Sv: såg en kompis slå
Jag tror alla föräldrar tänker så ibland, det ingår liksom i föräldraskapet.
För de föräldrar som gå över gränsen så är det nog så, att de vet inte bättre.
Ta nikkis som ex, hon säger att hon kan tänka sig att örfila sina barn om de ej lyder....hon vet inte bättre.
Och är det så, kommer ett straff inte alltid hjälpa, därför att den empatiska och inkännande förmågan är störd.
Då kommer man inte heller förstå att man gjort fel.
Däremot så hoppas man väl att ett straff skulle vara en signal och en markering till samhället.
Enya skrev:Ja det är väl så, föräldrar får inte vara mänskliga, de får inte ha egna problem som gör att de kanske inte tål just sådan här behandling en dag medan alla andra dagar hade det gått bra, föräldrar får inte göra misstag, föräldrar måste vara perfekta, ha tålamodet på topp och så pedagogiska. Medan en 15 åring självklart får ha problem, får spotta andra människor i ansiktet utan bestraffning och självklart är det synd om den stackars nästa vuxna personen......
Nu var jag ironisk och det var INTE mot dig alls! Det är bara så här jag känner ibland. Vi ska lära våra barn att vara människor, men samtidigt får vi inte vara människor själva utan någon robot som är perfekt hela tiden. Vi får inte ha dåliga dagar, egna problem elelr något som drar ner tålamodet elelr liknande. Vi ska lära barnen att visa känslor, men vi får inte själv visa känslor, förutom när det är glädje.
Förlåt var bara tvungen att få ur mig lite av det som jag känner med att vara förälder, att kämpa sig blå för att banren ska ha det bra och inte få lov att göra misstag eller liknande. Tänk om jag skadar mina barn på något sätt? Behöver inte var så enkelt som att slå, kanske skadar dem genom att fatta felaktiga beslut som rör familjen eller liknande. Jag gör allt för att göra rätt, men Gud vad lätt det är att göra fel egentligen.
Jag tror alla föräldrar tänker så ibland, det ingår liksom i föräldraskapet.
För de föräldrar som gå över gränsen så är det nog så, att de vet inte bättre.
Ta nikkis som ex, hon säger att hon kan tänka sig att örfila sina barn om de ej lyder....hon vet inte bättre.
Och är det så, kommer ett straff inte alltid hjälpa, därför att den empatiska och inkännande förmågan är störd.
Då kommer man inte heller förstå att man gjort fel.
Däremot så hoppas man väl att ett straff skulle vara en signal och en markering till samhället.