Russinburken

Sv: Russinburken

alltså jag blir så nyfiken på din klicker träning. Sitter du och klickar när du rider alltså? Hur anser du att det främjar själva ridningen, dvs vad är det du åstadkommer?
 
Sv: Russinburken

alltså jag blir så nyfiken på din klicker träning. Sitter du och klickar när du rider alltså? Hur anser du att det främjar själva ridningen, dvs vad är det du åstadkommer?

ja jag klickar, fast utan klicker. använder ett ord istället. Jävla bökigt med en klicker i handen anser jag. Blir itne lika exakt men helt ok. Det man får vänja sig vid (det som de flesta tycker är konstigt) är ju att när du klickar så stannar hästen för att få sin belöning. sen börjar man om, men det är ju bara under inlärnignsfasen detta sker. När rörelsen är befäst så rullar allt på som vanligt.

i övrigt så lär jag ju in mina hjälper som alla andra med tryck och eftergift, den enda skillnaden är att jag även ger belöning, vilket gör att man ahr en häst som är väldigt lyssnande och motiverad till arbetet. kan tänka mig, att Som ryttare blir jag nog mer effektiv iom att ajg bryter ner träningen i mindre beståndsdelar oxå iom träningsplanerna och har en väldigt tydlig plan för hur tränignspasset ser ut, men det beror väl på vem man jämför sig med. Det som händer med klickade djur är att träningen går väldigt snabbt :) Så man får akta sig, bara för att man har en korrekt rörelse för rätt hjälper så är det ju itne färdigt, man måste bygga muskler och stärka senor och leder oxå.

i teorin kan ajg ju klicka hästkraken att gå i form med bärighet mm utan varken tyglar eller skänklar och med mig ståendes på ryggen men ajg väljer ju att vilja rida :) så jag lär in hjälperna med hjälp av klickern och kan även klicka kombinationer av dem ex öppna eller sluta eller skänkelvikning osv

när rörelsen/hjälpen är inlärd ger man ingen mer belöning för det. Hon får ju inte belöning för att skritta längre, inte heller igångsättning, däremot jobbar jag lite just nu med att öka och gå fram för hjälperna (frieser :cool:)

så efter denna långa utläggning. Det jag åstadkommer är en väldigt motiverad och lyssnande häst som tycker träningen är rolig och vill bli tränad. träningen blir oxå väldigt effektiv, på gott och ont. Man måste ju även bli väldigt medveten som ryttare vad man gör och vilka signaler man ger :)

grundtanken hos mig man akn väl oxå se det som att jag väljer att belöna det jag vill ha istället för att korrigera det jag itne vill ha.
 
Senast ändrad:
Sv: Russinburken

Men hur ska du som nybörjare kunna veta detta då? Alltså vilka russin du ska plocka in?

Det är väl en sak att testa sig fram, vad som passar för var och en. Det som funkar för ett ekipage funkar inte för nästa eller kanske ännu bättre osv.
 
Sv: Russinburken

ja jag klickar, fast utan klicker. använder ett ord istället. Jävla bökigt med en klicker i handen anser jag. Blir itne lika exakt men helt ok. Det man får vänja sig vid (det som de flesta tycker är konstigt) är ju att när du klickar så stannar hästen för att få sin belöning. sen börjar man om, men det är ju bara under inlärnignsfasen detta sker. När rörelsen är befäst så rullar allt på som vanligt.

i övrigt så lär jag ju in mina hjälper som alla andra med tryck och eftergift, den enda skillnaden är att jag även ger belöning, vilket gör att man ahr en häst som är väldigt lyssnande och motiverad till arbetet. kan tänka mig, att Som ryttare blir jag nog mer effektiv iom att ajg bryter ner träningen i mindre beståndsdelar oxå iom träningsplanerna och har en väldigt tydlig plan för hur tränignspasset ser ut, men det beror väl på vem man jämför sig med. Det som händer med klickade djur är att träningen går väldigt snabbt :) Så man får akta sig, bara för att man har en korrekt rörelse för rätt hjälper så är det ju itne färdigt, man måste bygga muskler och stärka senor och leder oxå.

i teorin kan ajg ju klicka hästkraken att gå i form med bärighet mm utan varken tyglar eller skänklar och med mig ståendes på ryggen men ajg väljer ju att vilja rida :) så jag lär in hjälperna med hjälp av klickern och kan även klicka kombinationer av dem ex öppna eller sluta eller skänkelvikning osv

när rörelsen/hjälpen är inlärd ger man ingen mer belöning för det. Hon får ju inte belöning för att skritta längre, inte heller igångsättning, däremot jobbar jag lite just nu med att öka och gå fram för hjälperna (frieser :cool:)

så efter denna långa utläggning. Det jag åstadkommer är en väldigt motiverad och lyssnande häst som tycker träningen är rolig och vill bli tränad. träningen blir oxå väldigt effektiv, på gott och ont. Man måste ju även bli väldigt medveten som ryttare vad man gör och vilka signaler man ger :)

grundtanken hos mig man akn väl oxå se det som att jag väljer att belöna det jag vill ha istället för att korrigera det jag itne vill ha.

just det! är ju inte specifikt för klickerträning men iom min filosofi så väljer jag även att inte öka trycket, utan jag väntar ut rätt svar (man akn ju hjälpa dom på traven ibland såklart men rent genrellt)
 
Sv: Russinburken

OK. För min del skulle jag vilja säga att jag tränar min häst med exakt samma metod, dvs röst och beröm och det funkar precis likadant under ridning, trots att han inte är klickertränad från backen. Det du beskriver är ju precis samma sak.
 
Sv: Russinburken

OK. För min del skulle jag vilja säga att jag tränar min häst med exakt samma metod, dvs röst och beröm och det funkar precis likadant under ridning, trots att han inte är klickertränad från backen. Det du beskriver är ju precis samma sak.

ja i princip är det det.
 
Sv: Russinburken

Det är väl en sak att testa sig fram, vad som passar för var och en. Det som funkar för ett ekipage funkar inte för nästa eller kanske ännu bättre osv.

Jaha gör du på samma sätt när du uppfostrar dina barn, om du har några?

Du testar dej fram?
 
Sv: Russinburken

Jag tänker att förhoppningsvis har man samlat på sig lite livserfarenhet som testande ger, innan man skaffar barn.
Men hela livet är ju en utveckling (om man vill.) Det händer hela tiden saker och man måste ibland prova sig fram, man samlar erfarenheter och samlar in kunskap. Det hänger ju ihop.
 
Sv: Russinburken

Förlåt- jag har alls inget med detta att göra...
Men hur gör man annars med barn annat än att prova sig fram och se vad som funkar? Finns ju ingen manual eller allvetande handbok egentligen när det gäller barnuppfostran? Man provar såklart inte att slå sina barn, men annars är det ju ett himla testande av idéer som antingen funkar eller känns helfel...
 
Sv: Russinburken

ja jag vet inte, jag ser mig ju som en russinplockare, men jag ahr ju alltid en grund, dvs klickerträningen, min over all grundfilosofi med hur jag ser på träningen. kanske en något annorllunda grund men den är min iaf. Iom den grunden så ser jag det itne som att min häst blir förvirrad, hon är väldigt klar över hur inlärningen fungerar och är med på det mesta jag ber henne om. Just klickerträningen blir ju väldigt effektiv när det kommer till rena inlärnignssituationer så förvirrad blir hon inte. Med min filosofi kommer även väldigt tydliga träningsplaner för vad som ska tränas och även det gör det ju tydligt för hästen.

Sen ser jag det som att det finns olika saker att hämta i olika stilar, mina russin kanske inte är ändringar i grundutbildningen ( följer den klassiska)utan kanske mer övningar och tips för att lyckas längs vägen. inte genvägar men olika övningar helt enkelt. Från AR har jag fått mycket "yogaövningar" som jag tycker kompletterar den övriga ridningen som är mer fitness.

ex ett russin från mig där jag är nu kan vara att man i en sluta på diagonalen kan låta ytterhanden gå ut lite för en sekund och på så sätt få mer böjning. kallar inte det genväg utan mer ett tips från coachen :idea:
Jag ser inte att ridtekniker kan göras särskilt olika. Däremot är det väl hur rätt man brukar dem.
Är man för långsam eller otydlöig kan jag förstå varför det ter sig som att inte funka.

Ang. diagonalslutan så ger det sig om man gjort avstämningar på ytter o inte blir kvar i handen utan kan rida på framåt utan att det går fortare- energin går uppåt. Där har vi återigen att böjningen i bålen är avgörande för hur skolan ser ut. Innerskänkeln uppmuntrar hästen att bibehålla böjning samt att ta för sig bättre med inre bak. Inte bara åt sidan utan framåt o då få en samling om man då får den att böja sina ledgångar bak. Blir lätt i framkärran o HINNER röra sig uppåt framåt vart steg. Om hästen är framtung så får man harva nere i spånet. Markbunden.
 
Sv: Russinburken

Jag ser inte att ridtekniker kan göras särskilt olika. Däremot är det väl hur rätt man brukar dem.
Är man för långsam eller otydlöig kan jag förstå varför det ter sig som att inte funka.

javisst så är det på ett sätt.Men jag vidhåller att gemene ryttare är ingen GP-ryttare och kan gott behöva lite tips och övningar i sin ridning. menar du att du aldrig rider specifika övningar för att få till något? eller fattar jag helt fel? Jag får intrycket att du bara rider framåt och inget annat när man lyssnar på ditt resonemang:confused:

jag ser inget problem i att hämta övningar och tips ifrån olika tränare och inriktingar, bara man ahr en tydlig tränignsplan för vad man gör.
 
Sv: Russinburken

Jaha gör du på samma sätt när du uppfostrar dina barn, om du har några?

Du testar dej fram?

:rofl: Inte för att frågan var till mig - men jag skulle svara absolut JA :)
Jag hade inte något i förväg utvalt uppfostringssystem som jag följde. Har någon det?
 
Sv: Russinburken

Ja o hur kan jag då med egna ord beskriva hur jag rider i dagonalsluta:D

Jag änvänder mig görna av övningar som finns eller har funnits som programdelar- när jag inte rider basics.

Nej jag harvar inte runt i samma tempo eller gångart eller bara ökningar för den delen, men ganska mkt men inte långa sträckor- övergångar .
 
Sv: Russinburken

ja i princip är det det.

Att det är samma sak beror på att det är operant inlärning, oavsett om man kallar det klickerträning, positivt förstärkning eller vad det nu kan vara ;)

Jag råkade lära in samma sak av misstag. Precis i början av inridningen, efter de första trevande stegenoch varven i skritt fick min häst ett "braaa" och kli på manken direkt han stannade. Jag menade givetvis att belöna skritten, medan han givetvis direkt snappade upp belöningen för att han stannade. Det tog ganska lång tid att träna bort det.

Lite genant då jag har tränat min hund enbart med klicker (han är min inofficiella servicehund) och ju egentligen vet mycket väl hur det fungerar med operant inlärning :o
 
Sv: Russinburken

:rofl: Inte för att frågan var till mig - men jag skulle svara absolut JA :)
Jag hade inte något i förväg utvalt uppfostringssystem som jag följde. Har någon det?

Jag tror att eventuella principer man har kan man få revidera visst det vet nog alla, men jag tror alla har i grunden ett sätt att vara förälder och att det följer man och har i grunden. Ta som exempel alla nannyprogram med käcka idéer, jag tror att det är helfel att plötsligt börja med att ungarna ska sitta i trappor eller förvisas till rummen eller få guldstjärnor eller andra liknande tricks, om man har haft ett helt annat system där man går på kommunikation, inte "uppfostran". Och ens system fungerar någotsånär förstås, vilket det ju gör för de allra flesta föräldrarna.

De som börjar plocka sånt lite här och var förvirrar ungarna och får troligen mer problem än de redan hade. En dag gäller si och nästa så.

Jodå det finns forskning om uppfostringsmodeller :)

Men du får gärna skratta om du inte hänger med riktigt i vad det handlar om;)Hade inte riktigt väntat mej det heller efter att ha läst en del du skriver.
 
Sv: Russinburken

Att det är samma sak beror på att det är operant inlärning, oavsett om man kallar det klickerträning, positivt förstärkning eller vad det nu kan vara ;)

Jag råkade lära in samma sak av misstag. Precis i början av inridningen, efter de första trevande stegenoch varven i skritt fick min häst ett "braaa" och kli på manken direkt han stannade. Jag menade givetvis att belöna skritten, medan han givetvis direkt snappade upp belöningen för att han stannade. Det tog ganska lång tid att träna bort det.

Lite genant då jag har tränat min hund enbart med klicker (han är min inofficiella servicehund) och ju egentligen vet mycket väl hur det fungerar med operant inlärning :o

Javisst!! Jag bekänner mig helt till operant :)

Haha ja anekdoterna om inlärningssituationer som inte blivit som man tänkt är många :) har tagit över en häst nu som står på tre ben när hon tigger :rofl: sitter hårt så det lär ta ett tag att få bort.
 
Sv: Russinburken

Jag tror att eventuella principer man har kan man få revidera visst det vet nog alla, men jag tror alla har i grunden ett sätt att vara förälder och att det följer man och har i grunden. Ta som exempel alla nannyprogram med käcka idéer, jag tror att det är helfel att plötsligt börja med att ungarna ska sitta i trappor eller förvisas till rummen eller få guldstjärnor eller andra liknande tricks, om man har haft ett helt annat system där man går på kommunikation, inte "uppfostran". Och ens system fungerar någotsånär förstås, vilket det ju gör för de allra flesta föräldrarna.

De som börjar plocka sånt lite här och var förvirrar ungarna och får troligen mer problem än de redan hade. En dag gäller si och nästa så.

Jodå det finns forskning om uppfostringsmodeller :)
Har du barn - och läste du in en beprövad uppfostringsmodell som du sedan konsekvent höll dig till för att inte ungen skulle bli förvirrad? Jag brydde mig inte ens om att söka rätt på någon modell - men shit vad jag är nöjd med resultatet!

Men du får gärna skratta om du inte hänger med riktigt i vad det handlar om;)Hade inte riktigt väntat mej det heller efter att ha läst en del du skriver.

Jag ":rofl:" för att visa att jag förstod att du skojade lite där. Nu förstår jag att du inte skojade.
 
Senast ändrad:
Sv: Russinburken

Jag har inte den blekaste aning om barnuppfostringsmodeller, men de är ju trots allt människor så hur svårt kan det vara :laugh:. Och jag vet med mig själv så kan jag vara jäkligt barnslig, trots alltid haft mkt ansvar, sen 8 år fick jag typ klara mig själv. Så ja, inte blev jag uppfostrad efter nån modell??

KL lr nått:
Med russin kanske man plockar ut några och tillsätter några. exakt vad som menas med ett russin är jag inte helt 100 på. men att man väljer ut det bästa från olika synvinklar/grenar/tränare och kanske konkreta tips. Varför säger man russin för? Varför inte kräftor eller vad som helst? Varför just russin? jag gillar inte russin, aldrig gjort, de smakar urk.

Har för mig att ja läste en artikel om BB där han pratade om russin. Man skulle akta sig att bara ta russinen från kakan för då har man bara en hög med russin. men vadå? Om man bara äter upp kakan då och skippar russinen? och detta talesätt att man inte kan äta upp kakan å ha kakan kvar, vad är grejen? Sparar jag kakan blir den dålig tillslut. och möglig kaka, nej tack, bättre äta upp den innan nån annan gör det.
 
Sv: Russinburken

Karamelldrottningen, jag håller med om att det är äckligt med russin i kakor.

Kanske kan vi prata om chokladbitar i stället? Det är ju gott med chokladbitar i kakor. Ännu godare blir det om man blandar olika sorters chokladbitar. Det går bra att blanda vit, mörk och mjölkchoklad i samma kaka. Allra godast blir det om man stoppar chokladbitarna i en chokladkaka. Och skiter man i kakan så står man där med... choklad.

Kanske är det dags att bryta dödläget genom att byta namn på russinburken, till CHOKLADASKEN!

Hit med chokladbitarna! :d
 
Sv: Russinburken

Oki Svea. Ett par praliner från "andra dicipliner" då.

Från en period med islandshästar i början av 90-talet fick jag en delvis nya upplevelser av halvhalter. Det var "the old school" (som jag uppfattar det nu i efterhand) och därmed inte direkt finlir - men instruktören var skicklig på att förmedla tajming och effekt (-er).

Från en kort westernperiod (för ca 10 år sedan) fick jag en ny och "friskare" syn på ändamålsenlig form och hjälpgivning (om man inte vill att något ska ändras gör man inget). Även om jag inte fortsatte (vilket då i första hand berodde på avståndet) väcktes också ett djupare intresse för hästen i sig OCH jag började också utmana det jag tidigare sett som självklarheter och "sanningar". Jag blev nyfiken.
 

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp