börjar med det här, yrvaken som jag är :)

:D Okej här kommer dom !

Först står hästens namn, därefter följer olika förkorningar efter olika hästnamn. Förkortningarna är följande:

NMK 2006

NRP

NSP Nationell (svår) hoppning

NDP(LT)NDP tolkar jag som nationell (svår) dressyr

IDPInternationell dressyr

ISPInternationell hoppning

Z1 drs

Z2 drs

ZZL

IBOP 70 PUNTEN

IBOP 73,5

IBOP AA 90

Goed bewegende fokmerrie ( är det bara en del ston som får detta inskrivet efter namnet ? ) Det känns som om det är någon som helt enkelt lagt till det efter namnet, som kommentar? Avelssto med goda gångarter?

StbDet är ju förkortning för en av stamböckerna, det står lite still så jag kommer inte ihåg vilken det är?

Expotalent sale 2006: 3e IAN trofe. e. 4 jarige.Det här tolkar jag som att hästen var med på auktionen Expotalent 2006 samt var 3:a i IAN Trophy/Trofe som 4-åring

aangew. wenr.ond.

halve finale PAVO CUP 2006 ( 4 jr )Semifinal i Paavo Cup (stor tävling för unga dressyrhästar) som 4-åring 2006

En del kan jag nästan gissa vad de betyder men vill ändå vara säker då mina gissningar inte får vara fel eftersom jag samanställer sån´t som ska i tryck :D

Tack så mkt ! Hoppas du har tid...

Helt hundra är jag inte, men ganska säker. Vad det gäller de holländska tävlingsnivåerna så tycker jag att det är ganska svårt att översätta. Jag vet vad som ingår som obligatoriska rörelser i kürprogrammen på respektive nivå. Om du vill veta det, så kan jag skriva ut det.

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Får jag slänga mig in här med appropå holland? Har en holländsk häst med resultaten "b-dr, b-spr".

Kan man kolla upp hästarnas resultat någonstans? Man kommer ju en bit med paardenfokken härstamningsmässigt, men det vore kul att hitta lite från sporten.
 
Sv: Saint Amour

Tack det var snällt att du kunde hjälpa till med en del av fökortningarna. Hoppsan får nu fylla i och kompletera resten ikväll.

Tack än en gång ! :bow:

Helen

PS slänger in ytterligare två förkortningar...
SO. int
So. 1,40

DS
 
Sv: Saint Amour

Kan man kolla upp hästarnas resultat någonstans?
Det skulle jag också vilja veta.

Man kommer ju en bit med paardenfokken härstamningsmässigt, men det vore kul att hitta lite från sporten.
Absolut. Dessutom så vill jag veta att källan är säker.

Helen
 
Sv: Saint Amour

Tänk vilken nytta det är med vårt spånande! :) Alltid svarar det på någons frågor och ny information kommer fram!

Ja, och om det blir som jag har tänkt att jag betäcker henne med Stalypso i år så blir det linjeavel med Steinpilz xx i 4:e respektive 6:e led och Calypso II kommer med på fädernet.
Om era tips här i tråden stämmer så borde väl det bli en bra hopphäst:)
 
Sv: Saint Amour

Absolut. Dessutom så vill jag veta att källan är säker.

Helen

Det där med källor är så himla svårt. Internet innehåller många felkällor, paardenfokken är bra men det finns mkt felaktigheter där... Sen finns det en hel del fel i böcker också, tyvärr... Har ett par intressanta böcker om tyska tävlingshästar och bruksprovstoppar men det ser jag direkt att en del stammar är fel...

Ofta är det tur att man själv kan en del samt har riktigt bra kontakter...

Lite off topic så VILL jag gärna vara mer aktiv här samt hjälpa allt och alla med stammar och uppgifter. Dock är det som det är, tror att allt tar typ 5 min, noll tidsuppfattning, har dessutom alldeles för mycket att jobba med i mitt eget liv just nu.

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
B
Avel Jag är helt ny vad det gäller det här med avel och hoppas jag kan få lite hjälp! Jag har ett 16 årigt sto e. Fontaine - Master Spiritus...
Svar
11
· Visningar
2 029
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 742
Senast: supercassie
·
Avel Nu är jag där igen... Kan inte bestämma mig för hingst till mitt rejäla Kaliber sto. Har anmält henne till ASVH:s avelsrådgivning för...
2
Svar
21
· Visningar
2 667
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp