Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enya skrev:Är det bara jag som inte tycker att han gjorde HELT fel? --- Jag hade antagligen gett en örfil tillbaka i ren reflex kan jag tänka.
Snuffsan skrev:Det finns alltid en anledning till sådant beteende. Barn föds inte som 15 åriga, otrevliga typer. Någon har lärt dom det beteendet. Kanske dags för en hel del föräldrar att fundera på vad de är för sorts förebilder i stället för att gnälla för att man inte får slå på barn. Man kan aldrig slå in respekt i ett barn.
Visst.Stollan skrev:....och varför han inte fälldes var följande motivering:
"Det kan därför inte undvikas att en vårdnadshavare även i de mest harmoniska familjeförhållanden nödgas till visst fysiskt tvång för att till exempel fullfölja en tillsägelse eller hindra att barnet far illa."
Som sagt: ur ett mänskligt perspektiv förstår jag hans reaktion. Men jag tycker fortfarande inte han gjorde rätt. Om min chef spottar mig i ansiktet så förstår jag om jag blir så förbannad att jag lappar till henne, men jag tycker inte det "förbättrar" läget så att säga. Det gör bara att jag går ner på samma nivå som henne.Enya skrev:Är det bara jag som inte tycker att han gjorde HELT fel? Jag menar, är man 15 år är man nästan vuxen och om en vuxen spottar mig i ansiktet så blir inte jag speciellt glad över det. Jag hade antagligen gett en örfil tillbaka i ren reflex kan jag tänka.
Åh, vad bra du uttrycker detta!! Jag håller HELT med dig!Stollan skrev:Fast om ens barn som 15 åring skulle bli sura och spotta en i ansiktet kanske det är dax att fråga sig var man gjorde fel någonstans.
När en 15 åring ställer till med en stor scen offentligt kan man åter igen fråga sig vad man gjorde fel någonstans.
När man diskuterar ur synen lag och lagen om aga så borde han blivit dömd hur förstående man än kan vara att han gjorde det.
Det finns folk som blivit dömda för dom skador dom gett till tex biltjuvar. Man får inte ta i mer än nöden kräver och skall man se det ur sådan synvinkel så är spott föga farligt och det handlade inte om nödvärn utan om upptuktning.
Ett barn är beroende av sina föräldrar och därför skall det vara lägre tålighet vad föräldrar får göra för att utnyttja sin "makt".
När det gäller detta fallet så säger den att det är ok att ge ett barn (oavsätt ålder) en smäll på käften i uppfostrande syfte och det anses vara nödvändigt ibland för uppfostran oavsätt ålder på barn. Det var lagen mot barnaga som prövades i domstol och den höll inte fullt ut.
Summan av det hela är att det är ok att aga barn i vissa omständigheter.
Har man såpass problem med en 15 åring som att den spottar en rätt upp i ansiktet på offentlig plats så finns det proffessionell hjälp att få och nej, jag skulle inte klappa till någon för en sådan liten skitsak som spott.
Man skall istället fråga sig varför en 15 åring känner att den måste markera såpass hårt för att bli hörd för jag är rätt säker på att hon visste att det skulle ha en regäl effekt.
Om en förälder inte kan avhålla sig från att klappa till i sådant läge kan man också fråga sig hur det är hemma där ingen annan ser.
Det finns lägen där det är rätt att försvara sig och vi har lagar om det också.
Jag försvarar definitivt inte tjejen heller, men jag tycker ändå han gjorde för mycket. Han är VUXEN och förälder (styv??) och då bör han inte gå ner på samma nivå som en 15-åring. Dessutom tycker jag en örfil är värre än spott - samma "kränkningskänsla", men värre fysisk smärta.Enya skrev:Jag försvarar inte honom, tycker bara inte att det är rättvist att tycka att det han gjorde var superhemskt och det hon gjorde inte var det. Jag tycker att hon bar sig precis lika illa åt som han gjorde.
Läste också hela tråden och tänkte detsamma!Snuffsan skrev:Reflektion: Det var kul att läsa den gamla tråden. Eftersom en del kallar oss PK och kappvändare osv så måste jag ju säga att alla hade precis samma inställning och åsikter som de har idag. Det märktes ju inte ens att den var flera år gammal.
Ja det är väl så, föräldrar får inte vara mänskliga, de får inte ha egna problem som gör att de kanske inte tål just sådan här behandling en dag medan alla andra dagar hade det gått bra, föräldrar får inte göra misstag, föräldrar måste vara perfekta, ha tålamodet på topp och så pedagogiska. Medan en 15 åring självklart får ha problem, får spotta andra människor i ansiktet utan bestraffning och självklart är det synd om den stackars nästa vuxna personen......Björk skrev:Jag försvarar definitivt inte tjejen heller, men jag tycker ändå han gjorde för mycket. Han är VUXEN och förälder (styv??) och då bör han inte gå ner på samma nivå som en 15-åring. Dessutom tycker jag en örfil är värre än spott - samma "kränkningskänsla", men värre fysisk smärta.
Jag tror vi tycker likadant du och jag i detta fall. Vi förstår att pappan gjorde det. Och jag tycker som du(?): båda borde ha straffats i domstol för sitt beteende - 15-åringen för spottloskan och farsan för örfilen (och då kanske det skulle kunna anses som något förmildrande att han just blivit spottad på).Enya skrev:Jag håller med dig, jag skrev ju inte heller att han gjorde RÄTT utan att det inte var helt fel, och då menade jag att det visst är en form av misshandel men att tjejen faktiskt förtjänade den och att det troligtvis var en hastig och oigenomtänkt reaktion från styvpappan.
Det finns ingen rättfärdigan med att slå tösen, men det finns en föklaring. Är det inte så? Varför kände pappan att han var tvungen att slå för att försvara sig mot henne?
Ja just så tycker jag! Inte att bara han ska straffas elelr något utan att hom med ska stå för vad hon gjort, hon är trots allt 15 år gammal.Björk skrev:Jag tror vi tycker likadant du och jag i detta fall. Vi förstår att pappan gjorde det. Och jag tycker som du(?): båda borde ha straffats i domstol för sitt beteende - 15-åringen för spottloskan och farsan för örfilen (och då kanske det skulle kunna anses som något förmildrande att han just blivit spottad på).