såg en kompis slå

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: såg en kompis slå

Är det bara jag som inte tycker att han gjorde HELT fel? Jag menar, är man 15 år är man nästan vuxen och om en vuxen spottar mig i ansiktet så blir inte jag speciellt glad över det. Jag hade antagligen gett en örfil tillbaka i ren reflex kan jag tänka.
 
Sv: såg en kompis slå

Enya skrev:
Är det bara jag som inte tycker att han gjorde HELT fel? --- Jag hade antagligen gett en örfil tillbaka i ren reflex kan jag tänka.

Jag har aldrig gett någon en örfil. För mig är det sådant man ser på film. Det finns inte i mina reflexer. Någon hade nog kunnat både spotta på och slå mig - jag hade nog bara blivit väldigt paff.
 
Sv: såg en kompis slå

Fast om ens barn som 15 åring skulle bli sura och spotta en i ansiktet kanske det är dax att fråga sig var man gjorde fel någonstans.
När en 15 åring ställer till med en stor scen offentligt kan man åter igen fråga sig vad man gjorde fel någonstans.
När man diskuterar ur synen lag och lagen om aga så borde han blivit dömd hur förstående man än kan vara att han gjorde det.
Det finns folk som blivit dömda för dom skador dom gett till tex biltjuvar. Man får inte ta i mer än nöden kräver och skall man se det ur sådan synvinkel så är spott föga farligt och det handlade inte om nödvärn utan om upptuktning.
Ett barn är beroende av sina föräldrar och därför skall det vara lägre tålighet vad föräldrar får göra för att utnyttja sin "makt".
När det gäller detta fallet så säger den att det är ok att ge ett barn (oavsätt ålder) en smäll på käften i uppfostrande syfte och det anses vara nödvändigt ibland för uppfostran oavsätt ålder på barn. Det var lagen mot barnaga som prövades i domstol och den höll inte fullt ut.
Summan av det hela är att det är ok att aga barn i vissa omständigheter.

Har man såpass problem med en 15 åring som att den spottar en rätt upp i ansiktet på offentlig plats så finns det proffessionell hjälp att få och nej, jag skulle inte klappa till någon för en sådan liten skitsak som spott.
Man skall istället fråga sig varför en 15 åring känner att den måste markera såpass hårt för att bli hörd för jag är rätt säker på att hon visste att det skulle ha en regäl effekt.
Om en förälder inte kan avhålla sig från att klappa till i sådant läge kan man också fråga sig hur det är hemma där ingen annan ser.
Det finns lägen där det är rätt att försvara sig och vi har lagar om det också.
 
Sv: såg en kompis slå

Efteroms jag också har för mig att det var styvpappa han var, så tror jag inte han har varit med under hela barnets liv och då kan jag förstå barnets beteende bättre. Med andra ord behöver det inte vara föräldrarna som gjort fel. Föräldrar är inte mer än människor och om det nu var så att den här tjejen ofta har bråkat med sin styvpappa och han har gjort sitt bästa så kan jag förstå hans reaktion. Du vet, bägaren och droppen som får den att rinna över? Ibland kanske man gör saker som inte gjort om man itne varit stressad, trött eller vad som helst, och det var nog det som de tänkte på när de inte dömde honom för misshandel. Och troligtvis har de också synat familjen i sömmarna för att försäkra sig om hur det står till mellan hemmets fyra väggar. Hoppas jag i alla fall. Hade det pågått misshandel när ingen såg tror jag inte att tösen ens hade funderat på att spotta....

Jag försvarar inte honom, tycker bara inte att det är rättvist att tycka att det han gjorde var superhemskt och det hon gjorde inte var det. Jag tycker att hon bar sig precis lika illa åt som han gjorde.
 
Sv: såg en kompis slå

Ändrar mig lite... Jag tror nog inte att jag skulel ha klippt till henne egentligen, efterosm jag tycker att andras kroppsvätskor är så enormt äckligt så skulel jag nog spy ner mig och henne i stället....och då funkar det ju itne att skylla på att man slog i reflktion precis. Så för mig skulle en skitsak som spott vara oerhört kränkande......värre än att bli slagen, det vill jag lova.
 
Sv: såg en kompis slå

Då känner du inte barn av den karraktären :angel:
Min dotter är sådan att ju mer man sätter åt desto värre blir hon överlag tillbaka. Man kan tycka att det skall vara tvärt om men det beror faktiskt på hur barnets personlighet är.
Vissa "slåss för sitt liv" när dom blir kränkta och andra går istället inåt.

Det är ingen som har sagt att det var jättehemskt av pappan (styvpappan jag kollade) utan tvärtom att man kan förstå att det kan hända MEN det borde inte ha varit lagligt om det verkligen är förbjudet att aga barn alls. Han borde ha blivit dömd trots att det är förståenligt att han kan tappa humöret även om han blivit provocerad.
Åt andra sidan är han vuxen och det finns hjälp att få om man känner att man har problem med sådana saker. En 15 åring börjar inte med att spotta utan mycket ha gått fel innan och styvpappan är uppenbarligen en orsak till problemet. En vuxen skall fråga sig vad som gick fel när en 15 åring gör så för att den inte får en DVD-spelare (har inte läst allt exakt men det är ju mycket mer att fylla ut där) och vägrar att sätta sig i bilen för den blir nekad.
Bara för att man förstår motiv betyder inte att man tycker det är ok utan det är två skilda saker. jag tror nog inte någon tycker att det är ok för en 15-åring att betee sig som ett småbarn heller.
Det skrämmande var att den domen ledde till hur man skulle tolka lagen om barnaga inte att han gav henne en örfil och puttade henne i snön för vad jag tycker inte är anledning nog.
Det är aldrig ok att slå även om det kan vara förståenligt att man gör det på samma sätt som att det inte var ok att flickan spottades och flickan var faktiskt straffmyndig och skulle också behövt haft en dom för detta. Båda borde ha fått gå i någon slags "hantera frustrationer" kurs.

och varför han inte fälldes var följande motivering:
"Det kan därför inte undvikas att en vårdnadshavare även i de mest harmoniska familjeförhållanden nödgas till visst fysiskt tvång för att till exempel fullfölja en tillsägelse eller hindra att barnet far illa."
Så med andra ord säger domen att F faktiskt kommer att få ger ert barn en däng om han anser att det är nödvändigt för att få barnet att lyda.
Det är vad som verkligen är hemskt.
Att styvpappan inte kunde hantera sitt humör utan gick ner på samma nivå som styvdottern är bara en bisak till det hela.
 
Sv: såg en kompis slå

Funderade precis på om den tråden fanns kvar. Jag var ju riktigt klok på den tiden.:angel: Tar mig friheten att citera mig själv eftersom det passar i den här tråden:

Snuffsan skrev:
Det finns alltid en anledning till sådant beteende. Barn föds inte som 15 åriga, otrevliga typer. Någon har lärt dom det beteendet. Kanske dags för en hel del föräldrar att fundera på vad de är för sorts förebilder i stället för att gnälla för att man inte får slå på barn. Man kan aldrig slå in respekt i ett barn.

Om man då tar storyn om den spottande 15 åringen så är hon kanske just ett barn som fick stryk som 2-åring.




Reflektion: Det var kul att läsa den gamla tråden. Eftersom en del kallar oss PK och kappvändare osv så måste jag ju säga att alla hade precis samma inställning och åsikter som de har idag. Det märktes ju inte ens att den var flera år gammal.
 
Sv: såg en kompis slå

Tror allt det är dags för Afzelius igen!

"Låt dina blommor slå rot där det finns jordmån,
låt dina växter får leva där dom trivs.
Lås inte in dina plantor i et drivhus,
låt dom få slippa ett onaturligt liv.
Låt den du älskar få pröva sina vingar,
en dag så flyger din älskade rätt.
Vill du bli respekterad av dinavbild
får du visa din avbild respekt."
 
Sv: såg en kompis slå

Stollan skrev:
....och varför han inte fälldes var följande motivering:
"Det kan därför inte undvikas att en vårdnadshavare även i de mest harmoniska familjeförhållanden nödgas till visst fysiskt tvång för att till exempel fullfölja en tillsägelse eller hindra att barnet far illa."
Visst.
Men jag kan inte se att det var applicerbart i fallet med den spottande 15-åringen.
Var fanns faran som den skulle skyddas emot?

Jag kan se några fall där våld är motiverat.
T.ex:
  • Litet barn trasslar och riskerar att falla från en kajkant och drunkna.
  • Tonåring sätter sig utan varma kläder i en snödriva i minus 15 och vägrar gå in.
  • 6-åring röjer runt bland farliga saker och riskerar att få armen in i en eller annan maskin.

Fara för liv och lem liksom.
 
Sv: såg en kompis slå

Enya skrev:
Är det bara jag som inte tycker att han gjorde HELT fel? Jag menar, är man 15 år är man nästan vuxen och om en vuxen spottar mig i ansiktet så blir inte jag speciellt glad över det. Jag hade antagligen gett en örfil tillbaka i ren reflex kan jag tänka.
Som sagt: ur ett mänskligt perspektiv förstår jag hans reaktion. Men jag tycker fortfarande inte han gjorde rätt. Om min chef spottar mig i ansiktet så förstår jag om jag blir så förbannad att jag lappar till henne, men jag tycker inte det "förbättrar" läget så att säga. Det gör bara att jag går ner på samma nivå som henne.

Dessutom är den stora frågan med 15-åringen för mig: varför gör en så stor tjej en sådan handling mot sin pappa?? Det finns inget rättfärdigande för ett sånt beteende, men jag tror det finns en förklaring.... det kan inte vara så enkelt att en "normal" 15-åring med en bra relation till sin pappa gör så?
 
Sv: såg en kompis slå

Det reagerade jag med på. Varför kommenterade det på det viset? Han gjorde ju inte det i uppfostringssyfte elelr för att det fanns fara utan för att det nog var en ren reflex tror jag och för att han kände sig kränkt. Så därför var det enligt lag fel att slå, det håller jag absolut med om, men jag förstår att han gjorde det, och tycker att om han ska åka dit för misshandel så finns det väl något en spottloska faller inom så att hon också får ett straff

Det du skrev Snuffsan om att hon kanske har varit en slagen 2 åring... det är möjligt hon varit det men det kan också vara så att hon inte varit det. Mina sysskon har aldrig blivit slagna men ändå beter de sig vidrigt mot andra vuxna, vänner, syskon och sin mamma. En spottloska har dock aldrig träffat mig av dem men jag vet att de har spottat på andra. Däremot har de haft ett tufft liv av andra orsaker.Jag vet också att mina barns ena faster har en vidrig 14 åring som misshandlar sin mor...... och där vet jag att hon aldrig blivit slagen.
 
Sv: såg en kompis slå

Stollan skrev:
Fast om ens barn som 15 åring skulle bli sura och spotta en i ansiktet kanske det är dax att fråga sig var man gjorde fel någonstans.
När en 15 åring ställer till med en stor scen offentligt kan man åter igen fråga sig vad man gjorde fel någonstans.
När man diskuterar ur synen lag och lagen om aga så borde han blivit dömd hur förstående man än kan vara att han gjorde det.
Det finns folk som blivit dömda för dom skador dom gett till tex biltjuvar. Man får inte ta i mer än nöden kräver och skall man se det ur sådan synvinkel så är spott föga farligt och det handlade inte om nödvärn utan om upptuktning.
Ett barn är beroende av sina föräldrar och därför skall det vara lägre tålighet vad föräldrar får göra för att utnyttja sin "makt".
När det gäller detta fallet så säger den att det är ok att ge ett barn (oavsätt ålder) en smäll på käften i uppfostrande syfte och det anses vara nödvändigt ibland för uppfostran oavsätt ålder på barn. Det var lagen mot barnaga som prövades i domstol och den höll inte fullt ut.
Summan av det hela är att det är ok att aga barn i vissa omständigheter.

Har man såpass problem med en 15 åring som att den spottar en rätt upp i ansiktet på offentlig plats så finns det proffessionell hjälp att få och nej, jag skulle inte klappa till någon för en sådan liten skitsak som spott.
Man skall istället fråga sig varför en 15 åring känner att den måste markera såpass hårt för att bli hörd för jag är rätt säker på att hon visste att det skulle ha en regäl effekt.
Om en förälder inte kan avhålla sig från att klappa till i sådant läge kan man också fråga sig hur det är hemma där ingen annan ser.
Det finns lägen där det är rätt att försvara sig och vi har lagar om det också.
:bow: Åh, vad bra du uttrycker detta!! Jag håller HELT med dig!
 
Sv: såg en kompis slå

Enya skrev:
Jag försvarar inte honom, tycker bara inte att det är rättvist att tycka att det han gjorde var superhemskt och det hon gjorde inte var det. Jag tycker att hon bar sig precis lika illa åt som han gjorde.
Jag försvarar definitivt inte tjejen heller, men jag tycker ändå han gjorde för mycket. Han är VUXEN och förälder (styv??) och då bör han inte gå ner på samma nivå som en 15-åring. Dessutom tycker jag en örfil är värre än spott - samma "kränkningskänsla", men värre fysisk smärta.
 
Sv: såg en kompis slå

Jag håller med dig, jag skrev ju inte heller att han gjorde RÄTT utan att det inte var helt fel, och då menade jag att det visst är en form av misshandel men att tjejen faktiskt förtjänade den och att det troligtvis var en hastig och oigenomtänkt reaktion från styvpappan.

Det finns ingen rättfärdigan med att slå tösen, men det finns en föklaring. Är det inte så? Varför kände pappan att han var tvungen att slå för att försvara sig mot henne?
 
Sv: såg en kompis slå

Framgår det vem som anmälde styvpappan?

Var det dottern, mamman eller omgivningen?

Det är ju relevant för att återknyta till ursprungsfrågan.
Och jag tror det är vidkommande med tanke på domen.
 
Sv: såg en kompis slå

Snuffsan skrev:
Reflektion: Det var kul att läsa den gamla tråden. Eftersom en del kallar oss PK och kappvändare osv så måste jag ju säga att alla hade precis samma inställning och åsikter som de har idag. Det märktes ju inte ens att den var flera år gammal.
Läste också hela tråden och tänkte detsamma!
Intressant!
 
Sv: såg en kompis slå

Björk skrev:
Jag försvarar definitivt inte tjejen heller, men jag tycker ändå han gjorde för mycket. Han är VUXEN och förälder (styv??) och då bör han inte gå ner på samma nivå som en 15-åring. Dessutom tycker jag en örfil är värre än spott - samma "kränkningskänsla", men värre fysisk smärta.
Ja det är väl så, föräldrar får inte vara mänskliga, de får inte ha egna problem som gör att de kanske inte tål just sådan här behandling en dag medan alla andra dagar hade det gått bra, föräldrar får inte göra misstag, föräldrar måste vara perfekta, ha tålamodet på topp och så pedagogiska. Medan en 15 åring självklart får ha problem, får spotta andra människor i ansiktet utan bestraffning och självklart är det synd om den stackars nästa vuxna personen......

Nu var jag ironisk och det var INTE mot dig alls! Det är bara så här jag känner ibland. Vi ska lära våra barn att vara människor, men samtidigt får vi inte vara människor själva utan någon robot som är perfekt hela tiden. Vi får inte ha dåliga dagar, egna problem elelr något som drar ner tålamodet elelr liknande. Vi ska lära barnen att visa känslor, men vi får inte själv visa känslor, förutom när det är glädje.

Förlåt var bara tvungen att få ur mig lite av det som jag känner med att vara förälder, att kämpa sig blå för att banren ska ha det bra och inte få lov att göra misstag eller liknande. Tänk om jag skadar mina barn på något sätt? Behöver inte var så enkelt som att slå, kanske skadar dem genom att fatta felaktiga beslut som rör familjen eller liknande. Jag gör allt för att göra rätt, men Gud vad lätt det är att göra fel egentligen.
 
Sv: såg en kompis slå

Enya skrev:
Jag håller med dig, jag skrev ju inte heller att han gjorde RÄTT utan att det inte var helt fel, och då menade jag att det visst är en form av misshandel men att tjejen faktiskt förtjänade den och att det troligtvis var en hastig och oigenomtänkt reaktion från styvpappan.

Det finns ingen rättfärdigan med att slå tösen, men det finns en föklaring. Är det inte så? Varför kände pappan att han var tvungen att slå för att försvara sig mot henne?
Jag tror vi tycker likadant du och jag i detta fall. Vi förstår att pappan gjorde det. Och jag tycker som du(?): båda borde ha straffats i domstol för sitt beteende - 15-åringen för spottloskan och farsan för örfilen (och då kanske det skulle kunna anses som något förmildrande att han just blivit spottad på).
 
Sv: såg en kompis slå

Björk skrev:
Jag tror vi tycker likadant du och jag i detta fall. Vi förstår att pappan gjorde det. Och jag tycker som du(?): båda borde ha straffats i domstol för sitt beteende - 15-åringen för spottloskan och farsan för örfilen (och då kanske det skulle kunna anses som något förmildrande att han just blivit spottad på).
Ja just så tycker jag! Inte att bara han ska straffas elelr något utan att hom med ska stå för vad hon gjort, hon är trots allt 15 år gammal.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 774
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 160
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 764
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp