Så här ska det väl ändå inte se ut?!

Sv: Så här ska det väl ändå inte se ut?!

En väldigt duktig sadelmakare sa till mig en gång att människans rumpa är hästens bästa sadel, den mär mjuk och rörlig, den anpassar sig till hästen och den är anpassad till ryttarens vikt (större vikt-behov av större tryckfördelning=större rumpa) :idea:

De punkttryck jag sett av bomlösa har varit:
- sadelgjordsinfästningen är gjord så att den skapar ett punkttryck mitt under sadeln
- kanalen är för liten och det blir tryck på tornutskotten(både ryttare och sadelgjordsinfästning)
- fasta delar, typ pommel odyl, passar inte hästens vinkel och ger tryck
- sadeln är för styv(dvs för rak) för den svängda ryggen och det blir tryck fram och bak

Jag tror faktiskt inte det hade hjälpt om din rumpa varit större :D

Är lite nyfiken på vad du provade..

Tss.. enligt försäljaren är sadeln 56 cm men min häst har ett sadelläge på 46 (upptäckte jag i lördags när jag mätte (jag har en ful ovana att göra saker baklänges)). Så det var väl prickat av dig.

Den är på "prov", den går åter till försäljaren i morgon.
Den minsta som finns hos försäljaren är fortfarande 5 cm för lång är jag rädd...

jag får leta vidare.
Nästa gång jag köper häst (vilket jag hoppas är långt, långt fram i tiden) så ska jag först köpa en sadel. Sen ska jag hitta en häst som passar.. just nu känns det lättare..

str 0 är just 46cm lång.

Vill bara höja en varningens finger för försäljaren av de sadlarna. Sen säger jag inte mer än så. :angel:

Där kan jag bara stämma med in i kören...passa dig noga det låter himla mkt bättre än vad det är...rain vet nog med vad jag snackar om men hon fick åtminstone pengarna tillbaka för sin snesydda sadel:crazy:

jag håller med dig tror säkert barbacka är det rätta egentligen för man sitter alltid rakt över hästen hur snett hästen än går, den kan inte skjuta över en som den kan med en sadel tex.

och på hästar med så kort anläggningsyta som min(35cm max dvs jag har kanske 30cm lång rumpa) så kvittar de ju om ja har sadel eller inte egentligen?
och en människo bak är väl byggd som en bomlös sadel egentligen? eller kanske t.o.m som en bomsadel? en fast ram dvs bäcken och så bossor dvs skinkor och så en kanal emellan som håller ryggraden fri.

men jag funderar på sittbenen kan inte de göra ont i ryggen på hästen?

hade man fått veta att det bästa var att rida barbacka hade jag alltid gjort det:) älskar de.

och jag upprepar, bomlösa sadlar av mjuk modelle kan inte fördela trycket över hela sadeln det förstår man ju bara man tänker logiskt.
de fördelar trycket där man sitter på lite till men inte mkt mer.

men det blir heller inga hårda felaktiga tryck som det kan bli med bomsadel tex en bro med tryck fram och bak som är otroligt smärtsamt eller att sadeln borrar ner sig och hästens rygg formar sig efter sadeln istället för tvärtom....hemskt har sett det och hästens rygg hade två skålar i ryggen efter sadeln som legat där och tryckt(bomsadel).

men en rätt utpassad bomsadel är bra när den funkar men hästen kan ändra sig så himla snabbt så det gäller att prova ut sadeln innan man rider iväg...varje gång så att den passar. för det är så lätt att skada hästen.
och det jag inte förstår riktigt med bomsadel är hur en tillpassad utmärkt bomsadel utpassad efter en viss rygglinje när hästen står still kan passa i rörelse om bommen är helt stum??? hästen ska ju kunna höja ryggen mkt under arbetet och hur ska det gå till om bommen inte går att böja?

och visst man kan prova ut en sadel som är lite för rak för hästen men de tär ju bara en chansning man vet ju aldrig hur mkt eller hur lite hästen höjer ryggen i olika arbete tex...sjukt svårt..

men en bomlös följer alltid hästens rörelser och den kan kuta rygg/ha upp ryggmusklerna hur mkt eller hur lite den vill från dag till dag.
sadeln följer hästens hull och muskelsättning istället för att hämma...

ärligt talat så rent logiskt borde det ju vara bra med en mjuk sadel, visst på större hästar där man kan smacka på en stor sadel så är det säkert bvra med bomsadlar om man vill fördela trycker om man kanske är lite tyngre med.

men på våra små islandshästar.....

Just londonsadeln har jag provat ut på andra hästar. Punkttryck där med.

Välkommen tillbaka btw?!

Tillbaka? jag har varit här hela tiden;)

hur märker du av punkttryck? av alla hästar jag lagt min sadel på har ingen fått något punkttryck och det är rätt många olika hästar om man säger så.

Och vilken tum är det på sätet?
Jag tror knappast att jag kommer i en nolla. ;)

Man mäter inte dessa sadlar i tum utan cm eller byx str.
men denna sadel fick jag till ungefär 35cm i sitsen.
jag har 38 i byxor och 97cm runt höften + bredaste stället av rumpan när jag mäter mig själv stående.

Syns både i pälsen och på underlaget jag har haft, alltså ex vojlocken! De sadlarna var utprovade av kunnig tydligen, men tillochmed jag kunde se att de inte låg rätt.

Det beror nog på att den inte är fastspänd. :) Reagerade på samma vis, ser ut som att "bakdelen" på sadeln är jääääättelång. :)

Den Är jättelång på min häst, och ser säkert också extra lång ut eftersom hon har en sån svängd rygg.
Det hjälpte inte att spänna sadelgjorden. ;)

(sen börjar jag fundera på vad vissa personer här på forumet får i provision för att missionera om vissa sadelmodeller?
Det är ju trots allt så att en modell passar inte alla, bomlöst eller inte. Jag har f.ö fått hem en sadel som passar idag, som gjord för min häst. :D )

:D jag har i alla fall ingen provision, men blev nyfiken på min sadel just därför att så många skrivit positivt om den på nätet (och för att den ser bra ut på bilder).

Som jag skrev i den andra tråden, jag är nyfiken på din nya sadel, vill gärna se om du vill visa bilder?

Syns både i pälsen och på underlaget jag har haft, alltså ex vojlocken! De sadlarna var utprovade av kunnig tydligen, men tillochmed jag kunde se att de inte låg rätt.

Vad synd att du haft sådan otur när du testat sadlar då...man får verkligen beta av massa innan man hittar den rätta....jag vet:crazy:

jag kan bara säga att på de hästar jag testat denna sadel på har jag inte upplevt något konstigt i pälsen, något smärta eller något på padden/underlaget.

Nej bara för att de säger sig vara kunniga så kan man tyvärr inte alltid lita på dem:(

Det beror troligen på att den är alldeles för stor för min häst. :angel:

Det beror nog på att den inte är fastspänd. :) Reagerade på samma vis, ser ut som att "bakdelen" på sadeln är jääääättelång. :)

Ja haha det jag reagerade på var med att bakdelen såg helt mysko ut som om sadeln är sydd i helt fel propotioner i sig självt lixom som att människan har 3 meter lång r*v och 2cm korta ben:p:angel:
Sen är den alldeles för stor med ja...så hade nog den str sett ut på min lilla häst med.

Men var detta en 2a alltså?
Behöver ryttaren så stor str? annars brukar de ju rekomendera för stor str har jag erfarenhet av.

Den Är jättelång på min häst, och ser säkert också extra lång ut eftersom hon har en sån svängd rygg.

(sen börjar jag fundera på vad vissa personer här på forumet får i provision för att missionera om vissa sadelmodeller?
Det är ju trots allt så att en modell passar inte alla, bomlöst eller inte. Jag har f.ö fått hem en sadel som passar idag, som gjord för min häst. :D )

haha kan tänka mig det, den ligger ju ända bak på korset nästan:angel:

vad spännande vad blev det för sadel till slut, bild krävs:banana:

Gömde, menar du mig när du skrev om något med provision? haha snart börjar väl folk tro det så som jag håller på ja, men är bara intresserad av att hitta korta sadlar till små islandshästar jag hoppas inte det blivit olagligt nu eller nåt haha...tänker bara att kan jag hjälpa någon så men om jag blir för mkt får jag väl ligga lågt ett tag.

Senast ändrad:

Det kan mycket väl vara så att jag kan rida i en etta (och tjugo kg minus till en nolla!) MEN... jag tror inte modellen passar min häst ändå, den är för rak helt enkelt. Den passade inte. Tyvärr, bra sadel till bra pris..

Det blev en Sensation Ride G3. Jag har inte fotat något ännu. Men jag lovar, det kommer. Det är den absolut mjukaste sadel jag har suttit i hela mitt liv.
Den är som sydd till min häst! :bow:

och jaa... ;) Det var dig jag "pikade" med missionerandet.

Ja den är toklång för din häst, det var inte det jag menade. Din bild visar en sadel som ser grymt oproportionelig ut. Jäääättelång baktill och korta kåpor. I en annan tråd var det en annan som hade en sadel i stlrk 2 som såg ut som vanligt. Det var då man kom på att din sadel ser extra skum ut pga att den inte är fastspänd. Jag pratar alltså om att din sadel ser mysko ut - inte hur den ser ut på hästen.

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 220
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 888
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII