Så här ska det väl ändå inte se ut?!

Sv: Så här ska det väl ändå inte se ut?!

Jag har inte citerat dig när jag sa att du dömt ut sadeln, det är så jag har uppfattat dig (Kanske är det mer ÅF till sadeln som du dömmer ut). Jag tyckte bara att det var lite lustigt! ;)Lägger du en sadel (oavsett modell) för långt fram på en häst med relativt mkt manke och med rygg som är rätt så svängd så kommer även en bra sadel hamna i bakvikt ju?!

Bilden med Londonsadeln som åkt fram låg ju på en häst med en helt annan rygg...

Jag menar inte att kritisera dig, men jag tycker att rätt ska vara rätt! ;)

Jag hänger inte riktigt med här och orkar inte fördjupa mig vidare det enda jag kunde utläsa av det du skrev var något med ÅF och ja, jag dömmer ut den personen då hon lurat mig på pengar och jag fick en snesydd sadel som jag inte fick byta in.
Det tycker inte jag är rätt och varför ska man gynna en sån ÅF?

Jag tycker sadeln ser ut att ligga bra och jag tycker att det är märkligt att folk som inte ens har sett sadeln i verkligheten kan uttala sig om att den är dålig:confused:

Jag är väl förmodligen jävig eftersom jag älskar min Sensation, jag har en hybrid och jag skulle aldrig kunna tänka mej att byta den mot någon annan sadel för steget min häst får och hennes utveckling sedan jag fick hem den är enorm. Att jag sedan sitter perfekt i den gör ju bara att den är ändå underbarare i mina ögon:love:

Jag tror inte att någon har sagt att just sadeln är dåligt bara kommenterat hur den ligger, själva sadeln är det väl ingen som har något emot?
Intressant att höra om den sadeln då den är rätt "ny" och alltid roligt att lära sig mer om nya och fler sadlar.

och för att svara på resten...ja vet bomlöst är bäst:love: tänk vilken skillnad när hästen kan röra sig fritt utan något stelt som hämmar rörelserna, ibland undrar jag egentligen varför folk rider runt i stela sadlar längre.
visst i hoppning kan jag förstår men ja...på islandshästar med redan kort ryggar funderar man ju.
Men det bestämmer inte jag över utan alla trivs ju med olika.

Ja du, om du ser detta som personligt riktat så vet jag inte vad.:eek:

Jag har problemet med att sadlar åker fram på min.

Där ligger felet i hennes exteriör, hennes sadelgjordsläge ligger ca 10-15 cm längre fram än sadelläget, och till detta har hon en päronformad buk...

Kort sagt nästan alla sadlar åker fram, har varit hos sadelprovare utan att hitta en enda sadel som inte åkte fram!
Nu rider jag i en Fhoenix vouge som faktiskt ligger där den ska!

Dock är bossorna på den sadeln inte speciellt höga, så man behöver ha en häst med bra ryggmusklatur om man ska rida i den. Funkar nog precis på mm på min dam!

Jag funderar oxå på att köpa en sensation, men jag kommer då köpa den från usa istället, där kostar den NY ca 8500 kr, lite skillnad mot ÅF här i sverige!

Lägger in en bild på hur hon ser ut, vill oxå påpeka att hon är högdräktig på bilden, så magen brukar inte hänga så mkt hehe En månad kvar till full tid, 1,5 tills hon fölade.

ja det där var en tanke som inte ens slagit mig, tror min häst med är formad så och det kan vara därför som sadeln dras fram av sadelgjorden speciellt när han är tjock för när han är smalare så ligger sadeln still på min häst iaf.

men borde inte de flesta hästar vara formade mer lr mindre sådär, därför borde det bästa vara stroppar som är fastsydda relativt långt fram på sadeln?:idea:

Mja... ut som att ryttaren drar bak foten onaturligt snarare än något annat...

Jag håller med i sakfrågan ang. sitsen. Men jag tycker ändå att det verkar vara en grej som Islandshästryttare håller på med.
På min köksbänk ligger "reynirs Ridskola". Jag gillar att han inte har lodrät sits på framsidan av boken ens. ;)
Tittar man på flera av sveriges (och islands) ryttarelits hemsidor så sitter de i icke-korrekt sits på sina gaedingar.
Rätt eller fel.... och oursäktligt kanske. Eller inte.

Och vad gäller sadeln så - självklart. Jag är oerhört lyhörd för vad min häst säger. Det är därför jag, i det här läget, är nöjd med sadeln och dess läge.

Kan bara säga att ryttaren INTE drar bak foten onaturligt, i sånt läge hade inte sätet varit så stabilt som det är på bilden. Dock sätter ryttaren rejäl press med överskänkeln, därav spänningen i bilden.

Hm, det finns ju en anledning till att Islandshästryttare upptäckt att den gamla isländska bonde-sitsen inte var bra, och mer och mer gått mot "storhäst-ridsitsen". I mina ögon (men jag kanske är färgad som dressyrryttare också :angel: ) är den stolsits som stundtals ses, en kvarleva under bortarbetning.
Sen får folk prioritera hur de vill, i mina ögon är en korrekt och "osynlig" hjälpgivning fullständigt omöjlig utan en lodrät balanserad sits. Men men, alla kanske inte är ute efter det? :angel:
(hmm, vi verkar ha kommit ifrån ämnet...)

jag fick en konstig tanke precis...
varför egentligen skall man sitta i lodrät sits dvs hela tyngden rakt över hästen människa + stiglädren och tyngd av ben osv?

När man sitter i stolsits är ju stiglädertrycket framför själva sitsen och borde det inte fördela vikten bättre än att all människans vikt är rakt över hästen

äsch bara funderar men fult är det ju iaf...

Visst ser priset lågt ut - men om du köper från USA måste du betala 2% tull, 25% moms och sen tillkommer frakten. Slutligen blir det inte så jättestor skillnad mot ÅF i Sverige. Och sen är det också så att om det är något fel på sadeln får du svårt att reklamera den.

Hem det där kan jag skriva under på kan vara svårt även från en svensk ÅF:crazy: dvs ÅF av sadeln i fråga.

För att ryttaren har den bästa balansen där, det stör hästen minst och man belastar hästen mindre med den lodräta sitsen då den annars går runt och kompenserar upp bristerna från ryttaren när denne inte sitter i balans.

För hur man än vänder och vrider på det, så stör ryttaren hästen genom att få för mycket bak respektive framvikt ofta hamnar även ryttaren på höger eller vänster sida också. I lodrät sits känner man när belastningen ökar i någon av sidorna, det finns ju några ryttar relaterade åkommor. För att nämna en så kotleds inflammation, sedan har du ryttar relaterade problem som att hästen smider oftast för oförmågan att kunna sätta under sig när ryttaren trycker ihop ländryggen med bakvikt.

Sitsbild. Och ja, min fot/häl är framför axeln. Dvs. ej 100 % lodrätt sits. Men om någon kan hitta en bild på en Islandshästryttare (på en häst i rörelse helst) som sitter i 100 % lodrätt sits så skulle jag bli glad. Jag har suttit och letat som en galning. Tycker speciellt om bilderna på ryttar-eliten som sitter med foten framför axeln... ;)

Haha detta känns lite ego men men...

28952968.jpg

28953067.jpg

Senast ändrad:

:eek:

OJ:eek: det har du verkligen rätt i stolsitsen är verkligen tydlig och när man tittar noga så lutar de flesta av sadlarna bakåt ja...:crazy:

ja,dom flesta satt verkligen i stolsits. kvarnlycka satt mycket bättre i sin sadel tycker jag.
men det gå ju att flytta stigledrena bakåt,skulle inte stolsitsen förbättras då???

Halvt KL:

Skulle också vilja påpeka att det ofta inte är sadelns utformning direkt som förstör ryttarens sits, utan det är ryttaren som oftast använder sadeln fel så att säga. Många sätter exempelvis för mycket tyngd i stigbygeln, vilket resulterar i att man ofta far fram med skänkeln och hamnar i stolsits om inte stigbygeln är fäst väldigt långt bak så den tvingar bak benet ändå. Tror att många skulle behöva en ordentlig träning utan stigbyglar, så man hittar en balans i bålen istället för i benen, så man inte "fuskar" med att stödja sig på "fel" ställen i tid och otid utan istället slappnar av och hittar harmonin i hela kroppen.

Jo, det kan jag däremot hålla med om, att jag borde länga stiglädrena. (För att försvara mig lite så var det min första ordentliga tölt-tur på ca 3 år, nästan bara ridit storhästar med kortare läder däremellan, så långa läder var läskigt... :p)

ang trådens ämne :angel: Så instämmer jag med att sitsarna verkligen inte ser bra ut på den länkade sidan, men som någon kommenterar ser TS ut att sitta mycket bättre i sin sadel.

Roligt att få se bilder! Jag visar inte heller bilder av mig själv, vill vara anonym så långt det går. Jag tycker sadeln ligger bra för att vara på en kortryggad liten häst med mage (har ju en sån själv även om han faktiskt blivit riktigt fin nu!). Du sitter en aning i bakvikt och jag tycker också sadeln ligger en aning i bakvikt, men jag tror det är en kompromiss man får ta ibland med en häst med knepigt sadelläge. Och eftersom det känns bra för dig och hästen rör sig bra tror jag den är helt okej för er. Jag tror utifrån vad du skrivit att du är så uppmärksam att du kommer att märka om det blir fel med den här sadeln efter hand.

Jag undrar om den har någon sorts framvalv och om det i såna fall går att byta till vidare? Då kanske bakvikten försvann?

Måste bra fråga vad det är för skillnad på de nya och de gamla? De gamla bjöd ju in till stolsits så det hette duga!?:crazy:

Den nya har kortare bossor och sitsen är mycket bättre. Hade den gamla modellen förut. Plus att lädret är bättre.

skulle bara kolla,är du öjd med sadeln ännu efte en tids användning?
funderar på at köpa en jag oxo...sadeln vi har klämmer nu plötsligt,har inte gjort det tidigare :(

Supernöjd. :) Enda nackdelen är att man inte kan ha stiglädren under kåpan. Men jag har ju en gealseat på min så den blir extra mjuk.

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 220
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 888
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden