Saint Amour

Sv: Saint Amour

Tyckte bara att det var väldigt kul att ett sto e. Steinpilz xx nämndes här och att hon har förärvt sig bra. Jag har tidigare varit på stamtavlejakt och försökt få fram uppgifter om hans avkommor då han ligger i 3:e led på mitt sto, fick bara fram att han hade tävlat intenationell hoppning och lämnat många hopphästar då, dock inga namn.

Steingilde är verkligen en legend! Tänkte fylla på med lite info om Steinpilz. Ni får gärna komplettera!

Fadern Steinpilz xx (född 50 e. Blasius-Janitor-Spion Kop-Sunstar-Neil Gow-Carbine-Persimmon-Bend Or-Macaroni-The Cure-Irish Birdcatcher-Battledore-Blacklock-Whisker-Orville-Expectation-Spadille-Alfred-Locust-Changeling-Cade-Bolton Little John-Son of Bald Galloway-Gascoignes Foreign Horse) var även godkänd för trakehneraveln. Han lämnade bl a Steinbock (gdk Hann), Steinhager (gdk Hann), Steinklee (gdk Hann) och Steppenwolf (gdk Hann). Han var morfar till bl a Highnoon (gdk Trak), Inkas (gdk Trak), Jurgen (gdk Holland), Davos (gdk Hann), Goldpilz (gdk Hann), Achat (gdk Hann), Goldstein (gdk Hann) och Grandios (gdk Danmark). Mormorsfar till bl a Graditz (gdk Hann), Royality (gdk Old, Westf, Rheinl), For Keeps (gdk Hessen, int H), Spartan (gdk Hann, svår H), Rubina (int H), Augustiner (gdk Hann), Alpha D (svår H), Alme Star (gdk Old) och Futur (gdk Old). Ur stofamiljen kommer mängder av godkända hingstar, bara för att nämna några: Cebion (gdk Trak), Donquestador (gdk Westf), Paper Weight xx och Petition xx. Dessa kommer från samma gren av den stora stofamilj som Steinpilz tillhör (fullblodsfamilj 20).

Om du skulle betäcka med SA så får du ju in dubbelt Senator, Calypso II, Steinpilz xx, flera ggr Gotthard samt Graphit :) Med mera.

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Jag har också upptäckt en del fel när jag letar mödernet på olika hingstar. Allt får dubbelkollas flera gånger. Just nu så håller jag på med Trakehener familj O281 och där hittar jag nada istället...Har du tips på några bra söktällen ?

Ofta är det tur att man själv kan en del samt har riktigt bra kontakter...
Precis - bra kontakter är guld värt.

Lite off topic så VILL jag gärna vara mer aktiv här samt hjälpa allt och alla med stammar och uppgifter. Dock är det som det är, tror att allt tar typ 5 min, noll tidsuppfattning, har dessutom alldeles för mycket att jobba med i mitt eget liv just nu
. Inrikta dig på att i första hand, hjälpa dig själv med det du upplever att du har behov av. Bränner du ut dig själv så kan du iallafall inte hjälpa andra.

Helen

Vart tog hoppsan vägen ?
 
Sv: Saint Amour

Jag har massor av trakehnerlitteratur, kommer inte ihåg vilken stostam som har vilket nr, stamsto? En kompis har ett par trakehnerstamböcker, försökte skriva in/sortera lite där en gång i tiden... Så jag har en del i datorn.

Om du startar en ny tråd om stofamiljen i fråga så kan jag fylla i lite där!

Stort tack förresten för ditt goa pm. Har inte blivit färdig till att svara. Tack för de kloka orden om att hjälpa mig själv först - du har så rätt. :)

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Jag har massor av trakehnerlitteratur, kommer inte ihåg vilken stostam som har vilket nr, stamsto?
Hittar inte stamstoet då jag tyvärr inte hittar stammen.

En kompis har ett par trakehnerstamböcker, försökte skriva in/sortera lite där en gång i tiden... Så jag har en del i datorn.
Okej.

Om du startar en ny tråd om stofamiljen i fråga så kan jag fylla i lite där!
Nja det var ju det där med att du inte skulle hjälpa alla andra utan dig själv i första hand som gjorde att jag inte bad dig om hjälp mer än ev. länktips :D

Stort tack förresten för ditt goa pm.
Tack själv.:bow:

Tack för de kloka orden om att hjälpa mig själv först - du har så rätt. :)
;)

Helen
 
Sv: Saint Amour

Hittar inte stamstoet då jag tyvärr inte hittar stammen.

Helen

Hmmm... Kunde liksom inte låta bli... :o Stofamiljen heter förmodligen Turmschwalbe 579, dock verkar det vara mkt ston med begynnelsebokstaven A. Hittar inte så mycket just nu, ska försöka låta bli att leta... Men då har du ett namn på stofamiljen iaf och kanske mer att söka på? :)

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Clownen, du har fått PM med info om din stostam.
Jag har svarat :D
Tyvärr så ska det stå O231 och inget annat. Jag vet inte vad jag sysslar med idag - känner mig allmänt rörig :D

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Saint Amour

Så är det ibland :) Puppe 976 då? :)

Mvh Cissi

Puppe :rofl: Heter stammodern så ? :D Jag tror jag dör, det är ju som taget ur en walt Disney film * skrattar så tårarna rinner *

Hittade förresten detta : Namnet på familjen:

Fam. O 231 Suschka (Waschkies - Bremen)

Säger det något ? Kommer Puppe från denna familjen ?

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Saint Amour

Den stostammen har jag som 262 enligt trakehnerstambok...
DEt verkar konstigt ! Undrar vart felet ligger. Eller kan det vara så att man i Holland har sitt eget signum för den grenen ? Jag blir inte klok på detta ?

Helen
 
Sv: Saint Amour

Clowneen, har du nåt namn från stofamiljen? Spännande det här, jag är ju nyfiken... Ska kolla in tråden när jag tagit en dusch... :)

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

DEt verkar konstigt ! Undrar vart felet ligger. Eller kan det vara så att man i Holland har sitt eget signum för den grenen ? Jag blir inte klok på detta ?

Helen

Annars så ska hingstar som är sprungna ur denna familjen vara Sir Graditz, men även den godkände hingsten: EH.Stettin e. Magnet som gått GP dressyr och som i sin tur är rad till ett antal godkända söner: Höhenflug, Le Duc, Schiffon, Scharanduc, Solonel, Angard, Anduccino - Siegerhengst Baden-Württemberg -01
 
Sv: Saint Amour

Steingilde är verkligen en legend! Tänkte fylla på med lite info om Steinpilz. Ni får gärna komplettera!

Fadern Steinpilz xx (född 50 e. Blasius-Janitor-Spion Kop-Sunstar-Neil Gow-Carbine-Persimmon-Bend Or-Macaroni-The Cure-Irish Birdcatcher-Battledore-Blacklock-Whisker-Orville-Expectation-Spadille-Alfred-Locust-Changeling-Cade-Bolton Little John-Son of Bald Galloway-Gascoignes Foreign Horse) var även godkänd för trakehneraveln. Han lämnade bl a Steinbock (gdk Hann), Steinhager (gdk Hann), Steinklee (gdk Hann) och Steppenwolf (gdk Hann). Han var morfar till bl a Highnoon (gdk Trak), Inkas (gdk Trak), Jurgen (gdk Holland), Davos (gdk Hann), Goldpilz (gdk Hann), Achat (gdk Hann), Goldstein (gdk Hann) och Grandios (gdk Danmark). Mormorsfar till bl a Graditz (gdk Hann), Royality (gdk Old, Westf, Rheinl), For Keeps (gdk Hessen, int H), Spartan (gdk Hann, svår H), Rubina (int H), Augustiner (gdk Hann), Alpha D (svår H), Alme Star (gdk Old) och Futur (gdk Old). Ur stofamiljen kommer mängder av godkända hingstar, bara för att nämna några: Cebion (gdk Trak), Donquestador (gdk Westf), Paper Weight xx och Petition xx. Dessa kommer från samma gren av den stora stofamilj som Steinpilz tillhör (fullblodsfamilj 20).

Om du skulle betäcka med SA så får du ju in dubbelt Senator, Calypso II, Steinpilz xx, flera ggr Gotthard samt Graphit :) Med mera.

Mvh Cissi

Tack:bow: för all den informationen, imponerande.

När SA var på ingång i Sverige var jag väldigt imponerad av hans stam, ja det är jag fortfarande, då hade jag honom som tänkbar kandidat till mitt sto, eftersom han är ganska liten hade han passat mitt stora sto bra (nu har visserligen här framkommit att han inte lämnar så smått). Det som gjorde att jag i år valde en annan hingst var SA:s benställ, en 6:a med kritiken tät och tåvid fram. Mitt sto är också tåvid fram, så jag valde då en hopphingst i med 8:or på benen som inte är tåvid istället. Jag är ändå väldigt intresserad av Stakkatoblodet och har hört att Stalypso ska ha ett bra benställ och tänkte därför försöka använda honom i år (om nu allt går som planerat).
 
Sv: Saint Amour

Då är det den stostammen i alla fall! En vild gissning:

Stofamiljen kan ha varit 231 i den gamla indelningen, O kan stå för Ostpreussen?
I indelningen efter andra världskriget, i Tyskland, står den i alla fall som 262.

Jag har ett dokument i laptopen med avelsston ur den familjen och hur de är besläktade, skrev ihop det ur min kompis stambok för flera år sedan. Väldigt lätt att maila över :). Pm:ar du din mailadress, det är ju en baggis för mig att maila, så kan du kolla upp stona själv sedan? (Det du skriver ihop vill jag jättegärna se, kanske kan jag så småningom komplettera med lite info när jag har tid).

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Då är det den stostammen i alla fall! En vild gissning:Stofamiljen kan ha varit 231 i den gamla indelningen, O kan stå för Ostpreussen?
I indelningen efter andra världskriget, i Tyskland, står den i alla fall som 262.
Så skulle det kunna vara.

Jag har ett dokument i laptopen med avelsston ur den familjen och hur de är besläktade, skrev ihop det ur min kompis stambok för flera år sedan. Väldigt lätt att maila över :).
här är min mailadress helle.tortuna@telia.com

Pm:ar du din mailadress, det är ju en baggis för mig att maila, så kan du kolla upp stona själv sedan? (Det du skriver ihop vill jag jättegärna se, kanske kan jag så småningom komplettera med lite info när jag har tid).
I faktat som jag får fram ska själva substansen lyftas fram och göras oerhört kortfattad då den ska in i bruksprovs katalogen.

Helen
 
Sv: Saint Amour

Denna informationen har jag fått av Kicki H på forumet :bow: Kopierar in den här med tillstånd av henne.

"Suschka's Familie basiert auf ihrer Tochter Sonate v. Adlerschild xx, die von Humboldt zwei eingetragenen Stuten brachte: zum einen Sarina, deren Tochter Saruschka v. Helianthus die Mutter des Elitehengstes Stettin v. Magnet ist, zum anderen Soraya, deren Zweig die Springhengste Suchard und Sir Graditz zuzuordnen sind. Deren Mutter Susi v. Cesar brachte noch den bis M-Springen erfolgreichen Schimanski, Vollbruder zu Suchard. Saruschka's Sohn Stanley v. Waldzauber war Fahrpferd in Kl. S. Ein direkter Sohn der Sonate, Sperber v. Donauwind, war ebenfalls Springpferd in Kl. S.

Obwohl die Familie zahlenmäßig nicht groß ist, lassen sich zahlreiche weitere Sportpferde in M und S zuordnen:


Fahren Kl. S
Stanley v. Waldzauber a. d. Saruschka v. Helianthus

Springen Kl. M
Santos v. Blinker a. d. Saskia v. Admiral xx
Simplicius v. Amadeus a. d. Saskia v. Admiral xx
Schimanski v. Kassius a. d. Susi v. Cesar

Springen Kl. S
Suchard v. Kassius a. d. Susi v. Cesar
Sir Graditz v. Inter Graditz a. d. Susi v. Cesar
Sperber v. Donauwind a. d. Sonate v. Adlerschild xx

Dressur Kl. M
Sancho v. Schwalbenfreund a. d. Sandra v. Admiral
Muchacho v. Magnet a. d. Sarina v. Humboldt
Future Dream v. Fernando a. d. Stella Mare v. Mahdi
Subito v. Fabian a. d. Sardinien v. Interruf

Dressur Kl. S
Solitär v. Flaneur a. d. Sardin v. Pokal
Stettin v. Magnet a. d. Saruschka v. Helianthus"

Helen
 
Sv: Saint Amour

Om jag fattat rätt så är Spartakhus hos Lars Nieberg den här säsongen! Han står iaf på hans Gestüt Wäldershausen på både färskt och fryst.

Så han verkar bli kvar i Tyskland!?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
B
Avel Jag är helt ny vad det gäller det här med avel och hoppas jag kan få lite hjälp! Jag har ett 16 årigt sto e. Fontaine - Master Spiritus...
Svar
11
· Visningar
2 029
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 742
Senast: supercassie
·
Avel Nu är jag där igen... Kan inte bestämma mig för hingst till mitt rejäla Kaliber sto. Har anmält henne till ASVH:s avelsrådgivning för...
2
Svar
21
· Visningar
2 667
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp