Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja alltså jag hade mycket hellre tagit stränga straff eller tagit livet av mig än självmant okuperat ett fredligt land pga knäpp ledare.
Men visst är det en tuff sits för de ryska soldaterna absolut. Men nånstans kan man ändå välja att gå emot fast det kommer att kosta en livet

Fast nä. De ryska myndigheterna vet var deras släktingar finns också, det är inte så himla lätt att vägra i det läget.

Ja alltså jag hade mycket hellre tagit stränga straff eller tagit livet av mig än självmant okuperat ett fredligt land pga knäpp ledare.
Men visst är det en tuff sits för de ryska soldaterna absolut. Men nånstans kan man ändå välja att gå emot fast det kommer att kosta en livet
Jag tänker att det är lättare att säga utifrån än att göra inifrån. Om man vuxit upp i ett helt annat narrativ och dessutom är skolad militär, är förutsättningarna att gå emot ganska små.

Jag tänker att det är lättare att säga utifrån än att göra inifrån. Om man vuxit upp i ett helt annat narrativ och dessutom är skolad militär, är förutsättningarna att gå emot ganska små.
Hmm säkert och då får de ju tyvärr ta att de dör i krig också och inte får så mycket sympati heller från omvärlden

Bara en liten sak som jag inte visste själv.
Zelenskyy vann tydligen Dancing with stars i Ukraina 2006, lite häftigt att ha en president som är så karismatisk.

Putte är nog avundsjuk på det också. Tror inte han hade kommit så långt om han ställt upp i Talang, i alla fall inte utan monumentalt valfusk och att ha ihjäl jurymedlemmar som råkat rösta fel.

Idag är det för övrigt precis sju år sedan Boris Nemtsov mördades nära Kreml, efter att bland annat ha kritiserat Rysslands agerande i Ukraina. Hoppas det finns kvar några som ännu vågar hedra hans minne på plats.

Åh, inte alls. Jag har en väl utvecklad cynism kryddat med en stor dos ironi. Men det hindrar inte att en är humanist också.
Jo men jag tycker det att du tänker och känner vettigare och mer rättvist än vad jag hittills lyckats göra i detta avseende med kriget.
Håller med om att största ilskan ska landa mot de styrande och inte de som endast är brickor i spelet - soldaterna. Logiskt håller jag verkligen med er men hjärtat säger något annat och jag kan inte låta bli att tycka att det är bra att ryssarna får massa motstånd och mister livet. Känns hemskt att skriva så. Liv borde vara lika värda.

Som konstaterat igår, så är risken för att demonstrera mot kriget som civil som lindrigast 6-7 år i fängelse och som värst straffarbete eller dödsstraff.

Är man soldat har man inget annat val än att lyda order. Annars kan man räkna med att man garanterat dör, eller att ens släktingar råkar illa ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat