Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har enormt mycket sympati även för de ryska soldaterna. Allt det här är bara meningslöst slöseri med liv.
Ja, merparten av den vill nig inte heller slåss. Vissa krig kan man ju förstå motivationen till, om ni förstår hur jag menar. Jag hoppas att det förhoppningsvis är en av de faktorer som kommer påverka skeendet. Att viljan att invadera Ukraina är låg även hos de stridande. Det handlar inte om till exempel religiösa motsättningar utan mer politiskt strategi med låg förankring i folks vardag.

Att man själv riskerar hårda straff hade jag koll på men att släktingar lever så farligt viste jag inte. De riskerar alltså att bli dödade?

Har inte läst slut på tråden så ursäkta om jag upprepar vad någon annan sagt: Det är inte helt lätt att veta hur hårt släkt och vänner riskerar att straffas, men vägran att strida som soldat har i alla tider straffats ytterst hårt och i Ryssland har man länge förstått att bland den mest effektiva tortyren som finns är den som utförs på någon du älskar. Sedan finns det andra saker man kan göra mot människor som inte innebär rena avrättningar, du kan se till att vänner och familjer blir av med sina jobb, sparkas ut från sina hem, fryses ut av samhället, att de inte får röra sig fritt eller handla mat. Och när vi säger straffarbete är det inte som i svenska fängelser heller utan koncentrationsläger är troligtvis närmare sanningen. Man kan bara hoppas att det är bättre än på Sovjets tid då fångar erbetade iförda trasor i Sibirien, sov i burar och fick se på när fångar piskades blodiga för olika "brott" mot reglerna. Man kan ta barn och anhöriga i "beskydd" medan du är ute i fält, och om du förlorar motivation att strida så kan du få påminnelser om hur illa det kan gå för nära och kära när man inte försvarar sitt land. Det finns så otroligt mycket olika påtryckningar man kan använda just på de som har släkt och familj.
Man kan bara hoppas att bilder på/information om de som lägger ned sina vapen inte når den ryska ledningen.

Och nu, när uppgifter om att vapen, ammunition, artilleri, robotar och whatnot strömmar in till Ukraina och sakntionerna tar full effekt höjer Putin beredskapen för kärbänvapenstyrkorna. Om man inte lyckas ta Ukraina nu så tappar ledningen ansiktet, och jag är rädd att för vissa av dem är det ett otänkbart scenario. Alltså bedömer jag att risken finns att hot blir verklighet. Det var så lite som minuter bort utanför Kuba 1962, och jag hoppas att det bara är tomma hot nu, eller att det finns en splittring i gubbskalan där någon kan tala rim och reson ifall det fortsätter gå dåligt. Eller så är de i bäst position att avsluta Putins välde, om han nu vägrar backa, de närmast honom.

Och nu, när uppgifter om att vapen, ammunition, artilleri, robotar och whatnot strömmar in till Ukraina höjer Putin beredskapen för kärbänvapenstyrkorna. Om man inte lyckas ta Ukraina nu så tappar ledningen ansiktet, och jag är rädd att för vissa av dem är det ett otänkbart scenario. Alltså bedömer jag att risken finns att hot blir verklighet. Det var så lite som minuter bort utanför Kuba 1962, och jag hoppas att det bara är tomma hot nu, eller att det finns en splittring i gubbskalan där någon kan tala rim och reson ifall det fortsätter gå dåligt. Eller så är de i bäst position att avsluta Putins välde, om han nu vägrar backa, de närmast honom.

Var det inte en general i USA som bad de som exekverar kärnvapeninsatser att vara lite lomhörda när Trump härjade som värst efter valet?

SvT intervjuade precis Jörgen Elving som inte kunde erinra sig att den högsta beredskapen för kärnvapenstyrkorna någonsin beordrats sedan Sovjet föll. Han tolkade det som att Putin känner pressen och just nu hotar, men att man självklart inte kan uttala sig om viljan att utföra en taktisk insats OM västvärlden står fast. Det omöjliga scenariot är nu kommet, för backar väst nu låter man en nation mobba hela världen i ett slags skräckvälde. Så jag har svårt att se att man kan backa i dagsläget. Likväl blir det ett ganska slutgiltigt nederlag för Putin om han viftar med kärnvapen men inte är redo att genomföra.

SvT intervjuade precis Jörgen Elving som inte kunde erinra sig att den högsta beredskapen för kärnvapenstyrkorna någonsin beordrats sedan Sovjet föll. Han tolkade det som att Putin känner pressen och just nu hotar, men att man självklart inte kan uttala sig om viljan att utföra en taktisk insats OM västvärlden står fast. Det omöjliga scenariot är nu kommer, för backar väst nu låter man en nation mobba hela världen i ett slags skräckvälde. Så jag har svårt att se att man kan backa i dagsläget. Likväl blir det ett ganska slutgiltigt nederlag för Putin om han viftar med kärnvapen men inte är redo att genomföra.

Gör Putin allvar med kärnvapen och faktiskt avfyrar dem lär det bli en free for all. Aldrig att NATO och diverse andra västorienterade nationer kommer att kunna acceptera ett sådant övergrepp. Om inte annat i rent självförsvar.

Ingen kommer någonsin att kunna ta Ryssland men bomba Moskva och andra större städer till stenåldern? Oh ja.

SvT intervjuade precis Jörgen Elving som inte kunde erinra sig att den högsta beredskapen för kärnvapenstyrkorna någonsin beordrats sedan Sovjet föll. Han tolkade det som att Putin känner pressen och just nu hotar, men att man självklart inte kan uttala sig om viljan att utföra en taktisk insats OM västvärlden står fast. Det omöjliga scenariot är nu kommet, för backar väst nu låter man en nation mobba hela världen i ett slags skräckvälde. Så jag har svårt att se att man kan backa i dagsläget. Likväl blir det ett ganska slutgiltigt nederlag för Putin om han viftar med kärnvapen men inte är redo att genomföra.
Skulle säga att det är ett ganska slutgiltigt nederlag för honom om han använder kärnvapen också, även om hela världen kommer att få lida länge pga det. Frågan är då hur många länder som kommer bli involverade i det världskrig som isåfall bryter ut. Antar att Kina kommer ta tillfället i akt och, till att börja med, invadera Taiwan.

Det är hemskt. Lyssnar konstant på nyheterna, men förstår mindre och mindre av vad som händer ju mer jag hör.

Delar av åtminstone det svenska nyhetsflödet ligger också markant efter, så informationen kan bli splittrad och rörig. I vissa fall har man även tagit in experter med en helt klart ryssvänlig inställning i grunden, vilket gör det ännu mer förvirrande.

(Jag säger inte att svensk media är fake news, men de är definitivt inte alltid så uppdaterade och pålästa som man hade kunnat hoppas.)

Gör Putin allvar med kärnvapen och faktiskt avfyrar dem lär det bli en free for all. Aldrig att NATO och diverse andra västorienterade nationer kommer att kunna acceptera ett sådant övergrepp. Om inte annat i rent självförsvar.

Ingen kommer någonsin att kunna ta Ryssland men bomba Moskva och andra större städer till stenåldern? Oh ja.
Och @Sharpless ja, det är helt klart så det riskerar att bli då. Förhoppningsvis anser man att det finns för mycket att förlora, men det känns farligt att Putin och gubbarna sjunger på sista visan och kan bli desperata. Förhoppningsvis känner de någonting för sina ättlingar, sitt folk och människor i största allmänhet. Men så länge nationer har kärnvapen tror jag risken är stor att någon lockas att använda dem. Så länge knappen finns så finns lockelsen att trycka.

Delar av åtminstone det svenska nyhetsflödet ligger också markant efter, så informationen kan bli splittrad och rörig. I vissa fall har man även tagit in experter med en helt klart ryssvänlig inställning i grunden, vilket gör det ännu mer förvirrande.

(Jag säger inte att svensk media är fake news, men de är definitivt inte alltid så uppdaterade och pålästa som man hade kunnat hoppas.)
Jag försöker följa flera olika nyhetsmedier av den anledningen. Grannländer samt internationella nyhetsbyråer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat