Saint Amour

Sv: Saint Amour

Det har jag också hört, att han ska ridas av Lars Nieberg! Visste inte riktigt hur säkert det var, så jag ville inte gå ut med det än. Han blir nog kvar i Tyskland då, men är nog franskägd.

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

*lånar min egen knapp*

Kom på att jag hörde lite kul anekdoter om Saint Amour när jag var nere, vi bodde över hos hans fd ägare (hade väl Saint Amour hemma från 2 till 4 års ålder tror jag, jättetrevliga människor på jättefint ställe). Dom hade ju ett och annat att berätta, tänkte att det kunde vara kul att höra?

Först och främst, dom red ju in honom. Inga problem, vad jag förstod. Sen skulle han hoppa med ryttare första gången... Litet kryss... Hej och hå vad han tog i, ryttaren flög av :D

Sen när han skulle godkännas (på prestation). Visades med några hingstar som gått GP som enda unghingsten. Dom förstod att det var nu eller aldrig typ, så när Saint Amour skulle hoppa efter GP-hingstarna så frågade dom om dom skulle sänka hindrena. Ryttaren förstod att dom måste göra intryck pga hans storlek. Summa summarum, Saint Amour visades över GP-hinder...

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Jag fortsätter fylla i på cissiny.
Har haft häcken full, men har en liten stund över innan jag skall på möte IGEN! :crazy:

Ursprungligen postat av clownen
Okej här kommer dom !

Först står hästens namn, därefter följer olika förkorningar efter olika hästnamn. Förkortningarna är följande:

NMK 2006 den behöver jag i ett sammanhang för att koppla...

NRP den med

NSP Nationell (svår) hoppning japp

NDP(LT)NDP tolkar jag som nationell (svår) dressyrjapp, typ "lilla rundan"

IDPInternationell dressyr japp, och med det brukar avses GP

ISPInternationell hoppning samma

Z1 drs de här är lite som cissiny sa, eftersom programmen skiljer sig. Jag har det någonstans, men hittar dem inte i ögonblicket. Jag skall rota fram det senare ikväll efter mötet, eller en annan dag!

Z2 drs

ZZL

IBOP 70 PUNTEN ibop motsvarar vår blup. Jag har alla bedömningsgrunderna med det är en lååång lista. Här är det 70 poäng

IBOP 73,5

IBOP AA 90

Goed bewegende fokmerrie ( är det bara en del ston som får detta inskrivet efter namnet ? ) Det känns som om det är någon som helt enkelt lagt till det efter namnet, som kommentar? Avelssto med goda gångarter? ja, här är det tillagt av förmodligen ägaren. Paardenfokker är ju inte officiell...

StbDet är ju förkortning för en av stamböckerna, det står lite still så jag kommer inte ihåg vilken det är? stb är huvudstamboken. Efter det skall det stå vilken avdelning de tillhör. Efter ASVH godkända hästar (som ger gröna papper) skall det stå RP, rijdpaard, och inget annat.

Expotalent sale 2006: 3e IAN trofe. e. 4 jarige.Det här tolkar jag som att hästen var med på auktionen Expotalent 2006 samt var 3:a i IAN Trophy/Trofe som 4-åring japp

aangew. wenr.ond. hmmm var stod det här. På en hingst? Behöver sammanhanget

halve finale PAVO CUP 2006 ( 4 jr )Semifinal i Paavo Cup (stor tävling för unga dressyrhästar) som 4-åring 2006 japp, de bästa går till unghäst VM

En del kan jag nästan gissa vad de betyder men vill ändå vara säker då mina gissningar inte får vara fel eftersom jag samanställer sån´t som ska i tryck

Tack så mkt ! Hoppas du har tid

Var det allt, tyckte listan såg så mycket längre ut från början?
 
Sv: Saint Amour

Hej!
Jag har ett stort Landgraf-Ahorn Z-Aldato-Cottage Son xx sto, hur tror ni den kombinationen blir med Saint-Amour?

MVH
Birthe
 
Sv: Saint Amour

Jag tycker att det stammässigt låter trevligt! Landgraf, där har du ju Ladykiller, Jag vet att Saint Amours mormors mor betäcktes med Loredo (eLord som är eLadykiller) ett par ggr, två av avkommorna lämnade svårklasshoppare, den tredje gick minst Msv dressyr och är elitsto i USA. Bland fölen i första årgången finns ett fint föl med Landor S-mamma (lite Ladykiller där) och Sapphire Z (som ju gick högt bland över 100 föl och sedan såldes på Zangersheides fölauktion, modern eQuidam-Lord). Ett föl som såldes till Celle har holsteinermorfar. Han har ju bara 7 eller max 8 föl (jag känner till 7).

Fölen som jag sett var stora och flotta. Mycket trevliga. Stammen är ju verkligen i toppklass, har nu mankhöjd på de flesta av hans yngre syskon och de ligger på ca 168-170+ så jag tror att han nedärver sig betydligt större än vad han själv är.

Hur gammalt är ditt sto, vad har hon gjort och lämnat? Låter som ett spännande och välstammat sto, intressant!

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Mitt Landgraf sto är 11 år,hon är bezirkpraemie ? ( vet inte riktigt vad det innebär).Jag köpte henne i tyskland förra våren dräktig så jag har ett som jag tycker väldigt fint föl e.Quit Capitol hemma.F.ö vet jag inte så mkt om tidigare avkommer mer än namn årtal o vart de exp.Stoet har inte tävlat,pga att det var en av Landgrafs sista avkommer ( sa säljaren ) Hon är stor 172 så jag hade ju hoppats på en liten Saint Amour...
MVH
Birthe
 
Sv: Saint Amour

Jag vill ha ditt sto - och din avkomma! Jösses vilket kanonsto du hittat. Dessutom är jag helt förälskad i Quite Capitol som jag sett mycket på tävling med Torben Köhlbrandt!

Är det ett stoföl? Jag kanske kan råna en bank! ;)
 
Sv: Saint Amour

:) Skrattar! Och tackar!
-ståtlig cool kille-ett litet checkberägeri kanske???:)
 
Sv: Saint Amour

Jag kan inte annat än att hålla med Cyllene! Jätteintressant sto! Bezirkspremie är jag inte helt klar över, Statspremie och Verbandspremie känner jag ju till, kan Bezirkspremie vara regionalt utdelad premie? Cyllene! Vet du? :)

Quite Capitol låter som en spännande fölis också! :)

Tycker du att stoet är för stort med sina 172 eller du vill bara inte ha större än så?

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Jag ska nog försöka råna banken före cyllene..
Kalassto du köpt!
 
Sv: Saint Amour

Mitt sto fick premien när hon stambokfördes i Holstein förbundet.(Om det säger ngt.)
Jag tycker att hon är stor på alla vis och jag vill helst undvika ngt som blir större. Avkomman jag har är stor .
Nu väntar vi ett litet:angel: ! Saint Amour föl i maj.
Om ni fick råda mig; finns det ngn. hingst ni spontant känner att DET hade kunnat bli bra?

MVH
Birthe

PS. Ang. Saint Amour så blev mitt sto dräktig på 1:a försöket.
 
Sv: Saint Amour

Jag sitter och är lite hispig över en sak och tänker fördriva tiden genom att skriva in här vad det står om mödernet i katalogen från Verden. Alltså mödernet till Spartakhus & Saint Amour.

Min mor har skrivit att han vägrade 2 gånger och att han var 167 cm i mkh. Hon var sekreterare, jag filmade. (Tror han stannade för att han hade för brått, han fick lite hjälpbommar och sen gick det galant som ni ser på Eylers film.)

Med risk för att jag upprepar något.

Modern Statspremiestoet Sarah är ansluten till "Das programm hannoveraner springverezucht" och fick på sitt stotest 8 (trav), 7 (galopp), 6 (skritt), 8 (ridbarhet) och 9,5 i löshoppning!

Hon har tillsammans med Stakkato lämnat Saint Amour (honom vet vi allt om)
Sarah Bella som såldes på auktion i Verden och tävlat tom Msv A hoppning
Scaglietta som tävlat tom Msv B hopp.

Mormoder Carina är också ansluten till "Das programm hannoveraner springverezucht" och har lämnat
Granolo e Graf Grannus som gått Msv B hopp
Grafinus e Graf Grannus som tävlat Svår hopp (hoppat in ca 8000 Euro)
Shandor e Stakkato som gått MsvB Hopp.

Från samma möderne kommer:
Anthea e Akut - Msv dressyr
Longa e Loredo - Msv A hopp
Ladylike e Loredo - Msv dressyr
Raquiero e Rabino - Svår hopp
Ridge e Rabino - Msv A hopp
Cheyenne e Calido - Msv hopp
Escada e Escudo - Svår hopp
 
Sv: Saint Amour

Jag sitter och är lite hispig över en sak och tänker fördriva tiden genom att skriva in här vad det står om mödernet i katalogen från Verden. Alltså mödernet till Spartakhus & Saint Amour.

Min mor har skrivit att han vägrade 2 gånger och att han var 167 cm i mkh. Hon var sekreterare, jag filmade. (Tror han stannade för att han hade för brått, han fick lite hjälpbommar och sen gick det galant som ni ser på Eylers film.)

Med risk för att jag upprepar något.

Modern Statspremiestoet Sarah är ansluten till "Das programm hannoveraner springverezucht" och fick på sitt stotest 8 (trav), 7 (galopp), 6 (skritt), 8 (ridbarhet) och 9,5 i löshoppning!

Hon har tillsammans med Stakkato lämnat Saint Amour (honom vet vi allt om)
Sarah Bella som såldes på auktion i Verden och tävlat tom Msv A hoppning
Scaglietta som tävlat tom Msv B hopp.

Mormoder Carina är också ansluten till "Das programm hannoveraner springverezucht" och har lämnat
Granolo e Graf Grannus som gått Msv B hopp
Grafinus e Graf Grannus som tävlat Svår hopp (hoppat in ca 8000 Euro)
Shandor e Stakkato som gått MsvB Hopp.

Från samma möderne kommer:
Anthea e Akut - Msv dressyr
Longa e Loredo - Msv A hopp
Ladylike e Loredo - Msv dressyr
Raquiero e Rabino - Svår hopp
Ridge e Rabino - Msv A hopp
Cheyenne e Calido - Msv hopp
Escada e Escudo - Svår hopp

Lite hispig över något? *stor kram* - hoppas att det känns bättre snart!

Lite tillägg, komplettering av helsyskonen e. Stakkato u. Sarah:
1999 Saint Amour
2000 Sarah Bella 2, såld för 50.000 euro som treåring på auktion, tävlat 1.40 som 5-åring, har hört om 6 avkommor via embryotransfer. 169 cm.
2001 Scaglietta, finns hos Gilbert Böckmann. Kvalade till Bundeschampionat genom att gå 1.30/MB i fjol. Dom tyckte inte att hon var mogen att gå Bundeschampionat då. Dom tyckte att hon var "normalstor", ca 168 cm.
2002 Saint Amour II, finns förmodligen i Luxemburg. Verkar ha varit 168 som 4-åring.
2003 odöpt sto, har sett bilder där den löshoppar, stor och flott, är nog ca 170 cm.
2004 SPARTAKHUS
2005 sto, såld till Luxemburg
2006 inget föl
2007 väntar föl eStakkato i februari.

Sarahs mamma Carina är född 1990 om jag minns rätt. Dessa föl känner jag till:
Första fölet, född 1994, var efter Graf Grannus. Jag har uppgift om att det ska vara Granolo som gått minst Msv H. Uppfödaren pratade om att Grafinus skulle vara först?
Föl nr 2 är iaf ovan nämnda Sarah, statspremiesto för övrigt. 166 cm.
Föl nr född 1996 är eGraf Grannus. Här har jag Grafinus, stavades Graphinus på bild hos uppfödaren. Tävlar internationellt i hoppning.
Sedan finns två e. Stakkato, Shandor (Msv H) och Stakkata. De måste vara födda 1998 eller senare. Jag såg en stoavkomma (unghäst) eStakkato med samma möderne som Saint Amour i Tyskland, unghäst tror jag, i Tyskland. Kan ha varit Stakkata.
Sen finns det ett sto eGlückspilz (Gystra Colani) och två hingstföl eEscudo I (det ena fött 2005). Gissar att dom är yngre.

Mormors mor Ginger lämnade bl a Londa (eLoredo, mor till svårklasshopparen Escada), Larissa (eLoredo, mor till svårklasshopparen Felice), Carina (se ovan), Ladylike (exp USA, elitsto, i det amerikanska hannoveranerförbundets hoppavelsprogram, placerad Msv D, utbildad GP, fölen har blivit "bästa föl" vid fölvisningar, rätt unga föl tror jag), Ridge (gått/går 1.40 hoppning) och Findus född 2001 som går unghästklasser efter vad jag sett. Escada tror jag förresten fått några utmärkelser i hoppning som unghäst, såg foton hos uppfödaren.

Saint Amours uppfödare har ju haft stammen i flera generationer, han köpte SAs mormors mormor en gång i tiden. Verkar vara en hel del rätt unga hästar där, både Sarah och Carina lever och verkar i avel.

Har försökt knyta ihop de övriga hästar du nämnde i stammen men har inte lyckats tyvärr... Uppfödaren pratade tyvärr tyska i 190 så jag förstod inte så mycket, han hade väggar proppade med bilder på hoppande avkommor i stammen samt även nån dressyrhäst.

Du ska inte ner och besöka honom, du som kan tyska, och klura ut vem som är vem på bilderna och fullständig föllista för hans ston? ;) *vill veta*

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Mitt sto fick premien när hon stambokfördes i Holstein förbundet.(Om det säger ngt.)
Jag tycker att hon är stor på alla vis och jag vill helst undvika ngt som blir större. Avkomman jag har är stor .
Nu väntar vi ett litet:angel: ! Saint Amour föl i maj.
Om ni fick råda mig; finns det ngn. hingst ni spontant känner att DET hade kunnat bli bra?

MVH
Birthe

PS. Ang. Saint Amour så blev mitt sto dräktig på 1:a försöket.

Är så nyfiken på fölet! Det låter ju jättebra! Angående Saint Amours syskon så verkar ju alla utom Saint Amour ligga väldigt jämnt i höjd. Typ 167-170. Det kanske blir ett alldeles lagom stort föl? :) Sen verkar dom absolut inte stora i bemärkelsen tunga, varken fölen eller syskonen.

Mvh Cissi
 
Sv: Saint Amour

Wow!!!
:bow: :bow: :bow:


Jag är imponerad!
Oj,vad kul att få reda på detta.
Ni vill inte lämna ngt litet tips...?:) På hingst..

Om jag säger Escudo hur låter det...

MVH
Birthe
 
Sv: Saint Amour

törs man tro att saint amour förädlar åtminstone...?
 
Sv: Saint Amour

*knapplån*

Har dagsfärska uppställnings- samt huvudbilder på Saint Amour. Såg väldigt fin ut idag. En helt annan häst om man jämför med exteriörbilden från bruksprovet. Snygg!!! Kan inte få upp bilder snabbt, men om nån vill hjälpa till så kan jag maila några bilder. Skickar bara till en person, som kan lägga ut bilderna. Nån frivillig? :)

Mvh trött Cissi
 
Sv: Saint Amour

Du kan skicka till mig om du vill. Såg att han tävlar i Helsingborg i helgen. Placerad i 1,30-klasserna om jag inte minns fel!

/C

pm:ar mailadress
 
Sv: Saint Amour

Tack!!!! :D

Har precis mailat över några bilder!

Jo, han tävlar här i Hbg. 20 min gångväg från mig :). Hann inte kolla i fredags, då var han placerad 1.30. Igår var jag där, såg honom på framridningen och fotade i 1.35. Såg helt fantastisk ut. Är ju elastisk som en gummiboll, man ser hur det bara sprakar av hoppglädje kring den hästen. Jag såg inte att han rev, men tydligen fick han ett pet. Vad jag förstått första gången han vart i en bom sen han kom hit i december 05... Tog sen exteriörbilder. Nog mest fotovänliga häst jag träffat, så himla mysig i temperamentet. Cool som en filbunke men ställde upp sig väldigt snällt. Riktig myspelle. Pratade lite med Svante sen, han sa att Saint Amour nog helst ville hoppa alla hinder på en gång på banan. Har ju energi och hoppglädje i överskott. Kan nog gå ruskigt snabbt också.

Idag skulle jag ha vart på plats kl 9. Sambon har dock vart uppe inatt, vinterkräksjukan. Helkass. Jag har mått illa i några timmar så jag vågade inte åka iväg. Hoppas att jag klarar mig...

Har sett resultatlistan i dagens 1.35 consolation. Pga petet igår missade ju SA finalen tyvärr. Ligger hittills 5:a då 33 startat, felfri förstås. Dock är det 160 startande så vi får se hur det går. Vet att han ska ut internationellt snart.

Tycker att det är sunt att Svante tar det så lugnt. Låter hästen få tid på sig, förstår att han får hålla tillbaka honom mkt då han verkligen vill. Det blir nog en riktigt bra internationell GP-häst så småningom :).

Mvh Cissi

PS. Eftersom det blev pet igår så blev det ju ingen omhoppning. Hade räknat med att ta bilder på fler hinder. Tyvärr hann inte autofokusen låsa riktigt där den skulle, svårt när man står inne på banan och det är trångt mellan hindrena (men det är ju inne på banan som man får bäst bilder ;) ). DS.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
B
Avel Jag är helt ny vad det gäller det här med avel och hoppas jag kan få lite hjälp! Jag har ett 16 årigt sto e. Fontaine - Master Spiritus...
Svar
11
· Visningar
2 029
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 742
Senast: supercassie
·
Avel Nu är jag där igen... Kan inte bestämma mig för hingst till mitt rejäla Kaliber sto. Har anmält henne till ASVH:s avelsrådgivning för...
2
Svar
21
· Visningar
2 667
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp