Så här ska det väl ändå inte se ut?!

Sv: Så här ska det väl ändå inte se ut?!

nu är jag frågar jag en urdum fråga, men vad är det för sadel som du har nu? jag tycker den ser bekväm ut..och jag tycker du sitter bra i den.
men jag är inget proffs.

Är frågan riktad till mig?
Det är en sensation G3.
Den är otroligt bekväm. Sitsen är så fantastiskt mjuk tycker jag som är känslig för tryck och lätt får ont. Dessutom gillar jag stigläderlösningen som jag från början var jättemisstänksam mot. Stiglädret fäster alltså uppe vid sitsen "som vanligt" men också vid nedkanten på kåpan. Det gör att jag får ett fantastiskt stöd för benet/foten och jag sitter stadigare: Ingen mer benhinneinflammation pga spända ben! :bow:

Jag funderar oxå på att köpa en sensation, men jag kommer då köpa den från usa istället, där kostar den NY ca 8500 kr, lite skillnad mot ÅF här i sverige!

]

Var hittade du en ÅF i Usa som säljer de så billigt?
Jag tittade på tillverkarens site och där kostar de fortfarande 10-13 tusen + frakt från USA.

Jag har problemet med att sadlar åker fram på min.

Där ligger felet i hennes exteriör, hennes sadelgjordsläge ligger ca 10-15 cm längre fram än sadelläget, och till detta har hon en päronformad buk...

Kort sagt nästan alla sadlar åker fram, har varit hos sadelprovare utan att hitta en enda sadel som inte åkte fram!
Nu rider jag i en Fhoenix vouge som faktiskt ligger där den ska!

Dock är bossorna på den sadeln inte speciellt höga, så man behöver ha en häst med bra ryggmusklatur om man ska rida i den. Funkar nog precis på mm på min dam!

Jag funderar oxå på att köpa en sensation, men jag kommer då köpa den från usa istället, där kostar den NY ca 8500 kr, lite skillnad mot ÅF här i sverige!

Lägger in en bild på hur hon ser ut, vill oxå påpeka att hon är högdräktig på bilden, så magen brukar inte hänga så mkt hehe En månad kvar till full tid, 1,5 tills hon fölade.

Visst ser priset lågt ut - men om du köper från USA måste du betala 2% tull, 25% moms och sen tillkommer frakten. Slutligen blir det inte så jättestor skillnad mot ÅF i Sverige. Och sen är det också så att om det är något fel på sadeln får du svårt att reklamera den.

Jag tycker att sadeln ligger något i bakvikt nu, då kan du lägga bak sadeln ännu lite utan att den far fram och hamnar i bakvikt.

Jag upplever inte den bakvikt som ni ser på bilderna. :crazy:

Framförallt: Sadeln far inte fram!!!!
Den ligger där jag har lagt den! :bow:

Den glider inte åt nåt håll faktiskt. Inte ens när jag sitter upp från marken.
Det gör jag ganska sällan eftersom jag vet att jag är klumpig och därför helst väljer en pall. Men det blir då och då så att jag sitter av under ridturen och då får jag ibland sitta upp från marken. Och sadeln ligger still! :bow:

Men ja.. situationen kan inte bli sämre:Hon har "lite" mage, och framförallt inga ryggmuskler. Ja, lite har hon börjat skaffa men från början var hon som en takås över ryggen.

KL
Har nu varit inne i galleriet hos en annan ÅF utomlands och där synns det tydligt att de flesta är baksuttna och de flesta sitter mer eller mindre i stolsits :(
Kolla själva

Ja, jag kan bara hålla med, ganska många dåliga "sitsar" där. Flera av de har också bröstor på sina hästar...?
Den svenska ÅF (den enda??) har ganska mycket bilder i sin butik också. På ryttare i god sits. :)

Den här ryttaren tycker jag sitter alldeles ypperligt i sin sensationride:
http://www.pixbox.se/pic_show_id27590525.html

Det kanske är så att situationen påverkas av: Vilken kunskap ryttaren i grund och botten har om korrekt sits, att alla modeller inte passar alla hästar osv...

Återigen blir det ett bra exempel på att det finns inte EN sanning. :)

Senast ändrad av en moderator:

Nej men det är det jag menar. Skulle du vilja lägga sadeln längre bak nu, då skulle den antagligen åka fram pga lilla magen ;)

Lånade dina bilder för att visa hur jag menar, hoppas det är ok!
Alla sadlar är ju tyvärr inte byggda så att det är så enkelt att tyngpunkten alltid ligger i mitten, även fast det kan se ut så om ex bakvalvet är högre än framvalvet.

Det röda strecket följer tyngdpunkten, den blåa punkten är där sadeln ser ut att ha tyngden.

30516544.jpg

30516293.jpg

Så länge trycket blir jämnt under så är det ju ok, om trycket börjar förändras minsta lilla bör du ju se över det! Men det tror jag du vet själv!
När hästen är smalare skulle jag dra bak sadeln något, då tror jag att den kommer ligga bättre, och då hamnar din sits bättre också!

Jag har inte lagt sadeln så "långt fram" på grund av magen utan för att jag tycker att den ligger bra där. :o

Så här ser jag det: Om ryttarens tyngdpunkt är för långt fram får man en framtung häst som går på bogarna.om ryttaren sätter sin tyngdpunkt för långt bak så trycker man in arslet på en så liten häst som en islänning. (Används ibland, av mindre nogräknade (??) ryttare för att få bättre tölt (?!))
"Våra" Islandshästar är ju otroligt tacksamma för detta; eftersom det syns direkt om ryttarens tyngdpunkt är för långt fram, eller för långt bak. Vi är stora ryttare på små hästar...
Min häst rör sig i balans, borde inte det betyda att jag sitter på "rätta stället"?

På vilket sätt vill du förbättra min sits?
jag tycker att jag, för ändamålet har en bra sits.
Börjar man titta på Islandshästryttare (elit) så ser man direkt ryttare som inte sitter i exakt lodrät sits.

kvarnlycka,jo det var till dej!
jag tror jag har stött på dessa sadlar en gång,och då skippade jag den genast pga stiglederfunderingen som jag inte fattade ett gnutt av,men då varken såg jag bild,allra minst "live..":o

Om man får någon att skriva grattis på kartongen så blir det ingen moms ;)
Så det blir mkt billigare.

Kvarnlycka: på den sidan jag länkade till.

Om man får någon att skriva grattis på kartongen så blir det ingen moms ;)
Så det blir mkt billigare.

Kvarnlycka: på den sidan jag länkade till.

Varför skulle du inte behöva betala moms? Det är väl såvitt jag vet bara inom EU som varor rör sig momsbefriat eftersom varan är momsad i ursprungslandet.

Skickade efter ett par MBT skor från USA och trodde i men enfald precis som du, men fick lära mig ganska kvickt att så inte var fallet.;)

jaa, nu kommer jag i håg stiglädren.jag var i kontakt med helen,när vi sökte sadel..har de inte töltmaster sadlarna mera????

För att vi inte har någon gåveskatt i sverige!
Så om man tex känner nån i usa så kan man be denne ta hem sadeln, och i sin tur skicka det.

Eller så får man ÅF att skriva grattis på paketet. ;)

Dessutom är det väldigt olika det där med, du tror väl inte att man i lilla sverige går igenom alla paket som skickas? Jag vet flera som sluppit moms utan att göra på ovanstående sätt... handlar mer om tur eller otur.

Aha, vi pratar om bedrägeri och det var ju en annan sak.;)

Jag var jätte-jätte misstänksam mot stigläderlösningen, men det går ju att byta mot helt vanliga stigläder om man vill ha det! :)
Men det vill jag dock inte. Jag älskar dem. Som jag skrivit förut; jag brukar spänna mig i benen vilket påverkar hela ridningen men framförallt ger en hel del smärta. Det slipper jag nu! :)

Men vad kostar frakten egentligen?
och vad gör man om det är nåt fel på sadeln eller om den inte passar? :-s

(ja, jag är helt rudis på det här med att handla abroad!)

Om det är fel på sadeln så får du själv kontakta den du köpte av, du får själv skicka tillbaka den och bekosta frakten och du kan med stor sannolikhet även få beta returfrakten också i sämsta fall.:crazy:
Men funkar allt så är det ju bra om man kan få något lite billigare.

Men om någon kan hitta en bild på en Islandshästryttare (på en häst i rörelse helst) som sitter i 100 % lodrätt sits så skulle jag bli glad. Jag har suttit och letat som en galning. Tycker speciellt om bilderna på ryttar-eliten som sitter med foten framför axeln... ;)

(klickbar)
Tyvärr ej tagen helt från sidan. Det finns ingen ursäkt för att inte sträva efter den lodräta sitsen, där har du bäst inverkan och balans på hästen. Skulle en sadel försämra sitsen, bör den inte användas.

Ang sadeln, om det känns bra och du och hästen trivs med den så är det väl bara att rida! Men, självklart hålla noggrann uppsikt på om hästen skulle visa några negativa tecken från sadeln.

Tyvärr ej tagen helt från sidan. Det finns ingen ursäkt för att inte sträva efter den lodräta sitsen, där har du bäst inverkan och balans på hästen. Skulle en sadel försämra sitsen, bör den inte användas.

Ang sadeln, om det känns bra och du och hästen trivs med den så är det väl bara att rida! Men, självklart hålla noggrann uppsikt på om hästen skulle visa några negativa tecken från sadeln.

Mja... ut som att ryttaren drar bak foten onaturligt snarare än något annat...

Jag håller med i sakfrågan ang. sitsen. Men jag tycker ändå att det verkar vara en grej som Islandshästryttare håller på med.
På min köksbänk ligger "reynirs Ridskola". Jag gillar att han inte har lodrät sits på framsidan av boken ens. ;)
Tittar man på flera av sveriges (och islands) ryttarelits hemsidor så sitter de i icke-korrekt sits på sina gaedingar.
Rätt eller fel.... och oursäktligt kanske. Eller inte.

Och vad gäller sadeln så - självklart. Jag är oerhört lyhörd för vad min häst säger. Det är därför jag, i det här läget, är nöjd med sadeln och dess läge.

Att den ska åka fram pga betesmage, jag vill nog ha det till att sadeln passar dåligt i så fall.

Men suck, jag har då aldrig varit med om en sadel som legat helt still när hästen har en KULA till mage så kom inte och säg något annat.
Det är SADELNGJORDEN som DRAR fram sadeln inte sadeln som passar illa.
Men du har troligen aldrig upplevt detta så...

sen ska du ju alltid hacka på mig och hitta fel i allt jag säger så jag blir inte förvånad.
Tack och hej

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 220
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 888
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar