Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
alltså jag blir så nyfiken på din klicker träning. Sitter du och klickar när du rider alltså? Hur anser du att det främjar själva ridningen, dvs vad är det du åstadkommer?
Men hur ska du som nybörjare kunna veta detta då? Alltså vilka russin du ska plocka in?
ja jag klickar, fast utan klicker. använder ett ord istället. Jävla bökigt med en klicker i handen anser jag. Blir itne lika exakt men helt ok. Det man får vänja sig vid (det som de flesta tycker är konstigt) är ju att när du klickar så stannar hästen för att få sin belöning. sen börjar man om, men det är ju bara under inlärnignsfasen detta sker. När rörelsen är befäst så rullar allt på som vanligt.
i övrigt så lär jag ju in mina hjälper som alla andra med tryck och eftergift, den enda skillnaden är att jag även ger belöning, vilket gör att man ahr en häst som är väldigt lyssnande och motiverad till arbetet. kan tänka mig, att Som ryttare blir jag nog mer effektiv iom att ajg bryter ner träningen i mindre beståndsdelar oxå iom träningsplanerna och har en väldigt tydlig plan för hur tränignspasset ser ut, men det beror väl på vem man jämför sig med. Det som händer med klickade djur är att träningen går väldigt snabbt Så man får akta sig, bara för att man har en korrekt rörelse för rätt hjälper så är det ju itne färdigt, man måste bygga muskler och stärka senor och leder oxå.
i teorin kan ajg ju klicka hästkraken att gå i form med bärighet mm utan varken tyglar eller skänklar och med mig ståendes på ryggen men ajg väljer ju att vilja rida så jag lär in hjälperna med hjälp av klickern och kan även klicka kombinationer av dem ex öppna eller sluta eller skänkelvikning osv
när rörelsen/hjälpen är inlärd ger man ingen mer belöning för det. Hon får ju inte belöning för att skritta längre, inte heller igångsättning, däremot jobbar jag lite just nu med att öka och gå fram för hjälperna (frieser )
så efter denna långa utläggning. Det jag åstadkommer är en väldigt motiverad och lyssnande häst som tycker träningen är rolig och vill bli tränad. träningen blir oxå väldigt effektiv, på gott och ont. Man måste ju även bli väldigt medveten som ryttare vad man gör och vilka signaler man ger
grundtanken hos mig man akn väl oxå se det som att jag väljer att belöna det jag vill ha istället för att korrigera det jag itne vill ha.
OK. För min del skulle jag vilja säga att jag tränar min häst med exakt samma metod, dvs röst och beröm och det funkar precis likadant under ridning, trots att han inte är klickertränad från backen. Det du beskriver är ju precis samma sak.
Det är väl en sak att testa sig fram, vad som passar för var och en. Det som funkar för ett ekipage funkar inte för nästa eller kanske ännu bättre osv.
Jag ser inte att ridtekniker kan göras särskilt olika. Däremot är det väl hur rätt man brukar dem.ja jag vet inte, jag ser mig ju som en russinplockare, men jag ahr ju alltid en grund, dvs klickerträningen, min over all grundfilosofi med hur jag ser på träningen. kanske en något annorllunda grund men den är min iaf. Iom den grunden så ser jag det itne som att min häst blir förvirrad, hon är väldigt klar över hur inlärningen fungerar och är med på det mesta jag ber henne om. Just klickerträningen blir ju väldigt effektiv när det kommer till rena inlärnignssituationer så förvirrad blir hon inte. Med min filosofi kommer även väldigt tydliga träningsplaner för vad som ska tränas och även det gör det ju tydligt för hästen.
Sen ser jag det som att det finns olika saker att hämta i olika stilar, mina russin kanske inte är ändringar i grundutbildningen ( följer den klassiska)utan kanske mer övningar och tips för att lyckas längs vägen. inte genvägar men olika övningar helt enkelt. Från AR har jag fått mycket "yogaövningar" som jag tycker kompletterar den övriga ridningen som är mer fitness.
ex ett russin från mig där jag är nu kan vara att man i en sluta på diagonalen kan låta ytterhanden gå ut lite för en sekund och på så sätt få mer böjning. kallar inte det genväg utan mer ett tips från coachen
Jag ser inte att ridtekniker kan göras särskilt olika. Däremot är det väl hur rätt man brukar dem.
Är man för långsam eller otydlöig kan jag förstå varför det ter sig som att inte funka.
Jaha gör du på samma sätt när du uppfostrar dina barn, om du har några?
Du testar dej fram?
ja i princip är det det.
Inte för att frågan var till mig - men jag skulle svara absolut JA
Jag hade inte något i förväg utvalt uppfostringssystem som jag följde. Har någon det?
Att det är samma sak beror på att det är operant inlärning, oavsett om man kallar det klickerträning, positivt förstärkning eller vad det nu kan vara
Jag råkade lära in samma sak av misstag. Precis i början av inridningen, efter de första trevande stegenoch varven i skritt fick min häst ett "braaa" och kli på manken direkt han stannade. Jag menade givetvis att belöna skritten, medan han givetvis direkt snappade upp belöningen för att han stannade. Det tog ganska lång tid att träna bort det.
Lite genant då jag har tränat min hund enbart med klicker (han är min inofficiella servicehund) och ju egentligen vet mycket väl hur det fungerar med operant inlärning
Har du barn - och läste du in en beprövad uppfostringsmodell som du sedan konsekvent höll dig till för att inte ungen skulle bli förvirrad? Jag brydde mig inte ens om att söka rätt på någon modell - men shit vad jag är nöjd med resultatet!Jag tror att eventuella principer man har kan man få revidera visst det vet nog alla, men jag tror alla har i grunden ett sätt att vara förälder och att det följer man och har i grunden. Ta som exempel alla nannyprogram med käcka idéer, jag tror att det är helfel att plötsligt börja med att ungarna ska sitta i trappor eller förvisas till rummen eller få guldstjärnor eller andra liknande tricks, om man har haft ett helt annat system där man går på kommunikation, inte "uppfostran". Och ens system fungerar någotsånär förstås, vilket det ju gör för de allra flesta föräldrarna.
De som börjar plocka sånt lite här och var förvirrar ungarna och får troligen mer problem än de redan hade. En dag gäller si och nästa så.
Jodå det finns forskning om uppfostringsmodeller
Men du får gärna skratta om du inte hänger med riktigt i vad det handlar omHade inte riktigt väntat mej det heller efter att ha läst en del du skriver.