Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen kan man återigen väcka frågan om hur Ryssland tänker när man beskjutit flera civila fraktfartyg, från varierande flaggstater?

Nu har ju Turkiet stängt Bosporen åtminstone, och understöd i form av drönare och annat användbart från den kusten verkar också vara på väg.
Apropå fraktfartyg, jag läste igår att Frankrike hade genskjutit ett ryskt fraktfartyg som var på väg mot Ryssland. Jag undrade då hur Ryssland skulle tolka det.

Det faktum att Ukraina startade en hotline, "Come back alive from Ukraine", för ryssar att ringa till för att få hem sina släktingar - tillfångatagna, skadade eller döda.
Alltså... att Ukraina ens tänker på det och andra i nuläget 😭 De hade ju lätt kunnat överlåta allt det till Ryssland, det är ju deras soldater.

De ska redan ha fått hundratals samtal.

Anonymous är visst fullt igång med att hacka ryska websidor, speciellt statliga, så att de stängs ned; har hackat sig in på ryska militärens kommunikationer och nu in på de ryska statliga tvprogrammen för att sända ett eget meddelande där de visar vad som egentligen pågår i Ukraina.

Även om folk inte alltid tycker om dem så gör de verkligen sin del nu.

Jag är inte för Ryssland men man måste ju se det i ett större perspektiv och försöka förstå drivkrafterna runt.

Åh, det är inga problem att förstå drivkrafterna. Putin et al anser att Ukraina (och dess resurser) aldrig varit en nation utan en del av Storryssland och nu är det dags för dem att inlemmas i leden igen.

Vad jag inte vet är vad du får ut av att tycka (och uttrycka) att det är helt rimligt för en suverän stat att lägga ner vapnen när den utsatts för en invasion.

Om du har någon koll på hur det fungerar här i Sverige så ska vi under en attack INTE ta det på allvar om det börjar komma uppmaningar att det är ingen idé att försvara oss utan det är bättre att ge upp. Det är fienden som försöker försvaga vår kampvilja.

Citat från MSBs broschyr: "Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska". Jag är tämligen säker på att samma sak gäller i Ukraina.

Edit: Jag tror rätt många av oss här är kapabla att se det hela från ett större perspektiv och drivkrafterna bakom...

Åh, det är inga problem att förstå drivkrafterna. Putin et al anser att Ukraina (och dess resurser) aldrig varit en nation utan en del av Storryssland och nu är det dags för dem att inlemmas i leden igen.

Vad jag inte vet är vad du får ut av att tycka (och uttrycka) att det är helt rimligt för en suverän stat att lägga ner vapnen när den utsatts för en invasion.

Om du har någon koll på hur det fungerar här i Sverige så ska vi under en attack INTE ta det på allvar om det börjar komma uppmaningar att det är ingen idé att försvara oss utan det är bättre att ge upp. Det är fienden som försöker försvaga vår kampvilja.

Citat från MSBs broschyr: "Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska". Jag är tämligen säker på att samma sak gäller i Ukraina.

Edit: Jag tror rätt många av oss här är kapabla att se det hela från ett större perspektiv och drivkrafterna bakom...
Var och en får bestämma själv om den vill ge sitt liv för sitt land eller om det är bättre ur det längre perspektivet att överleva och fortsätta kampen på ett annat sätt. Krig är de styrandes vilja, inte folkets, och det är inte säkert att det bästa alternativet är att kasta bort sitt liv mot en överlägsen fiende.

Anonymous är visst fullt igång med att hacka ryska websidor, speciellt statliga, så att de stängs ned; har hackat sig in på ryska militärens kommunikationer och nu in på de ryska statliga tvprogrammen för att sända ett eget meddelande där de visar vad som egentligen pågår i Ukraina.

Även om folk inte alltid tycker om dem så gör de verkligen sin del nu.
Det där kändes som fantastiska nyheter.

Nej, det är inga fler länder som står på tur, utom möjligen att de passar på att införliva den ryskvänliga utbrytarregionen Transnistrien. Att gå in i Ukraina nu skulle vara förödande. De har inga möjligheter att stå emot, ju fortare ryssarna vinner och kriget slutar, desto färre kommer dö.
Ju fortare Putin kommer till sina sinnen och lämnar Ukraina ifred desto färre kommer att dö.

Var och en får bestämma själv om den vill ge sitt liv för sitt land eller om det är bättre ur det längre perspektivet att överleva och fortsätta kampen på ett annat sätt. Krig är de styrandes vilja, inte folkets, och det är inte säkert att det bästa alternativet är att kasta bort sitt liv mot en överlägsen fiende.

Skitsnack.

Vi är många här som uttryckt vår försvarsvilja om vi blir anfallna. Det är en jädra skillnad på invasionskrig och försvara sitt land mot en yttre fiende.

Ett liv som läggs i försvar är aldrig meningslöst.

Skitsnack.

Vi är många här som uttryckt vår försvarsvilja om vi blir anfallna. Det är en jädra skillnad på invasionskrig och försvara sitt land mot en yttre fiende.

Ett liv som läggs i försvar är aldrig meningslöst.
Fast det är lätt att säga när man sitter tryggt hemma vid sin dator. Ute i verkligheten sen sviktar nog försvarsviljan hos många.

Jag själv måste tjänstgöra och det visste jag om när jag tog mitt jobb och har även jobbat som soldat så jag vet att jag både kan och kommer.

Fast det är lätt att säga när man sitter tryggt hemma vid sin dator. Ute i verkligheten sen sviktar nog försvarsviljan hos många.

Jag själv måste tjänstgöra och det visste jag om när jag tog mitt jobb och har även jobbat som soldat så jag vet att jag både kan och kommer.

Absolut. Men det är inte ok att sitta trygg bakom en dator och säga att det är ingen idé att försvara sig och att det är lika bra att inte ens försöka.

Det är något helt annat.

Edit: Jag menar som sagt inte att alla är kapabla att ta till vapen men ändå dra sitt strå till stacken genom att tex fortsätta sitt samhällsviktiga jobb. Även civila dör i krig, bättre då att göra det en kan för att hjälpa till att försvara landet även om det är utan vapen.

Absolut. Men det är inte ok att sitta trygg bakom en dator och säga att det är ingen idé att försvara sig och att det är lika bra att inte ens försöka.

Det är något helt annat.

Edit: Jag menar som sagt inte att alla är kapabla att ta till vapen men ändå dra sitt strå till stacken genom att tex fortsätta sitt samhällsviktiga jobb. Även civila dör i krig, bättre då att göra det en kan för att hjälpa till att försvara landet även om det är utan vapen.
Det är stor skillnad på att döda en annan människa och att göra sin försvarsplikt. Jag är som sagt krigsplacerad men det är inte i stridande förband utan i samhällsviktig tjänst, precis som till vardags. Jag är krigsplacerad på jobbet, mina yrkeskunskaper är viktiga i händelse av kris, precis som vårdpersonal och väldigt många andra yrkesgrupper är.

Att sitta bakom en skärm och säga att det är bättre att ge upp, som nu när Putin hotar inte bara Ukraina utan freden i Europa och stora delar av världen får då mig att tro att man sitter med en helt annan agenda än min.

Det är något helt annat.

Ja jag tycker det är fegt att sticka och inte hjälpa till och försvara sitt land. Man kan inte förvänta sig att få leva i fred och frihet och tycka att ”nån annan” får sköta försvaret för själv ska jag minsann fly för att överleva.

Men många kommer dra, och många är antagligen ganska odugliga på att försvara landet så då är det kanske lika bra att de flyr 🤷🏼‍♀️

Jag vet vad jag ska och kommer göra iaf och jag vet att jag och mina kollegor har en viktig roll, det trumfar faktiskt att fly för att rädda mig själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat