Så här ska det väl ändå inte se ut?!

Sv: Så här ska det väl ändå inte se ut?!

Hur har det gått med sadeln?
Jag har dragit mig lite för att svara och väntat och sett ifall någon mer sett det jag sett men jag får väl riskera att bli halshuggen:)

Men ser inte sadeln ut att vara väldigt baktung?

Vem är det som halshugger folk online egentligen? :o
Jag blir riktigt nervös... fast mest nervös blir jag på alla som inte talar ur skägget utan insinuerar en massa saker. Men det är en passus!

Det är två saker med sadeln på bilderna som jag visar; dels har den inte riktigt lagt sig (ligger högt över) som någon annan var vänlig nog att komma ihåg (tack).
Sen ligger den för långt fram.

Den hamnar en aning nedförsbacke, jaa... men bakvalvet är fortfarande över framvalvet (vilket jag har lärt mig är det rätta.) Den hamnar lite i nedförsbacke. jag tror att mycket kommer rätta till sig när hon musklar sig bättre i ryggen. (Naivt av mig kanske, annars får jag väl padda upp!).

Sadeln ligger helt stilla vid ridning och ger ett jämnt tryck.
Framförallt: Hästen älskar sadeln. Hon har svarat otroligt snabbt. Hon är lösgjord, rörlig, trampar under sig och otroligt mycket mer framåt nu än innan. Så hon gillar den.

Det gör jag också, mest för att hästen gillar den men den är oerhört skön att sitta i, sitsen är jättemjuk och härlig (känns som en sån gel-sits som man kan sätta på sadlar.) Stigbygellösningen passar också mig fantastiskt bra. så jag är nöjd. :D

Har för mig att TS svarade någon annanstans att det var för att den låg för långt fram samt ej satt sig på dessa foton.( Eller har jag fel TS?!)

För på bilderna tycker jag också den ser tråkigt baktung ut!

Det stämmer. Jag tror jag svarade i en annan tråd dock.
Det var ju flera. Lite rörigt för en simpel själ som min. ;)

Hej du.

Din sadel er alt for stor og alt for lang. Din hest får trykninger og smerter i nyrer, skulder og bækken, hvis du rider med den. Den ligger helt forkert.

En sadel skal tilpasses den enkelte hest, og må som udgangspunkt aldrig være længere end til hestens bagerste ribben. Og selvfølgelig skal den passe i bomvidde og ligge med skulderfrihed.

De fleste islandsheste skal have en bred bom og en meget kort sadel - mange islandsheste går med for lange sadler.

Hilsen MBN

Hov - skal lige lære denne side at kende - der er jo mange gode svar allerede :-) Dejligt ;)

Hov - skal lige lære denne side at kende - der er jo mange gode svar allerede :-) Dejligt ;)

;)
Ja, välkommen till Bukefalos!
Jag håller med dig i det du skrev i förra inlägget och därför skickade jag tillbaka sadeln och köpte en annan. :laugh:

Hur har det gått med sadeln?
Jag har dragit mig lite för att svara och väntat och sett ifall någon mer sett det jag sett men jag får väl riskera att bli halshuggen:)

Men ser inte sadeln ut att vara väldigt baktung?

Jag håller med gullan. och inte för att värka taskig men det ser inte alls specielt bra ut. som flera säger så ligger sadeln för långt fram men lägger du sadeln i rättläge ser den förlång ut eftersom den är i längsta laget redan på den bilden.
sedan är det somsagt ganska kraftigt baktung. att man ska kunna avgöra om sadeln ligger i bakvikt eller inte på om bakvalvet är högre än framvalvet (eller hur du skrev) tycker jag låter helknäppt. Det fins juh sadlar med hög manke och långt bakvalv och sadlar med låg manke och högt bakvalv och så vidare. Det jag har fått lära mig är att man heltänkelt ska utgå från den djupaste delen av sitsen på sadeln och att den ska ligga jäms med hästens rygg.

Nu är det juh fortfarande bara en bild och man kan bara chansa när inte sadeln ligger i det ultimata läget men som jag ser det nu så tycker inte jag att det ser så bra ut.

Jag håller med gullan. och inte för att värka taskig men det ser inte alls specielt bra ut. som flera säger så ligger sadeln för långt fram men lägger du sadeln i rättläge ser den förlång ut eftersom den är i längsta laget redan på den bilden.
sedan är det somsagt ganska kraftigt baktung. att man ska kunna avgöra om sadeln ligger i bakvikt eller inte på om bakvalvet är högre än framvalvet (eller hur du skrev) tycker jag låter helknäppt. Det fins juh sadlar med hög manke och långt bakvalv och sadlar med låg manke och högt bakvalv och så vidare. Det jag har fått lära mig är att man heltänkelt ska utgå från den djupaste delen av sitsen på sadeln och att den ska ligga jäms med hästens rygg.

Nu är det juh fortfarande bara en bild och man kan bara chansa när inte sadeln ligger i det ultimata läget men som jag ser det nu så tycker inte jag att det ser så bra ut.
såg nu att den ser mycket värre ut på andra bilden än på första bilden. (jag kollade bara på andra bilden först) Men skulle va rolig att se hur den ligger när du lagt den helt i läge och hästen står hyfsat rakt.

Jag håller med gullan. och inte för att värka taskig men det ser inte alls specielt bra ut.

sedan är det somsagt ganska kraftigt baktung. att man ska kunna avgöra om sadeln ligger i bakvikt eller inte på om bakvalvet är högre än framvalvet (eller hur du skrev) tycker jag låter helknäppt.
.

Att diskutear och ha olika åsikter är faktiskt inte att vara taskig, jag uppfattar det inte så. :bow:
Knäppt och knäppt får det vara hur det vill. Det är en diplomerad sadelutprovare och tillika sadelmakare som gett mig den informationen om sadlars balans.

såg nu att den ser mycket värre ut på andra bilden än på första bilden. (jag kollade bara på andra bilden först) Men skulle va rolig att se hur den ligger när du lagt den helt i läge och hästen står hyfsat rakt.

Bilder ÄR och förblir bilder. De bilder som jag postat är dessutom ganska idiotiska, särskilt bild nr 2 när hästen dels inte står på plant underlag utan dessutom gör någon slags krumbukt..
Det är dessutom stillbilder. En viktig aspekt när det gäller sadelutprovning är väl också hur hästen rör sig med sadeln på ryggen? Och ännu viktigare: med ryttare i sadel - på hästryggen.
Inget av det framgår på bilden.

Det jag har fått lära mig är att man heltänkelt ska utgå från den djupaste delen av sitsen på sadeln och att den ska ligga jäms med hästens rygg..

det gör den inte på bilderna och det beror på att det tar ca 10 h ridning innan pad och sadel har "satt" sig (bomlöst). Jag räknar med att det kommer att bättra sig.

Följdfråga:

Min sits är perfekt och min häst rör sig villigt, i balans och arbetar med ryggen.
Är inte det tecken på att det fungerar?

Svara gärna för jag tål kritik.
Jag kanske inte säger "ja, tack, amen" till all information jag får ta del av, dock. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Bilder ÄR och förblir bilder. De bilder som jag postat är dessutom ganska idiotiska, särskilt bild nr 2 när hästen dels inte står på plant underlag utan dessutom gör någon slags krumbukt..
Det är dessutom stillbilder. En viktig aspekt när det gäller sadelutprovning är väl också hur hästen rör sig med sadeln på ryggen? Och ännu viktigare: med ryttare i sadel - på hästryggen.
Inget av det framgår på bilden.

det gör den inte på bilderna och det beror på att det tar ca 10 h ridning innan pad och sadel har "satt" sig (bomlöst). Jag räknar med att det kommer att bättra sig.

Följdfråga:

Min sits är perfekt och min häst rör sig villigt, i balans och arbetar med ryggen.
Är inte det tecken på att det fungerar?

Svara gärna för jag tål kritik.
Jag kanske inte säger "ja, tack, amen" till all information jag får ta del av, dock. ;)

Nej vist har du helt rätt att det är vikigast hur hästen rör sig med sadeln med och utan ryttare men har inte sett så många sadlar som ligger bättre när hästen rör sig än när den är till.

Lite modig att säga att man har perfekt sits:D näh skämt och sido jag förstår vad du menar men Näh jag tror inte att det nödvändigtvis betyder att allt är bra. att man är på bra väg kanske men islandshästar är ganska kända för att just inte visa när allt inte är perfekt och ändå gör sitt bästa.
Men jag tror däremot att om rytttaren inte har bra sits eller att hästen visar det minsta irritation så kan man säga att det inte är en bra sadel. Men som du säger bilder är alltid bara bilder och inte så mycket att säga om de bilder du har lagt upp men jag hoppas att du, när sadeln är inriden lägger upp mer bilder och då även ridbilder. det sklulle vara kul att se om inte annat för att se hur en bomlös sadeln kan ridas in.

Självklart har du rätt: Om en sadel ligger "dåligt" så ligger den givetvis också dåligt när hästen rör sig. Att Islandshästar är oerhört smärt-tåliga och tålmodiga med sånt som är jobbigt är jag den första att skriva under på.
Sen är det också så här: Det kan ta tid innan en dåligt tillpassad sadel ger problem. Och då är det många gånger inte alldeles uppenbart att det är sadeln som är problemet. Oavsett vad man har för häst.

Vad gäller min sits så är den perfekt! :D
(Det är den såklart inte, men nånting kan jag väl få vara tvärsäker på? ;)

Får se om jag "törs" lägga ut fler bilder med sadeln efter de där "10 timmarna" och kanske med ryttare. Men jag tror inte det. :o Jag har ganska hög integritet. Det var därför jag köpte en svart häst. Svår att känna igen. ;)

Jag tror förresten att det har förekommit Barefoot sadlar före och efter inridning här på forumet. Här finns det, sappa ned i tråden.
Från bakvikt till bra vikt. ;)

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=946485&page=5

Den hamnar en aning nedförsbacke, jaa... men bakvalvet är fortfarande över framvalvet (vilket jag har lärt mig är det rätta.)

Tyvärr, det stämmer inte. Det är sadelns totala balans som du ska se till och hur sitsen i sadeln placeras. Som någon annan skrivit beror annat på sadelns uppbyggnad, de olika märkena har individuell höjd på fram- resp bakvalv. (Källa; föreläsning av www.sadelmageren.dk )
Sen kan det ju faktiskt vara så att just det här märket ligger i balans när fram- och bakvalv är parallella :)
Uttalar mig inte om sadeln, har ingen kunskap till inpassning av bomlösa samt för dåliga vinklar på bilderna.

Senast ändrad:

Som en komplettering till ditt inlägg, så är det inte fram respektive bakvalvens position som är avgörande, man tittar helt enkelt var den djupaste punkten i sadeln befinner sig i fram eller bakkant eller precis där den ska vara.

Var ska den här magiska lägsta punkten ligga egentligen....?

Så här har jag fått lära mig:
Bakvalvet ska vara över framvalvet eftersom det gör att den djupaste punkten kommer så långt fram som möjligt.
Sadeln ska följa med i hästens rörelser.
Sadeln ska ligga stilla och inte "vippa omkring" eller flytta sig under ridning.

Sen ska ju kanalen vara tillräckligt bred, den ska följa hästens form etc.
Men i mitt fall är det ointressant eftersom sadeln är 100 % flexibel. Jag kan lägga den platt på marken och böja sitsen 90 grader.

ni menar alltså att detta är fel?

Ett tillägg: Ja, tex. en flatback hoppsadel kan mycket väl ha ett lägre bakvalv än framvalv, men å andra sidan är inte den gjord för att ryttaren ska sitta ned i perfekt sits som i tex. dressyr/islandshästridning...

Ja som sagt fram respektive bakvalvets position är oväsentligt, för som du skriver kan ju det vara individuellt på olika sadlar. Man tittar helt enkelt var den djupaste punkten är för den sadeln man provar in, om den ligger rakt ovanför hästen så är det man letar efter sen ska allt annat funka också förstås.

Ligger däremot den djupaste punkten på sadeln framför eller bakom hästen, så är man lite fel ute.

Nu lånar jag en av dina bilder, och försöker beskriva var den djupaste punkten är här.

19941_308163896260_569531260_4125875_7056781_n.jpg

Titta lite längre bak mot bakvalvet efter rygglinjen så ska du se att den djupaste delen har hamnat väldigt långt bak. Faktum är att den djupaste delen ligger ungefär i nivå med det stöd för benet i bak. Det medför att du kommer att hamna i stolsits, och du kommer inte att sitta rakt ovanför hästen som det är tänkt vid lodrät sits. I den här sadeln som den nu är placerad kommer du inte att kunna hitta den lodräta sitsen.

Senast ändrad:

Är det ÅF som sagt det?:crazy:
Efter 10 timmars ridning i sadeln kan du inte lämna tillbaka den tyvärr.
Om den nu inte ändrat sig då.

Men ta nya bilder där hästen står bättre och gärna ridbilder vore kul att se:)
Sen är det ju upp till dig såklart att ha kvar sadeln om det är det du vill och om den känns rätt vi ska ju inte bestämma något men vore kul att se eftersom denna sadel inte syns så mkt men alla säger ju att den SÅ himla bra, speciellt ÅF;).

Min sadel(London dressyr) som är en bomlös låg i balans första gången jag la på den visst den var tjockare och klumpigare och mer oformad första gångerna men sen formade den sig perfekt efter min bak och efter hästens rygg men man ska se från första början en då om sadeln ligger bra eller dåligt för ligger den i bakvikt redan som ny så tror jag inte det kan ändras faktiskt...låter negativt men det ser verkligen konstigt ut på bilderna man kan inte riktigt sätta fingret på vad som är fel som att det fattas något baktill eller som att din häst har en gigantisk manke.
Hade det varit en bomsadel hade man direkt kunnat säga att den är för smal i bommen, kanske är denna för smal framtill? är det någt järn eller något framtill som man kan byta ut?

vad är det för padd? den ser så stel ut.

Min padd(en grandeur) var mjuk redan från början men stabil och viktfördelande men den var inte som en enda klump och inte för tjock heller.
Lagom tjock.

Men ta nya bättre bilder...försök lägga sadeln längre bak och se om det blir bättre eller kanske blir den för lång då.

Var ska den här magiska lägsta punkten ligga egentligen....?
Den magiska punkten skall vara i mitten av sadeln, och när sadeln ligger på hästens rygg skall mittpunkten vara på starkaste delen av hästens rygg.

Så här har jag fått lära mig:
Bakvalvet ska vara över framvalvet eftersom det gör att den djupaste punkten kommer så långt fram som möjligt.

Allt beror på hur sadeln ligger i helhet och hur den är uppbyggd det ser man när den ligger på olika ryggar. allt är individuellt.

Sadeln ska följa med i hästens rörelser.
ja det stämmer, en bomlös följer hästens rörelser bättre eftersom den är mjukare.

Sadeln ska ligga stilla och inte "vippa omkring" eller flytta sig under ridning.
exakt, den skall inte rugga pälsen eller glida fram eller bak.
vippa omkring gör mest bomsadlar speciellt om de är tex för bred bom då kan sadeln lätta baktill och glappa INTE bra.

Sen ska ju kanalen vara tillräckligt bred, den ska följa hästens form etc.
detta är mkt bomsadelsnack med:) men ja man skall känna längs med bossorna att de ligger an längs med hela hästens rygg.

Men i mitt fall är det ointressant eftersom sadeln är 100 % flexibel. Jag kan lägga den platt på marken och böja sitsen 90 grader.

det där gillar jag inte riktigt, hörs att det är ÅF ord...:( lita inte på henne bara ett gott råd jag har mkt i bagaget du får fråga via PM om du vill veta mer.
en sadel som är så pass "flexibel som det så fint heter" är troligen för mjuk och sladdrig för att ge något som helst stadga för stigläder tryckfördelning över hästen, dvs du kan i princip rida med en filt och ridgjord, grovt talat.
Jag tycker att även en bomlös måste ha en viss stadga annars är det farligt för hästens rygg den ska inte gå att böja ihop och allt vad de säger då är den för mjuk.
den ska inte vara för lätt heller för det är med ett tecken på dålig kvalite men Försäljare kan ju få allt att låta bra så:(

ni menar alltså att detta är fel?
hm...lita inte på allt ÅF såger bara ett gott råd...

Ett tillägg: Ja, tex. en flatback hoppsadel kan mycket väl ha ett lägre bakvalv än framvalv, men å andra sidan är inte den gjord för att ryttaren ska sitta ned i perfekt sits som i tex. dressyr/islandshästridning...

jo men det kan var en helt annan sak med en hoppsadel som "ser ut" att ha lägre bakvalv än framvalv eftersom de är byggda med lågt framvalt och flat sits då man skall kunna böja sig bakåt i nedhoppen från höga hinder då ska det inte vara ett högt bakvalv och djup sits som tex dressyr sadel.
så då kan det se ut som att framvalvet är högre speciellt om man har cutback med kanske och hög manke alltså.
men balansen i sadeln är rätt en då och mittpunkten är centrerad en då...

som sagt man måste se till helheten.
får jag fråga "ungefär" vart i landet du bor? hade kunnat visa jättebra så du förstår bättre men svårt över internet.

:D Nä, det är tillverkaren som säger det faktiskt.
För försäljarens del så får man inte lämna tillbaka sadeln efter 3 dgr oavsett vad man gjort med den.

Det är en HAF pad. På bilderna som jag har visat i tråden är det dessutom en sned-sydd PAD (felsydd/konstruerad) - som jag fick byta. Det kanske också påverkar situationen.

Sadeln är 100 % flexibel. Om jag lägger den på golvet så lägger den sig jämnsmed golvet utan "knussel". Inget hårt som hindrar och eller kan bytas ut.

Och precis som du skriver så ligger sadeln - på bilderna - för långt fram!
Och hästen står inte rakt.

Här kommer ett långt svar... (som dessutom är genomtänkt, ovanligt för att vara undertecknad!)

Jag måste börja med att skriva: Jag är inte dum i huvudet!
För jag läser och nickar och jag tar in för jag tror att ni är kloka människor med god kunskap allihopa. Men det står i kontrast till
den information jag hade innan.

Jag har pratat med ganska många sadelförsäljare de sista månaderna.
Om jag hade lyssnat 100 % till någon av de här hade det kunnat se ut så här:

1.)
Jag hade kunnat rida omkring i en sadel som absolut inte passade. Den låg inte still på hästen och klämde och tryckte på konstiga ställen.
Försäljare 1 sa: "Ha kvar sadeln, banta hästen och träna upp ryggmusklerna så rättar det nog till sig"
(No shit sherlock?) (detta var en bomsadel)

2.) Om jag hade lyssnat på försäljaren hade jag ridit omkring i sadeln som jag visar i första inlägget. (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1027116)
Försäljare 2 sa: Sadeln passar alla hästar oavsett modell eftersom det är en bomlös sadel så det är bara att hoppa upp och rida.

3.) Jag hade kunnat ge upp och sålt hästen som jag just köpt eftersom...;
Försäljare 3 sa: Att jag hade köpt en häst som jag aldrig skulle kunna rida på. Min hästs korta rygg i kombination med min stora rumpa skulle
aldrig gå. Den här försäljaren var dessutom en sadelmakare./diplomerad sadelutprovare.

Angående sensation rides "sladdrighet" så ja, sadeln är jätteflexibel men den är inte sladdrig! Jämfört med Barefoot så kändes Barefoot betydligt mer "sladdrig" och instabil. (Min åsikt efter att ha jämfört de båda modellerna).

Appropå hoppsadlar.. Mitt intryck är att man hamnar i ganska rejäl stolsits om man sitter ned i en flatback/hoppsadel. Detta eftersom den är gjord för att man inte ska sitta i den och rida dressyr (tex.) Flatback/hoppsadel är konstruerad för att ryttaren ska rida i lätt sits. Precis som en dressyrsadel är utformad för motsatsen. Eller..? ,[/B]

Jag argumenterar inte för att jag försöker övertyga mig själv om sadelns förträfflighet.
Jag blir jätteoroad över den kritik som framförs här. Kritk som baseras på urdåliga bilder (som vi konstaterat om och om igen).
Jag blir oroad av flera skäl: dels för att jag inveseterat i en sadel som totalt kostat 15' Vilket är sju tusen mer än jag egentligen hade råd med.
Dels blir jag oroad eftersom att jag vill att min häst ska ha det absolut bästa och må bra.

Men; det jag upplever när jag sadlat och rider min häst är:
* Jag sitter i god balans i bra sits.
* Hästen rör sig obehindrat och fritt.
* Sadeln ligger 100 % stilla.
* Sadeln lämnar ryggraden fri.

Jag ser och upplever med andra ord en sadel som fungerar. Men det jag läser ger mig en känsla av att jag har fel.
Det skrämmer mig.

Men, jag har en häst, jag har en sadel, jag har en kamera. Jag ska fota.
Sen får jag se om jag vågar lägga ut bilderna i forumet. :o

Gullan86;13305487 [I skrev:
Men i mitt fall är det ointressant eftersom sadeln är 100 % flexibel. Jag kan lägga den platt på marken och böja sitsen 90 grader. [/I] =Kvarnlycka

det där gillar jag inte riktigt, hörs att det är ÅF ord...:( lita inte på henne bara ett gott råd jag har mkt i bagaget du får fråga via PM om du vill veta mer.
en sadel som är så pass "flexibel som det så fint heter" är troligen för mjuk och sladdrig för att ge något som helst stadga för stigläder tryckfördelning över hästen, dvs du kan i princip rida med en filt och ridgjord, grovt talat.
Jag tycker att även en bomlös måste ha en viss stadga annars är det farligt för hästens rygg den ska inte gå att böja ihop och allt vad de säger då är den för mjuk.
den ska inte vara för lätt heller för det är med ett tecken på dålig kvalite men Försäljare kan ju få allt att låta bra så:([
Gullan86

Måste säga att det är väl lika bra att sadeln är så mjuk när den är bomlös. Det känns värre att ha en sadel utan bom som ger "bom illusion". Alltså att man rider som i en bom sadel.... Skulle inte jag rekommendera... Vet man att sadeln inte har någon stadga så vet man ju också att det inte fördelar tryck som en bomsadel. Bomlösa sadlar har ju sina för och nackdelar, ev. punkttryck är en av nackdelarna..

Jag skulle tro att TS sadel säkert blir bra när den kommer bak liiite. Det är intressant att höra hur du dömer ut denna sadeln men ang. en annan sadel som låg för långt fram ("london") så rekommenderade du en annan sadelgjord... ;)

Jag är kanske inte största "fanet" av bomlösa sadlar, tycker det finns många mindre bra på marknaden, och alla ryttare har kanske egentligen inte balansen som jag tycker man bör ha för att rida i en bomlös. Men kan man bara rida i sin sadel är det ju kanon, och då skulle då jag lika gärna köpa en helt flexibel än en sadel som är "lager på lager"

Men det är jag det!;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 220
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 888
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar