Saint Amour

Sv: Saint Amour

Stammen kan jag förresten mycket väl... Mkt hoppresultat även på mödernet... Uppfödaren har haft stammen i många generationer och hoppa kan dom definitivt med svårklassresultat... :)

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Måste bara fråga om nån fått videon på Sapphire Z att fungera? Den går långsamt och hackar här, har t o m laddat hem den utan att få bättre resultat... Kanske min gamla stationära som krånglar?

Mvh Cissi

Kan fresta med två som jag bara sett på kort, inte i verkligheten:

Skyline d'Airsain, nästan längst ner på sidan
http://www.dan666.webbuilder02.hostbasket.com/page18601.htm

Sapphire Z, såld på Zangersheides fölauktion till Danmark (Stutteri Ask, har jag för mig):
http://www.zangersheide.com/apps/veulenveiling_paarden_outp.php?id=47

Dessa är stoföl, resten verkar mer eller mindre vara mörkbruna hingstföl. Celle köpte den förstfödde förresten.

Inte så illa på en årgång med 7-8 föl :). Nu ska jag se om Saint Amours mamma och mormor fastnade på bild :).

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Tack! Han heter Spartakhus och är såld till Frankrike. Dyraste hopphingsten på auktionen. Var 168 cm då... ;)

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Jo, jag såg honom där nere och konstaterade att han inte alls var lika liten som sin bror utan tvärtom av väldigt stor ädel modell!
 
Sv: Saint Amour

Visst är det! Och många av dem hoppade riktigt bra! Särskilt dem e Florestan och Rubin Royal! När jag såg dem live var min favorit den e Quidam's Rubin - Voltaire. Helt fantastisk!
 
Sv: Saint Amour

Måste bara fråga om nån fått videon på Sapphire Z att fungera? Den går långsamt och hackar här, har t o m laddat hem den utan att få bättre resultat... Kanske min gamla stationära som krånglar?

Mvh Cissi


För mig fungerade länken direkt, tog bara några sekunder att öppna filmen!! Den såg trevlig ut i modellen, dock ingen jättegalopp. Jag har blivit väldigt possitivt överaskad nu när jag fått se bilder på han s fölungar samt bror, hade förväntat mig något helt annat exteriört!
 
Sv: Saint Amour

Visst är det! Och många av dem hoppade riktigt bra! Särskilt dem e Florestan och Rubin Royal! När jag såg dem live var min favorit den e Quidam's Rubin - Voltaire. Helt fantastisk!

Jaha, finns det möjlighet att köpa fryst på Quidam´s Rubin. han var fin!! Har ev snart ett Voltaire sto. Skall söka lte på honom,...:d
 
Sv: Saint Amour

Jag ska testa den från en annan dator då, är ju nyfiken! :)

Jag blev positivt överraskad av de föl jag sett (inte de som länkats till här, dem har jag inte sett) även om jag faktiskt hade höga förväntningar efter att ha "skärskådat" stammen. Att avkommorna skulle vara betydligt större än Saint Amour förstod jag ju innan, han är väl ett typiskt "moderns första föl" som ju kan bli mindre.

Helsystern (odöpt född 2003) var inte alls lik honom. Stooor, med lååånga ben. Påminde faktiskt mer om Gestion Salinero ;) (vilket inte är helt oförklarligt med tanke på stammen).

De som hade fölen var mkt nöjda, en av dem hade väl betäckt alla (4?) sina ston på fryst med Saint Amour och väntade 4 föl till våren. En annan ville gärna använda honom i år igen. Med tanke på hur fölen såg ut och hur de gått på fölvisningar etc så kan det nog bli en del efterfrågan från Tyskland och andra länder. Angående höjden så sa dom bara "det spelar ju ingen roll, han kan ju hoppa", dessutom så verkar han ju ge stora föl.

Ska bli spännande att se helsyskonet som kommer i februari. Tror att det var Sarahs 8:e föl eStakkato och dom tidigare har ju gjort kanonresultat... :)

Jag håller kontakt med en uppfödares dotter iaf. Vill gärna ner dit igen och titta på årets föl... :)

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

*lånar min egen knapp*

Nu har jag fått ordentliga uppgifter om mödrarnas stam på de Saint Amour-föl vi såg... Och jag hoppas att han får många ston med "Cordeblod" här i Sverige... Dom riktiga kanonerna hade Corde på mödernet (och dom var i mitt tycke mkt bättre än dem som visats på bild här). Nu har jag som sagt bara sett fyra i verkligheten plus en femte på massor av kort.

Tänkte att det kunde vara kul att veta? :)

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Och jag hoppas att han får många ston med "Cordeblod" här i Sverige... Dom riktiga kanonerna hade Corde på mödernet (och dom var i mitt tycke mkt bättre än dem som visats på bild här). Nu har jag som sagt bara sett fyra i verkligheten plus en femte på massor av kort.
Det du har sett är ingen tillfärllighet utan utan tvärtom Stakkato själv som avelshingst har gett dom bästa avkommorna tillsammans med Calypso II ston.

Så om Saint Amour allra bästa föl var fallna undan ston av Corde blod så kan man väl fundera på om han kanske lommer att kliva vidare i pappas fotspår och visa upp samma fenomen...:D

Jag håller med dig fullt ut - då jag tror att Golden Cross på Saint Amour i framtiden kommer att visa sig vara - ston som har Cor de la Bryere blod på fädernet...

Spåkärringen Helen :-)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Saint Amour

*knapplån*

Hur många ston fick Saint Amour förra året?

Hans avkommor och syskon imponerar verkligen! I synnerhet brodern är jättefin!
 
Sv: Saint Amour

Jo, jag har konstaterat samma sak... Just att Stakkato passar bra till ston med Calypso II framförallt. Saint Amour själv är just en sån häst... Han har själv Calypso II som mormorsfar. Dessutom linjeavel på Senator, en hingstlinje som nästan dog ut i Hannover. Finns idag främst genom Stakkato och de båda halvbröderna Sherlock Holmes och Salieri (far till Salinero). SH är morfar till Saint Amour.

Så, spåkärringen Cissi ;) tror på ston med Cordeblod, men är också nyfiken på hur Saint Amour kommer att funka på t ex Robin Z-ston och Cardentoston... Kunde bli bra det med tror jag...

Fölen var uuunderbara... Men jag måste säga att Saint Amour präglar sina avkommor mycket. Och att han i sin tur är mkt präglad på sin mamma... :)

Ska bli jättespännande att se fler avkommor framöver... :)

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Vet du att Stakkato själv har en helsyster som går i den franska aveln ?

Helen
 
Sv: Saint Amour

Japp, Samsara. Hon är väl i Belgien har jag för mig? Har dock minst en avkomma i Frankrike som tävlar hoppning. Deras mamma Pia gick förresten svår hoppning (och även Spartan, det vet du nog :) ). Finns så mycket spännande i stammen!

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Japp, Samsara.
Japp ! Henne skulle man ha i aveln :angel: :D

Hon är väl i Belgien har jag för mig?
Haras de la vie tror jag att det var...dock ej säker...

Har dock minst en avkomma i Frankrike som tävlar hoppning. Deras mamma Pia gick förresten svår hoppning (och även Spartan, det vet du nog :) ). Finns så mycket spännande i stammen!
Jepp...

Helen
 
Sv: Saint Amour

*'KL**
Hur hög är han? Hittar 160 och 162cm. Och så undrar jag hur stora avkommor han verkar ge? Normalstora eller lite mindre?
Ulrika
 
Sv: Saint Amour

Om du menar Saint Amour, så är han inte så stor, anges väl som 164 i Tyskland men det är nog väl mycket... ;)

Avkommorna är medelstor till stora. Han är ju första fölet, mamma och mormor är väl 166 eller större, hans helsyskon (alla jag känner till/har sett) är väl från typ 168 till en bit över 170...

Så den som tror sig få ett lite mindre föl från ett stort sto får sig nog en överraskning ;) - innan jag sett fölen så trodde jag att han skulle ge medelstorlek (bra storlek) på fölen med anledning av stammen, och små är avkommorna absolut inte... Men både han och avkommorna verkar känsliga/försiktiga på ett mkt bra sätt, så jag tror nog inte att det blir stora karlhästar för det...

Det är mitt intryck efter vad jag sett av avkommor och syskon iaf... :)

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
B
Avel Jag är helt ny vad det gäller det här med avel och hoppas jag kan få lite hjälp! Jag har ett 16 årigt sto e. Fontaine - Master Spiritus...
Svar
11
· Visningar
2 029
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 742
Senast: supercassie
·
Avel Nu är jag där igen... Kan inte bestämma mig för hingst till mitt rejäla Kaliber sto. Har anmält henne till ASVH:s avelsrådgivning för...
2
Svar
21
· Visningar
2 667
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp