Saint Amour

Sv: Saint Amour

...då skulle jag hellre avla på en hingst med BÅDE bra exteriör, hoppteknik och hyfsade gångarter. För sådana finns de ju:
Corlensky G, Lucky Point, Alcatraz etc
 
Sv: Saint Amour

Så nu har jag hittat tråden igen...

Visst finns det hopphästar som hoppar hus trots att de inte ser mycket värda ut från backen. Och visst finns det hopphingstar som inte gillats av nämnden för sin exteriör men ändå gjort ett stort genomslag i aveln ex; Robin Z, Cortez och Irco Marco. MEN idag har vi så många andra fina presterande hingstar som också har önskvärd exteriör. Jag hade hellre valt att använda en sådan hingst.

Men jag är inte helt mot användandet av Saint Amour, har man bara ett korrekt sto med lite storlek så kan det nog bli alldeles utmärkt!
 
Sv: Saint Amour

Den hoppningen som Saint Amour presterar är det inte speciellt många hingstar som har. Och speciellt inte i sverige om det är någon som har.
 
Sv: Saint Amour

Vist utseendet spelar ingen som helst roll om hästen kan hoppa om jag hade velat använda Malubet hade jag inte tvekat en sekund för att han inte är grann att titta på för han har KORREKTA ben, där tycker jag att skon klämmer när det gäller Saint Amour och Chicago, benen är dock det viktigaste som finns på en hopphäst, håller inte benen så spelar det ingen som hellst roll hur bra hästen hoppar. Och det är ju inte precis så att bara för att du väljer att använda ett sto som är 100% korrekt i benen så slipper du att få hingstens kassa benställ, visst ökar chansen men du kan lika bra få hingstens benställ och det är ju inte precis önskvärt. Personligen tycker jag att benstället är något jag aldrig ger "dispans" på, det är så stora risker att få dålig hållbarhet ändå så varför gambla med just det viktigaste?
 
Sv: Saint Amour

Cyllene: Vi har snackat Stakkato fram och baklänges här ganska länge nu. Jag har är mycket förtjust i honom och har ett sto som jag tror skulle passa honom men som förra året fick gå till en Holländare istället. Men något som du vidhållit flera gånger är frågetecken för hans kapacitet, eller rättare sagt avkommornas kapacitet.
Stakkato gick ju en fin 1.60 med Eva i Neumümster i december och placerades då om jag inte minns fel. Ja, de har fler resultat så nog kan gossen hoppa.

Vi har tex jämfört honom med en helt annorlunda typ, Capitol modellen, tex Cento, Cardento. Där får man ofta kapacitet så det räcker och blir över men kanske inte den gummiboll hoppning som Stakkato ger.

Har du sett fler nu som bekräftar detta eller har du ändrat dig?

Om jag skall vara ärlig håller jag med om att Saint Amour hoppade fint på bruks men även där tycker inte jag det ser ut som en "typisk" OS-hingst. Har han verkligen den där extra kapaciteten att sträcka på sig över en OS trippel på ett par meter eller mer? Och ännu viktigare, ärver han ned det?

Sen tycker jag faktiskt att Heartbreaker ger lite samma fördelar som Stakkato men färre nackdelar. (Därför valde jag också honom till stoet ovan).
Härlig hoppning och inställning på många fina avkommor. Senast den fina hingst som vann i Danmark som Hästak tar in, Heartbeat (?)
Om man sen vill välja tyskt eller holländskt är kanske en smaksak.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Saint Amour

puttar upp
Cyllene, tänk lite till nu o svara på inlägget ovan! Intressanta tankegångar i denna tråd
 
Sv: Saint Amour

olgaklara skrev:
Jag håller med dig om detta.

han hade väldigt höga poäng på bundeschampionatet i hoppning och jag tror nog inte alls att han såldes pga att han skulle vara en sämre hingst än någon annan.

Han är trots allt den dyraste hästen som köpts in i sverige så för de pengarna så tror jag nog att vem som helst hade sålt

Visst var han dyr men jag VET att flera hingstar som kommit in till Sverige har varit dyrare. Var får de alla pengar i från? Kan man försäkra dem???
 
Sv: Saint Amour

Det har kommit in bilder på hans första avkommor nu på hans hemsida. Kolla in www.group2008.se ,gå sen till hästar och längst ner på den sidan är länken till fölen.
 
Sv: Saint Amour

Oj, missat den här tråden.

Jag tror som sagt var att han behövs som komplement till de stora stona typ Classic H, Marcoville osv. De som är stora, lite otympliga men som hoppar hus - just för att ge lite elasticitet.

Honom kontra Heartbeat är svårt... Det beror nog på stoet.

Det var ju många Stakkato-avkommor på Bundeschamp i år, så efter det har jag väl ändrat mig lite. De banorna är ju inte små, 1,30-banor i Warendorf för 5-åringar sållar ju bort de flesta, och jag tror absolut inte att det är det högsta Stakkato-avkommorna klarar att hoppa. Jag tror helt klart att de flesta av dessa har kapacitet för de största klasserna. Sen är ju MÅNGA av dem Stakkato - Calypso eller S- Capitol, S - Cento osv. Vilket innebär att alla inte är små gummibollar med små korta kroppar.

Tror just att han behövs som komplement till de stora holsteinerstona i Tyskland. Här tror jag han behövs för att vi är så många tjejer som rider! Vi har ju faktiskt helt annorlunda ryttarmaterial i Sverige än vad tyskarna har. Jag tror vi behöver tänka på det också när vi avlar - våra ryttare ska klara av att lotsa runt hästarna också.

Till mitt stora Cashman-sto har jag just nu två alternativ som jag snöat in mig på. Stakkato-hingst eller Landor S. Där behövs garanterat mer smidighet och kvickhet. Hoppa högt och stort kan hon! Tur att jag inte ska betäcka i år och behöver bestämma mig! :D

/C
 
Sv: Saint Amour

Där ser man, mamman till det fölet var e Calido - Calypso. Det andra e Drosselklang - Calypso. Drosselklang är ju rätt rejäl hannoveranare...
 
Sv: Saint Amour

Kul att höra att du tror mer på deras kapacitet idag. Jag har själv varit lite avvaktande vad det gäller det men det är ju långt mellan Stakkato hästarna här uppe så det är lite svårt att bilda sig en uppfattning ;)

Vad jag menade med jämförelsen med Heartbreaker är att de ärver ned lite av samma sak. Kortare kropp, snabba reflexer, gummiboll hopp. Inga direkt förädlare men mycket bra avkommor. Heartbreaker har ju bitvis dominerat tex unghäst VM.
Stakkato skrivs ju upp kraftigt men det är främst tyskland.

De är olika hingstar men så vitt man kan se så här på avstånd är de inte helt olika i sin förärvning. Heartbeat var bara ett exempel på avkomma till Heartbreaker, finns massor fler. Men som sagt, antar att du inte sett så många pga att de flesta inte finns i nordtyskland. (Ingen kritik, om det lät så).

Håller helt med om Stakkato som komplement till de stora Holstein, Hann hingstarna. Samma behövs ju här med många stora Cortez och Robin Z ston. Dock behöver många (framförallt Robin ston) förädlas ordentligt och där är kanske inte dessa hingstar rätt val.

Annars tycker jag du är helt rätt ute när du (i princip) ifrågasätter vilka som skall rida alla stora Cardento-Robin Z hästar som vi tar fram. Även om småflickor kan ha bra tryck i stöveln så är detta något att fundera på! (Sitter själv med bla ett Cortez sto på +170cm).

När det gäller Stakkato hingstarna vilka ser du som lysade stjärnor? Du har ju själv gillat Staron men det finns ett antal till. Hos Sprehe står Stalypso som också pratats om i goda ordalag. Fler?

Glad Påsk
/G
 
Sv: Saint Amour

*kortis*

Jag har sett alla Saint Amours föl (på kort eller i verkligheten) samt hans mamma, mormor och helsyster.

Åringar brukar inte vara vackra - men dessa var underbara! Bilder kommer att komma ut.

Saint Amour var ju moderns första föl. Han är mycket lik henne. Fölen var stora, mycket högresta och med bra exteriör. Fantastisk galopp på dem jag såg röra sig. Några med riktigt bra trav också.

Jag tror inte att han behöver så stora eller högresta ston... Helsystern var ca 170 (4 år) och växer... Helbrodern var 168 som 2,5-åring...

Otroligt att vi fått hit en sån hingst... Han har bara 7 eller max 8 föl. Dessa har gjort resultat...

Återkommer med mer när jag pratat med ägarna. Bilder kommer på nätet framöver.

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

*kortis igen*

Nu ska jag sätta mig och gå igenom alla bilder... Har inte kikat på gårdagens bilder (bl a Saint Amours mamma och mormor med uppfödaren) ännu. :)

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Dessa bilder är jag nyfiken på ! Hoppas att dem kommer snart :D

Helen
 
Sv: Saint Amour

Ni som vet bättre än jag, hur stora är föräldrarna till Saint Amour? Och övriga stammen?

(och hurdan var fertiliteten? :angel: )

Jag har ju en dam ur stort möderne, som även lämnat stort... Hade jag haft mitt förra sto (mamma till nuvarande + till "guldklimpen") kvar hade jag inte tvekat en sekund :D
 
Sv: Saint Amour

Kan fresta med två som jag bara sett på kort, inte i verkligheten:

Skyline d'Airsain, nästan längst ner på sidan
http://www.dan666.webbuilder02.hostbasket.com/page18601.htm

Sapphire Z, såld på Zangersheides fölauktion till Danmark (Stutteri Ask, har jag för mig):
http://www.zangersheide.com/apps/veulenveiling_paarden_outp.php?id=47

Dessa är stoföl, resten verkar mer eller mindre vara mörkbruna hingstföl. Celle köpte den förstfödde förresten.

Inte så illa på en årgång med 7-8 föl :). Nu ska jag se om Saint Amours mamma och mormor fastnade på bild :).

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Stakkato är inte så stor, 164 eller något. Sarah (mamman) är 166. Mormodern var väl i samma storlek.

Saint Amour är ju första fölet. Nr 2, Sarah Bella (f00), har jag för mig är 168 eller nåt. Gick 1.40 som 5-åring, minst sex föl via embryotransfer. Nr 3, Scaglietta (f01), var uttagen till Bundeschampionat, vet ej hur stor. 2002 vet jag inget om, möjligt att det inte var nåt föl då. 2003 är ett odöpt sto, STOR och lång, minst 170 nu. 2004 är Spartakhus, 168 som 2,5-åring, premiehingst Hannover och dyraste hopphingst vid auktionen i Verden. Sen ett sto, 2005 tror jag, som sålts till Luxemburg. 2006 var det nog inget föl, Sarah ska föla i februari. Alla är helsyskon.

Fertiliteten verkar vara toppenbra efter vad jag förstått...

Av de föl jag sett, så behöver han nog inte så stora ston, fölen är stora! (Och högresta).

Första fölet kan ju bli mindre utan att nedärva det...

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
B
Avel Jag är helt ny vad det gäller det här med avel och hoppas jag kan få lite hjälp! Jag har ett 16 årigt sto e. Fontaine - Master Spiritus...
Svar
11
· Visningar
2 029
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 742
Senast: supercassie
·
Avel Nu är jag där igen... Kan inte bestämma mig för hingst till mitt rejäla Kaliber sto. Har anmält henne till ASVH:s avelsrådgivning för...
2
Svar
21
· Visningar
2 667
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp