Sv: såg en kompis slå
Uppenbarligen fungerar alltså respekt för föräldrar (för det har jag med) helt utan aga eller "dask i rumpan". Är det då inte dags att lägga den rent ut sagt forntida metoden på hyllan??
Jag LOVAR och SVÄR att det finns andra metoder!! Barn kan lära sig att lyssna helt utan aga. Aga tycker jag är ett klart tecken på att man inte har tillräcklig skicklighet att som förälder kunna motivera sina ställningstaganden, respekten och intelligensen att kunna få sina barn förstå att "man lyssnar på mamma för att hon är mamma". Det räcker. Jag har själv aldrig blivit agad, inte min bror heller och jag lovar; vi har aldrig som barn varit vare sig odrägliga, bortskämda eller gnälliga. Min kusin (som var väldigt bortskämd och visste att "bara jag tjatar nog mycket så får jag som jag vill") har till och med nu i vuxen ålder berättat för mig att hon nog tyckt att "du hade det lite strängt hemma....". Själv har jag överhuvudtaget inte en sån syn på min uppväxt. Jag minns kärlek, skoj och en självklarhet i att vi som var barn bemöttes med respekt för att på så sätt lära oss bemöta andra; inklusive föräldrarna; på samma vis! Regler gällde för att det var mamma och pappa som satte dem och hade bra argument för dem. Det var det, mer behövdes inte.Nikkis skrev:till er alla som "upprördes" av mitt inlägg: jag skulle utan tvekan kunna daska till mitt barn om den betedde sig oaceptabelt,OM den inte skulle lyssna på mig från första början och ev bara göra "saken värre" om ni fattar.
utan tvekan,så länge barnet inte far illa,får blåmärken får traumatiska upplevelser mm ,utan att barnet förstår att man SKA lyssna på mamma-för annars....
Uppenbarligen fungerar alltså respekt för föräldrar (för det har jag med) helt utan aga eller "dask i rumpan". Är det då inte dags att lägga den rent ut sagt forntida metoden på hyllan??