Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, det är inga fler länder som står på tur, utom möjligen att de passar på att införliva den ryskvänliga utbrytarregionen Transnistrien. Att gå in i Ukraina nu skulle vara förödande. De har inga möjligheter att stå emot, ju fortare ryssarna vinner och kriget slutar, desto färre kommer dö.
Det vet vi ju inte. Mest troligt jo är det fler länder som står på tur OM nu Ukraina blir Ryskt. Håller tummar att så inte blir fallet men det finns flera länder som ligger i farosonen långsiktig om inte Ryssland stoppas nu

Nej inte betydelselöst. Då fler länder står på tur. Ukraina behöver förstärkning nu och inte när det är för sent.

Tycker du att man ska gå in med trupper?
Nu skickar ju många Nato-länder relativt stora resurser. Mest uppmärksammade är väl Javelin och NLAW, (i Sverige kallad Robot 57), men även tex mörkersikten och liknande. Mer är på väg eftersom land efter land verkar fatta beslut. Nato samlar snabbinsatsen längs med gränsen.

Ryska trupper har problem med försörjning, långa kolonner står värdelösa pga bränslebrist, och de har hittills lidit stora förluster för rätt små framsteg (dessutom av mark som de kommer ha väldigt svårt att hålla när det civila motståndet inte ger bort en millimeter gratis). Det här är ingen promenadseger, och vi ska definitivt tacka Ukraina för att ha skakat om ordentligt i den ryska uppfattningen om sin egen överlägsenhet.

Edit: från och med idag levererar USA detaljerad information från sitt spaningsflyg, vilket ger Ukraina ytterligare ess på hand med sin robot-kraft.

Senast ändrad:
Tycker du att man ska gå in med trupper?
Nu skickar ju många Nato-länder relativt stora resurser. Mest uppmärksammade är väl Javelin och NLAW, (i Sverige kallad Robot 57), men även tex mörkersikten och liknande. Mer är på väg eftersom land efter land verkar fatta beslut. Nato samlar snabbinsatsen längs med gränsen.

Ryska trupper har problem med försörjning, långa kolonner står värdelösa pga bränslebrist, och de har hittills lidit stora förluster för rätt små framsteg (dessutom av mark som de kommer ha väldigt svårt att hålla när det civila motståndet inte ger bort en millimeter gratis). Det här är ingen promenadseger, och vi ska definitivt tacka Ukraina för att ha skakat om ordentligt i den ryska uppfattningen om sin egen överlägsenhet.
Alltså jag vet inte. Ryssarna kan ju komma igen och det fort. Någon slags förstärkning rent stridsmässigt kommer nog att behövas. Det tror jag. Om man nu inte ger upp landet helt

Alltså jag vet inte. Ryssarna kan ju komma igen och det fort. Någon slags förstärkning rent stridsmässigt kommer nog att behövas. Det tror jag. Om man nu inte ger upp landet helt

Men varför anser du att man ger upp landet, när det uppenbarligen inte alls går bra för ryssarna?

De har inte fungerande logistik, och som synes inte heller fungerande informations-/ordergång, så även om man roterar styrkorna (vilket man gör enligt schema) så kvarstår problemen. Samtidigt verkar det som att oligarkerna blir mer och mer förbannade på Putin eftersom deras liv helt plötsligt inte alls blev lika behagligt.

Rent moraliskt hade jag gärna sett att man skickar dit all kraft som finns, men samtidigt måste man ha i bakhuvudet att Putler är rätt benägen att ta till massförstörelse och då är inget vunnet. Kanske är det bättre att inte eskalera så länge Ukraina verkar kunna hålla fronten på egen hand? Och vänta på att den interna konflikten i Ryssland gör sitt jobb?

(Jag är för lite insatt i folkrätt för att kunna avgöra vad man har för "rätt" till yttre inblandning, så det ger jag mig inte in i...)

Men varför anser du att man ger upp landet, när det uppenbarligen inte alls går bra för ryssarna?

De har inte fungerande logistik, och som synes inte heller fungerande informations-/ordergång, så även om man roterar styrkorna (vilket man gör enligt schema) så kvarstår problemen. Samtidigt verkar det som att oligarkerna blir mer och mer förbannade på Putin eftersom deras liv helt plötsligt inte alls blev lika behagligt.

Rent moraliskt hade jag gärna sett att man skickar dit all kraft som finns, men samtidigt måste man ha i bakhuvudet att Putler är rätt benägen att ta till massförstörelse och då är inget vunnet. Kanske är det bättre att inte eskalera så länge Ukraina verkar kunna hålla fronten på egen hand? Och vänta på att den interna konflikten i Ryssland gör sitt jobb?

(Jag är för lite insatt i folkrätt för att kunna avgöra vad man har för "rätt" till yttre inblandning, så det ger jag mig inte in i...)
Just nu ja men de kommer ju tyvärr komma igen. Som tidigare. De hade inte förväntat sig detta motstånd utan trott att Ukrainarna skulle ge upp betydligt lättare. Grejen är den att när de kommer igen och om inte Ukraina har en ännu större beredskap ser det jävligt dystert ut. Som presidenten varit inne på flera gånger - de behöver förstärkning

Sen kan man återigen väcka frågan om hur Ryssland tänker när man beskjutit flera civila fraktfartyg, från varierande flaggstater?

Nu har ju Turkiet stängt Bosporen åtminstone, och understöd i form av drönare och annat användbart från den kusten verkar också vara på väg.

Just nu ja men de kommer ju tyvärr komma igen. Som tidigare. De hade inte förväntat sig detta motstånd utan trott att Ukrainarna skulle ge upp betydligt lättare. Grejen är den att när de kommer igen och om inte Ukraina har en ännu större beredskap ser det jävligt dystert ut. Som presidenten varit inne på flera gånger - de behöver förstärkning

Det är klart de behöver förstärkning, inget land klarar ett längre intensivt krig. Frågan är varför man väljer att framställa Ukraina som dömda stackare, och de ryska trupperna som outtröttliga? Vems syfte är det man gynnar då? Ryssarna är inte outtröttliga, de har inte bränsle och ammunition att fylla på med hur som helst, och de har svårigheter att få fram det till fronten. Dessutom har de i rätt hög grad ovilliga soldater som inte alls vill vara där och inte är tränade för skarpt läge.

Vi behöver definitivt agera så mycket det bara går utifrån, men ge inte Ryssland fördelen att verka som någon övermakt de inte är.

Det är klart de behöver förstärkning, inget land klarar ett längre intensivt krig. Frågan är varför man väljer att framställa Ukraina som dömda stackare, och de ryska trupperna som outtröttliga? Vems syfte är det man gynnar då? Ryssarna är inte outtröttliga, de har inte bränsle och ammunition att fylla på med hur som helst, och de har svårigheter att få fram det till fronten. Dessutom har de i rätt hög grad ovilliga soldater som inte alls vill vara där och inte är tränade för skarpt läge.

Vi behöver definitivt agera så mycket det bara går utifrån, men ge inte Ryssland fördelen att verka som någon övermakt de inte är.
Precis! Hoppas att de skyndar på sig Nato mfl så får vi se vad som händer :)

Nu har ju Turkiet stängt Bosporen åtminstone, och understöd i form av drönare och annat användbart från den kusten verkar också vara på väg.
Spännande!
Har vi inte lärt oss i just den här tråden att det inte funkar på det sättet?

Och Turkiet är bundna av Montreuxkonventionen från 1936 att låta Ryssland köra militärfartyg genom sundet.

Ryssland har aldrig varit särskilt bra på att militärt besegra ett främmande land, även om man går tillbaka till Ryssland-Japan kriget. Däremot har de aldrig erövrats (förutom av mongolerna). Till stor del pga av storleken på landet, så ryssarna kan retirera och retirera och logistiken blir alltmer en svaghet för den invaderade styrkan. Napoleons Grande Armé och Tyskland under WWII är bara två exempel.

Visst, de lyckades till en viss del besegra Georgien 2008 dock under förevändningen att det var en fredsbevarande styrka men på samma grunder som de gått in i Ukraina nu. Med den enormt stora skillnaden att EU implicit accepterade Rysslands agerande. Mycket få länder har fö erkänt legaliteten av de 'självständiga' territorierna i Georgien. Bara Ryssland, Syren, Venezuela, Nicaragua och Nauru.

Jag har tagit för givet att alla redan vet vad Tass är för något, men inser att det inte alls behöver vara så.
Behöver jag månntro förtydliga vad den officiella Ryska Nyhetsbyrån och tillika Kremls språkrör står för, och på vilken sida de finns i den här konflikten?
Det var mera en kommentar tillagt till ditt inlägg då jag tagit för givet att du är medveten om vad tass är.

Men tänker också att det inte skadar att underlätta för de som läser i förbifarten och inte hinner eller orkar kolla upp vad tass är.

Det här är ingen promenadseger, och vi ska definitivt tacka Ukraina för att ha skakat om ordentligt i den ryska uppfattningen om sin egen överlägsenhet.
Amen! :bow:

Det kan ju få dem att tänka efter innan om de planerar att göra något liknande i framtiden.

Om Ryssland förlorar och drar sig tillbaka, då skulle jag tro att Ukraina skulle gå med i NATO illa kvickt. Det skulle nog få Ryssland att tänka efter en gång eller två innan de försöker igen.

Jag deppade till av att läsa en artikel i AF idag (nåja, igår) med experter som sa typ att det var bara en tidsfråga innan Ukraina skulle förlora.
Men ditt inlägg får mig att hoppas igen, tack! Det är inte över förrän det är över! Slava Ukraini 🇺🇦 ❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka