Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är stor skillnad på att döda en annan människa och att göra sin försvarsplikt. Jag är som sagt krigsplacerad men det är inte i stridande förband utan i samhällsviktig tjänst, precis som till vardags. Jag är krigsplacerad på jobbet, mina yrkeskunskaper är viktiga i händelse av kris, precis som vårdpersonal och väldigt många andra yrkesgrupper är.

Att sitta bakom en skärm och säga att det är bättre att ge upp, som nu när Putin hotar inte bara Ukraina utan freden i Europa och stora delar av världen får då mig att tro att man sitter med en helt annan agenda än min.
Jag skall reparera sönderskjutna ställverk för att hålla elnätet igång om det blir krig. Det är en helt annan sak än att springa runt med ett gevär och bli skjuten utan att egentligen ha åstadkommit något. Särskilt som jag inte har något större förtroende för vårt lands ledare som skulle leda försvaret i såna fall. Men var och en får göra som de vill med sina liv.

Det faktum att Ukraina startade en hotline, "Come back alive from Ukraine", för ryssar att ringa till för att få hem sina släktingar - tillfångatagna, skadade eller döda.
Alltså... att Ukraina ens tänker på det och andra i nuläget 😭 De hade ju lätt kunnat överlåta allt det till Ryssland, det är ju deras soldater.

De ska redan ha fått hundratals samtal.
Jag tror inte ryssarna vill sprida information om antalet döda. Om Ukraina skickar information om din nära anhörig dött i kriget så är det kanske så att de skickar till samtliga i familjen, kanske till på köpet kusiner, fastrar, mostrar. En större familj med ungdomar i vapenför ålder kan många få mycket information snabbt. En väldigt effektiv antikrigsretorik från Ukrainas sida. Den är heller inte felaktig utan enbart snabb. Snabb kommunikation om krigets avigsidor för gemene ryskafamiljen. Du står där ensam , tillsammans i familjen, med din sorg medans Putins dotter bor i säkerhet i lyxvåning i Belgien. Ett sätt att underminera krigshetsare.

Läste på NRK om putins (jag bevärdigar honom inte en versal längre) misstag:

"Karlsen mener Putin har gjort tre feilvurderinger:
  • Han har undervurdert den ukrainske motstanden.
  • Han har undervurdert hvor samlet resten av vesten står rundt Ukraina og hvor mye støtte de får.
  • Han har undervurdert hvor upopulært dette kommer til å være i Russland.
– Misnøyen i Russland kommer til å vokse etter hvert som tapstallene stiger. Og de blir nok store, sier Karslen."

Karslen är överstelöjtnant.

Äh lyckas inte klistra in länken trots flera försök.

1645952748625.webp

:up:

Jag har inte fått till mig att jag är krigsplacerad, som jag förstår det så kan man vara det om man arbetar inom vården. Min make är dock - föredetta yrkesmilitär som ska gå med i hemvärnet nästa vecka 🙃

Själv vet jag inte hur jag hade reagerat i krig så jag uttalar mig inte om angående vapen och dylikt.
Under utbildningen till sekreterare pratade vi om det på juridikkursen och generellt är man krigsplacerad om man räknas som hälso- och sjukvårdspersonal. Personal som bistår, tex, medicinsk sekreterare, räknas också dit.
Jag har inte heller fått höra specifikt att jag är krigsplacerad men pga det är jag säker på att de placerar mig inom nåt med vård, sen kan det lika gärna vara nån logistikroll eller "bara" att vi hoppar in som vårdbiträde och servar med allt icke medicinskt utöver journaldelen.

Hörde just Ekot berätta att det ukrainska trafikverket har beslutat om att montera ner alla vägskyltarna i Ukraina för att försvåra för ryssarna att hitta 😆

En klassisk åtgärd i krigstid. Samma sak gjordes i London (gatuskyltar då) under andra världskriget för att försvåra både för spioner men även en eventuell invasionsstyrka. Likadant i Prag 1968.

Edit: Ett enkelt exempel på vad som går att göra utan vapen i händelse av en invasion.

Tycker det är hemskt hur man demoniserar ryska soldater, skrattar åt bilder på döda ryssar och skriver saker som ”den enda bra ryssen är en död ryss”. Det är mestadels unga grabbar som inte heller vill ha krig/vara där. Tycker extremt synd om Ukrainas befolkning, men även om de ryska soldaterna. Så meningslöst krig.

I krig är det väl så att om att allt negativt som publiceras av den egna parten kan gå att lita på, men inget positivt är sant? Så om Ryssland säger att de förlorat ett slag, är det inte helt otroligt att det är sant, men om Ukraina hävdar att de vunnit, är det mer troligt att det är falskt?

Så jag utgår från att det inte är mycket som går bra för Ukraina just nu, även om jag så klart hoppas på att det går bättre än jag tror.

Tycker det är hemskt hur man demoniserar ryska soldater, skrattar åt bilder på döda ryssar och skriver saker som ”den enda bra ryssen är en död ryss”. Det är mestadels unga grabbar som inte heller vill ha krig/vara där. Tycker extremt synd om Ukrainas befolkning, men även om de ryska soldaterna. Så meningslöst krig.

Det håller jag verkligen med om. Oavsett om de är där mot sin vilja eller med övertygelse är de människor och ska respekteras som sådana.

Hatretorik mot "folket på golvet" ger inget positivt.

I krig är det väl så att om att allt negativt som publiceras av den egna parten kan gå att lita på, men inget positivt är sant? Så om Ryssland säger att de förlorat ett slag, är det inte helt otroligt att det är sant, men om Ukraina hävdar att de vunnit, är det mer troligt att det är falskt?

Så jag utgår från att det inte är mycket som går bra för Ukraina just nu, även om jag så klart hoppas på att det går bättre än jag tror.

Vissa rapporter om att det inte går så bra för ryssarna kommer ju från utländska observatörer. Jag skulle säga att som vanligt är det om det är en trovärdig källa och om det kan verifieras av annan källa är det troligtvis sant.

Men ja, rapporter från officiella ukrainska källor ska vi vara försiktiga med just nu också.

Så otroligt viktigt!

Av det jag har läst så vill få ryska soldater göra det här, men lyder de inte order är straffen stränga.

Vi får lägga avskyn där den hör hemma, i makttoppen.

Ja alltså jag hade mycket hellre tagit stränga straff eller tagit livet av mig än självmant okuperat ett fredligt land pga knäpp ledare.
Men visst är det en tuff sits för de ryska soldaterna absolut. Men nånstans kan man ändå välja att gå emot fast det kommer att kosta en livet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat