Sv: Sagan om Isfolket *Ulvlek*
Det här är underligt. Det är nämligen så att jag definitivt tror att det du skriver kan stämma. Jag postade mitt långa inlägg om Habina med tiderna kl 20.01. Du postade ditt röstinlägg kl 20.07. Du kan mycket väl ha filurat över det, även om det är sex minuter mellan. Det är fullständigt möjligt i min värld. Du hade ju bland annat nämnt henne i det inlägg hon besvarade.
Det jag fascineras över är att du, som säger att jag teoriar aggressivt inledningsvis, verkar väldigt på när det gäller mig. Vad är det som du ser?
Du lanserade den teori som fick Ottilia att rösta på mig. Och du menar att jag sår misstankar mot andra? Det finns rätt svart på vitt att du gjorde precis detsamma mot mig. En teori från dig, som helt baserade sig på något jag skrev om hur jag brukar spela och som jag definitivt inte behövt skriva. Visst, det är ingen som kommer (eller bör) godförklara någon för det, men det bör tas i beaktande. Och man kan göra det utan att räkna ut sannolikhet hit och dit.
Du inleder nästan med att säga att jag spelar annorlunda - utan att ha grund för det.
Och mitt velande vid DL... jag tycker att det var ganska tydligt att jag var osäker. Det finns också svart på vitt. Det är inte heller något som jag kommer att godförklaras för, men det är så det var. Förr brukade jag även som god vara rätt försiktig med att rösta när jag var osäker. Nu har jag kommit fram till att om det står mellan två spelare går jag hellre in och avgör och lägger min röst på den som jag ser som mest sannolikt ond än lägger en ströröst (till exempel på dig, den hade inte stuckit ut lika mycket). I det här fallet var det Habina. Visst, jag hade fel. Men det har alla någon gång.
Jag börjar känna mig en aning fundersam över varför du tycks vara så intresserad av att få mig misstänkt? För just att skriva att man tänkte ändra rösten men inte hann, det är verkligen ett sätt att lägga ut lite misstankar. Som man inte ens brukar behöva förklara.
(svar till Monster)Det var inte meningen att gå på hårt. Men:
Det jag främst reagerade på och som jag uppfattade som att jag plötsligt fick en liten särställning hos dig (om än på ett icke önskvärt sätt) var kommentaren om att du funderade på att ändra din röst. För mig framstår sådana kommentarer som ulviga (notera framstår som, innebär inte att det måste vara så), eftersom det kan vara en smart taktik att backa från sin lagda röst och berättar att man istället egentligen, om man hunnit tänkt att rösta annorlunda.
Och det reagerar jag på.
Du har inte noterat den enorma velighet jag uppvisade inför rösten? Jag citerade alla de inläggen tidigare. Jag visste verkligen inte hur jag skulle rösta och reagerade på Habina, men kände mig oerhört osäker på henne efter att reagerat på henne även i förra leken och tagit fel.
Visst, man kan se det som ett sätt att starta ett drev. Men det är alltid lätt att i efterhand ifrågasätta de som uppenbart varit med och röstat ut en god.
Förutsätter du att jag gick in för att starta ett drev? My god, varför tror folk alltid att jag har den förmågan?
Jag tyckte att Habina var den jag fann som mest skum. Därför rotade jag och grävde för att utröna varför jag reagerade. Tidsangivelseinlägget var basen för det hela och jag reagerade främst på dels att hon inte hittade något värt att kommentera (ungefär) i de teorier som tagits fram, dels på rösten på cirkus.
Men - det som gjorde mig tveksam var just att jag tog fel i förra leken (behöver nog inte gå igenom det igen). Alltså velade jag och visste inte hur jag skulle göra.
Om jag ville låta bli att få uppmärksamhet så ser jag minst två andra vägar: antingen rösta på någon helt annan och låta lotten falla mellan Habina och TLV.
Visst, jag hade en röst själv. Om någon annan kommit in och röstat på mig kunde jag åkt upp till lottning. Fast i så fall kunde jag kanske hunnit med en snabb röständring och använt motiveringen "att rädda sig själv", vilket inte är så utstickande.
Eller så kunde jag röstat på Ottilia och skickat upp henne till lottning också. Visst, alla som det lottades mellan kanske var goda. Men att göra så gör ju att det är 2/3 chans att man slipper vara med och rösta ut en eventuell god.
Jag tror sällan att man kommer jättelångt med att fundera runt varför en spelare åts, för min erfarenhet är att det ofta beror på väldigt många faktorer som förändras från lek till lek. Vem som kan vara möjlig att äta är ofta prio 1. Men om man spekulerar lite:
Om hint: jag tvivlar på att någon hintar att man är spion dag 1. Spionens arbete börjar egentligen dag 2 och då måste hen själv försöka klura ut vem som är ängel och ta kontakt (då menar jag i leken genom någon form av tecken) med henom samt försöka räkna ut vem som är siare och göra detsamma. Hint dag 1 tror jag inte leder någonvart.
Om aktiv - passiv: nu har det varit så de senaste lekarna att ulvar har hittats bland de passiva. Men jag tror i de flesta fall fall inte att det beror på roll utan på spelare. Jag håller exempelvis inte med Caisa om att Mumorsan är skum av den anledningen. Hon brukar väl komma in typ efter normal kontorstid? Oavsett roll. Ottilia var inte heller så synlig i senaste leken där hon också var god. Däremot betyder det naturligtvis inte att de ska godförklaras därför.
Och att ulvarna sparar de som har mycket misstankar tror jag gäller generellt. Dessa spelare kan ju förhoppningsvis alltid lynchas.
Det är helt ok, jag tar inte illa upp. Ursäkta om jag går på.
Det händer då och då att folk hakar på teorier som jag har skrivit, det är helt sant. Jag har till och med klagat över det själv. Men i just det här fallet tycker jag vare sig att Monster eller Hedinn gjorde det. Och dessutom tycker jag också att en underbyggd teori faktiskt är ärligare även om den är fel än en förklädd BOP. Sedan tror jag alla röstar med förklädda BOPar ibland.
Nej, det är större chans att det är en ulv med i lynchen.
Att förutsätta att det är en ulv med i en lynch där de röstande omfattar tre spelare är riskabelt om man är god. Speciellt i en lek som denna som förmodligen hade ovanligt få onda vid gårdagens lynch. Däremot, om man är ond, är det praktiskt. För många tar det som någon form av "sanning" att det är så (och visst är det vanligt!). Vilket innebär att spelet kan styras så att de som letar onda bara letar bland tre spelare. Som alla kan vara goda.
KL
Jag kommer inte att orka skriva ett långt inlägg där jag raddar upp alla spelare ikväll. Jag är fortfarande på jobbet och borde åka hem ASAP. Så egentligen skulle jag vilja rösta först som säkerhet och eventuellt ändra när jag kommer hem. Problemet är att jag inte vet hur jag ska rösta.
Kidnappar snabbt Monsters inlägg så jag kan skriva något om Lindgren:
Jag har faktiskt också släppt det hela. Anledning: Lindgren skriver att hon inte har koll på den oskrivna regeln eller på vilka som är nya. Och jag inser att jag tror henne. Det finns vissa spelare jag skulle varit tveksam till förklaringen ifrån, men inte från LV - faktiskt. Därmed inte sagt att jag tror hon är god. Jag tror ingenting. Men jag tycker inte längre att rösten är suspekt.