Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är jag inte militärexpert men att störa tillräckligt många länders svarsförmåga för att skydda sig själv tror inte de klarar, även med sina stora resurser.

Nä, det verkar ju ha avslöjat sig att man trots stora mängder av både utrustning och personal är undermåligt utrustade och har svårt att hålla det man har i drift.

Rykten gör gällande att kvaliteten på relativt ny utrustning är väldigt låg, så det som på pappret låter väldigt skrämmande kanske inte är så överlägset som man vill ge sken av.

Oavsett vilket så är ju blotta användandet av taktiska kärnvapen något som kommer väcka reaktion (för jag tror inte ens Putin just nu kan driva igenom en användning av strategiska kärnvapen så nära eget land).

Verkligen OT men: från att befolkningen varit hobby-epidemiologer blir vi nu istället hobby-försvarsexperter.

Från spikprotein till luftvärnsrobotar.

Japp, man måste utvecklas vettu! 😜

(Rent krasst tycker jag det är skönt att det här inte är något som vi kan påverka i samma utsträckning, mer än att inte blunda. I covid-situationen blir ju varenda argumentation och egna funderingar en risk att underminera det riktiga arbetet. Det ÄR skönt att få spekulera när världen är osäker.)

Det här kriget är en ända stor soppa. tittat sporadiskt på nyheterna för man orkar inte titta hela tiden. Lider med människorna som tvingats in i denna terror 💔 Min pappa sa en grej här om dagen att de ända man kan trösta sig med är att diktatorer sällan dör av naturliga orsaker.

Nä, det verkar ju ha avslöjat sig att man trots stora mängder av både utrustning och personal är undermåligt utrustade och har svårt att hålla det man har i drift.

Rykten gör gällande att kvaliteten på relativt ny utrustning är väldigt låg, så det som på pappret låter väldigt skrämmande kanske inte är så överlägset som man vill ge sken av.

Oavsett vilket så är ju blotta användandet av taktiska kärnvapen något som kommer väcka reaktion (för jag tror inte ens Putin just nu kan driva igenom en användning av strategiska kärnvapen så nära eget land).

Nä, de bygger dem inte som förr. Inga T-34or direkt ;) :D

Det talas på SvT nu också om möjligheten att ställa ryska ledare till svars för brott mot mänskligheten efter att väst har vunnit.

Om inte Putin vinner till följd av kärnvapenhot på grund av att Ukraina och omvärlden backar.

Jag hyser fortfarande ett yttepytte litet hopp till Kina som skulle kunna fördöma Putins hot om att använda kärnvapen. Det skulle kunna ta skruv. Kina har all chans i världen att bli århundradets frälsare och fredsduva genom att ta ställning mot Putin, och och jag hoppas att de tar den.

Om inte Putin vinner till följd av kärnvapenhot på grund av att Ukraina och omvärlden backar.

Jag hyser fortfarande ett yttepytte litet hopp till Kina som skulle kunna fördöma Putins hot om att använda kärnvapen. Det skulle kunna ta skruv. Kina har all chans i världen att bli århundradets frälsare och fredsduva genom att ta ställning mot Putin, och och jag hoppas att de tar den.
Jag tror tyvärr tvärt om, det här är Kinas chans att tjäna grovt på Putins misslyckanden och att när allas ögon är riktade mot honom och Ryssland kan de nästan helt obemärkt plocka Taiwan.

Medans ni diskuterar kärnvapen läser jag artikel om att finnarna plockar ner sina hockeyhjältars tröjor från ryssägda Hartwall arena. Tror jag fortsätter med min linje.

Verkligen OT men: från att befolkningen varit hobby-epidemiologer blir vi nu istället hobby-försvarsexperter.

Från spikprotein till luftvärnsrobotar.

Seriöst det här att folk blivit ”hobbyofficerare” /”försvarsexperter” etc.
Kan vi sluta raljera om det. Det är dessa diskussioner som är viktiga i en demokrati och istället se det som ett friskhetstecken att så många bryr sig?

Jag var på fest igår och farbröderna skrämde mig rejält när dom sa att om kärnvapenhotet blir verkligt så är det slut för oss alla.

Jag var på fest igår och farbröderna skrämde mig rejält när dom sa att om kärnvapenhotet blir verkligt så är det slut för oss alla.
Det är långtifrån det enda eller det mest sannolika scenariot om kärnvapen sätts in. De allra, allra flesta kärnvapen är taktiska vapen som sätts in mot militära förband eller installationer och har begränsad geografisk spridning. Men någon måste stå för att inte trappa upp med värre och där är det en del världsledare som verkar mer på banan än andra.

Då måste han slå mot taktiska mål, med hopp om att störa andra nationers förmåga att svara snabbt. Jag tror inte man vet säkert hur stor Rysslands kapacitet är idag.
Jo, väst har god koll på Rysslands kapacitet av kärnvapen.

Deras numerär är större än USA's, men dess slagstyrka och precision är sämre.
Räknar du in Frankrike och Storbritannien blir västs numerär större.

Hur många gånger vi kan radera ut jorden har jag dock inte koll på utan måste läsa på, men det är mer än tillräckligt, i varje fall.

Jo, väst har god koll på Rysslands kapacitet av kärnvapen.

Deras numerär är större än USA's, men dess slagstyrka och precision är sämre.
Räknar du in Frankrike och Storbritannien blir västs numerär större.

Hur många gånger vi kan radera ut jorden har jag dock inte koll på utan måste läsa på, men det är mer än tillräckligt, i varje fall.

Vet du var det finns siffror att läsa? De källor jag hittat angav nummer som var ett par år gamla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat