Saint Amour

Sv: Saint Amour

Är inte helt hundra på var Samsara finns nu heller, men jag tror att hon lämnat ett par avkommor i Belgien, For Hero tävlas i alla fall i Frankrike.

Du känner nog till Steingilde också ;) ?

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Hihi då ska jag försöka svara utan att bli för långrandig... Skulle kunna skriva i evigheter om detta formidabla sto... Men medan jag skriver, kika på Stakkatos stam resp Laptop, Graf Top I och II och For Keeps... (Ang Stakkato, kika på pappan Spartan).

Där finns en gemensam nämnare just i Steingilde... :)

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Samsara och hennes föl Bolero de la Vie Z e. Berlin visades på Zangershaeide auktionen samtidigt som Saint Amours föl Sapphire Z i höstas under Unghäst VM. Ett jättefint hingstföl som såldes för 28.000 Euro.
 
Sv: Saint Amour

Men medan jag skriver, kika på Stakkatos stam resp Laptop, Graf Top I och II och For Keeps... (Ang Stakkato, kika på pappan Spartan).
Okej nu är jag med vi pratar G linjen & Steingilde
familjen

:crazy: Borde jag kanske ha fatta lite snabbare då jag har ett sto med Gralsritter i stammen i tredje led :angel: :D :rofl:

Låt höra ! Det ska bli spännde :bump:

Helen
 
Sv: Saint Amour

*lånar min egen knapp*

Steingilde var född 1967 e. Steinpilz xx - Elsass - Axial - Ski. Att ha henne i stammen är en stor tillgång för modern sporthästavel, främst i hoppning.

Bland hennes döttrar finns:
GERI e. Gotthard - lämnade bl a Giovanni 047 (int D), i mödernet på hopphingstarna Laptop, Graf Top I, Graf Top II och Fine Top. Alla med Graphit och Calypso II i stammen. Laptop och Graf Top I är ju intressanta hoppförärvare som du vet... :)
GRAPHIK e. Graphit - mor till bl a For Keeps, Lars Niebergs hopphingst (som ju t ex användes till Mynta)
GENI e. Gotthard - lämnade åtminstone ett sto e. Graphit som tävlade hoppning och gick in i aveln.

Mest intressant just i den här tråden är dock GOTTHILDE, född 1972 e. Gotthard u. Steingilde. Hon lämnade bl a Alwin's Ass (eAbsatz, int H) och Platin 12 (ePatras, int H). Goda hästar båda två. Idag syns dock Gotthilde främst genom sonen Spartan (svår hoppning och far till Stakkato).
Stakkatos mamma Pia gick som sagt svår hoppning. Hon var efter Pygmalion, som var född i Zuchtverband für Deutsche Pferde. Vet inte om han användes så mycket. Pygmalion var efter trakehnerhingsten Patras som nekades av Hannover och därför inte användes mycket av uppfödarna... I Patras första årgång kom dock Platin som nämns ovan, en avkomma till Stakkatos farmor Gotthilde...
Gotthildes son Alwin's Ass var ju efter Absatz - som i sin tur var morfar till Stakkatos morfar Pygmalion!
Där knyter vi ihop säcken litegrann så att säga - inte konstigt med Stakkatos framgångar egentligen... :)

För att då späda på det ytterligare... Saint Amour kommer ur ett kanonmöderne med extra Senator (den hingstlinje som Spartan kommer ur) samt Absatz i Saint Amours morfar... Där kommer även kombinationen Salem och Dynamo - jämför med hoppstoet Dollar Girl (e. Dynamo-Salem)...
Saint Amours mormor var ett kanonsto med bra avkommor, och hon var e. Calypso II-Graphit-Gotthard... Så då knyter man ju ihop säcken rejält med mkt prestation :).

Mycket linjeavel på Gotthard är det i stammen, dessutom både genom hans döttrar och söner vilket är mkt bra. Det finns dessutom en del avkommor till Gotthards far Goldfisch II... :)

Inte konstigt att Saint Amour blivit bra, liksom hans yngre helsyskon... Med den stammen så...

Nu måste jag rusa till tvättstugan, har ju massor att göra här hemma men det är så lätt att fasta i stammarna... :)

Mvh Cissi (får nog belägga mig själv med Bukeförbud ett tag, om jag nu lyckas klara det ;) )
 
Sv: Saint Amour

Vilken typ av ston skulle ni inte sätta honom på då? Om man nu tänker bort stammen lite, eftersom den diskuterats en del..
Ulrika
 
Sv: Saint Amour

Tack så hemskt mkt för infot ! :bow:

Här är lite kuriosa...

Grachus - 76 e. Graphit ( ytterligare g-linjen,) var en annan godkänd hingst i oldenburg. Han var helbror med Saint Amours Mormors mor Ginger. Grachus var dessutom dubblad på G - blod....

Helen
 
Sv: Saint Amour

Vilken typ av ston skulle ni inte sätta honom på då? Om man nu tänker bort stammen lite, eftersom den diskuterats en del..
Ja fast så tänker sällan jag...speciellt inte på hingstar som ännu inte lämnat avkommor för granskning. :D

Hingstarna jag använder mig av ska komplettera och förstärka de egenskaper jag redan har hos mina avelsston - annars så går hingstarna bort " i min egen gallring " för att få fram ev. hingstkandidater till stona här hemma inför varje avelssäsong.

Om du har ett ungt avelsdjur som ännu inte visat sina färdigheter i aveln genom att den inte ännu gett några avkommor då kan du ju endast studera det du ser dels på pappret och hästen framför ögonen...

Men det du ser när du studerar hästen är ju bara en liten del egentligen. Närmare sanningen kommer du om du studerar pappret och stammen ( speciellt mödernet ) - där har du den sk. genetiken... du ser en del information av vad den har för genetiskt matreal med sig i bagaget...

Den riktiga granskningen och närmast sanningen i en avelshingsts nedärvning - får du i granskningen dennes avkommor - inte förrän då, kan man säga vad man inte ska tillföra för ston till en hingst.

Innan dess så kan man endast rent generellt säga att stona inte bör besitta samma svagheter som hingstarna om man vill använda sig av dem ihop...

Blev jag för svamlig ? :D

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Saint Amour

Nej inte alls. Jag håller med, men det är ju bara så svårt när jag inte sett honom live. En 6:a på traven är kanske inte det jag önskar till ett stom med medioker trav. Inte för att hopphästar måste röra sig fantastiskt, men det ska ju vara trevligt med markarbetet också. Men han verkar ju ha hög ridbarhet och det kanske kompenserar den svaga traven lite. Hur rör hans avkommor sig? Jag har redan förstått att de är trevliga, ser trevliga ut och hoppar fantastiskt.
U
 
Sv: Saint Amour

Men skulle man våga sätta Saint Amour på ett sto på 160 (med ganska små ston bakåt i stammen), som gett avkommor som alla utom en blivit större än henne själv. Stoet i fråga är korrekt exteriört, men något lågställd och åt det lite grövre hållet. Mycket bra hoppförmåga och har även nedärvt det till sina avkommor och även mycket bra gångarter.

Man skulle säkert få en avkomma som kan hoppa, men hur skulle den se ut? För burkig och för liten?
 
Sv: Saint Amour

Nej inte alls. Jag håller med, men det är ju bara så svårt när jag inte sett honom live. En 6:a på traven är kanske inte det jag önskar till ett stom med medioker trav. Inte för att hopphästar måste röra sig fantastiskt, men det ska ju vara trevligt med markarbetet också. Men han verkar ju ha hög ridbarhet och det kanske kompenserar den svaga traven lite. Hur rör hans avkommor sig? Jag har redan förstått att de är trevliga, ser trevliga ut och hoppar fantastiskt.
U
Menar du Stakkato nu ?

Helen
 
Sv: Saint Amour

Men skulle man våga sätta Saint Amour på ett sto på 160 (med ganska små ston bakåt i stammen), som gett avkommor som alla utom en blivit större än henne själv. Stoet i fråga är korrekt exteriört, men något lågställd och åt det lite grövre hållet. Mycket bra hoppförmåga och har även nedärvt det till sina avkommor och även mycket bra gångarter.

Man skulle säkert få en avkomma som kan hoppa, men hur skulle den se ut? För burkig och för liten?
Jag kan inte råda dig av en speciell orsak som jag inte kan gå ut med här på forumet...:crazy: Sorry...

Helen
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
B
Avel Jag är helt ny vad det gäller det här med avel och hoppas jag kan få lite hjälp! Jag har ett 16 årigt sto e. Fontaine - Master Spiritus...
Svar
11
· Visningar
2 029
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 742
Senast: supercassie
·
Avel Nu är jag där igen... Kan inte bestämma mig för hingst till mitt rejäla Kaliber sto. Har anmält henne till ASVH:s avelsrådgivning för...
2
Svar
21
· Visningar
2 667
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp