Sv: såg en kompis slå
För mig är en dask/slag/misshandel något som är totalt oanvändbart i uppfostring syfte, jag behöver inte utveckla det vidare eftersom andra redan gjort de så bra
Du skrev att du älskar din mamma ändå, det kan jag förstå.
För det finns föräldrar som gör värre saker än det din mamma och det du nu gör mot dina barn som andra föräldrar har gjort mot sina barn. Många av barnen älskar sin förälder ändå trots att det som de blev utsatta för gör att föräldern/föräldrarna sitter i fängelse alt är fråntagna vårdnad/boende osv.
Alltså är det inte en referenspunkt att du säger att du är stolt över din mamma eller att du älskar din mamma.
Något jag reagerade över är att du verkligen har ärvt viljan att ha sista ordet, dvs när din mammas oförmåga att bemöta dig så blev det en dask/ett slag och där satte hon punkt för din vilja att få fram det du ville att hon skulle höra, mao så var det slut på diskusionen/tjaffset osv.
Du fick inte fram det budskapet du ville och mamma ville inte höra mer och det kan ses som oerhört respektlöst och en oförmåga att känna sympati för dina känslor.
När du (dessutom flera gånger) skriver det du vill ha sagt så är du inte villig att ta konsekvensen för du skriver "nu lämnar jag tråden, glöm bort lilla mig", så visar du samma beteende som din mamma dvs slut på diskusionen, nu håller jag för öronen, jag kan inte ändra mig, jag lyssnar inte mer nu = kan vara samma respektlösa sätt som din mamma uppvisade och oförmåga att förstå andra människors behov och känslor.
Skulle du acceptera att din livskamrat slog dig?
Själv så flydde jag från en man som misshandlade (sätt gränsen mellan misshandel och aga i uppfostringsyfte själv) mig för mitt eget bästa, så jag lär mig hette det.
Något jag bittert fick lära mig är att misshandel/aga ofta efterföljs med ett "det var ditt fel att jag slog/agade dig för du lyder inte mig"
Och slagen ville jag inte bli, då lydde jag hellre = inget människorvärde alls dvs inget eget liv osv.
Hoppas det går bra för dig och dina barn