Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Enligt vår överstelöjtnant har inte Putin tänkt att det skulle bli sanktioner. Stämmer säkert men kan ändå inte låta bli att tycka att det är väldigt märkligt. Hur kan man starta ett krig utan att förvänta sig sanktioner :cautious:
Putin var helt övertygad om att han hade Centraleuropa (i första hand Tyskland) i ett redigt punggrepp vad gällande naturgasen, så att väst aldrig skulle kunna enats om sanktioner med någon verklig effekt.

Det verkar allt mer (och med avseende på flera olika saker) som staben runt Putin inte vågar göra annat än att säga det han vill höra.

Kan inte låta bli att undra om det är så att Putin börjar känna att han inte har ryssarna med sig riktigt längre och tänkte att ett krig kunde få folk att sluta ut bakom honom igen. Men ingenting verkar ha gått riktigt som han planerade..

Det tråkiga för Putin, om han ens tänker så långt, är att med dagens teknik så kommer det aldrig att gå att använda sig av den brända jordens taktik som räddat Ryssland och Sovjet så många gånger. Det kommer inte finnas någonstans att fly om det brakar loss.

Seriöst det här att folk blivit ”hobbyofficerare” /”försvarsexperter” etc.
Kan vi sluta raljera om det. Det är dessa diskussioner som är viktiga i en demokrati och istället se det som ett friskhetstecken att så många bryr sig?
Tanken slog mig att nu när Coronan äntligen lugnat ner sig så kommer nästa skit istället 🙈😅

Nä, det verkar ju ha avslöjat sig att man trots stora mängder av både utrustning och personal är undermåligt utrustade och har svårt att hålla det man har i drift.

Rykten gör gällande att kvaliteten på relativt ny utrustning är väldigt låg, så det som på pappret låter väldigt skrämmande kanske inte är så överlägset som man vill ge sken av.

Oavsett vilket så är ju blotta användandet av taktiska kärnvapen något som kommer väcka reaktion (för jag tror inte ens Putin just nu kan driva igenom en användning av strategiska kärnvapen så nära eget land).
Helt riktigt. Ryssarna har ordentligt överraskat väst genom att blotta hur kassa de egentligen är på att producera egen teknik - och det är över hela linjen. T.ex deras nightvision är undermålig den som Ukraina använder, har det visat sig.

Plötsligt är jag inte lika orolig för ryska specialförband som jag var igår.

Jag tror tyvärr tvärt om, det här är Kinas chans att tjäna grovt på Putins misslyckanden och att när allas ögon är riktade mot honom och Ryssland kan de nästan helt obemärkt plocka Taiwan.

Kinas ledare är inte dumma. Jag tror att de ser vilka negativa effekter det ger för Ryssland. Kina har jobbat länge på att få komma in i värmen. Vågar de riskerar samma sanktioner och omvärldens avsky?

Samtidigt är Kinas ledare ideologer snarare än politiska opportunister, så du kan mycket väl få rätt.

Kinas ledare är inte dumma. Jag tror att de ser vilka negativa effekter det ger för Ryssland. Kina har jobbat länge på att få komma in i värmen. Vågar de riskerar samma sanktioner och omvärldens avsky?

Samtidigt är Kinas ledare ideologer snarare än politiska opportunister, så du kan mycket väl få rätt.
Kina verkar ju inte jättesugna på att bli indragna med tanke på deras rätt vaga uttalandet om det hela så jag tror nog de avvaktar med att hitta på saker just nu.

Skrämmande nog finna det tydligen folk som hävdar att allt är fejk. Enligt vad de skriver i kommentarer på fb. Hur är det möjligt? Följer folk inte nyheterna? Eller är det totalt avskärmade från verkligheten och vad som händer utanför deras egen ytterdörr?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat