Sagan om Isfolket *Ulvlek*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sagan om Isfolket *Ulvlek*

Uppdatering från LL

Mumorsan visade tidigt tecken på att ha övernaturliga krafter, med hjälp av tankekraft får hon en elak pojke att skära sig i handen redan som mycket liten. Hennes största idol och mentor är häxan Hanna som tar henne under sina vingars skydd och lär upp henne inom trolldomskraften.

Hon kämpar mot det onda som hela tiden vill bryta ut inom henne. Ibland kan hon inte stå emot och händelserna blir där efter. Hon skadar folk med hjälp av tankens kraft, förgiftar och dödar dem som vill hennes älskade familj och vänner illa. Mumorsan rör sig i ett skuggland mellan vår värld och den vid sidan om vår. Hon känner krafter som sänker mörkret över henne och den enda man som någonsin kan ge henne kärlek, finns bara i hennes narkotiska drömmar.

Livet är aldrig enkelt för Mumorsan, och hennes anhöriga går ständigt omkring med en oro över att hon ska hamna i svårigheter som inte ens hon kan ta sig ur. Själv är hon mest orolig att hon ska göra sina nära och kära illa men hennes livsglädje och hennes "jävlar anamma" kan ingen ta ifrån henne. Men trots den ondska som river i henne så har hon valt att kämpa för det goda.

På grund av sina band till Hanna så blir hon inte rädd när hon hör Hanna kalla, hon har sett godhet i Hanna och tror att hon ska kunna vända Hanna bort från Tengel och övriga onda. Hon tror fel..

Mumorsan var SOL

DagDL kl 21.30
NattDL i morgon kl 07.30

Senast ändrad:

Jaha. De har då en jäkla tur i sitt käkande.

Varför tog de en av de som röstade på Art? Om det finns en ulv där så har vi en mindre att välja bland.

Kan man dra slutsatsen att Ottilia är god?

Vilket skit.

Jag tror inte man kan dra några slutsatser alls - det är ju för tusan att ulvspel

smiley-computer001.gif
:banghead:

"Jag pallar inte mera, imorgon blir det en tripp till stan, ska köpa ny knapptryckarsak". Har jag tolkat dig rätt nu? :D

Mvh proffs på rövarspråk och dyslektikertexter

:up:

Uppdatering från LL

Mumorsan var SOL

:rage::rage::rage:

Kan man dra slutsatsen att Ottilia är god?

:confused:

(nu är veterinär-kusinen på väg hit, min lilla hund ligger och skriker när hon flyttar sig, hon har så himla ont, konstigt, smärtan verkar ha accelererat. Inga brutna klor vad jag kan se, jag tror hon kanske har skadat ett revben. Stackars, stackars lilla gumman - tur att hon i allafall vill bli mutad med goda ostbitar och annat så den biten verkar i allafall funka)

:( :nailbiting: :confused:

Men hur kan de ha lyckats pricka folk med specialkrafter, det har verkligen varit otur ... :-(

Gissningsvis kan vi väl dra slutsatsen att hon inte siat någon ond åtminstone. Har hon det verkar hon ha dolt det himla bra i alla fall. Och det faktum att hon röstar på en god säger väl sitt. Dock skrev hon såhär om Artline:

Alltså... Artline tycker jag ju är suspekt. Jag funderar dock på hur mycket som är nybörjarmissar och hur mycket som är ondhet som gör att hon skriver som hon skriver. Jag kan inte riktigt värdera hennes spel eftersom att en premiss väger så tungt: hon är ny.

Monster verkar gå på alla (förutom Myrten) och tolka saker åt andra. Detta har hon ju gjort både åt Artline och bumpo nu senast. Jag kan inte säga att det är för att hon är ond/god som hon gör så, jag kan bara säga att jag hellre ser att det är de som blir tillfrågade som svarar. Kanske är det bara jag men jag tror att det kan undvika en hel del onödiga diskussioner.

Baserat på det låter det ju ändå inte som att hon tycker Arts beteende tyder på att hon är ond, utan hon verkar nästan mer luta åt att det är för att hon är ny? Tog även med texten om Monster i samma inlägg, bara för att styrka hur hon skrivit misstankar om folk, väldigt "milda" och osäkra enligt mig och inget som tyder på att hon skulle siat någon som ond. Senare skriver hon detta:

Knapp

Jag gillar inte riktigt rösterna på Ottilia. Handlar de essentiellt om att hon är inaktiv och att hon skrev ett teoriinlägg innan röst igår där en del av texten var tagen från någon annans teori? Jag vet inte om jag skulle kalla det ulvigt, oavsett. Mest möjlig brist på tid och fantasi.

Antar att det är vad Myrten syftar på när hon funderar på om vi kan dra slutsatsen att Ottilia är god? Låter ju inte omöjligt att hon siat henne som god. Hon lägger ju dessutom sin röst på Art när det står 3-3 i röster mellan henne och Ottilia, trots ganska svaga misstankar (å andra sidan vet jag inte om hon misstänkte nån annan mer), vilket väl inte helt omöjligt kan ha varit lite av en räddningsaktion med tanke på uttalandet innan? Hon röstade dessutom på Ottilia dagen innan, något fick henne att ändra sig.

Så ja, som det ser ut nu är jag nog beredd att sätta Ottilia längst ned på min lista över misstänkta.

TeamLundVer röstar på Ottilia
Matmissbrukaren röstar på Artline
Myrten röstar på TeamLundVer
Monstermom röstar på Ottilia
cirkus röstar på Ottilia
LindgrenV röstar på Artline
Artline röstar på Matmissbrukaren
Hedinn röstar på Matmissbrukaren
bumpo röstar på Artline
Mumorsan röstar på Artline
Ottilia röstar på Artline

Hmm, eftersom Mum var god och jag inte misstänker mig själv så har vi matmiss, LindgrenV och ottilia kvar av de som röstade på art. Jag tror att det kanske kan finnas en ond bland de som röstade på art men det behöver inte vara det.

Vilka onda finns kvar? Demonen, Hanna och Tengel den onde? Tror vi att det finns någon mer ond roll, alltså att lyan är större än demonen och Hanna?

Sannolikheten och matten bakom hur jag ska tänka med demonen får jag inte riktigt ihop. Matte är inte min starka sida.

[...]Antar att det är vad Myrten syftar på när hon funderar på om vi kan dra slutsatsen att Ottilia är god? Låter ju inte omöjligt att hon siat henne som god. Hon lägger ju dessutom sin röst på Art när det står 3-3 i röster mellan henne och Ottilia, trots ganska svaga misstankar (å andra sidan vet jag inte om hon misstänkte nån annan mer), vilket väl inte helt omöjligt kan ha varit lite av en räddningsaktion med tanke på uttalandet innan? Hon röstade dessutom på Ottilia dagen innan, något fick henne att ändra sig.

Så ja, som det ser ut nu är jag nog beredd att sätta Ottilia längst ned på min lista över misstänkta.

Hinner inte vara speciellt aktiv under dagen, men kommenterar snabbt det här. I morse skrev jag från telefonen, så det blev lite fragmentariskt:

Jo, det faktum att Mu som ändå röstat på Ottilia dagen innan går in och lägger vad jag tolkar som en räddningsröst är vad jag tycker är ett indicium på att hon siat henne som god. Skrev hon inte också något att hon inte gillar rösterna på Ottilia och ifrågasatte grunden för dem? Men jag har inte gått igenom Mus inlägg ännu.

För övrigt förvånar det mig också lite att Ottilia fick så många röster (var hon en snackis under dagen? Jag kan ha missat det!), men som sagt - jag har inte läst igenom leken ordentligt igen ännu. Och lär inte hinna göra det förrän i eftermiddag/kväll. Rent spontant minns jag dock att cirkus reagerade tidigt över Ottilia igår, TLVs röst tycker jag var skum (och en del i min egen röstmotivering) och Monster? Vågade inte rösta som jag och röstade därför på Ottilia som inte synts till sedan förra DL?

Det är en spontan reaktion och jag har som sagt inte gått igenom inläggen ännu. Men Monster kändes plötsligt skum. Dessutom tyckte hon väl igår att Hedinns röständring var "mysko" men när jag tänker på saken så funderade hon ju själv på att göra samma sak och ändra till mig, men hann inte. Och var det för att jag röstade så nära DL1? Känns verkligen viktigt att kolla närmare på Monster.

För övrigt hoppas jag att TLV idag kan reda ut hur hon menade med att eventuellt ändra sin röst till Mu baserat på mitt inlägg. Så hoppas jag en massa andra saker (typ på under:rofl:), för nu är det skarpt läge!

*Spööööök* Jäla skit :( Var kanske lika bra dock eftersom att förkylningen har kommit ikapp mig igen.

För övrigt hoppas jag att TLV idag kan reda ut hur hon menade med att eventuellt ändra sin röst till Mu baserat på mitt inlägg. Så hoppas jag en massa andra saker (typ på under:rofl:), för nu är det skarpt läge!

Det berodde helt och hållet på ett missförstånd från en stressad själ.

Jag postade mitt inlägg och såg då samtidigt din postering. I det läget hade jag en sko på ena foten och höll på med sko nummer två. Läste lite snabbt att du skrev ngt om Mu. Läste väl egentligen inte direkt vad utan såg mest henne nämnas.

Kom på att just det ja henne hade jag som misstänkt. Varför har jag missat det?? Och skrev mitt hastinlägg. Skickade inlägget och inte förrän jag stod i stallet och mockade så kom jag på att jag ju avfört Mu som misstänkt pga de inlägg hon skrev igår.

Jag måste medge att jag känner mig aningens förvirrad nu och skriver därför ett inlägg för att försöka bringa klarhet för mig själv. ni får gärna flika in sådant jag missat eller missförstått.

Från start var vi 13 deltagare.

TeamLundVer
Hedinn
LindgrenV
Artline lynchades dag 2
Monstermom
Matmissbrukaren
Myrten
Mumorsan käkades dag 2
Ottilia
cirkus
Habina lynchades dag 1
CaisaLundblad käkades dag 1
Bumpo

Det fanns 8 goda specialroller

Nataniel (ängel)
Tengel den Gode (Borgmästare)
Silje (modifierad välsignad) = Artline
Ulvhedin (Magiker)
Marco (brevbärare) = Habina som dog dag 1 och därmed ej har kunnat ge ngn gåvor
Tova (spion) = CaisaLundblad dog dag 1 och har alltså inte haft möjlighet att spionera
SOL (siare) = Mumorsan. Det talas en del om att Mu troligtvis siat Ottilia och jag håller med om troligheten i detta. Då bör vi kunna hålla Ottilia för god.
Vinga (älva)

Det finns 3 onda specialroller

Sölves (tjuv) utanför lyan
Tengel den Onde (demon)
Hanna

Övriga goda som onda har inga specialiteter.

Det har diskuterats en hel del om hur många onda vi kan ha att göra med. Den diskussionen skulle jag vilja ha upp till ytan igen och då vore det toppen om folk kan tala om ifall de räknar med Sölve eller inte.

Från start var vi 13 deltagare.

TeamLundVer
Hedinn
LindgrenV
Artline lynchades dag 2
Monstermom
Matmissbrukaren
Myrten
Mumorsan käkades dag 2
Ottilia siad av Mu? God?
cirkus
Habina lynchades dag 1
CaisaLundblad käkades dag 1
Bumpo

Eftersom jag tror att Mu siade Ottilia så håller jag henne för god för tillfället.

Vi var 3st som röstade på Ottilia
TeamLundVer
Monstermom
Cirkus

Vi vet att Art var god. De 5 som röstade på henne var.
Mat
Lindgren
Bumpo
Mu
Ottilia

Jag tror att det döljer sig 2 onda av oss 8 som röstade på Art eller Ottilia. Mu vet vi var god och Ottilia känns god även hon. Då återstår:
TeamLundVer
Monstermom
Cirkus
Mat
Lindgren
Bumpo

Jag vet ju att jag är god så då återstår det att hitta de (förhoppningsvis) 2 onda bland övriga 5. Nästan 50/50 odds jue :)

Jag har färgat de 5 jag tänkte titta extra på och insåg med ens att Myrten och Hedinn är de enda som inte hamnar i min lista då.. DET tycker jag är ett väldigt sammanträffande faktiskt...

Jag tippar därför på att en av dessa 2 är ond.. Där är oddsen isf prick 50/50 och jag gillar de oddsen bättre. Jag kanske ska fokusera min energi på vilken av dessa 2 som är ond istället?

Senast ändrad:

Ååååååh! Nu fick jag "Du har inkluderat för många bilder i din signatur eller ditt inlägg." Jag delar upp det i två. Hoppas det funkar!!!

Innan jag kör igång med jobbet kände jag att jag var tvungen att utreda detta med Monsters röst på Ottilia och vad den egentligen grundade sig på. Jag tyckte nämligen att rösten kom väldigt plötsligt då jag läste ikapp. Hade Monster, som verkligen brukar excellera i att lyfta misstankar (oavsett roll vill jag tillägga;)) uttryckt sådana mot Ottilia som inte synts sedan förra DL i den omfattningen att det motiverade en röst?

Så jag gick igenom hela leken och sökte på "Ottilia" med ctrl + f. Och samlade inläggen där Monster kommenterar henne. Jag vill understryka att det inte är en helt säker metod. Men det här är vad jag hittade (med ett undantag där Ottilias namn är "tomt" för att Monster postar teoriinlägget när hon hunnit igenom en bunt spelare):

OK, nu sparkar vi igång den här kärran!

Här kommer en mer eller mindre (i alla fall) seriöst menad misstanke:
I min erfarenhet står majoriteten av ulvar att finna bland de minst aktiva. Därför säger jag nu att alla med färre inlägg än LL är mina mest misstänkta. Det blir: Art, TLV, Cirkus, Ottilia, Mu & Habina (dessutom Asko och Squie, men av en eller annan anledning tvivlar jag på att vi tjänar mycket på att rösta på nån av dem :angel:). Sannolikt är två av dem onda, enligt min erfarenhet +vääääldigt avancerad matte ;). Visst finns det då minst en (sannolikt två) att finna bland resten av oss också, men som i förra leken väljer jag att begränsa urval enligt de kriterier jag har till hands. Så får man tackla resten sen.

Av dessa vet jag ingenting om Art, TLV har kommit igång mot slutet och Cirkus har synts till en del med... Ottilia, Mu & Habina är då kanske de mest misstänkta i gruppen? :cautious:

(Och det här blir dessutom ett behändigt inlägg för de som hellre vill misstänka de aktiva: jag är en av de mest aktiva och kastar nu misstankar mot motsatt grupp, det luktar ulv eller hur!? Sätt igång! :laugh:)

Här uttalas misstankar. Det är före DL1. Ottilia kommer sedan in och röstar på mig. När Monster röstar själv finns dock inte Ottilia längre med i diskussionen utan i hennes röstinlägg är det Art, Mu, TLV och Habina som diskuteras.

Sedan ifrågasätter jag ganska kraftigt Monsters prat om att hon tänkte ändra till mig men inte hann. Då tar hon åter upp Ottilia, men inlägget handlar egentligen inte vad hon tror om Ottilia.

Och som sagt, jag tycker idag det är underligt att Monster igår tyckte att Hedinn gjort något mysko som ändrade sin röst (se t ex nedan - i nästa inlägg) - när hon själv funderade på att ändra sin röst...

[...]Vad gäller att Ottilia tog upp min fundering om dig och använde det i sin röst är det knappast mitt fel - om nu inte hon och jag båda är onda och lyan styr rösterna på ett sätt som de tydligen inte brukar göra? Ska jag hålla tyst om misstankar för att nån annan kanske spinner vidare på dem? Vad är det här för alternativ version av ulvspel egentligen? :cautious:[...]

Fortsättning i nästa inlägg.

Fortsättningen då:

Så kommer vi till dag 2.

[...]

Ottilia
Blandade ihop mig och Mu, något jag ärligt talat inte har något som helst problem att förstå och något som även diskuterats i tidigare lekar. Kopierar(?) min fundering kring Myrtens sätt att beskriva sitt spelsätt och motiverar sin röst med detta.
Har hon verkligen inte skrivit mer sen dess? Har jag missat nåt? (Jäkla hästavatarer...)

cirkus
Uppskattar Lex Lindgren. Det gör jag också! :D
Lägger ju den där konstiga rösten, jag känner både hit och dit om den, har läst allt som skrivits om den (hittills) och landar väl på: ingen aning.
Går åt Art lite men jag förstår vad hon ifrågasätter... Samma med Ottilia, eller snarare: jag reagerar också på Ottilia, men Cirkus kanske är lite väl fokuserad på en så pass inaktiv spelare? Eller nej, nu fattar jag att hon gör som jag, går igenom spelare för spelare. Då vore det ju snarare märkligt att inte fokusera. :p

Bumpo
Kallar Hedinn "fluffigt god"... Jag tror inte det är smaken vi ska beskriva! :eek:
Har (som jag) svårt att förstå Hedinns röstbyte, men kan inte heller (som jag ;)) räkna ut om det betyder något och i så fall vad. Needless to say, jag håller med i mycket! Har funderingar om demonen där jag uppfattar det som att hon säger att vi borde genast rösta ut demonen, så sätt igång nudå (vilket ju är jäkligt svårt när man inte vet vem det är), men det visar sig vara jag som missförstått.

Så ,nu har jag läst igenom leken igen fram till #53nånting med fokus på dessa spelare... Få se vad som hänt under tiden... :cautious:

Så, nu har jag läst även det som skrevs medan jag skrev... Blev det där rätt? :cautious:

I alla fall, mina toppmisstänkta är TLV, Ottilia, Artline och Matmissbrukaren. Den sistnämnda har förklarat att hon inte mår så bra irl, och det kan ju förklara en del... TLV har Myrten också som toppmisstänkt och har nu lagt en röst på, och ni får kalla mig feg eller vidskeplig eller vad ni vill men jag pallar inte att rösta på samma som Myrten idag - hade jag haft TLV i ensamt majestät så ja, då hade jag lagt min röst där utan att tveka. Men i nuläget ed så pass svaga misstankar som det ändå handlar om så klarar jag inte av det idag. Art eller Ottilia ,alltså...

Jag var själv jävulskt på och, tja mig själv;) redan i mi nförsta lek när jag var ond ,så att ho nsticker ut ka nho nmycket väl göra även som ond! KAnske rent av lättare, iom att ho nhar någo natt prata med (o mhon är ulv ,vill säga). Men i valet mellan splitterny och aktiv mot lite ny och inaktiv så ger jag beefit of the doubt till de nförstnämnda. Därför:

Monstermom röstar på Ottilia

(Och ja, jag ser att det är närmast oläsligt mot slutet, men jag orkar inte brottas mer med tangentbordet så här ära DL...)

Fetade meningen där hon åter tar upp att Hedinns röstbyte är konstigt. Trots att hon själv funderade på att göra ett röstbyte, men inte hann (för att jag röstade nära DL? Jag får inte ihop det där...).

Jag kan inte tycka annat än att än att den här rösten känns allt annat än välgrundad. Och jag är just nu mycket misstänksam mot Monster. För när det gäller att hitta onda, är det då ett bra sätt att inte "våga" rösta på den man misstänker mest (som jag förstår det) för att en annan spelare, som man dessutom för tillfället sätter åt sidan, röstat på den? Och istället rösta på en inaktiv spelare som vad jag kan se man inte haft några starka misstankar mot tidigare?

Jag reagerar betydligt mindre över cirkus röst, för även om hon röstade sist på Ottilia var hon inte aktiv vid DL1 och reagerade på Ottilia (antar jag) när hon började gå igenom leken ordentligt igår.

Jag kan inte säga att jag är säker på att Monster är ond, men hon har då åkt upp på min misstänkta-lista. Och nu är jag stressad och måste jobba!

Information från LL

Buuuuumpo! Förgrömmande onge!

Bumpo får sätta sig i snickerboa och tälja lite träsoldater samtidigt som denne får en varning för missad röstning....

:angel:

jag bara måste fråga nu LL, men duger mina trägubbar? Får jag komma ur snickarboden nu? Det är kallt och jag har flisor i arschlet. :p

Ja, jag kan ju inte låta bli att svara eftersom jag råkar vara inne.

[...]Jag har färgat de 5 jag tänkte titta extra på och insåg med ens att Myrten och Hedinn är de enda som inte hamnar i min lista då.. DET tycker jag är ett väldigt sammanträffande faktiskt...

Jag tippar därför på att en av dessa 2 är ond.. Där är oddsen isf prick 50/50 och jag gillar de oddsen bättre. Jag kanske ska fokusera min energi på vilken av dessa 2 som är ond istället?

Nu rör det här mig, så du lär ju inte tro på vad jag säger. Men: det där är en livsfarlig metod! Att på så lösa grunder förutsätta att minst en av två spelare är ond? Vad är det som säger att det måste vara så? För att du ska fokusera på att hitta "den onde" av två stycken och släppa allt annat måste du veta att det är så, annars är du ute och cyklar hej vilt. Och du kan omöjligt veta att det är så. Ingen god kan ha den informationen.

Dessutom förstår jag inte hur du kom från att det finns två onda bland de som röstade på Art och Ottilia till att antingen Hedinn eller jag, som inte ingår i den gruppen är ond? Det säger mot sig självt.

Och för att lite klaga på mig själv inser jag att älvan som får två sior är kvar i spelet. Så det finns goda som kan känna till saker utanför det som står i leken, inser jag lite uppmuntrad!:)

Dock spelar det ingen roll. TLV kan ändå inte - om hon är god - veta att antingen jag eller Hedinn är ond. Ja, jag vet ju min egen roll. Och hade hon siat Hedinn som ond borde hon väl gå på henne direkt?

Det är ett oerhört riskfyllt spel att räkna så som TLV gör - för att hon gillar oddsen bättre. Ja, jag föredrar också 50 % chans att pricka en ond. Men man kan ju inte skapa situationerna som ger de oddsen, baserat på - vaddå???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 576
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar