Så här ska det väl ändå inte se ut?!

Sv: Så här ska det väl ändå inte se ut?!

Lita på din känsla.

Konstig fråga kanske men är du ironisk nu?

Eller förlåt. jag skriver i mitt sista (det långa) inlägget att jag får en känsla av att något är fel.
Är det den känslan jag ska lita på tycker du?

Senast ändrad av en moderator:

Nu kommer mera/nya bilder från idag... fast det känns inget bra att lägga ut bilder på mig själv, jag har därför beskurit dem kraftigt.

30516544.jpg

Rakt från sidan. Hoppas/tror underlaget var jämnt.

30516289.jpg

Närbild på sadeln.

30516293.jpg

Sitsbild. Och ja, min fot/häl är framför axeln. Dvs. ej 100 % lodrätt sits. Men om någon kan hitta en bild på en Islandshästryttare (på en häst i rörelse helst) som sitter i 100 % lodrätt sits så skulle jag bli glad. Jag har suttit och letat som en galning. Tycker speciellt om bilderna på ryttar-eliten som sitter med foten framför axeln... ;)

30516287.jpg

När jag har lyft av sadeln ser det ut så här efter ca 40-45 minuter ridning.
Ett jämnt tryck?
( "Randen" nedtill på sidan är efter padden,dock. Det är jag inte helt förtjust i men ligger lite lågt på den fronten just nu.)

Kan inte se bilderna! Och är jättenyfiken :)

provar på nytt..

Nu kommer mera/nya bilder från idag... fast det känns inget bra att lägga ut bilder på mig själv, jag har därför beskurit dem kraftigt.

30516544.jpg

Rakt från sidan. Hoppas/tror underlaget var jämnt.

30516289.jpg

Närbild på sadeln.

30516293.jpg

Sitsbild. Och ja, min fot/häl är framför axeln. Dvs. ej 100 % lodrätt sits. Men om någon kan hitta en bild på en Islandshästryttare (på en häst i rörelse helst) som sitter i 100 % lodrätt sits så skulle jag bli glad. Jag har suttit och letat som en galning. Tycker speciellt om bilderna på ryttar-eliten som sitter med foten framför axeln...

30516287.jpg

När jag har lyft av sadeln ser det ut så här efter ca 40-45 minuter ridning.
Ett jämnt tryck?
( "Randen" nedtill på sidan är efter padden,dock. Det är jag inte helt förtjust i men ligger lite lågt på den fronten just nu. Sen är det en liten, liten toffs som sticker upp men den var det jag som gjorde när jag tog av sadeln. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Konstig fråga kanske men är du ironisk nu?

Eller förlåt. jag skriver i mitt sista (det långa) inlägget att jag får en känsla av att något är fel.
Är det den känslan jag ska lita på tycker du?

Nej, varför skulle jag vara ironisk? Du får väl känna efter, känns sadeln bra, hästen rör sej bra, glider inte.

Jag har köpt och provat massor med sadlar, sålt och köpt. Använt tre olika sadelutprovare. Så när det verkligen känns rätt ska man nog våga lita på det.

Så lär man sej en massa , också :grin: (ironisk)

Jag tror att du själv har svaret om sadeln passar eller inte.Hästen är glad och du trivs med den. Har själv köpt en bomlös (freeform), märkte skillnad på hästen med en gång, superskön att rida i.
Lycka till med sadeln.:D

Jag skulle tro att TS sadel säkert blir bra när den kommer bak liiite. Det är intressant att höra hur du dömer ut denna sadeln men ang. en annan sadel som låg för långt fram ("london") så rekommenderade du en annan sadelgjord... ;)

Ja bara den inte blir för lång då så blir det säkert bättre.

ja ser man det så så kan det kanske låta konstigt men det du missar i sammanhanget är att London sadeln inte låg baktungt utan enbart hade glidit fram pga stor mage vilket min London med kan göra just pga stor mage då finns det inte mycket som håller tillbaka sadeln ja visst en svanskappa men nej det rekomenderar jag inte...stackars häst.
men en sadelgjord för ändamålet och ett speciellt sätt att spänna den, ja tack.

men som sagt denna sadel har jag inte dömt ut vart har jag skrivit det, jag har bara skrivit att den ser baktung ut och jag tvivlar på att det hjälper att lägga den längre bak därför är jag lite försiktigt med att säga det med och därav inga rekomendationer om annan sadelgjord osv...:cool:

Alltså om någon av mina sadlar har åkt fram så har det berott på att den är för trång, även om hästen har haft betesmage så har sadeln legat på plats om den varit tillräckligt stor.

Nu vet inte jag hur det förhåller sig med bomlösa, kanske är de mer instabila och beter sig så men jag tycker faktiskt inte att det ska vara nödvändigt.

Jag tycker det ser ut som att framvalet är högt bara helt enkelt, uppbyggt på något sätt av någon anledning.
för det ser bättre ut på dessa bilder då du fotat närmre och man ser vad som är synvillan och jag tror det är att framvalvet står upp men tror det är uppbyggt kanske för att få mer mankfrihet.
ligger det ann bra framtill?

Lägg ett lakan emellan när du rider och sen kan du se hur bra den fördelar trycket då ser du på lakanet hur smutsen är fördelad.

Det ser bra ut tycker jag överlag finns sadlar som ligger så himla mycket sämre och det vi klagar på nu är nog mest petitesser(stavas) känns det bra så är det bra...det kan inte skada hästen som det ser ut nu i alla fall.

Alltså om någon av mina sadlar har åkt fram så har det berott på att den är för trång, även om hästen har haft betesmage så har sadeln legat på plats om den varit tillräckligt stor.

Nu vet inte jag hur det förhåller sig med bomlösa, kanske är de mer instabila och beter sig så men jag tycker faktiskt inte att det ska vara nödvändigt.

Nej för grejen är det beror på hur sadelgjordsstopparna är satta och på London är de satta långt bak dvs sadelgjorden hamnar på tjockmagen och rent naturligt vill sadelgjorden fram där hästen är smalare och då drar sadelgjorden med sig sadeln.
är den trång så klämmer det på hästen + hamnar i bakvikt och det händer inte i fallet jag pratar om (dvs mitt eget;))

Sen är det ganska svårt för en bomlös att vara "för trång" det är inte vanligt men anledningen till att jag funderar om nu denna sensation sadel kunde vara för trång är för att jag aldrig klämt på en sådan och vet inte hur den är uppbyggd, vissa bomlösa kan vara väldigt stela och t.o.m lika stela som bomsadlar och då kan de trycka och vara för smala framtill.

vad tycker du inte ska vara nödvändigt? förstår inte.

Att den ska åka fram pga betesmage, jag vill nog ha det till att sadeln passar dåligt i så fall.

Ja bara den inte blir för lång då så blir det säkert bättre.

ja ser man det så så kan det kanske låta konstigt men det du missar i sammanhanget är att London sadeln inte låg baktungt utan enbart hade glidit fram pga stor mage vilket min London med kan göra just pga stor mage då finns det inte mycket som håller tillbaka sadeln ja visst en svanskappa men nej det rekomenderar jag inte...stackars häst.
men en sadelgjord för ändamålet och ett speciellt sätt att spänna den, ja tack.

men som sagt denna sadel har jag inte dömt ut vart har jag skrivit det, jag har bara skrivit att den ser baktung ut och jag tvivlar på att det hjälper att lägga den längre bak därför är jag lite försiktigt med att säga det med och därav inga rekomendationer om annan sadelgjord osv...:cool:

Jag har inte citerat dig när jag sa att du dömt ut sadeln, det är så jag har uppfattat dig (Kanske är det mer ÅF till sadeln som du dömmer ut). Jag tyckte bara att det var lite lustigt! ;)Lägger du en sadel (oavsett modell) för långt fram på en häst med relativt mkt manke och med rygg som är rätt så svängd så kommer även en bra sadel hamna i bakvikt ju?!

Bilden med Londonsadeln som åkt fram låg ju på en häst med en helt annan rygg...

Jag menar inte att kritisera dig, men jag tycker att rätt ska vara rätt! ;)

Senast ändrad:

Ja, hon är ju inte min första islänning och det är inte mitt första sadelköp...
Man lär sig massor.
Jag filmade lite i går också. Om jag jämför filmen från igår med filmen från provridningen för 2 månader sedan så ser man en markant skillnad i schvunget på steget. För två månader sedan (i en annan sadel) var steget kort och trippigt. Nu rör hon sig fritt och ledigt.
Jag sitter bra...

Jag kör på. Framöver i vår när vi ska åka på kurs kanske jag kan få lite live-tips. Då har jag desutom hunnit prova den mer.

Sadeln i sig är helt fantastisk och om jag ska utgå från mitt live-facit och inte analys av dåliga bilder så passar den min häst. :bow:

Det ligger jättefint framtill. Framvalvetär inte för högt, bakvalvet är ovanför. (tjatar jag om detta igen men när jag har fått detta förklarat + live demonstration så vill jag gärna tro på det...)

Jag har testat lakans-varianten redan. Det är JÄMNT tryck över. :-)
En annan sadel jag provade lämnade två tryck på ryggen (mina sittben). Det var en bomsadel... :crazy:

Jag tror heller inte att det kan skada hästen. Men jag är fortfarande "idel öga" på kritik om det är någon som vågar.
För som jag har förstått det så är folk här på forumet rädda för mig för de tror att jag ska halshugga dem??? :eek:
Jag lovar att jag inte ska halshugga någon. Men jag kanske inte håller med om allt på en gång. :p

Jag tycker sadeln ser ut att ligga bra och jag tycker att det är märkligt att folk som inte ens har sett sadeln i verkligheten kan uttala sig om att den är dålig:confused:

Jag är väl förmodligen jävig eftersom jag älskar min Sensation, jag har en hybrid och jag skulle aldrig kunna tänka mej att byta den mot någon annan sadel för steget min häst får och hennes utveckling sedan jag fick hem den är enorm. Att jag sedan sitter perfekt i den gör ju bara att den är ändå underbarare i mina ögon:love:

nu är jag frågar jag en urdum fråga, men vad är det för sadel som du har nu? jag tycker den ser bekväm ut..och jag tycker du sitter bra i den.
men jag är inget proffs.

Jag har problemet med att sadlar åker fram på min.

Där ligger felet i hennes exteriör, hennes sadelgjordsläge ligger ca 10-15 cm längre fram än sadelläget, och till detta har hon en päronformad buk...

Kort sagt nästan alla sadlar åker fram, har varit hos sadelprovare utan att hitta en enda sadel som inte åkte fram!
Nu rider jag i en Fhoenix vouge som faktiskt ligger där den ska!

Dock är bossorna på den sadeln inte speciellt höga, så man behöver ha en häst med bra ryggmusklatur om man ska rida i den. Funkar nog precis på mm på min dam!

Jag funderar oxå på att köpa en sensation, men jag kommer då köpa den från usa istället, där kostar den NY ca 8500 kr, lite skillnad mot ÅF här i sverige!

Lägger in en bild på hur hon ser ut, vill oxå påpeka att hon är högdräktig på bilden, så magen brukar inte hänga så mkt hehe En månad kvar till full tid, 1,5 tills hon fölade.

Senast ändrad:

Jag tycker att sadeln ligger något i bakvikt nu, det syns speciellt när du sitter i den. MEN, det är du som ser sadeln och hästen live, så det är du som vet hur det faktiskt ligger till. Måste också få påpeka att jag tror att många problem kommer att vara lösta när hästen går ner i vikt och får en tydligare rygglinje, då kan du lägga bak sadeln ännu lite utan att den far fram och hamnar i bakvikt.

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 220
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 888
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar