Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som konstaterat igår, så är risken för att demonstrera mot kriget som civil som lindrigast 6-7 år i fängelse och som värst straffarbete eller dödsstraff.

Är man soldat har man inget annat val än att lyda order. Annars kan man räkna med att man garanterat dör, eller att ens släktingar råkar illa ut.
Att man själv riskerar hårda straff hade jag koll på men att släktingar lever så farligt viste jag inte. De riskerar alltså att bli dödade?

Att man själv riskerar hårda straff hade jag koll på men att släktingar lever så farligt viste jag inte. De riskerar alltså att bli dödade?
Jag är ingen expert på detta, men jag tror att släktingarna riskerar att bli av med sina egendomar, bli tvingade att flytta till annan del av Ryssland, förlora sina jobb etc.
Samt diverse oanmälda skenrättegångar där de ställs inför anklagelser de inte har någon möjlighet att försvara sig mot.

Putte är nog avundsjuk på det också. Tror inte han hade kommit så långt om han ställt upp i Talang, i alla fall inte utan monumentalt valfusk och att ha ihjäl jurymedlemmar som råkat rösta fel.

Idag är det för övrigt precis sju år sedan Boris Nemtsov mördades nära Kreml, efter att bland annat ha kritiserat Rysslands agerande i Ukraina. Hoppas det finns kvar några som ännu vågar hedra hans minne på plats.

Vi ska heller inte glömma den mördade ukrainskan Anna Politkovskaya som bla rapporterade om brotten som begicks i Tjetjenien av den pro-ryska regimen ledd av far och son Kadyrov. Samme Ramzan Kadyrov som nu skickat trupper för att stödja Ryssland i Ukraina. Hans hand når också Sverige, en regimkritisk bloggare i Gävle blev utsatt för mordförsök 2020.

Det är soldater jag inte har någon som helst sympati för. De är experter på tortyr och borde för länge sedan ställts inför rätta för brott mot mänskligheten.

Jag har läst att Cornet Obolensky och Comme il Faut befinner sig på ett stuteri 15 mil från Kiev. Någon som vet hur de hamnat där?
Man ska tydligen ha försökt få ut dem för några veckor sen men att det inte gick.
CO har ju ägts och bott i Ukraina jättelånge. Sonen slutade tävla nyss och en gissning är att han varit där för att tappas på fryst. Osäker på om han kanske också delägs i Ukraina.

Ryssland har väl officiellt avskaffat dödsstraffet på 2000-talet. Men som det råkar sig har deras oliktänkande medborgare en himla otur med dåligt te, vassa paraplyspetsar och fallolyckor. För att nämna några missöden.

Som av en händelse verkar Medvedev så sent som igår ha uttryckt att nu kunde vara en lämplig tid att återinföra dödsstraff, dvs även officiellt.

https://www.expressen.se/nyheter/ryssland-stoppas-fran-swift-vi-ar-ute-efter-deras-yachter/

Jag hoppas verkligen det här är sant, men samtidigt kan det bli riktigt farligt ju mer Putin pressas. Jag hoppas faktiskt att någon i hans stab knäpper honom, men de är nog hårt övervakade misstänker jag. Glädjande iaf att Internationella Judoförbundet, IJF, tagit ifrån honom titeln som hedersordförande och att även de nu stoppar alla tävlingar i Ryssland.

Jag börjar tro att enda sättet för Ryssland att komma ur det här är Putins död. 🙈

CO har ju ägts och bott i Ukraina jättelånge. Sonen slutade tävla nyss och en gissning är att han varit där för att tappas på fryst. Osäker på om han kanske också delägs i Ukraina.
Jag visste inte det om CO, men har googlat mig till det sen jag skrev inlägget.

Om sonen delägs av någon ukrainare var det kanske orsaken till att man inte fick ta dem ur landet.

Läste att Sverige och troligtvis fler europeiska länder jobbar på att stoppa ryska flyg att flyga in i ländernas luftrum. Har svårt att se hur det ska gå till, ska de skjuta ner planen om de flyger här eller hur har de tänkt? Putin lär ju inte bry sig nämnvärt om att de förbjuds flyga här.

Eller är det bara jag som är ovanligt trögfattad nu?

Läste att Sverige och troligtvis fler europeiska länder jobbar på att stoppa ryska flyg att flyga in i ländernas luftrum. Har svårt att se hur det ska gå till, ska de skjuta ner planen om de flyger här eller hur har de tänkt? Putin lär ju inte bry sig nämnvärt om att de förbjuds flyga här.

Stridsflyg kommer eskortera dem tillbaka till ryskt luftrum om de flyger "fel", Putin kommer inte vara så korkad att det blir några luftstrider när han har fullt upp med att rädda sitt skinn pga Ukraina.

Det faktum att Ukraina startade en hotline, "Come back alive from Ukraine", för ryssar att ringa till för att få hem sina släktingar - tillfångatagna, skadade eller döda.
Alltså... att Ukraina ens tänker på det och andra i nuläget 😭 De hade ju lätt kunnat överlåta allt det till Ryssland, det är ju deras soldater.

De ska redan ha fått hundratals samtal.

Ukraina har även tagit hand om kroppar för hemsändning till sina ryska familjer (via Röda korset tror jag?), till skillnad från de ryska fältkrematorier som är med för att snabbt och smidigt kunna lämna sina egna i massgravar och slippa stå för allt inför ryska familjer.

Det är givetvis en del av en psykologisk krigföring, men också det beteende man som människa skulle önska av en motpart.

Hörde just Ekot berätta att det ukrainska trafikverket har beslutat om att montera ner alla vägskyltarna i Ukraina för att försvåra för ryssarna att hitta 😆

Se och lär! 😁
Vad jag förstått är man inte heller så benägen att lära ryska soldater använda karta och kompass (eller för all del, upplysa om vart de är på väg). Meningen är att de ska lyda order, inte tänka själva.

Tja, jag tar hellre en komiker än en KGB-agent :D

I det här fallet har ju bevisligen komikern ryggrad för två, medan macho-KGB-agenten gömmer sig i en bunker långt från närmsta stridighet.

Jag har läst att Cornet Obolensky och Comme il Faut befinner sig på ett stuteri 15 mil från Kiev. Någon som vet hur de hamnat där?
Man ska tydligen ha försökt få ut dem för några veckor sen men att det inte gick.

Det är väl en stor och känd anläggning de står på, dvs i fredstid inte speciellt märkligt? 😔

Spännande!
Har vi inte lärt oss i just den här tråden att det inte funkar på det sättet?

Ursäkta otydlighet; iom att Turkiet erkänt situationen som krig så kan de stoppa trafik från krigförande makter. Dock inte hindra fartyg som har hemmahamn i Svarta havet. (Jag tror att man även alltid kommer släppa ut fartyg som inte är flaggade där.) Dvs man har i krigssituation inte längre skyldighet att släppa in tex Östersjö-flottan med förstärkning.

Källan är en av Reuters krigskorrespondenter, jag hoppas innerligt att hen har rätt.

Kommersiella flyg och fraktflyg (även alla andra) måste göra upp en färdplan innan avfärd. Flygledare ska godkänna denna.
Det är extremt svårt att tänka sig att någon pilot gör upp en färdplan över förbjudet område.

Nån oligark kan väl tvinga sin pilot i privatplanet att försöka flyga över avstängda områden men då lär de som @Mia_R säger mötas av stridsflygplan. Och sannolikt tvingas ner på marken om de inte vänder frivilligt.

Kommersiella flyg och fraktflyg (även alla andra) måste göra upp en färdplan innan avfärd. Flygledare ska godkänna denna.
Det är extremt svårt att tänka sig att någon pilot gör upp en färdplan över förbjudet område.

Nån oligark kan väl tvinga sin pilot i privatplanet att försöka flyga över avstängda områden men då lär de som @Mia_R säger mötas av stridsflygplan. Och sannolikt tvingas ner på marken om de inte vänder frivilligt.

Och mig veterligen får väl stridsflyget skjuta ner dem om de inte hörsammar deras uppmaningar? Ingen vill låta ett civilflyg bli en bomb igen efter 9-11.

@Sassy: Nu vet jag inte hur länge de haft fältkrematorier men kan tänka mig att de kom till efter Afghanistan-kriget. Den ryska opinionen svängde fort där när landets söner kom hem i liksäckar.

Fältkrematorier är nog inte en helt ny idé. De klubbade ju även mycket lägligt igenom en lag för hur massgravar smidigast möjligt ska användas "vid behov". Den trädde i kraft i februari...

Ursäkta otydlighet; iom att Turkiet erkänt situationen som krig så kan de stoppa trafik från krigförande makter. Dock inte hindra fartyg som har hemmahamn i Svarta havet. (Jag tror att man även alltid kommer släppa ut fartyg som inte är flaggade där.) Dvs man har i krigssituation inte längre skyldighet att släppa in tex Östersjö-flottan med förstärkning.

Källan är en av Reuters krigskorrespondenter, jag hoppas innerligt att hen har rätt.
Lika mycket min otydlighet.
Mitt inlägg var inte riktat mot dig, utan som en kommentar gällande tidigare diskussion om Nato, Bosporen och Ryska marinen.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat