såg en kompis slå

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: såg en kompis slå

Enya skrev:
Ja det är väl så, föräldrar får inte vara mänskliga, de får inte ha egna problem som gör att de kanske inte tål just sådan här behandling en dag medan alla andra dagar hade det gått bra, föräldrar får inte göra misstag, föräldrar måste vara perfekta, ha tålamodet på topp och så pedagogiska. Medan en 15 åring självklart får ha problem, får spotta andra människor i ansiktet utan bestraffning och självklart är det synd om den stackars nästa vuxna personen......

Nu var jag ironisk och det var INTE mot dig alls! Det är bara så här jag känner ibland. Vi ska lära våra barn att vara människor, men samtidigt får vi inte vara människor själva utan någon robot som är perfekt hela tiden. Vi får inte ha dåliga dagar, egna problem elelr något som drar ner tålamodet elelr liknande. Vi ska lära barnen att visa känslor, men vi får inte själv visa känslor, förutom när det är glädje.

Förlåt var bara tvungen att få ur mig lite av det som jag känner med att vara förälder, att kämpa sig blå för att banren ska ha det bra och inte få lov att göra misstag eller liknande. Tänk om jag skadar mina barn på något sätt? Behöver inte var så enkelt som att slå, kanske skadar dem genom att fatta felaktiga beslut som rör familjen eller liknande. Jag gör allt för att göra rätt, men Gud vad lätt det är att göra fel egentligen.

Jag tror alla föräldrar tänker så ibland, det ingår liksom i föräldraskapet.

För de föräldrar som gå över gränsen så är det nog så, att de vet inte bättre.
Ta nikkis som ex, hon säger att hon kan tänka sig att örfila sina barn om de ej lyder....hon vet inte bättre.

Och är det så, kommer ett straff inte alltid hjälpa, därför att den empatiska och inkännande förmågan är störd.
Då kommer man inte heller förstå att man gjort fel.

Däremot så hoppas man väl att ett straff skulle vara en signal och en markering till samhället.
 
Sv: såg en kompis slå

Enya skrev:
Förlåt var bara tvungen att få ur mig lite av det som jag känner med att vara förälder, att kämpa sig blå för att banren ska ha det bra och inte få lov att göra misstag eller liknande. Tänk om jag skadar mina barn på något sätt? Behöver inte var så enkelt som att slå, kanske skadar dem genom att fatta felaktiga beslut som rör familjen eller liknande. Jag gör allt för att göra rätt, men Gud vad lätt det är att göra fel egentligen.
Jag förstår din poäng. Och jag tror att de flesta har en ganska stor förståelse och förlåtelse mot föräldrar som någon gång i livet ger sin unge en dask på rumpan/skriker åt dem/ber dem fara ända in i snårskogen. Det är, som du säger, mänskligt. "Det är mänskligt att fela". :)

MEN; den stora skillnaden är ju föräldrar som säger: "jag gav mitt barn en dask en gång när han var 4 år, jag höll på att bli vansinning när han skrek och gapade i affären hela tiden. Men gud, vad jag ångrade mig och jag bad min son om förlåtelse när vi kom hem" (som din berättelse i den gamla tråden om när du knuffade undan din son i en farlig situation som gjorde dig rädd). Till skillnad från: "Min unge är så hopplös att det faktiskt varit nödvändigt att ge honom en örfil då och då. Jag tror på aga som uppfostringsmetod, det är faktiskt nödvändigt när det gäller vissa barn". Jag har full förståelse för den första som ändå någonstans har som "mall" att vara "perfekt", medan den andra är någon jag inte alls förstår. Siktar man mot himlen i sin idealbild/målbild så når man kanske i alla fall trädtopparna? Jag blir ofta förvånad över hur många föräldrar idag som inte verkar ha någon som helst målbild för hur de vill vara som föräldrar, som inte har någon som helst "plan" över vilka individer de vill fostra. Jag menar inte att det måste vara något jätte-pretentiöst, men i alla fall någon slags röd tråd som man följer.

Min mormor gjorde en gång mig och mina kusiner jätteledsna. Vi hade ätit och fick pengar att gå till kiosken och köpa varsin glass för. Vi gick dit och min kusin berättade att de hade jättegoda "hamburgare utan kött" där (hamburgerbröd med sallad o dressing emellan) så vi köpte det istället. När vi kom hem till mormor med dessa blev hon jättearg och skällde på oss riktigt rejält. Jag blev mycket ledsen och upprörd och förstod inte alls varför hon blev så arg. På kvällen när vi lagt oss kom mormor in och sa godnatt. Hon bad då om ursäkt för att hon varit så arg. Det lärde mig verkligen något! Att vuxna kan bli arga och ledsna, men också kan be om ursäkt när de gjort något fel! Som vuxen har jag förstått att hon givetvis blev besviken för att vi handlade något som i hennes ögon var "mat". Vi hade ju redan fått mat av henne och hon blev nog helt enkelt sårad att vi inte ätit oss "mätta" och ville ha mer "mat". Medan vi såg det som lika mycket efterrätt som en glass.
 
Senast ändrad:
Sv: såg en kompis slå

Jag håller med dig om det är man inte ska örfila sitt barn och ser det som uppfostringsmedtod. Det är helt fel att göra så. Men vad är det som säger att styvpappan gör så till vardags? Han kanske hade en mycket dålig dag just den dagen. Han är kanske en sådan förälder som verkligne k'mpar med att barnen ska ha det bra.
 
Sv: såg en kompis slå

Enya skrev:
Jag håller med dig om det är man inte ska örfila sitt barn och ser det som uppfostringsmedtod. Det är helt fel att göra så. Men vad är det som säger att styvpappan gör så till vardags? Han kanske hade en mycket dålig dag just den dagen. Han är kanske en sådan förälder som verkligne k'mpar med att barnen ska ha det bra.
Ja, visst är det möjligt. Men fortfarande lika fel att göra det. Men vem vet; han kanske blev rätt förvånad att han blev friad själv, det vet man aldrig.
 
Sv: såg en kompis slå

Ja frågan är ju varför grinar ungen och varför är han i stallet?
Är där ingen som kan ge honom uppmärksamhet och passa honom så han slipper gå och grina i stallet?
Säg till mamman! Fråga om hon inte kan lösa det på ett bättre sätt.
 
Sv: såg en kompis slå

mimus skrev:
Jag tror alla föräldrar tänker så ibland, det ingår liksom i föräldraskapet.

För de föräldrar som gå över gränsen så är det nog så, att de vet inte bättre.
Ta nikkis som ex, hon säger att hon kan tänka sig att örfila sina barn om de ej lyder....hon vet inte bättre.

Och är det så, kommer ett straff inte alltid hjälpa, därför att den empatiska och inkännande förmågan är störd.
Då kommer man inte heller förstå att man gjort fel.

Däremot så hoppas man väl att ett straff skulle vara en signal och en markering till samhället.
Ja ett annat beslut i frågan hade varit bra. Istället för att som domare säga att föräldrar får slå sina barn när de gör något som kan orsaka dem fara typ så borde han elelr hon sagt att föräldrar är människor och de kan ibland gå över gränsen. Och så borde pappan få en markering i nåt register som sitter kvar en tid och hela familjen träffa social elelr psykolog som arbetar med att sånt inte ska inträffa igen, samtidigt som tösen också får komma till tals och få hjälp.

Men hur blir man sån att man inte har empati? Och vad gör man åt det?
 
Sv: såg en kompis slå

Det var omgivningen som anmälde vilket inte spelar någon roll för det var lagen om barnaga som prövades....och höll inte.
Innan dess hette det att det var olagligt att ge ett barn smäll på fingrarna, dask i baken, lugga osv men efter den domen där lagen prövades sa det att det får man om inte barnet lyder och det gör så att barnet lyder.
Märk väl jag tog bara upp detta för det var så många som skrivit om hur olagligt det är att ge ett barn en smäll när en dom sagt att det inte är så.
 
Sv: såg en kompis slå

Men det står
"nödgas till visst fysiskt tvång för att till exempel fullfölja en tillsägelse eller hindra att barnet far illa."
Med andra ord behöver det inte vara fara för barnets liv utan kan enbart vara för att fullfölja en tillsägelse oavsätt hur den ser ut eller vad den gäller.
Fast skall man vara ruskigt petig så slog inte pappan för barnet inte satte sig i bilen (fullföljde tillsägelse) utan för att han blev förbannad för hon spottades.
För mig handlar fysiskt tvång om att plocka upp barnet och bära in det fysiskt eller hålla fast tills barnet har lugnat ner sig och har herraväldet över sig själv igen. Har jag ett antal gånger fått göra med min dotter och även med andra barn när det krävts.
Att slåss och knuffas är inte för mig fysiskt tvång utan fysiskt våld.
Uppenbarligen hade inte domstolen samma syn på det och kanske behöver lagen vara mer tydlig eftersom domstolen måste tolka lagen till den åklagades fördel.
Frågan är har det gjort något för att kolla igenom lagen med tanke på att dom har stärkt lagmässigt ur skolperspektiv?
Antingen har det inte gjors något eller så har jag missat den biten.
 
Sv: såg en kompis slå

kl

Jag och mina två systrar blev i princip "fritt uppfostrade" med extremt få regler och aldrig ens en dask. Och vi blev helt ok alla tre ;)
 
Sv: såg en kompis slå

Enya skrev:
Men hur blir man sån att man inte har empati? Och vad gör man åt det?

Antingen föds man sådan pga någon typ av neuropsykologisk störning. Man kan ha oupptäckt asperger eller dyl (sk subkliniskt fall). Eller så har man inte fått uppleva empati själv under sin uppväxt (mer psykologisk störning då). I bägge fallet kan man "lära sig" empati och hur man bör agera i olika situationer, även om man inte kan lära sig känna det.

Finns det någon psykolog här så kan de säkerligen förklara det bättre
 
Sv: såg en kompis slå

Om jag hade varit i din sits hade jag utan att tveka pratat med människan och om inte det hjälpte gjort en anmälan. ;)

Tänk om folk hade resonerat så när jag växte upp ja då kanske jag inte hade behövat bli slagen och inte heller ha alla dessa djupa sår i min själ.:eek:
 
Sv: såg en kompis slå

Nikkis skrev:
nja...asså kanske lite väl "överdrivet" att ringa soc..man får ju "aga" sina barn,inte misshandla
får man väll inte alls!!:eek:

Had einte ringt soc. Har bara dåliga erfarenheter av dem. Min pappa har ett ganska häftigt humör, alltså han skriker och gormar. Förut kastade han saker omkring sig och vält möbler etc. Men aldrig att han hade slagit mig eller min bror. I alla fall. Min lillebror hade trasslat till det för sig i skolan och för att klara sig ur situationen kläckte han ur sig "ni vet inte vad min pappa kommer göra med mig". Smart^^. I alla fall, båda päronen fick komma in på samtal flera gånger och ett tag verkade det som att vi kanske skulle vara tvugna att bo hos fosterfam. :eek: Helt sjukt.
Fast mycket var det nog rektorn som påverkade, pappa skäller nämligen ut henne med jämna mellanrum. Hon är väldigt dålig som chef den gamla dagisfröknen...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: såg en kompis slå

Stollan skrev:
Det var omgivningen som anmälde vilket inte spelar någon roll för det var lagen om barnaga som prövades....och höll inte.
Innan dess hette det att det var olagligt att ge ett barn smäll på fingrarna, dask i baken, lugga osv men efter den domen där lagen prövades sa det att det får man om inte barnet lyder och det gör så att barnet lyder.
Märk väl jag tog bara upp detta för det var så många som skrivit om hur olagligt det är att ge ett barn en smäll när en dom sagt att det inte är så.

Det spelar roll, även om det inte har så stor betydelse i det stora hela.
Det spelar även roll vilken advokat man har, och åklagare som har hand om fallet.
Det spelar även roll vilka nämdemän som sitter.

Jag tycker det är bra att det kom upp, men det är fortfarande olagligt att aga barn.
Som du skrev tidigare, hur definierar man aga.

Aga är en fysisk företeelse, och trots det är det svårt att bevisa.
Än värre är det med psykisk aga, det är nästan omöjligt att bevisa och få igenom för barnets fördel.
 
Sv: såg en kompis slå

för att svara på Docka, pojken är inte med så ofta, han är ju på nåt dagis på dagarna, och sen så är han hos pappan ibland, men då hon är ledig, på helger och så är han med,och han gillar ju djuren men han är som ivägen för han är mkt kontaktsökande, han blir som rädd och grinar om han blir ensam vill hela tiden sitta bredvid nån,osv, men vi andra håller ju på med hästarna, och det är ju inte våran unge + att hon aldrig frågat om nån kan se efter honom.
 
Sv: såg en kompis slå

Hur man blir sådan?

Ja du det finns många orsaker, och man kan läsa om det tämligen ofta i dagspressen.

Nu senast om Bobbys öde,hur kom det sig att hans mamma och styvpappa blev som dem blev och gjorde det dem gjorde?

Ett svar är det som bewelinn skrev, medfödda nevrologiska förklaringar.
Andra är socialt arv, uppväxtmiljöer mm.

Och barn som växer upp med föräldrar som har en egen stor problematik. Vilket gör att dem inte kan uppfostra, gränssätta, ge de ramar och verktyg som barn behöver.

Och de barn som växer upp i avsaknad av kärlek. De som blir helt självförsörjande.

Jag måste tänka på min sekretess, men som ett ex, för många år sedan så träffade jag en kvinna som skötte hela hushållet och sitt mindre syskon och sin mamma helt själv från 4 års ålder. Mamman var gravt alkoholiserad, du kan ju själv föreställa dig under vilka förhållanden hon växte upp, och hur vingklippt hon var som förälder.
Det fantastiska med henne var att hon tog emot hjälp, och gjorde ett enormt förändringsarbete som vuxen och med sina barn.

För att återknyta till trådskaparens problem och mitt första inlägg, så har den mamman det svårt.
En hyfsat fungerande föräldrer som har lite koll på sitt känsloliv och med hyfsade värderingar, slår inte.

Däremot att med fysikt "våld" hålla bort ett barn, eller en ungdom från att allvarligt skada sig själv, är något annat, det skulle vi nog alla göra, men att örfila sitt barn till lydnad..
Nej, det kan vi aldrig acceptera.
 
Sv: såg en kompis slå

Min lillebror hade trasslat till det för sig i skolan och för att klara sig ur situationen kläckte han ur sig "ni vet inte vad min pappa kommer göra med mig"

Fast det är väl ganska bra att de kollar upp läget?

Det hade ju likaväl kunnat vara en pappa som fullkomligt spöat skiten ur barnen.
Då är det väl bra att det startas en utredning,hellre en utredning för mycket än en för lite...
 
Sv: såg en kompis slå

Jo men aga räknas enligt domen är ju uppenbarligen inte en örfil och där med inte heller dask eller luggning som är inom samma styrka av fysisk korrigering (eller vad man nu vill benämna det som i det läget. korrigering säger man ju om hundar).
Det var ju därför jag lade in det från början för att det sägs i flera inlägg att det är olagligt vilket det uppebarligen inte är för lagen har granskats under ett fall där det utom tvivel är så att styvpappan gav styvdottern en örfil och domen sa att lagen säger att det är ok eftersom det handlar om att följa upp en korrigering för att få barnet att lyda. Ordet "eller" i motiveringen gör att det inte alls behöver handla om barns risk att utsätta sig för farliga saker utan att det faktiskt kan gälla rätt så banala saker som barn inte åtlyder tex sno en kaka i skåpet fast man inte fick.
Så visst är aga olagligt men när räknas det som just aga?
Många tycks tro att det är när det gör ont fysiskt men det stämmer ju inte för en örfil gör garanterat ont.

Jag har svårt att tro att det kan bli en friande dom om lagen inte ger den möjligheten oavsätt advokat.
Uppsåt och bevis fanns ju redan och var bortom all tvivel och domen var ju inte firande för att det inte gick att bevisa utan för att lagen sa att örfil var ok i det läget dvs som ett steg i korrigering för att barnet skall lyda.
Advokaten må ha hittat hålet men det var lagen som avgjorde om den var fällande eller ej.
 
Sv: såg en kompis slå

Zaria skrev:
Fast det är väl ganska bra att de kollar upp läget?

Det hade ju likaväl kunnat vara en pappa som fullkomligt spöat skiten ur barnen.
Då är det väl bra att det startas en utredning,hellre en utredning för mycket än en för lite...
Håller med! Man får ju alltid höra hur skola etc INTE brydde sig, tycker det var absolut ett måste att de anmälde detta. Det kunde ju ha varit sant.
 
Sv: såg en kompis slå

Snuffsan skrev:
Dessutom kunde hon kalla på sin 2 åring och säga "Kom ska du få stryk!" Hennes dotter fattade bara att mamma kallade, gick till mamma och fick en smäll. Detta tyckte både mamman och hennes man var oerhört skoj och visade glatt upp för vänner och bekanta som nån sorts "partytrick".

Vidriga människor *rys*

Detta låter ju helt rubbat!? :crazy:

Jag kan säga saker som att "nu ska mamma bita dig" eller liknande till min son när han försöker bita mig men med skämtsam ton och aldrig att jag SKULLE bita honom, mer som att "biter du mig så biter jag dig" (som ett litet hot typ...)
Då skrattar sonen bara och säger "nä, inte mamma bita" och sen slutar han själv upp med sitt bitande.

Jag läste nånstans att den barnuppfostran som fungerar bäst är "hot, utpressning och mutor" och lite stämmer det när man tänker efter ;)
 
Sv: såg en kompis slå

mimus skrev:
För att tala i hästtermer.

"Där konsten slutar, tar våldet vid"

:bow: :bow:

Nu har jag inte läst hela tråden men varför i hela världen ska man måsta slå eller lugga sina barn???:confused:
Nog sjutton anser jag mig vara så vuxen och verbal att jag ska klara av att tala med mina barn utan att måsta gå till handgripligheter mot dem!! Är väl min roll som förälder att visa vad som är acceptabelt och inte. Visst kan jag lyfta in dotter på hennes rum i vissa lägen när hon gått för långt men jag skulle aldrig kunna tänka mig att slå på henne!!:eek:
Men jag förstår full och fast att den som själv fått sig ett slag som barn tycker att det är okej att slå på sitt eget barn för man förstår säkert inte att det går att tala med det, för det har man ju själv inte varit med om.
Jag vill att mina barn ska lära sig uttrycka saker muntligt och inte med nävarna då jag är fullständigt övertygad om att man kommer längre med det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 774
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 160
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 764
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp