Sv: Saint Amour
Jag sitter och är lite hispig över en sak och tänker fördriva tiden genom att skriva in här vad det står om mödernet i katalogen från Verden. Alltså mödernet till Spartakhus & Saint Amour.
Min mor har skrivit att han vägrade 2 gånger och att han var 167 cm i mkh. Hon var sekreterare, jag filmade. (Tror han stannade för att han hade för brått, han fick lite hjälpbommar och sen gick det galant som ni ser på Eylers film.)
Med risk för att jag upprepar något.
Modern Statspremiestoet Sarah är ansluten till "Das programm hannoveraner springverezucht" och fick på sitt stotest 8 (trav), 7 (galopp), 6 (skritt), 8 (ridbarhet) och 9,5 i löshoppning!
Hon har tillsammans med Stakkato lämnat Saint Amour (honom vet vi allt om)
Sarah Bella som såldes på auktion i Verden och tävlat tom Msv A hoppning
Scaglietta som tävlat tom Msv B hopp.
Mormoder Carina är också ansluten till "Das programm hannoveraner springverezucht" och har lämnat
Granolo e Graf Grannus som gått Msv B hopp
Grafinus e Graf Grannus som tävlat Svår hopp (hoppat in ca 8000 Euro)
Shandor e Stakkato som gått MsvB Hopp.
Från samma möderne kommer:
Anthea e Akut - Msv dressyr
Longa e Loredo - Msv A hopp
Ladylike e Loredo - Msv dressyr
Raquiero e Rabino - Svår hopp
Ridge e Rabino - Msv A hopp
Cheyenne e Calido - Msv hopp
Escada e Escudo - Svår hopp
Lite hispig över något? *stor kram* - hoppas att det känns bättre snart!
Lite tillägg, komplettering av helsyskonen e. Stakkato u. Sarah:
1999 Saint Amour
2000 Sarah Bella 2, såld för 50.000 euro som treåring på auktion, tävlat 1.40 som 5-åring, har hört om 6 avkommor via embryotransfer. 169 cm.
2001 Scaglietta, finns hos Gilbert Böckmann. Kvalade till Bundeschampionat genom att gå 1.30/MB i fjol. Dom tyckte inte att hon var mogen att gå Bundeschampionat då. Dom tyckte att hon var "normalstor", ca 168 cm.
2002 Saint Amour II, finns förmodligen i Luxemburg. Verkar ha varit 168 som 4-åring.
2003 odöpt sto, har sett bilder där den löshoppar, stor och flott, är nog ca 170 cm.
2004 SPARTAKHUS
2005 sto, såld till Luxemburg
2006 inget föl
2007 väntar föl eStakkato i februari.
Sarahs mamma Carina är född 1990 om jag minns rätt. Dessa föl känner jag till:
Första fölet, född 1994, var efter Graf Grannus. Jag har uppgift om att det ska vara Granolo som gått minst Msv H. Uppfödaren pratade om att Grafinus skulle vara först?
Föl nr 2 är iaf ovan nämnda Sarah, statspremiesto för övrigt. 166 cm.
Föl nr född 1996 är eGraf Grannus. Här har jag Grafinus, stavades Graphinus på bild hos uppfödaren. Tävlar internationellt i hoppning.
Sedan finns två e. Stakkato, Shandor (Msv H) och Stakkata. De måste vara födda 1998 eller senare. Jag såg en stoavkomma (unghäst) eStakkato med samma möderne som Saint Amour i Tyskland, unghäst tror jag, i Tyskland. Kan ha varit Stakkata.
Sen finns det ett sto eGlückspilz (Gystra Colani) och två hingstföl eEscudo I (det ena fött 2005). Gissar att dom är yngre.
Mormors mor Ginger lämnade bl a Londa (eLoredo, mor till svårklasshopparen Escada), Larissa (eLoredo, mor till svårklasshopparen Felice), Carina (se ovan), Ladylike (exp USA, elitsto, i det amerikanska hannoveranerförbundets hoppavelsprogram, placerad Msv D, utbildad GP, fölen har blivit "bästa föl" vid fölvisningar, rätt unga föl tror jag), Ridge (gått/går 1.40 hoppning) och Findus född 2001 som går unghästklasser efter vad jag sett. Escada tror jag förresten fått några utmärkelser i hoppning som unghäst, såg foton hos uppfödaren.
Saint Amours uppfödare har ju haft stammen i flera generationer, han köpte SAs mormors mormor en gång i tiden. Verkar vara en hel del rätt unga hästar där, både Sarah och Carina lever och verkar i avel.
Har försökt knyta ihop de övriga hästar du nämnde i stammen men har inte lyckats tyvärr... Uppfödaren pratade tyvärr tyska i 190 så jag förstod inte så mycket, han hade väggar proppade med bilder på hoppande avkommor i stammen samt även nån dressyrhäst.
Du ska inte ner och besöka honom, du som kan tyska, och klura ut vem som är vem på bilderna och fullständig föllista för hans ston?
*vill veta*
Mvh Cissi